Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

Nicola, jeg har nu talt emd edb afdelingen, og de har meldt klar: hesten er død!

kh vilmy
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej Gabi,
bravo!, det må jeg sige!
Det er en fantastisk reportage.[url=http://www.smileygarden.de][img]http://www.smileygarden.de/smilie/Strand/smilie_water_094.gif[/img][/url]
Og din dansk - meget godt.[url=http://www.smileygarden.de][img]http://www.smileygarden.de/smilie/X-Maennchen/10.gif[/img][/url]
Hvor lange lærer du dansk?
Jeg var om besøg hos galsklint-hjemmeside og har set luftfoto ved google earth.
Pladsen og omgivelser ser dejlig ud.[url=http://www.smileygarden.de][img]http://www.smileygarden.de/smilie/Strand/smilie_water_048.gif[/img][/url]
Hilsen
Ulli[url=http://www.smileygarden.de][img]http://www.smileygarden.de/smilie/Strand/smilie_water_011.gif[/img][/url]
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner!!!

Min sidste feriedag :( - en gik alt for hurtig forbi...

Men der er jo bare torsdag og fredag - så tager vi igen af sted. Denne gang fører turen til Sachsen til Randfichtentreffen. Der vil jeg også se mine veninde med ven igen.

Nicola - det er virkelig en fantastisk oplevelse når du kan se dyr irL (im richtigen Leben), som du ellers kender bare fra fjernsyn.

Ulli - mange tak for roserne :oops:
Jeg lærer dansk nu i næsten 10 år - i september-måned 1997 begyndte det allerførste dansk-kursus. Siden april sidste år læser jeg alene - mest her i hjørnet, ellers læser jeg af og til en dansk bog.

Jeg havde et gæst-lånerkort dette år fra Middelfart Bibliotheket. Og jeg har allerede en liste, hvad jeg skal låne næste år.
Hihi - jeg fandt en bog "Mit liv med Matador". Men først vil jeg se Matador.

Måske kigger jeg ind senere.

Hilsen

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen!

Nullermand, du skulle komme til Stevns - vi har næsten sommer nu :wink: . Vi var igen på stranden og i havet i dag :P .
Og tak for dine søde orde angående min dansk. Je må sige at jeg i mellemtiden virkelig nyder at tale dansk - med min svigermor, i byen, i forretninger - det fungerer rigtig godt :mrgreen: . Jeg ved at jeg er langt borte at være perfekt, men folk forstår hvad jeg vil sige og jeg forstår dem. Hvis ikke, jeg spørger :wink: .

Vilmy, det er godt at hesten er stendød. Jeg kan godt lide heste, men ikke den slags!

Gabi, jeg kan forstår at du er lidt bedrøvet fordi din ferie er sluttet, men som du skrev, der er kun to arbejdsdage før weekenden er der igen. Ha´ en godt tur til jeres møde!

Vejret skal være regnfuld igen :wink: .
Roskildefestivalen er en mudder-festival lige nu - gummistøvler er udsolgt :mrgreen: .
Vi vil besøge Bakken, en forlystelsespark nord for København. Vi har aldrig før været der. Jeg kunne leve uden, men børnene glæder sig meget til i morgen.

Sådan - ha´det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Her er jeg igen fot en lille "kigg-ind" - eller hvad kunne man sige?

Nicola - jeg tror i hvert fald at sproghjørnet hjælper os virkelig meget!!! En eller anden gang tænkte jeg virkelig at jeg lærer meget mere her end i mine kurser - i det mindste til sidst. Det var ikke nok til mig. Og her kan vi skrive og snakke - det er så dejligt!!!

Om bakken hørte jeg men var heller ikke der - vi har aldrig været til Købnhavn lige nu - øv øv...

Jeg ønsker dig og din familie god fornøjelse!!!

Hvor er I andre alle???

God nat - det er tid for mig....

Hilsen Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

egentlig ville jeg skrive noget, men nu har jeg telefoneret hele aften, først med Niels, så med min mor (hende skal man afbryde meget voldsomt, ellers snakker hun i timevis :mrgreen: ) og så med min bror.

Men måske kan I hjælpe mig med noget: Niels har mange „Miles“ på sin SAS-konto, og de skal bruges i dette år, ellers er de væk. Og så har han frie overnatninger hos Bestwestern. Jeg skal nu planlægge en kort rejse, det skal være ca. 4 dage sidst i julimåneden, måske skal vi besøge en europæisk by, ellers kunne jeg tænke mig at tage på en badeferie med solgaranti - også i europa. Jeg kender ikke så mange steder i europa. Da jeg var ung :wink: rejste jeg gerne til asien og nu hvor jeg er gammel rejser jeg helst til Lohals :D . Har i måske nogle ideer, hvordan Miles og overnatningerne kan bruges? Hvor ville I tage hen, hvis det var gratis? (Mit forslag ville har været London, og så til Kent for at se Sissinghurst - men det gider jeg ikke i øjeblikket pga. af de sidste attentater :( ).

Nu er jeg spændt på Jeres ideer.
Hav en god nat, allesammmen.
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Her er jeg, Gabi,

god tat læse at gruppen her hjælper Jer med sproget. Det er også et godt stykke arbejde, I laver her.

