Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

at ligge vandret i luften - det hørte jeg heller ikke før. Jeg håber jeg vil ikke nå tilstanden; min kollega er jo ikke der. Men jeg er ført i begyndelsen af Vertretungszeit....

Grit - til lykke med campingvognen. Jeg synes der findes ikke bedre end sådan en campingvogn. Men er så fri hvordan man ikke være når men er på hotellet. At leje et hus er en god måde at være for sig selv, ikke på sådan en Fleischbunker

:wink: Men at campere er noget helt specielt.

Jeg har ikke så gode nyheder. Jeg er temelig bedrøvet lige nu. Min mand overvejer (eller har næsten bestemt sig) at sælge vores elsket båd. [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/a045.gif[/img]
Måske er det en fornuftig ide. Båden står jo næsten helt året i laden; vi har bare brug for den mens ferie. Men jeg kunne ikke forestille mig en ferie uden båd, uden at sejle ud...
Så havde jeg nogle søvløse natte med masser af tårer.

Hilsen for i dag

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, det med båden er jeg ked af, men måske har din mand ret med at sælge den (jeg synes bare, det er noget I skulle være enige om :roll: ). Det er jo dyrt at have en båd, som står i en lade i Danmark og bruges kun 3-4 uger om året. Så er det nok billigere at leje en båd for den tid. Hvad er det for en båd, er den med kahyt, en motorbåd, eller en rigtig sejlbåd? Niels snakker nu tit om at have en båd (men jeg tror ikke vi har råd og tid til det).

Grit, tillykke med Jeres campingvogn også herfra. Vi havde en campingvogn for ca. 20 år siden (min daværende kæreste fik den foræret af hendes forældre, som købte en større én) - men jeg er altså helt sikkert ikke typen for den slags ferie, det var hun heller ikke, og campingvognen blev solgt to år senere.

Vilmy, nu er jeg i fuld gang med Søren Ryges historier - han skriver nøjagtigt som han snakker i fjernsynet: om haven, dyr og alt han oplever ude i naturen. Teksterne er mere end ti år gamle (jeg købte bogen i Tilbudskælderen i København for et par kroner), men de kunne lige så godt stamme fra hans nuværende udsendelser. Den måde han skriver på minder mig lidt om Vita - han ser på helt almindelige ting og skriver om dem, så de bliver til noget særligt. Det er en vidunderlig måde at se på verden, jeg kan rigtig godt lide det (men desværre ikke rigtig udtrykke på dansk, hvad jeg ville sige :? ). Pyt med det- jeg har i det mindste prøvet. :mrgreen:

Hav det godt, I kære,
og græd nu ikke længere, Gabi, :wink:
kærlig hilsen
Nullermand
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hey allsammen,

love-parade kommer til essen på lørdag,og min søn ville ubetinget derhen :shock:
Men jeg sigte Nej og nu jamre min søn rom.
Jeg tror ikke det en dreng fra 12år på en love-parade tilhøre :?

hilsen Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Andrea,

loveparade kan være sjov - hvorfor ikke går derhen sammen med Pierre (du må bare ikke glemme Oropax :mrgreen: ). Tag også en flaske champagne med og dans på Essens gader - hvorfor ikke? Måske vil du undre dig, hvor godt din søn kan danse - hvem ved.... :wink:

Nullermand (ikke Hamborgs dancing-queen - men på CSD-paraden....)
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

blommer og hyldbærer er høsted, blommerkager (fem: to allerede spist, tre dybfryset), rødvinblommer, hyldgelée og Cumberlandsauce er lavet - så jeg har fundt tid for at skrive nogle linier her igen.

@Vilmy: Være "vandret i luften" i første skoleuge, det kender jeg også. Skolen i NRW begyndte 6. August. Hvad slags skole underviser du i? Jeg arbejde i en Berufskolleg og underviser metallarbejder og VVS.

Jeg har en spørgsmål: I Matador del 4, Elisabeth gifter Kristen ikke fordi han låner ud penge. Det forstår jeg ikke rigtigt. Var/er det uerlig i Danmark hvis du låner penge ud? Bankdirektoren Vernæs i filmen gør det også og har ingen problemer med det.

Vi ses,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,

Elsiabeth gifter sig ikke med Kristen, fordi han arbejder hos sin bror, som er konkurrent til hendes svoger. Et giftermål ville ødelægge hendes position i storfamilien Varnæs.

Jeg underviser voksne, men i grundfag på gymnasial niveau.

God nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

jeg har forstået episoden sådan, at det ikke var uærligt at låne penge, men at Kristen, ved at drive en bank, var en konkurrence til Elisabeth´s svoger Varnæs- og det var hans fejl. Korsbæk havde en bank i forvejen, og Elisabeth kunne ikke forstår, at familien Skjern begyndte med en anden. Hun troede, at det var noget personligt, at familien Skjern ville bare skade hendes egen familie - derfor nægtede hun at gifte sig med Kristen (selvom hun elskede ham). Hun troede, at hele ægteskabet var del af en plan, at tilintetgøre familien Varnæs. Hun forstod ikke, at Skjern ville bare låne penge til mennesker, som havde gode ideer, men ikke en chance så længe de var afhængig af Korsbækbank, hvor kun de gamle familier kunne få kredit. Det hele er altså en misforståelse.

