Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

nu så jeg lige en optagelse af Mik Schacks hjemmeservice. Tre mænd er ved at lave en thailandsk ret og morer sig godt, men hvad de havde at grine over hele tiden kunne jeg ikke finde ud af :mrgreen: . Det havde noget med H.C. Andersen at gøre. Men i det mindste forstod jeg nogle sætninger, bare ikke når de talte alle på samme tid, det er jo også klart. Det er det samme når jeg lytter til „Mads og monopolet“ i radioen, det går hulterdipulter, alle snakker som de har lyst til og afbryder (?) sig gensidigt. Og jeg sidder her med en mængde halve sætninger jeg skal sortere i mit hjerne, mens underholdningen går videre på samme måde.

Jeg ved det er noget vrøvl men jeg håber altid, at det engang gør „klick“ og så forstår jeg det hele, fordi jeg kender jo ordene, gramatikken og ordstillingen, altså halvvejs :oops: . Men det sker ikke, det fungerer desværre lige som med læsning og skrivning: man skal øve og atter øve at forstår dansk - og på den måde komme videre i små skridt. Hmpf! :wink:

Nu skal jeg læse lidt i min roman på dansk - det kan jeg nemlig godt og så har jeg det straks bedre!! I dag har jeg tilsluttet en anden PC til internettet og fra i morgen kan jeg så på den lytte til dansk radio og arbejde på min PC samtidigt. :D

Og nu tager jeg bogen og går i seng,
god nat I kære
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

..ja, de afbryder hinanden hele tiden.... :wink:

Dagen kommer, hvor tiøren falder og du vil forstå det hele!

God nat,
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

efter meget travlt i haven i dag jeg er træt, men grasfrøet er i jorden og nye grasplænen kan vokse nu.

God nat,

Ralf
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej og god morgen,
jeg ønsker jer alle en dejlig weekend med masser af solskin.
Har det godt.
Hej hej
Ulli
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Ulli,

solen skinner nu men NRW vil have regn i middag. Nye grasfrøet vil nyde det. :)

I kære, hav det godt idag.

Ralf
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Her er så min weekendhilsen til jer alle.
Har haft det lidt som jer, først avisstudie så lytte til radioprogrammer og lige pludselig siger det "klick" og man forstår...

Held og lykke til jer alle sammen og bare bli' ved.

Solskinshilsen fra det jydske :wink:
muldvarpen
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Nullermand - und alle anderen fleißigen "Schriftsteller/Innen"

Jeg har for længst opgivet at følge med i alle jeres lange indlæg her, endsige rette nogle af de uundgåelige fejl, som dog bliver færre og færre, synes jeg.

Men jeg kan på baggrund af din bemærkning for nogle dage siden:
...derom kan du læse i udvandringstråden, hvor een „har næsen fuld af Tyskland“. (Hvordan siger man det på dansk???)
lige komme med en rigtig god oversættelse, som ikke er noget latrinært udtryk:
Ich habe die Nase voll :arrow: "Det hænger mig ud af halsen".
Von Deutschland habe ich die Nase voll :arrow: "Tyskland hænger mig ud af halsen".
Also: es ist ein ganz häufig verwendeter Ausdruck.

Jeg læser stadig med fra sidelinien :) :wink:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

i aften så jeg en optagelse af Claus Meyer´s „Mad i norden“, og bortset fra, at jeg kunne godt forstår ham (ikke det hele, men alligevel), var det nok en optagelse „for pensionister“ :mrgreen: - den var nemlig tekstet! Programmet gik om muslinger, som jeg kan godt lide, og om østers, som jeg aldrig har prøvet.

Nu tager vi afsted over weekenden alligevel!!! Vi har lige booket to overnatninger i København og ideen er at tage til Sverige derfra, for at se „Norrvikens Trädgårdar“. Det skal være en af det smukkeste landskabsparkerne i hele europa, (no. to på listen efter Rom´s Villa d´Est). Parken er i fare for at blive ombygget til en golfhotel i næste år, det har jeg læst i Børsen, og derfor vil jeg se den, før det er for sent. Hidtil bliver parken bestyret af den danske blomsterkunstner Tage Andersen, men hans kontrakt er opsagt. :?

Hvis vejret er alt for dårligt til at køre derhen vil vi gerne se Lousiana igen - der har jeg ikke været for mange år, og så skal vi også besøge Karen Blixen´s hus, når vi er nu i nærheden. Der har jeg været før, men jeg kan godt tænke mig at besøge det en anden gang.

