Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
jeg er allerede færdig med at vande planterne i haven.
Vilmy,
vi har solskin stadigvæk, men vinden er kold – lige så som hos dig. Vi har lige spist aftensmad på terrassen – men meg trøjer på.

Min far er ingen vejrgud, men han har læst i avisen, at vi vil få udbyttegivende (ergiebigen) regn næste uge. Så håber vi det stemmer!

I dag var jeg den første gang i friluftsbad. Har jeg allerede sagt, at jeg plejer at svømme tusend meter næsten alle dage i sommeren? Jo, jo så vil jeg komme i topform :wink: – ha ha :mrgreen:
Derfor begynder jeg lidt senere med mit kontorarbejde.

Vi er desværre ikke færdig med renoveringsarbejder, håber i morgen. Derefter er det min tur og jeg skal gør rent. :(

Nu smutter jeg, måske kigge jeg ind senere
Kh Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej,
Vi har også solskin og vind :D regen fordind vi 5 uge ikke,
hos os har det friluftsbad åben for 1 uge,weekend vi ville svømme gå 8)

I dag haven vi allsamm i have (verbracht) vi haven blomsterbed færdig gøre og græsplæne meje.
Og nu skriver jeg jer.

En godt aften
Andra
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Åh, Heide, friluftsbad...hvad svømmebassiner angår, sidder jeg her på det tørre med mindst 16 km til nærmeste hal. Friluftsbad er der slet ikke til at komme i nærheden af. Og det for mig, som før jeg flyttede til DK var livredder....

DIn far har ret, dmi melder regn i næste uge! Jubii! Ikke så megt, men alt er bedre en intet. Så jeg skal blive færdig med at rive mosset ud af plænen for at så efter inden regnen.

Jeg håber I bliver færdig med Jeres trægulve, Heide. Vi har trægulve i nogle værelser, og eller mange stengulve, selv i stuen.

Og Andrea skal også ud og svømme, god fornøjelse. Har I slået græsplænen?

kh, vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
det lyder så som du har haft en god dag med din lille skat.

Vi glæder os alle til lidt regnvejr, naturen kraver det.
Mosset har vi også revet ud af græsplænen for 2 eller 3 uger siden og allerede sået igen, fordi vejrtjensten har lovet torden og byger. Men da skete ingenting indtil nu, der er stadigvæk bare plader i plænen.

Når min datters værelse blive færdig i morgen, så har vi kun afsluttet første del af vores renoveringsarbejde. Om to uger følger som fortsættelsen mit arbejdsværelse. Jeg gryser ved tanken om at tømme alle reoler og skaber. :(

Nok for i dag - jeg skal gå i seng nu.
God nat venner og sov godt
kh Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Ups - hvem er det :shock: Det er mig igen!!! Jeg lever endnu!!!

Vilmz - nage tak igen!!! Tabletterne er super. Bare en Niesanfall om morgen. Ellers kan jeg nyde foråret uden tränenden Augen und tropfende Nase.

Nullermand - det er ikke slemt at du er nysgerrig - det er jeg også. Und überhaupt - wir sind nicht neugierig, wir bringen der Thematik nur sehr viel Interesse entgegen!!!! :wink:
Faktisk bor vi i et 2-families-hus. Ursprünglich var huset bygget til en familie. Oppe var der en lejlighed og værelser var lidt mærkeligt aufgeteilt. Nede var en lejlighed med køkkenet, badeværelse, entreen og en stor værelse.
Ich schreib mal schnell auf deutsch, sonst sity ich hier um Mitternacht noch.
Wir haben die Wohnung mehr durch Zufall bekommen, da die Mutter des Vermieters starb; der Vermieter ist ein Bekannter von uns (mehr von Dirk). Letztes Jahr im März haben wir gesagt, wie nehmen die Wohnung und dann wurde total viel gemacht - noch eine Wand rausgerissen, hier ein neuer Balken, da neuer Estrich, unten eine Wand rausgeklopft, Fachwerkbalken freigelegt - das war schon mehr als nur Renovieren. Unten wohnt ein junger Mann, der fast nie da ist. Wir haben das Reich oben - Schlafzimmer, Wohnzimmer, kleinere "Vorstube", die mal Flur mit Garderobe war in früherer Zeit, Esszimmer, von dort aus gehen unsere Zimmer ab (jaaaa, jeder hat sein eigenes Zimmer!!!), winzige Küche und kleines Bad, Treppe runter, Hof und Tür zum Garten. "Den nutzt man".. klaro - machen wir!!!!

Og der er vi ofte nu - jeg er jo en absolut have-Neuling, men jeg synes jeg bliver en rigtig have-enthusiast.

Håber på regn-vejr...så har jeg mere lyst til at komme her og snakke og chatte med jer.

Hilsen fra Gabi

PS - Vi var på campingpladsen - og lørdags var det så varmt at vi kunne svømme i søen!!!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er også tilbage, men alt for træt, jeg vil ikke skrive meget nu. I morgen fortæller jeg, hvordan det var - men så meget kan I nok selv gætte jer til: det var såååååå dejligt!!! :D

Vi ses i morgen
Nullermand
Maryleen
Mitglied
...

