Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

...han kan ikke fransk ...

God nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Katti, at du ikke chatter er en skam, jeg synes (efter nogle besværligheder i begyndelsen) at det er ret sjovt at chatte på dansk (dvs. at skrive dansk så hurtig som mulig - uanset om det er rigtigt eller ej). I mit tilfæde hjælper det meget, fordi jeg blokerer mig selv med min måde, altid at ville gøre det HELT korrekt. Da jeg vil nu også snakke på dansk skal jeg glemme det krav - ellers bliver det ikke til noget. Og, som sagt: når man chatter på dansk er der ikke tid til at kontrollere hver ending eller udtryk - og trods alt forstår de andre hvad man ville sige, det hjælper med at føle sig mere sikkert i det fremmede sprog. Måske skal du også prøve det, du kan jo framelde dig igen, hvis det ikke er noget for dig.

„Ghiselle de Felighonde“ er en rose, som rigtig hedder „Ghislaine de Féligonde“, rosen fik navnet efter en kvinde, som reddede hendes mands liv da hun hjalp ham ud mens han lå kvæstet mellem to fjendlige fronter under første verdenskrig. Vilmy og jeg „snakker“ tit om forskellige planter, især roser - så det var en insider-vittighed, det må du undskylde.

Sov nu godt, I kære, vi ses i morgen
Nullermand
katti

Beitrag von katti »

Hej !
Gik I alle også tidligere i seng i gårs eller var I bare i Schnatterrumet? :mrgreen:
Nej Nullermand, det er ikke noget til mig. Jeg kan heller aldrig sige hvornår jeg kan skrive via Nettet. I øjeblikket holder jeg det så, at jeg først skriver her, derefter ser jeg til alle mine vigtige sider og sådan kigger jeg igen i forumet, om der nogen var, som svarede. :wink:
Jeg vil heller ikke hygge så længe foran PC`en og det tror jeg dog, at man bliver længere ved chatte end i forumet.

Nåh Vilmy, i morgen skriver eleverne to eksamer(bio og fransk), ikke sandt?
[url]http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Lyngby-Taarbaek/2007/05/20/103810.htm[/url]

Kærlige hilsner til jer fra en hed solskinsdag i Stralsund
katti
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, det gør de. I dag er det vores kursister, der skriver dansk.

kh. vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

sjældent savner jeg en dansker her i huset, altså en voksen dansker...på nær lige nu...eller rettere sagt for fem minutter siden.

Sikringen gik i hele huset, og jeg skulle finde ud af, hvorfor. Nu er jeg ikke vant til sikringer på stenalderniveau. Dem kender jeg ikke fra Tyskland. Jeg tror jeg sprøger en ven i mrogen for at få en introduktion i disse gamle sikringer.

God nat ,

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

„hvor er det blevet stille herinde. Hvor er I alle henne?“ var jeg lige ved at skrive, da Vilmy kom med et indlæg. Jeg talte med Niels via Skype i den tid (hans chef er sååå taknemmelig, at vi på den måde forsøger at spare på telefonomkostninger).

Ja, sikringer i de danske huse, det er et meget vanskeligt emne. Og især i vort hus. Vi er „beskyttet“ mod brand pga. defekte elektriske ledninger med to såkaldte FI-sikringer. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men jeg har forstået det sådan, at de springer ud hver gang, systemet måler et uregelmæssigt forbrug af energi (kan ikke forklare det bedre). Vi fandt ud af, at det oftest sker i forbindelse med opvaskemaskinen, nemlig hver gang, et stykke metal, fx et stykke bestik, faldt ned på varmeslangerne. Jeg er i det hele taget lidt skeptisk over for den danske måde, at bruge og sikre elektricitæt, som er helt anderledes end i Tyskland. Men det er helt bestemt ikke noget, en dansk mand kan bedre finde ud af end en tysk-dansk kvinde.

Try and error, hvis man ikke er fra branchen - altså: alle apparater på Off (undtagen fryseren, i første omgang), indsæt en ny sikring og prøv at tilkoble apparaterne en efter en indtil du finder ud, hvor problemet ligger.

Men det er altså mærkeligt. Jeg bor her i lejligheden (i Hamborg) i mere end ti år nu - og har ikke en enkel gang skiftet en sikring eller har haft problemer. Men i Lohals har vi i løbet af 5 år haft flere problemer, som ikke var til at løse uden hjælp af en elektriker.

