Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
forhåbendlig har jer all en smukker ferie dag

Vi haven ved min mor det soveværelese of dyrke og de tapeten fra den
vægge bortvise.det være min ferie dag

sove god
Andrea
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Andrea,

fint I hjalp din mor med at rive tapeter ned. Tror jeg i hvert fald.

Vi var ikke så flittige: vi sorterede bare noget børnetøj.

Når du skriver dansk med ordbog, så har jeg et tipp til dig: prøv at oversætte sætnigen tilbage til tysk igen (også med ordbog). Så ville din sætning med din mors tapeter lyde sådan:
Wir Garten bei meiner Mutter das Schlafzimmer aus (engl.) anbauen und die Tapeten von den Wände ausweisen. :wink:

Når det er sagt, så synes jeg det er flot at du lærer dansk.

Hilsen, vilmy
katti

Beitrag von katti »

God aften alle!
Her har vi hele dagen regnvejret. Det var så en rigtig dag til at sove (hvis man kunne det) :wink: .
Min skat er på arbejde, min datter er på en fødselsdag og min søn og jeg så (bis ebend) ”Zirkusfestival”. Nu smutter han i seng....Sidste nat var han sammen med sin ven længe vågen.
Vilmy, mange tak for forklæringen! Blev sig nu alle enig, hvordan man kan løse problemen?
katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nee, Katti, vi har jo også haft helligdag, så der var ikke mulighed for en beslutning fra ministeriet, men jeg troro ikke at, de afskaffer prøven. De digitale prøver er prestigeprojekter, og derfor vil man sikkert ikek opgive dem.

Så, nu vil jeg færdigsortere babytøjet.

God nat
vilmy
katti

Beitrag von katti »

Øhm, Babytøjet? Sorterere du ind eller ud? Har jeg engang igen noget verpasst?? :roll:
katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Du er ikke gået glip af noget, men tøjet skal næppe bruges her; noget gemmes (af sentmentale grunde: dåbskjolen mm.), andet kan væk.

Lige nu sorterer jeg for en pige i str. 86 og en i str. 92/98 såvel som til børnehaven, som mangler skiftetøj/lånetøj. Vi har selv fået meget arvetøj, og har efterhånden faste aftaler mht. tøj. Min datter arver efter en veninde, giver videre til legekameratens lillesøster osv. Det er heller ikke en dårlig proces for et enebarn at skulle "dele" med andre børn på denne måde.

Hvad jeg gør med de mindste ting, ved jeg ikke endnu. Str 50-68 har jeg givet væk. Tilbage bliver 74/80.

kh vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 18.05.2007, 23:30, insgesamt 3-mal geändert.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vi var heldige med vejret i dag, skønt det var koldt og det blæste blev det tørt hele dagen, så vi tog ud til „Arboretum“. Det er et stort privat haveanlæg, som ejes nu af en forening. Anlægget ligger i Ellerhoop i nærheden af Pinneberg (Vilmy kender det måske). Haven er kendt for en stor samling af træpæonier, og det er jo netop nu i majmåneden, de blomstrer. Den sidste uge med alt det regnvejr har desværre beskadiget de fleste blomster, derfor så pæonierne ikke så pænt ud i dag. Trods alt besøger jeg haven hvert år, fordi jeg sidder og tænker om en lille rosehave i Lohals, og træpæonier kunne godt hjælpe til at begynde sæsonen i en rosehave nogle uger tidligere. Jeg vil derfor orientere mig om sorter og farver, og det kan man bedst gøre dér, hvor alle træpæonier, som er hårdføre, er plantet sammen.

Derefter spiste vi den rhabarberkage jeg har bagt i går, med rhabarber Niels tog med fra vores have sidste weekend, da han var deroppe for at slå græsset. Vi har utrolig meget rhabarber i det her år.

I aftes lavede jeg middag, asparges, og vi kom i tanke om, hvorfor det er så svært at købe hvide asparges i Danmark. Mange af Niels´ kollegaer fra Danmark er helt vilde med hvide asparges, når de skal til Basel-Messe i majmåneden. Men i Danmark kan jeg bare finde grønne asparges. Jeg må indrømme, at jeg engang lavede hvide asparges for min svigermor (som havde fødselsdag i majmåneden, jeg mente det godt og ville servere noget særligt godt) og hun var ikke begejstret - tværtimod :( . Men i det hele taget tror jeg, at danskerne kan godt lide hvide asparges - men man kan ikke købe dem. :?:

Nu skal det være nok med fortællinger fra mit køkken,
sov godt, I kære
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!!!