Beitrag von Maryleen »

God morgen allesammen!!

Jeg vil gerne også sige en kort hils til Jer alle og håber at I har alle haft en dejlig fri dag i går.

Om eftermiddagen vil jeg tage mit tog og kører til Frankfurts lufthavn! Min flyvetur gør om kl. 5 :-)
Jeg er meget nervøs og glæder mig så meget til denne rejse.

Nu er jeg på arbejde, men jeg er ikke interesseret i kontoret i dag! Sådan vil jeg bare forsøge at holde de sidsten timer!

Jeg tror at jeg kan skrive nogle breve i de næste dager fordi min ven skal arbejde og derfor har jeg meget tid for at lære danks og skriver breve her.

Jeg ønsker jer alle en dejlig dag,
for mig er vejret meget kold i dag (tolv grader), og for Danmark jeg tager en varm frak (Jacke??)....

Farvel,
hej hej
maryleen

@heide
Mange tak, hellere Heide, for dit brev med "Korrekturen/Verbesserungen"... det var meget pænt af dig.

@nullermand
Velkommen tilbage, det lyder meget godt, din rejse.
Jeg har inviteret dig i Skype. Måske vil vi møder der....
Danebod

Beitrag von Danebod »

@maryleen

Jeg vil gerne også sige en kort hilsen til Jer alle og håber at I har alle har haft en dejlig fridag i går.

Om eftermiddagen vil jeg tage mit tog og køre til Frankfurts lufthavn! Min flyvetur starter kl. 5.

Nu er jeg på arbejde, men jeg er ikke interesseret i kontoret i dag! Sådan vil jeg bare forsøge at holde de sidste timer ud!

Jeg tror at jeg kan skrive nogle breve i de næste dage fordi min ven skal arbejde og derfor har jeg megen tid for at lære dansk og skrive breve her.

for mig er vejret meget koldt i dag (tolv grader), og jeg tager en varm jakke med til Danmark.

Jakke = Jacke, frakke = Mantel
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

det er virkelig en hård tid for mig lige nu - jeg har ikke nok tid for sproghjørnet :( Men i haven er det så fint!!! Og jeg arbejder hellere der end i lejligheden :wink:

Jeg vil gerne tage tid for mig (mir die Zeit nehmen) og skrive nogle linier her. Emnet havde vi før og jeg kunne mest godt klare det - indtil nu da vi har det fineste forårsvejr!!!

Nullermand - jeg er meget spændt til din beretning.

Maryleen - god tur!!!

Sækkepiber - du har en ny ven? Desværre kunne jeg ikke finde begyndelse af historien fra humledronningen (I skriver jo alle så meget - man kommt gar nicht nach, wenn man nicht jeden Tag reinschaut!!!)

Jeg er meget træt i dag... heldigvis kommer weekenden snart!!

Hilsen til jer alle

Gabi
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej,
@ Vilmy
Nej, græsplanen være stor og min mor glædede sig over vores hjælpe :D
I eftermiddag fik jeg en e-mail fra Avisen at de endelig har min penge v.

@Uschi,
hvordan var din brors bryllup

@ Nullermand
hvordan var det i Lohals?

Vi ses
Andrea
Zuletzt geändert von Andreabulli am 02.05.2007, 21:59, insgesamt 2-mal geändert.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Andrea,

na, I havde også den tvivlsomme fornøjelse at rive plænen? Det er godt nok et træls arbejde, men hvis plænen bliver flottere, så gør jeg det gerne. Jeg synes nemlig ikke om kemi i haven, og jeg vil beholde MINE BELLIS! Dvs. med min mands afgang er Plænerens (gift) flyttet ud af haven. Og min datters marsvin (mej, ikke dig, Gabi) elsker mælkebøtter. Så der bliver kun sået efter, når regnen omsider komme ri næste uge.

Jeg så i øvrigt det mest rørende haveprogram nogensinde. Om et gammel ægtepar over 85, som havde 16.500 kvm. have. Til 90. fødselsdagen fik manden en kompressor, og hveranden dag bruger han to timer på sin plænetraktor med at slå plænen. Du får snart post, Nullermand. Med programmet!

Gabi, jeg har givet efter nu og er begyndt at vande have med plænevanderen. Ikke med min god vilje, men min gartner anbefalede at vande. Nu skal I endelig ikek tage fejl, lige bortset fra beskæringen er det mig, der laver arbejdet, men det er ham, der fortæller mig, hvad han synes jeg burde foretage mig, hvis jeg glemmer det. Og det er jo ham der har ekspertisen.

Så, nok for nu. Andera, der kommer nogle rettelsesforslag her:

Nej, græsplanen være stor og min mor glædede sig over vores hjælp.
I eftermiddag fik jeg en e-mail fra Avisen at de endelig har fået mine penge (?).
...
hvordan var din brors bryllup?
...
hvordan var det i Lohals?

Og lige lidt til Gabi:

sich Zeit nehmen kan fx omskrives med at bruge tid på...