Vi kommer ikke af med Niels´ fly-miles på denne måde, men pyt med dem. Man skal jo ikke lade sig terrorisere af disse bonus-ting, man skal hellere gøre det, man har lyst og tid til. :D

Vilmy, på vej op eller ned skal jeg aflevere noget hos jer (noget for dig og noget for din datter). Jeg ringer til dig for at se , hvordan det passer dig bedst. Ellers sender jeg en pakke fra Danmark - det er trods alt nemmere og billigere end at gøre det fra Tyskland.

Berndt, tak for din forklaring og oversættelsen. Det er godt, du læser med fra „sidelinien“ - håber du blander dig, når vi gentager vores fejl alt for tit.

I kære, så er jeg væk for nogle få dage - men tilbage mandag aften. Det skal jeg jo, jeg skal jo møde Heide tirsdag aften (og hvis vejret spiller med vil jeg hellere byde på en udsøgt piknik ved Alsteren, end på en middag i et tilfældig restaurant - håber, det lykkes, kryds venligst fingre for os!) :!:

Nu er det blivet så sent, at jeg har nok overtaget Ralf´s job (aftenholdet :mrgreen: ), men da vi skal afsted i morgen tidligt venter jeg på vaskemaskinen og tørretumbleren (jeg ved, det er forbudt om natten :| - men hvad skal jeg gøre?)

Jeg glæder mig til en lang weekend - og til Jer, når jeg kommer tilbage!

Vi ses mandag aften,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God tur, I kære. ring, hvis I komme rI området, men lad Jer ikke stresse af nogen som helst forpligtigelser.

KH. vilmy (nr pr pn)
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

dit mobilnummer fik jeg jo allerede ved vores sidste ophold i Lohals - og det har jeg selvfølgelig straks registreret (? - gespeichert). Hvis det ikke passer med vores planer, sender jeg en pakke, som sagt. Men ellers „ligger du på vejen“ - og bøgerne skal afleveres alligevel. Lad os se (og hav kaffe på kanden!!!) - nej - det var bare gas. :mrgreen: :mrgreen:

Nu skal jeg sove lidt - Niels vil komme afstedt „så tidligt som muligt“ :| og det ligner nu ikke mig, skal jeg indrømme....

Kærlige hilsner,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Jeg kan altid lave kaffe eller espresso på få minutter :D .

God nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Ja - det kan du, og den fik vi i dag, 1000 tak for det. Det var hyggeligt på din altan :D . Vi sidder nu i scandic København, jeg skal hilse fra Niels og vi håber, I kan lide Jeres bøger. Håber vi kan drikke kaffe sammen i Lohals næste gang :D .

Nu skal vi have en øl (eller to :mrgreen: ) og så går vi i seng. Kryds fingre for os, alle sammen, vejrudsigten ser ikke så godt ud, håber vi kan besøge Norrvikens Tradgårdan alligevel.

Sov godt, allesammen,

Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
tak i lige måde. Det var rigtig dejligt at have mødt JEr, og jeg håber at vores veje mødes igen.

Vi elsker vores bøger. Kasimir er læst cover til cover og jeg synes, vi skal nedrive nabohuset for at forsøge os på den hvide have. Lige nu har jeg ansat datteren til at vande haven...hun får vandslange og bliver sluppet løs og bagefter er barnet spolet og haven vandet.

Sikken flot have; og en virkelig god bog om Sissinghurst.

Martin ville vist ikke med på ferie med Jer ...er han jaloux på Niels? På tirsdag tager jeg til mine forældre, så sender jeg den med posten.

God ferie i nabolandet! Og hils Niels

@alle
Hav en god weekend,

NB: Jeg prøver lige at finde noget om trägården i vor samling af haveprogrammer. Jeg er da blevet nysgerrig.

God nat, vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej I kære,

jeg ser sproghjørnets natvagt er også besat når jeg er ikke vagthavenden. Vilmy og Nullermand, velkomst i spøgelsestimeclubben! :D

Jeg læser I to havde en dejlig kop kaffe sammen. Jeg er uden misundelse: Tina og jeg spiste årets første blommekagen i eftermiddagen og indtil nu vi sad i haven, drak rød tysk champagne og nød aften. Allt i allt var det en fin dag.

Sov godt og drøm sødt, vi ses i morgen!

Ralf
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej og god morgen her i sproghjornet.
Jeg ønsker alle en god start i arbejdsugen. :D
Nu er det kun fire en half arbejdsdage til treogtyve feriedage i nordjylland med en afbrydelse af fire dage arbejde. :D
Hej hej
Ulli
Antworten