Håber, det hjælper lidt at forstår det hele,
kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

@ Ralf:
så er det måske dig, jeg skal have fat i, når jeg skal finde ud af hvad "Dackelfüsschen" er for noget. Så vidt jeg ved, er det små rørstumper, som tilpasser rør og armatur. Er det korrekt?

God nat,
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

@Vilmy og Nullermand: Tak for oplysning!

@Vilmy re "Dackelfüßchen". Jeg kender ikke navnen, men jeg tror jeg ved hvad slags del du tænker om: Små rørstumper i "S"-Form ("S-Verschraubung" på tysk). Distancen mellem kold- og varmvandrør ("Stichmaß") passer ikke altid sammen med armaturen og/eller rører er ikke vandret til hinanden (tak for orden!). Med S-Verschraubungen mellem rører og armatur du kan klare de to problemer.

I kære, sov godt og drøm sødt.

Ralf
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen, I kære,

i dag kører jeg lidt senere på arbejde. Jeg arbejder længere i dag så kigger jeg ind her om morgen. Der gør jeg ikke så ofte.

Til en Love-Parade eller CSD havde vi aldrig været. Men hvorfor ikke? Når man har en som går med...Jeg ville ikke går helt alene derhen. Men med nogle bekendt eller i en gruppe synes jeg kunne det være meget sjovt.

Ralf - hvad Vilmy og Nullermand forklarede om Matador er også men mening. Men jeg tror også Elisabeth er skuffet fordi hun ikke vidste at Kristen arbejder på banken. Eller fortalte de om det da man ikke så det? I sådan en fald være det jo ikke en overraskelse til Elisabeth.

Jaja, mænd - det er (somme tider) folk man ikke kan forstår, en virkelig besynderlige opfindelse...Undskyld til mændene her i hjørnet.

Dirk og jeg har ofte forskellige meninger om en ting. Når han har en ide eller en tanke i hovedet kan han være meget stædig. Der kan man bare komme imod - lige meget hvad man siger eller gør!! Jeg hader det men det ændre slet ikke noget.

Båden er ikke så stor og har en lille kahyt - virkelig en lille kahyt! Ikke sådan en hvor man kan sove og sidde ret hyggeligt. Jeg vil sige det er mere en husly når det regner eller for at pakke fiskegrej inde i, en taske med proviant og tykkere frakker.

Hilsen
Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

tak Gabi og Nullermand!
campingvogn fik Gas-TÜV i går. Han er godt tilstand.(sagt der Fachmann)

Nu jeg ha' lyst farer til DK i oktoberferie. Min mand vil ikke - jeg allerede :wink: .

Nullermand:jeg gører camping allerede som born. Mine mor syet(nähte) en store telt til familie. telten(teltet) ha' 4 "værelse".
camping er min "Leben" og til mine familie.

Gabi:kunne du ikke overtale din mand ? jeg mener med dine kvindelighed :oops: :wink: :mrgreen: ???

vi ses!

k.h.

Grit
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

Oh ... jeg hedder også Gabi :D :D :D
Wenn jemand (Auswanderer-Fragen) oder Fragen zu Fyn beantwortet haben will, versuch ich das gerne per PN (wenn ich kann !)
Niina
Mitglied
Beitrag von Niina »

og jeg hedder ikke gabi :mrgreen:
du ringer - vi springer
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej Nullermand,
hven jeg drikke en flaske Champange være jeg blå :mrgreen:
men det blive en lille loveparade kun 3km længe og 27 Mottowagen :)

Men hven det vejr med spille gå vi til loveparade

hilsen Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen, Gabis og ikke-Gabis,

jeg kommer lidt sent i dag, jeg fik besøg af en ven og lavede aftensmad for os (ikke noget særligt, bare en hurtig chicken-curry). Og da Ralf skrev om rødvinblommer i går, kom jeg i tanke om mit sidste glas af dem, så spiste vi også dessert, vanille-is med varme rødvinblommer, meget lækker - og nu er jeg stopmæt! :oops:

Jeg håber jeg kan nå at plukke et par af mine sene Victoriablommer næste gang vi er i Lohals. De smager ikke så godt som de andre vi har, men er velegnet (velegnede?) til rødvinblommer, og nu skal forrådet jo opfyldes.

Ellers begynder nu tiden for æblerne. Men derfra har vi altid for mange. Heldigsvis er alle træer af forskellige sorter, så æblerne modner ikke på samme tid. Men de fleste falder bare ned alligevel og skal samles op, før græsplænen kan slås. Vi gemmer de gode som vinterfoder til fuglene, men de fleste kommer desværre på kompostbunken. :|

Nu har jeg vedsiden af også skypet med Niels, som havde travlt med at opbygge messestanden i København i dag. I morgen begynder så selve messe og han kan ikke komme hjem før tirsdag. Men det passer godt, jeg skal får noget arbejde fra hånden over weekenden.

Hav det nu godt, I kære,
vi ses imorgen,
Nullermand
Antworten