Ellers er jeg ikke i Schnatterrummet hele tiden, som Katti formoder, men er ved med Netdansk-kursus om aftenen. Så hvis det ser ud som om jeg ikke gider at skrive her længere, er det derfor. Og når jeg kigger lidt omkring her i forummet, bliver jeg sommetider lidt „forumstræt“ - og jeg tror, det behøver ikke forklares.... I ved nok godt, hvad jeg mener.

Sov godt, I kære
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine kære venner,

en lille hilsen fra mig i dag! Jeg lever endnu, men vejret er igen for fint fot at sidde inde i.
Desuden havde jeg nogle meget hektiske dage på arbejdet - heldigvis er fredag i morgen og vi tager af sted til pladsen!!!

Jeg håber at se/læse jer snart

Håber I har det alle godt!!!

Kys og kram

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Det er lige dig, jeg savner her i min have...nej, dine pjuskede venner.

Et af min datters marsvin er stukket af, og nu skal jeg finde et erstatningsmarsvin...måske på nettet.

Vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

hvor er jeg træt! Det er utroligt varmt her i byen, og når man åbner vinduerne er der alt for meget støj fra gaden....jeg savner min Lohals lige nu, hvor jeg kunne nyde stilheden og den fugtige, friske luft, som kommer fra skoven og havet...

Vilmy, Ghislaine begynder at blomstre nu på min altan. Rosen er stort nok, men alle andre blomster (bortset fra de to clematis) har det svært hos os: katten forsøger at ligge i hver krukke, skønt det ikke kan være bekvemt - nu har vi sat bambuspinde i alle krukker, hvor de unge planter skal beskyttes.

Den her kat er blevet så utrolig forkælet i det sidste 6 år, den gør hvad den vil. Jeg har mere end en gang ønsket mig, at vi dengang ville har anbefalet min svigermor at købe en lille hund (falsche ordstilling, glaube ich, kannst du bitte korrigieren, Vilmy? - ich komme nicht drauf). Men nu skal vi nok leve med den lille sort djævel i de næste 10-12 år.

Jeg skal i seng nu, og jeg håber vi „læses“ før pinse-weekenden,
kh.
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,

jeg tror ikke, at det kan betale sig at omoperere katten til en hund :P . Måske kan den lære at gø? Så flere pinde må være vejen frem.

Og din sætning kommer her i rettet form:
"Jeg har mere end en gang ønsket mig, at vi dengang havde anbefalet min svigermor at købe en lille hund.

Jeg skal i seng nu, og jeg håber vi „læses“ ved...

Så, jeg har haft drøn på hele dagen og har endnu en omgang arbejde til gode.

Kan I hyg Jer!
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, tak for rettelsen, så var det ikke helt forkert (men lød sådan, syntes jeg). Og nej, jeg vil ikke have en omopereret kat som gøer - jeg ville bare gerne have et husdyr, som i det mindste engang imellem reagerer, når jeg siger „nej!“. Men katten er fuldstændig ligeglad, og når jeg forsøger at blive mere tydelig ender det i et åbent slagsmål (katten vinder mest, hun er jo bedre bevåbnet.... :mrgreen: ) Nå, men pyt med det, ellers er hun jo virkelig sød.

I morgen skal vi tidlig op, hvis det bliver tørt i Lohals skal vi tage derhen for at slå græs. Ifølge dmi kommer der regnvejr først om eftermiddagen, jeg håber det passer..

Ellers har vi ingen planer for pinsedagene endnu (ordstilling mit „endnu“ ist mir auch immer noch ein Rätsel!), så jeg skal nok kigge ind her engang imellem.

Jeg ønsker god pinse,
kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,

skal jeg sætte min plæneklipper ud? Så kan I tage min plæne på vejen :P :?:

Det lyder rart at I endnu ingen planer har (spørg ikek efter reglen, jeg lytter mig til det..). Jeg har en aftale med svigermor en af dagene, men ellers "fri", hvis man kan kalde det sådan, når man savner sin datter.

Svigermor er i øvrigt stolt, at jeg engang sagde at jeg jo ikke blev skilt fra hende og hendes mand, så jeg glæder mig virkelig til vores kunsthåndværkermarked & Nolde tur.

Hvad laver I andre? sidder I bare med Jeres grillgrej og afprøver opskrifter?

Så, jeg læser lidt videre og lytter til bjarne Riis' indrømmelser om doping.

