Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nina,

du vil gerne have et tip, hvad du kan gøre for at blive bedre til dansk. Det er en god ide at lytte så meget til sproget som overhoved muligt. Alstå dansk TV, dansk musik, dansk radio, danske samtalepartnere.

Venlig hilsen,
vilmy
Niina
Mitglied
Beitrag von Niina »

Hej Vilmy,

tak for svaret!

dansk radio høre jeg ofte, men de taler så hurtig på "dr p3" :(

kan jeg se dansk tv på internettet? jeg har søgt, men jeg har ikke fundet nogen...

og hvor finder man dansk samtalepartnere?

hilsen
nina
du ringer - vi springer
Maryleen
Mitglied
...tilbage...

Beitrag von Maryleen »

Hej allesammen,

det er en lang tid siden jeg har skrevet noget i sprogtræning. Jeg håber at nogle af jer kender mig stadigvæk :-)

Jeg var, nej, jeg ER endnu, i lidt travlt i de sidste måneder, fordi jeg og min danske kæreste besluttede os at jeg jeg flytter til København i October. Og derfor er der mange ting jeg skal gøre og klare.

Men jeg har altid læst lidt her og jeg har aldrig glemt jer :-)

Nu er jeg på arbejde, som hver lørdag i Tyskland. Så kan jeg få mere fri dage for mine rejser til Danmark. Men nu er det kun en et halv måned og så arbejder jeg kun halvtreds % her.
Jeg tager mit job med mig til København til starten af 2008, med hjemme kontor og computeren. I 2008 vil jeg søge et job i Danmark. Meget spændende. Jeg håber at alt vil virke godt.

Ok nu skal jeg arbejde lidt her!
Jeg håber at I alle gøre fint og at I alle får en dejlig weekend. Jeg vil gerne forsøge at skrive her igen nogle gange.

Hej hej fra Mannheim,
solskin og kun tyve grader lige nu...
hvor er sommeren?? Måske i Danmark? ;-)
maryleen
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!!!

Her er jeg igen, tilbage fra en dejlig weekend på pladsen.

Da vi spiste morgenmad lørdagmorgen kom en væsel frem under vores Pavillon (versteht ihr? Es kam unter dem Pavillonboden hervor - der ist ein wenig erhoeht). Det var et sød dyr, kiggede på os med små sort Knopfaugen og hoppede væk.

Da vi kom tilbage i dag gjorde vi forskellige arbejde i haven - slet ikke noget tid for Matador!!!!

Men jeg kom i tanke om noget da jeg "talte" med Grit - være det ikke fint når vi havde en fødselsdagliste?

Skype fungerer ikke? Eller er det i orden igen?

I øvrigst, Nullermand!!! Jeg har glemt noget! Du skrev noget om kattegras i et af dine sidste indlæg. Prøver Katzenminze. Der er også forskellige legetøj til kattene fyldt med kattemynte.

Hilsen for nu
Stor knus
fra Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

det har været rolig her i weekenden, men de sidste fine weekender skal jo også nydes udenfor.

Jeg har selv siddet og forberedt næste skoleårs undervisning, men der har også været tid til at nyde Årø Sund ved Årøsund--datterens og min foretrukne badestrand (færge, strand, wejlbåde, rent vand, ishus...alt hvad barnehjertet begærer).

Så , jeg skal scanne et par tekster.

Vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var en dejlig weekend - og jeg var for første gang i Tivoli. Vi tog derhen fredagaften, bestillede et bord i Grøften for en time senere og kiggede så rundt på alt. Der var to rock-koncerter, én kunne vi se en del af før vi spiste, og så begyndte den anden efter vi var færdig med at spise. Det var en fin aften: god mad, god musik og mange sjove oplevelser.

Lørdag efter morgenmad tog vi så til Lohals, fik haven og græsplænen gjort og så fandt jeg også tid til at pudse vinduerne udefra (indefra skal lejerne gør det). Vi fandt ikke så mange snegle som jeg frygtede, der var ca. 20-30 stykker, og de fik den sædvanlige flyveundervisning (jeg kaster dem langt ind i skoven). Jeg fandt også to af de røde - de fik ingen flyvetur, men blev dræbt med sneglkorn!

@Nina: du kan se dansk fjernsyn på dr.dk tv, men billedet er meget lille og hos mig fungerer det heller ikke særlig godt. Når jeg hører dansk radio via internettet, plejer jeg at lytte til P1 - jeg synes det er nemmere at følge med, hvis udsendelsen handler om ét bestemt emne. Danske samtalepartnere kan du måske finde her: http://www.dk-forum.de/forum/ftopic12346.html

Maryleen, så går det altså godt med din danske kæreste. Jeg tænkte, det var måske gået galt, efter du ikke skrev her så længe. Men nu er du jo tilbage, det ville glæde os, hvis du kunne skrive oftere her. Du må meget gerne holde os ajour med hvordan du forbereder din flyttelse - jeg synes det er meget spændende!

Vilmy, det lyder da godt! Det er så dejligt med en god strand i nærheden. Kan du tage en bærbar computer med derhen, så du kan arbejde dér?

Gabi, kattemynte har jeg plantet i Lohals i år, og venter nu på, at planterne bliver større, så jeg kan „høste“ lidt for katten.