Måske burde vi lave et par havefotosider?

Kærlig hilsen,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

ja, det var en dejlig, lang weekend, skønt begyndelsen var lidt anstrengende. Vi kørte til Lohals lørdag morgen, og det er jo klart, at man ikke er alene på motorvejen. Bag grænsen stod vi i kø, det er normalt jo ikke så slemt, men med en vred kat på bagsiden ser det lidt anderledes ud - jeg vidste i hvert fald ikke, at hun kan frembringe så mange forskellige lyde, og i sådan en lydstærke... :roll:

I Lohals stod huset, som om de sidste lejere har gjort rent hele deres ferie, og i gæstebogen stod så også, at de nød huset og haven meget og at de overvejede, snart at komme tilbage - og da vi kiggede i internettet i går aftes havde de allerede booked en uge i oktober. Det glæder mig altid, når gæsterne synes godt om huset og har lyst til at komme en gang til.

Alle 4 dage vi var i huset kom der en lille bogfinke og bankede mod ruderne med næbbet. Vi kunne ikke finde ud af, hvorfor han gjorde det, om han kæmpede med sit eget spejlbillede eller om han forsøgte at komme ind i huset. Han prøvede fra alle husets sider, en gang i stuen, så igen i køkkenet. Han gjorde det hver dag og hele dagen. Først var det en interessant leg for katten og hun sprang fra vindue til vindue, men efter to dage var hun så træt af det, at hun sov under Niels dyne hele dagen, sandsynligvis for ikke at høre den lille bogfinke banke og banke....

Vi fik haven rigtig god i stand, slog græsset (6 timer :shock: ), lugede i indkørslen og i „bedene“, band roserne op osv. Jeg malede vores nye sofabord og satte alt muligt i stand i huset. Bedene sætter jeg i gåseøjne, fordi vores bede er nu ikke nogle fine blomsterrækker, men mere en hjælpeløs forsøg at dyrke noget blomstrende i et stykke jord vi har stjålet fra skoven. Det gælder at holde skvalderkålen ned så længe som muligt, sådan at stauderne få i det mindste en lille chance at komme hen til lyset.

Vi har utrolig mange violer i år - jeg er sikker jeg ikke så dem i de sidste år. Og så har vi nogle lille bitte hornvioler, de er åbenbart flyttet fra mine to krukker i sidste år. Krukkerne står på trapperne foran husets to døre, og nu har vi selvsåede hornvioler foran trapperne - de har allesammen valgt et meget farligt sted at slår sig ned, lige dér hvor man træder på dem hvis man ikke ved, de er der. Men søde er de med deres små kattelignende ansigter...

Nå, nu skal det være nok med mine historier, jeg vil ikke kede jer med mere detailjer. Har det godt, I kære,
vi snakkes ved
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i dag skete ikke ret meget hos mig. Mit arbejde var meget kedelig og derefter har jeg lavet mad og vandet haven, helt specielt hindbærene.

@ Maryleen,
god rejse og hils Kbh fra mig !

@ Gabi,
jeg forstår dig godt. Jeg elsker min have og kan godt li’ at arbejde ude. Desværre har jeg alt for meget arbejde i huset.

@ Danebod,
velkommen tilbage, blev du i mellemtiden færdig med alle dine eksamener (flertal ??)

@ Vilmy,
havefotosider, det er en god idé. Men jeg ved ikke hvordan man kan gør det. I marts har jeg lavet nogle fine fotos fra min Vorgarten. (Jeg tror, vi har allerede snakket om, hvad Vorgarten hedder på dansk men jeg kan ikke huske. :oops: )

Jeg har mange mange lus på roserne og rundt rosernes knopper. Vilmy, hvad gør du imod luserne.
(Seifenwasser und Lavendelöl helfen nicht !)

God nat og kh
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
prøv at sprøjte dem med skummetmælk...
Skummetmælk mod bladlus

Det absolut bedste middel mod bladlus, både grønne og sorte, er, når solen skinner/bager fra en skyfri himmel, at sprøjte de angrebne planter med skummetmælk. Sprøjtning skal foregå i direkte solskin på blade, blomster og stængler. Skummetmælken vil da blive sur, og det kan lusene slet ikke lide. Det ser ikke ud til at skade mariehønsene. Jeg har med stor succes sprøjtet mine roser, dahliaer o.s.v. på denne måde, og ikke engang planterne har taget skade. Det er en billig og for alt andet end lusene, en harmløs og økologisk metode. Metoden har jeg lært af min gamle onkel, der kommer »nordenfjords« fra, og jeg må sige, den er effektiv.

fra havenyt.dk

kh vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

@ heide

Jo, jeg har klaret alle eksamina på nær et, som jeg dog uden problemer kan tage senere.

Og så starter jeg på et nyt job. Skiftehold og delvis weekendarbejde, så jeg kan ikke love megen hjælp her i sproghjørnet i fremtiden.

Men skide være, vejret er dejlig og i går kom mursejlerne og besatte deres reder her i huset hvor vi bor og den første gøg kukkede også.
Antworten