Andrea - Vilmys forslag med at oversætte er virkelig en god ide. Det gjorte jeg også da jeg begyndte med at lære dansk. Mest hjælper det meget godt.
Men selvfølgelig forstår jeg godt hvad du vil udtrykke. Det er ikke så nemt med sproget. Men man lærer mere og mere hver dag. Så bliver bare ved med!!!

Vilmy - hvad en historie med den Abschlussprüfungen!!! Puha - stakkels eleverne....

Nullermand - hihi. Jeg så kvinden direkte foran mig (vor mir???Ist das richtig?).
Hvad er træpæonier? Jeg kender bar pæonier (Pfingstrose). Hos vores tidlige pæonier falder allerede blomstblader ned. Andre står i fuld blomst lige nu.

Tomaterne i vores drivhus vokser, sætter også mange blomster.

I går havde vi besøg fra mine forældre. Vi havde invitered dem til (kold) aftensmad. Det var en meget hyggelig aften.

Jeg håber I alle har haft en rigtig fin fri dag i går!!!

Hilsen
Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej og god aften!
Børnene ligger igen i seng, manden er på arbejde og så får jeg tiden til at skrive.
Jeg kan også noget sige over planter :mrgreen: ..ikke i haven men på vores altanen. Der vokser mange jordbær og bliver allerede rød. :D

Vilmy, nu forstår jeg bedre, hvorfor du sorterede. Jeg havde engang en plejebarn, som brugte størrelsen 46 (tror jeg). Det var såååå lille, at mine børns babydukketøj var større end hans tøj. :mrgreen:

katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
jeg har hørt om arboretet, men har ikke selv været der. Dengang jeg boede i Tyskland var jeg kun på besøg i botaniske haver og parks; haver kom senere, i min tid i England. Men det lyder fristende....

Når jeg læser Jeres indlæg, kan jeg gødt se, at vi bor nogle hundrede kilometer længere nordpå. I min have kan jeg høste rucola og grøn asparges, det er alt. Jeg er i hvert fald en af de få tyskere i DK, som ikle savner den hvide variant...ligeså lidt som rosenkål.

Na, det var hårdt at sortere tøjet, så jeg skal lgie slappe ldit af, inden jeg går i seng. Ikke fysisk, men mental. Det er jo både at lægge forholdet på hylden og samtidig give afkald på den teoretiske mulighed for små søskende.

Katti, str. 46 er virkelig små. Var du hans plejemor i længere tid? Min datter var jo meget over tiden, så hun kunne godt passe 50/56 den første måneds tid. Nu er hun en dejlig, stor pige på over en meter!

God nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vi er lige kommet hjem fra Alsterbredden (kan man sige det?). Der er Japansk Kirsebærblomstring-Fest (det kan man nok ikke sige, also lieber auf deutsch: Japanisches Kirschblütenfest) i dag, som traditionelt afslutter med et kæmpe fyrværkeri over Alsteren. Vejret er fantastisk for sådan noget, himlen er helt klar, og der var tusindvis af mennesker rundt om Alsteren. Det var en fantastisk stemning og en meget gribende oplevelse, men i år stod vi så nær til bredden, at jeg kunne også se masser af vandfugle, som i panik forsøgte at komme væk fra spektaklet, de stakkels. De skreg som vanvittig, især de unge, som ikke kan svømme så hurtigt. :?

