Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

God rejse, heide!
Håber at I får solskin og mange skønne ture.
Til næste uge,
ha´ det godt!
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vi har det også haft dejlig i dag. Vi sovede indtil solen smed os ud af sengen og derefter nød vi en lang morgenmad. Så tog vi ud i Hamborgs botaniske have for at se, hvad blomstrer og spirer nu. Jeg skrev nogle planter ned, som måske kunne være noget for mig.

Derefter drak vi kaffe og spiste et kæmpestykke hindbærtærte i en cafe i Blankenese - men ikke ved Elben, der var cafeerne sort af mennesker. Vi sad ganske hyggeligt i en lille have. Dér var dejligt varmt og ingen vind generede os.

I aften lavede jeg pasta med skovsvampe og Flußkrebsschwänze - og nu er jeg stopmæt.

Heide, jeg ønsker en god tur. Vejrudsigten ser godt ud heroppe, bortset fra i morgen skulle I ikke får regnvejr. Vi ses om en uge,

og vi andre ses forhåbentlig i morgen.
Ha´ det godt indtil da
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

en lille aftenhilsen fra mig.

Vi havde en rolig dag med meget solskin.

I går jeg besøgde en Ina Müller koncert i Konzerthaus Dortmund - det var fantstisk! Er der nogen her i sproghjørnet det kender Ina Müller? Han bor i Hamborg og til nu har skrevet tre bogen på Plattdeutsch. En del af koncerten var godtkendte internationale popmelodier med nye plattdeutsche orden. Det lyder meget godt.

Hej hej,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,
det var da en interessant anbefaling. Jeg kender hende ikke, men skal i hvert fald lære hendes arbejde at kende, efter at have læst om hende.

Indtil nu har jeg mest lyttet til Helmut Debus, når jeg har lyst til at høre nedertysk musik. Han kan virkelig anbefales. Desværre er både Ina Müller og Helmut fra et andet dialektområde, men Hannes Wader er ikke altid min kop the (hans musik er i orden, men jeg har mødt manden og synes, han er gennemgående usympatisk).

Så, god nat nu. Min datter havde "sukkerchock" i dag (efter et par chokoladekiks og faldt i søvn i min arm. Det er bare det bedste (ikke sukkeren, men tilliden.

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

Ina Müller kender jeg fra hendes udsendelse på NDR3, hvor hun forsøger at finde passende partner for enlige landmænd eller lændkvinder - meget morsomt, især hendes kommentarer (aus dem Off). Jeg synes hun er meget sympatisk, jeg vidste at hun laver comedy-shows, men ikke at hun synger også. Jeg kan godt forstille mig, hvordan hun gør det på nedertysk med et glimt i øjet. Det vil jeg også gerne se, skal straks se efter om hun kommer til Hamborg med showet...

Sov godt, I alle
Nullermand
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

bare en lille hilsen fra mig. Jeg har meget travlt i dag på kontoret og på aftenen går jeg på dansk undervisning. :D :D

Desuden bruger jeg en meget tid for søger en bryllupgave til min bror og hindtil nu jeg har ikke noget ide. :oops:
De vil gerne har penge men skænke bare penge er upersonlig.

Så pause er forbi.
Venlige hilsener
Uschi
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,

Uschi og Vilmy
Jeg ønske jer en smuke dag.

Venlige Hilsen
Andrea
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej Andrea,

jeg ønsker dig også en dejlig dag og selvføgelig ønsker jeg en dejlig dag på alle. :wink:

Ha´det godt.
Vi ses!
Venlige hilsener
Uschi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

hvor er det stille herinde. Er der noget spændende i fjernsynet? Eller er det forårstrætheden?

Jeg er også lidt træt i dag, men det er nok ikke foråret. Jeg sov bare ikke særlig godt i de sidste natter, og jeg ved ikke hvorfor.

Da jeg kørte i min bil i dag gik det op for mig, at jeg har helt glemt at skifte dæk. Jeg kører stadivæk med vinterdæk, nu skal jeg straks bestille tid i værkstedet i morgen. Jeg bruger ikke bilen så tit i den sidste tid, nu hvor vejret er dejligt. Det betyder nemlig, at masser af mennesker kommer her for at sidde i caféerne og går tur rundt om Alsteren, og man kan ikke finde en parkeringsplads her i denne tid. I dag tog det mig mere end en halv time at komme af med bilen. De fleste gader her er ensrettet, og når man ikke finder en parkeringsplads i første omgang skal man køre en lang omvej for at begynde forfra. Hvis det er muligt tager jeg så bussen eller S-toget, men sommetider spørger jeg mig selv, hvorfor jeg overhovedet har en bil, når jeg ikke tager den bare for ikke at opgive den parkeringsplads, jeg har fundet sidste gang. Jeg er lidt misundelig på alle af Jer, som bor på egen grund med egen parkeringsplads - hvis I har glemt det: det er en stor luksus! :wink:

Så er det nok fra min side i aften,
ha´ det godt, I kære
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Næh,
jeg er der også, men skal lige få noget arbejde fra hånden...jeg vælger at arbejde en del om aftenen for at have tid til min datter om dagen.