Jeg sad lige og tænkte: er der nogen af Jer derude, der kunne tænke sig at læse Joseph Kanons "Den gode Tysker" på dansk? Giv mig et praj, hvis det er sådan. Den hedder i øvrigt "in den Ruinen von Berlin" på tysk.

Kh vilmy
Steffie23
Mitglied

Beitrag von Steffie23 »

Hej allesammen,

det er en rigtig aprilvejrn her. Jeg tæller dage indtil mine ferie så k´jeg er i mine drømmeland. Forhåbentlig er ikke vedvarende regn men møder bestemt mange søder mennesker. I morgen kommer de næste Afsnit fra Anna Pihl, det er godt. I går jeg finder de bogstav på min mobiltelefon, det er godt, sådan kun jeg skriver dansk sms. Smoometider kommer min for hvordan sisyphus hvis jeg lærer dansk. Jeg har Av min arm, er der godt? to lærer dansk men allene lærer er sommetider så enkel. Tit (?) jeg ord in min ordboge og grammatik er ikke altid enkel.

Es ist aber noch kein Meister vom Himmel gefallen.

Farvel

Steffie :wink:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

det vil jeg meget gerne læse!! Jeg har ikke nogen dansk litteratur i øjeblikket (bortset fra: „Dilemmaer i den moderne familie“, hvad jeg skal læse fordi jeg er i gang med en arkitektursociologisk arbejde om danske boligforhold.)

Altså: Her damit!!! Lenk mich ab (dilemmaerne i de danske familier er lidt kedelige for en tysk bøsse, det forstår du nok :wink: ).

kh
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Jer er ikke rigtig træt lige nu og kiggede lidt rund - og så kommer jeg igen til hjørnet.

Vilmy - det trot jeg godt at det lave mange arbejde at forbedre og rette os. Mange tak!!!!

Bogen lyder godt. Men jeg har lige nu 3 bøger ved siden af min seng (der ligger de altid) som venter at jeg læser dem.

I øvrigst havde jeg en bog i hånden i Middelfart bibliotheket som vil je gerne løne næste år. Den handler om en dame som dræbte 25 - i ord femogtyve!!!! - spædbørn. Og den er ikke en udtænkte historie!!!

Nullermand - hvad med Norge, Sweden, Finnland?

Har nogen af jer set den udsendelse i går aftes om Norge (på ZDF)? En andendel kommer på tirsdag! Dejligt!!!!

Og hvad med Wolfenbuettel?
:wink:

Hilsen

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Okay, det lyder da også SÅ spændende, Nullermand. Dilemmaer?

Jeg sender bogen i weekenden eller senest på mandag! Og så må jeg hellere pakke en lille græsenkemandspakke til dig.

Er du ved at brygge på noget, eller hvorfor styrter man sig ud i projekter som dette?

Jeg har i øvrigt i dag overtalt en kollega at tage til Sissinghurst, når han nu alligevel var på vej til Irland, men han syntes, Kent lå lige lovlig langt væk fra alfarvej. Jeg nyder bogen umådelig meget, især når styrtregnen ikke giver mig mulighed for at gå i min egen have!

Gabi, jeg skal nok rette lidt igen lidt senere. Lige nu ville jeg ikke stoppe Jer, og der var heller ikke mange fejl i de sidste indlæg.

I øvrigt er det godt I er der allesammen igen; jeg har jo som bekendt siddet på en lyserød sky siden den 11.6., og er lige nu lidt ned fra skyen igen...og så er det godt med selskab.

Kærlig hilsen,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Gabi,

Norge har jeg også tænkt over. Niels forslog en tur til Bergen, så videre med fly til Stavanger og derfra med en lånet bil til Kristianssand (skal være en dejlig landskab). Og så med fly tilbage til København. Men det er et område hvor han rejser tit, så ville det være noget nyt for mig - og lidt kedeligt for ham. Derfor leder jeg efter noget andet, noget, hvor vi begge to ikke har været før.

En SAS-fly til Wolfenbüttel? Det, tror jeg, kan ikke lade sig gøre. :mrgreen:

Vilmy, du får en PN!

kh
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

efter meget travlt i scolen før ferien og ti dager på Fanø efter feriestart jeg er tilbage igen. I alle er meget ivrig med vores indlæger!

I gang vi kunne desværre totalt nyder Fanø fordi Tina war meget forkølet og havde det ikke så godt nogle dager. Men hun var sund igen Sct. Hans aften og vi gik til Sct. Hans bål på Stranden. Det var meget morsomt: Borgermesteren talte om Fanøs fremtid, folken sang midsommervisen og vejr var dejligt.

Jeg spillede min sækkepibe ved bålet. Bagefter var der to billeder af det på Fanø TV, øens infokanal, høvor de udsendte en tol minuter Fotoreportage om Sct. Hans aften. Jeg ville ikke sigge jer er en TV-Star på Fanø nu: Der var mange billeder i reportagen og jeg tror halvdelen af øens 3000 mennesker var på disse billeder, så det er ikke noget specielt.

Sidste to dagen jeg arbejdede i haven når det regnede ikke.

@ Nicola: Jeg glæder mig at du nyder tiden i Stevns med Sten.

Så, det er spørgelsestime nu og jeg må til min seng.

Hej,hej,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej & velkommen tilbage, Ralf!
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Vilmy,

tak og sov godt!