Kærlig hilsen,
vilmy
katti

Beitrag von katti »

Hej Vilmy og alle!
Jo, vi vil nu grille. :D I morges stød vi tidligt op og kørte til stranden på Rügen. Vi tog det hele morgenmadgrej (kan man det kalde så? :roll: ) med og spiste morgenmad på en mennesketom strand-virkligt dejligt, kan jeg sige jer!
Folk kom først senere,men heller ikke så mange som der være om sommeren.
Manden og børnene badede også, men det var der for koldt for mig Frostbeule. :mrgreen:

Jeg håber Vilmy, du er rask og frisk de næste dage uden dit lille barn! Hvornår kommer hun hjem?

Så, nu skal jeg smutte!
Vi ses
katti
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej mine kære venner,

nu kommer jeg tilbage med lidt dårlig samvittighed. Jeg ville dog skriver nogle linjer hver dag :oops:

Vi var ude på terrassen eller i haven hver aften. Vores have er ikke meget stor men den ligner dog en lille park nu med de gammel træer, naturstenmure og bregne. Klatreroserne blomster fantastisk smuk. Desværre spiste rådyrene vores "almindelige" roserne (Navnet af roserne kender jeg ikke, men jeg tror, de smage rigtig godt. Rådyrene kommer hvert år :wink: )

Også pergolaen på terrassen stå i fuld pragt og det er en blandning af klematis, trompetblomst (Ich glaube, in deutsch sagt man auch "Je-länger-je-lieber" dazu) og andere klatreplanter, jeg ikke kender. Undskyld, jeg tror, at jeg er verdens største have-idiot. Jeg elsker min have, men kan ikke huske navner af planterne. :oops:

Det er et held at vi er næsten færdig med vores renoveringsarbejde, kun nogle små ting er tilbage. Sådan har jeg nu omsider tid til „Matadoren“. :)

I dag er det meget varmt og drykkende og et blev lidt mørk nu. Ifølge vejrmeldninger være torden- og haglbyger i anmarch.

Vi vil ikke rejse bort over Pinse, hellere slape lidt af og nyder haven og renoveret huset.
Så kan jeg godt læse jeres indlæg tilbage. Håber I er alle rask og frisk.

Nullermand,
hvordan har du det? Håber at du har det bedre nu – angående ondt i ryggen.

Vi skal omsorge nabos ynge han-kat i de næste 14 dage. Katten er lidt vild og samtidigt legesyg.
Han er næsten hele dagen ude og kommer kun ind for at spise og sove. Håber han vil virklig komme ind om aftenen! Vi skal vente og se, men jeg tror at de skal nok gå.

Ellers har jeg ikke meget at fortælle, der skete ikke ret meget hos mig.

Til slut vil jeg gerne ønske jer afslappende pinsedage, med solskin og fuld grill :mrgreen: :P .

Ha’ det godt allesammen indtil næste gang og kærlig hilsen fra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

griller I bare, det gør alle mine naboer også...jeg gider ikke tænde for grillen for en person.

Ja, katti, ting man har brug for til at udføre en bestemt opgave hedder grej; fiskegrej osv.

Prinsessen kommer hjem mandag middag; det er altså kun 3 timer længere end en nromal weekend hos faderen.

Til gengæld var jeg i dag sammen med den ældre generation i familien til kunsthåndværkermarked i Süderschmedeby: det var virkelig spændende ...og meget våd! Derefter var vi i Nolde musseet i Seebüll; alt i alt en meget spændende dag med masser af indtryk. De har bygget en helt ny udstillings- og restaurantbygning ved siden af det gamle hus (udenfor den oprindelige grund). Meget interessant; og sikkert meget dyr byggeri.

Skulle I være i Slesvig-Holsten eller grænselandet i en pinseweekend, er markedet et besøg værd.

Heide, hos mig er det ikke rådyr (selv om mit hus er 2. række til udkanten af byen, har jeg ingen større dyr i haven). Men mit marsvin spiser lystigt af kornelbuskene lige nu. Jeg har i øvrigt måtte købe et nyt marsvin, da et af de gamle ikke kom tibage fra sit andet natudflugt. Jeg spørger mig selv, om nabokatten har mødt den, efter den var stukket af? Den ligger nemlig gerne ved siden af buret og kigger "marsvin-TV".

Så, jeg slutter for nu, vilmy
Antworten