Nullermand, jeg kan godt forstå dine frustrationer mht. bilen, da jeg boede i en støøre by, havde jeg ingen by, da jeg ikke syntes en bil var nødvendig. Nu har jeg 60 km til min arbejdsplads, og den offentlige trafiksituation ikek lige noget at prale af her i det mørke Jylland.

Så, videre med arbejdet!
vilmy
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej,
Jeg have et god,til arbejde kan jeg med cykel køre og til by køre jeg
kære med bus.

Sov godt,I alle
Andrea
Maryleen
Mitglied
...

Beitrag von Maryleen »

Hej !

jeg vil gerne sige en kort hej til Jer alle!!

Jeg har ikke skrivet her for nogle dager - men jeg har ikke glemmt Jer! Men jeg har havt ikke meget tid... på grund af min arbejde og også fordi jeg var i København igen og min kæreste var her i Tyskland for den første gang.

Jeg håber Jer alle har havt et dejligt tid i April.
Besøgen af min skat var meget meget meget dejlig :-) Han elsker min by og kan lide Tyskland (and my whole life) :-)

Nu venter jeg igen på min næste rejse, den er allerede næste uge, om onsdag, anden maj. Jeg glæder mig meget til den dag...

@Hilde, Nicola
Mange Tak for de e-mails, jeg vil svare dem hvis jeg har mere tid! Jeg var glad at få brevene af jer!

Ok, jeg afslutter nu,
jeg ønsker Jer alle en fantastik dag, min ven sigte mig, det er sommer i danmark i dag :-)

Hej Hej fra
Maryleen
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

og Maryleen, velkommen tilbage. Det lyder som om det går rigtig godt med kæresten og som om du er meget lykkelig, det glæder mig. Jeg ved ikke, hvor langt du har læst tilbage i tråden, men nogle af os chatter nu også via skype engang imellem. Hvis du også har skype må du gerne være med, hvis ikke skulle du nok hurtigt installere programmet, så kan du jo også chatte eller telefonere gratis med din kæreste i København. :D

Niels har ringet fra Oslo i eftermiddags - han sad fast i lufthavnen pga. strejken af SASs kabinepersonale. Medarbejderne i lufthavnen ville hverken booke ham på et andet fly, skaffe en bil eller finde et hotelværelse for ham. De mente ikke, at det er deres opgave - han skulle henvende sig til SAS i København, tror man det :shock: ? Men nu er han på vej, han flyver altså fra Sandfjord - klokken 6 i morgen. Jeg ved ikke hvor Sandfjord er (skal lige se efter), men det tager 2,5 timer med tog derhen, og hvis hotellet dér ikke ligger i nærheden af lufthavnen bliver det nok en meget kort nat for ham, den stakkels.

Jeg kom i tanke om Katti i dag, det er længe siden hun har skrevet noget her. Katti - læser du med?

Jeg ønsker Jer alle en dejlig aften,
her har vi stadigvæk 21 graders varme.
Kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

stakkels Niels! Det er ikke sjov at rejse frem og tilbage for at nå et fly! Sandefjord er halvvejs mellem Tønsberg og Larvik på østsiden af Oslofjorden, Nullermand. Meget flot område ved Oslofjorden.

Maryleen, velkommen tilbage. Det er da godt at høre at I havde en god ferie sammen i Tyskland. Og at din kæreste kunne lide at være i Tyskland. Når du har haft ham på besøg, er det jo logisk at du ikke skrev til os :wink: .

Jeg håber du får en god tur til Danmark i næste uge.

God nat,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy,

i mellemtiden har jeg også fundet ud af, hvor Sandefjord ligger ( og at det hedder Sandefjord - ikke Sandfjord). Niels er ankommet der nu og skrev via SMS, at køkkenet er stadigvæk åbent, så får han altså heldigvis noget at spise efter sin odyssee. Jeg skal nu vente lidt, han ringer når han er på værelset. Det vigtigste er jo, at han har en seng for i nat og ikke skal sove i en lufthavn med en uvist afgang i morgen.

Det ærgrer mig, at det sker så tit når han rejser med fly i skandinavien. Især i Norge kan man næsten være sikker, at flyforbindelser ikke passer, men dengang var det altså Danmark, hvor problemet opstod. Betaler flyselskaber så dårligt i skandinavien, at de altid er i strejke? Hvis det ikke er kabinepersonalet så er det piloterne, og hvis det ikke er dem så er det lodsepersonalet (findes sådan et ord?) eller hvem som helst. Hver gang, han skal til Norge går der noget galt. Jeg forstår godt, at han hellere tager bilen, skønt det er så langt at køre derhen.

Men nu gik det jo godt, dengang, altså skulle jeg ikke ophidse mig.

Roooolig, Nullermand, bare roooolig :mrgreen:
Ha´ det godt, I kære :wink:
Antworten