Oooops - katten! Jeg vidste jeg havde glemt noget (hun får mad og kattetoiletten bliver renset om aftenen) :oops: Men åbenbart er det langt vigtigere at fange møl pa altanen nu. :mrgreen:

Vi ses,
kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

endnu en flytning på vej. Det ser ud til, som om vi vil være flere i Danmark end i Tyskland herinde om et år.

Vi snakkes ved, vilmy
Niina
Mitglied
Beitrag von Niina »

hej nullermand,

tak for dit svar! fjernsyn på dr.dk er godt, hvis jeg har forstået, hvad de har sagt :)

radio hører jeg også på nettet eller mens bilturen, men det er ikke så nemt, fordi de taler så hurtig.

jeg håber, at du kan forstå. min dansk er endnu ikke så godt...

venlig hilsen
nina
du ringer - vi springer
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nina, jeg kan ganske udmærket forstå, hvad du skriver, du skriver jo rigtig godt. Og jeg kan også forstå, at de allesammen taler for hurtigt, i radioen og i fjernsynet. Derfor skrev jeg, at det er nemmere, når man lytter til udsendelser, hvor det drejer sig om ét bestemt emne - har man først fattet emnet, bliver det nemlig nemmere, fordi mange ord og vendinger bliver gentaget, så kan man efterhånden følge med. Bliv bare ved med at lytte, jeg kan selv ikke forstår det meste, men jeg kan mærke, at det bliver bedre.

Vilmy - puha, jeg er færdig med den gode tysker (tak for bogen en gang til). Det var ikke så nemt, historien er jo meget forviklet, og somme tider blev jeg nød til at genlæse nogle sider, fordi jeg pludselig sad her som et spørgsmåltegn og mærkede, at jeg åbenbart gik glip af noget vigtigt. Men jeg synes, det er en meget god bog. Jeg kan ikke huske at have læst en roman om netop denne historiske tid før. I den sidste del var helten lidt for amerikansk, synes jeg, og der skulle lidt for mange lykkelige tilfælde til, at får ham ud af kniben igen og igen - men pyt med det, derfor er det jo en roman. I hvert fald er den en spændende historiske roman samt en god thriller, og til sidst krydret med en historie om kærlighed - hvad vil man mere?! Hvis nogen her er interesseret nu, jeg vil gerne sende den videre. :D

Hvad skete der mere hos mig? Jeg leder stadigvæk efter årsagen til min vandskade. Vandet kommer IKKE udefra, så meget fandt vi ud i dag - fortsættelsen følger torsdagmorgen, hvor vi undersøger kloakrør i huset :| - og det hele sker selvfølgelig i den lejlighed, hvor lejeren brokker sig om alt muligt i forvejen. Murphys lov...så får jeg altså flere indskrevne breve. :mrgreen:

Så meget herfra, nu vil jeg endelig se på den bog fra Søren Ryge, jeg købte i København for nogle uger siden - „Landet og året“ - det lyder som noget for mig. :wink:

Hav det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nina,

du skriver da meget forståeligt! Velkommen til.

Nullermand, nu må jeg snart tage mig sammen og sende dig "En kvinde i Berlin" for en anden synsvinkel på samme tid.

Jeg ligger stadig ldit vandret i luften, men det skulle være overstået på fredag.
Vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

hvorfor ligger du „lidt vandret i luften“ - og hvad betyder det?? Talemåden har jeg ikke hørt før, men jeg gætter, at du ikke har det så godt i øjeblikket. Hvad er der i vejen? Er det bare for meget arbejde nu efter ferietiden eller er der noget galt med dit helbred? Undskyld, at jeg spørger, men ordbogen hjælper ikke med „vandret“ - bare: waagerecht - og det giver jo ingen mening :roll:

Håber du har det godt alligevel,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
at ligge vandret i luften betyder at have for travlt.

Skoleåret startede i torsdags, og ugerne før og de første 10 dage er altid hektiske. De fleste af vore kursister er jo ikke i klasser, men har individuelle forløb, og alt skal passe sammen. Så der er altdi en masse uro blandt kursisterne, og det forplanter sig som ringe i vandet.

Så, når weekenden og dermed Tønder Festival er kommet, har jeg det bedre.

Kærlig hilsen,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

så er det „bare“ arbejdet - og jeg er beroliget! Nu ved jeg, hvad det betyder, at „ligge vandret i luften“ - tak for det! Så ligger jeg altså også „vandret i luften“ selvom det føles at jeg ligger vandret i vandet lige nu :wink: - men Søren kalder alligevel, han er jo altid så afslappende - lige det, jeg har brug for!

Jeg tager ham med i sengen nu (tænk nu ikke det værste - jeg vil bare læse lidt :mrgreen: ), og kommer tilbage i morgen,

sov godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Jeg tænker aldrig noget slemt om dig.... :wink: .

vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Så vi gå til kursus1. :D Jeg ha' tilmelder os.

Dagbørner bliver hos tanter.

Juchhu!!!

vi ha' nyhed. vi købte(?) campingvogn os. der er en Hobby Prestige 495 og Bj. 83.

Han "rumgestanden" til gamle folk. Top i orden. :mrgreen:

vi skal reparere og TÜV.

kærlig hilsen

Grit
Antworten