Nu er vi lige kommet hjem og kan høre, men ikke se herfra, det næste fyrværkeri. Jeg tror det er til anledning af et eller andet krydstogtskibets udløb („Aida“ har jeg set i havnen i dag), så det sker nok over Elben, lidt længere væk herfra. Jeg undrer mig virkelig over katten, jeg troede hun ville blive helt forskrækket med alt den støj, men hun vil bare ud på altanen og fange natsværmere, alt andet er hun fuldstændig ligeglad med.:shock:

Gabi, træpæoner er Strauch- oder Baumpäonien. De er ikke stauder, som de sædvanlige pæoner, men bliver til buske efterhånden. I årevis sagde man, at de ikke er hårdføre i Tyskland, men imidtlertid findes der mange sorter, som kan klare sig over vinteren. De fleste har meget store og fyldte blomster (og er derefor lidt følsomme over for regnvejr). Mange af dem dufter stærkt. Ligesom ved roserne findes der sorter i alt mulige farver, også changerede, men ikke i blå. Det var derfor jeg kom i tanke om at „indlede“ rosernes blomstring med tilsvarende træpæoner.

Katti, det er rart at læse fra dig igen, du har jo været lidt stille i et stykke tid. Har du læst, at vi også mødes via skype for at chatte (og måske snakke lidt i fremtiden)? Måske har du også skype eller har lyst til at downloade programmet, så du kan være med?! Det er helt enkelt (og når verdens største IT-idiot siger det, må du gerne tro på det).

Vilmy, vi tilhører nok den anden fraktion, vi kan meget godt lide såvel hvide asparges som rosenkål, og så er jeg derudovre helt vild med flere andre „tyske“ retter: Schmorgurken, Steckrüben, Wirsingkohl...oh, nu skal jeg holde op, jeg er lige ved at tabe mig og skal ikke tænke om sådan noget.

Så god nat nu, I kære, vi ses
Nullermand

(og lige nu kommer jeg i tanke om "Birnen-Bohnen-und-Speck" og grønkål - hvordan skal jeg komme i søvn nu???) :oops: - søvnløs i Hamborg - Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

...og hvad så med Labskaus, med rødbedder og Rollmops...måske skal jeg ha´ en terapi..........

men nu går jeg i seng, det lover jeg.... :oops:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hvornår var det lige du inviterede på labskaus med det hele??? Det er da noget helt andet end rosenkål!

Sig mig, var di i går regerende borgmester af Hamborg? Det må du have været. Der var SÅ mange hamborgere på motorvejen i dag, at der næppe kunne have været nogle tilbage i Hamborg 8) .

kh. vilmy

ps: OG hvad skulle min far vise mgi? Hans Ghiselle de Felighonde :D .
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen.

Vilmy, det er rigtigt, rosenkål og Labskaus har intet at gøre med hinanden. Jeg var bare så sulten i aftes, men havde lovet mig selv, ikke at spise noget så sent om aftenen - derfor gik mine tanker nok amok. Jeg havde lige tabt 4,5 kilo og ville så gerne når de 5 - og det har jeg nu! :D

Labkaus laver jeg forresten ikke selv. Hvis jeg har lyst til at spise det dér, hvor det efter min mening smager bedst, inviterer jeg mig selv hos min ex :mrgreen: . Han laver en rigtig god Labskaus med selvmosede kartofler og det hele - hmmh. Men det er som rosenkål noget man bedst spiser om vinteren (hvor jeg forhåbentlig har tabt så meget, at jeg med god samvittighed kan gør det.)

„Ghiselle de Felighonde“ :mrgreen: var god, hvad har den stakkels gjort, at din far forulemper den modige kvindes navn på den måde?

Sådan, jeg har en dvd med optagelser fra det danske fjernsyn liggende :wink: , og den vil jeg gerne se nu.

Vi ses senere,
Nullermand
katti

Beitrag von katti »

Hej !
Jeg spiser i nu blomkål med kartoffler og brun smør, mmhhh lækker og selvfølgelig med en kop kaffe. :D Men Labskaus brrr nej tak uden mig!
I dag læste jeg igen om balladen i København. Jeg synes det så dårligt, hvordan man behandler alle de unge, som står på gaden og kæmpe for sit hus. Jeg så en fotografie med en kvinde (bestemt en mor) i gaden mellem uroen . Hun klædede sig med en vest, bagved står ”forældre mod politibrutalitet”...

Nullermand, jeg chatter ikke. Når I derinde finder én med navnet Katti-det er slet ikke jeg.
Og Vilmy, lille barnet var hos vores familie kun i 8 uger, men at tage afsked var alligevel dårligt.

Hvem er "Ghiselle de Felighonde"? :roll:
katti
Antworten