Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg gider ellers ikke at svare på min egen posting, men nu skal I lige høre, hvad for en mærkelig kat jeg „arvede“.

Luxuslineren Queen Mary var i Hamborg i dag, og som sædvanilg fik den en afskedshilsen med fyrværkeri over Elben i aften. Da det hele begyndte ledte jeg efter katten, for at berolige det stakkels dyr - men jeg fandt katten på altanen, i fuld gang med at fange møl. Fyrværkeriet, som drønede i mine ører, var hun hverken interesseret i, eller var hun bange for det. JEG forstyrrede hende, og så trak jeg mig tilbage igen :roll: . Sådan en kat har jeg ikke haft før. :mrgreen:

Sov nu godt, I kære, jeg håber I er flittigere i morgen.. :wink:
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Se, den kat har bare ventet på at komme til storbyen. Mon ikke den vil gerne med til CSD næste gang?

Din Curry lød godt, Nullermand. Vi havde en meget simpelt tomatsuppe i dag, men jeg kan godt lide grønsager, og så er en tomatsuppe en god måde at vænne barnet til varm amd (ikke hendes kop the).

Her kan jeg endelig se enden på den ret anstrengende august måned; desuden er der festival i Tønder (en nu afdød bekendt kaldte festivalen "Christmas in August"). Så en dag skal jeg sikkert derhen. Jeg skal nok fortælle om det bagefter. Jeg glæder mig til at få et roligere liv, når de mine lig i lasten (arbejdsmæssig) forsvinder.

Og så kommer der også et par gode film inden for den næste uge :D : en Olsen Banden og Kongekabale.

Så, god nat, og over til Ralf. :P
vilmy :wink:
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Tak, Vilmy! :D

I dag jeg fik en postkort fra kommunal biblioteken: "Harry Potter and the Deathly Hallows" er tilbage og reservered for mig. Yippeee!!

@ Nullermand og Vilmy: Det var sjovt at laese jeres interpretationer af Matador 4. Vilmy tænkte mere om familien, Nullermand mere om samfunden og nye ideer.

I gar Bettina og jeg tilmeldete os til danskkursus i VHS Datteln, så vi håber at møde Nicola og snakke dansk igen den 3. September.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,

der er du jo. Jeg sidder og scanner tekster...kedeligt arbejde, men desværre en del af jobbet.

Tja, det er det med Matador; der er så mange muligheder at se den på.

Tak for foklaringen om Dackelfüsschen. Jeg frygter, i mit gamle hus (1965) skal de loddes... :( .

Er I kommet godt i gang? Vi har haft et par sygemeldinger, som virkelig trak tænderne ud, da de kom, men nu er vi kommet fra starten. Fra næste uge kan jeg trække vejr igen.

Kender du egentlig Tønder Festival: [url]http://www.tf.dk[/url]? Som sækkepibespiller skulle du egentlig have det godt der....

Så, videre med arbejdet.
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy og Ralf,

min Curry kunne også være god til at vænne et barn til varm mad: der er nemlig masser af ærter i den og så er den lavet med mangochutney, og dermed lidt sødlig. Opskriften er enkel og man skal ikke holde sig nøjagtigt på mængderne(? :roll: ) af de enkelte ingredienser - man gør bare som man vil eller har.

Tomatsuppe er en af mine livsretter :D - god for maven, rig af vitamin A og meget lækker. Også sådan noget, man bare „smider sammen“ - man skal have tomater, okay, men ellers kigger man bare, hvad der findes i køleskabet og blandt krydderierne. Jeg kan lide, når det er nemt og kan tilpasses, det er den måde, jeg helst laver mad.

God fornøjelse med Olsen-banden og Kongekabale (sidstnævnte siger mig ingenting, må jeg tilstå) Gad, jeg kunne se dansk fjernsyn her! - men dansk radio er også nyttig (i dag var det om roboter, cyborgs og androider, derefter gik det om hvordan man lever i Danmark som pensionist) Jeg kunne godt følge med og var i gang med nogle sudoku´er ved siden af - hjernetraining på to fronter, sådan set. :mrgreen:

Men nu skal jeg sove, og drømme så sødt som Ralf anbefaler det,
vi snakkes ved i morgen, håber jeg,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
et pip før jeg ser dyner: skulle lige uploade filer itl mine kursister. Jeg skulle have 30 MB plads på serveren, men efter 200KB fik jeg at vide, at jeg nu havde 15,6 KB ledig plads. Det bliver nogle heldige kursister; så kan jeg ikke uploade deres grammatikopgave og de slipper for lektier :wink: .

Kongekabale? Med fantastiske Søren Pilmark? Interesseret (om spin, magt og politik)?

Radio er en god opfindelse; jeg er også inkarneret fan af P1. Kun når man rammer i samme program igen og hører programmerne for anden gang, kan det være lidt træls.

God nat nu. Mon ikke Uschi eller Gabi tager over om ca 7 timer?

vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Vilmy!

tak til Tønder-festival. det er interessant. jeg kunne klicke på ikke "kartenvorbestellung" . jeg vil læse prisen.

k.h.

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Grit,
billetter (de få der er tilbage) koster mellem 13 og 30 €. Jeg kunne se at der er billetter tilbage til lørdag og søndag.

Aftenbilletterne er de dyre, men du får altså også 2-4 timers musik for de 30 €...og verdens berdste stemning.

Normalt berstiller man sine biletter i begyndelsen af juli, da der er koncerter der er udsolgt på få minutter (Visemøllen har under 200 pladser).

Jeg glæder mig i hvert fald helt vildt!

vilmy
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej allesammen :wink:

jeg går nu og glæder mig til min ferieuge i Lohals.

Og jeg håber at træffe Nullermand og Niels. Kommer I kun for at slå græsplanen? Eller bliver I der i nogle dage. Forhåbentlig får vi godt vejr i næste weekend.
Erika og jeg må overtage huset først fra kl. 16. Så sætter vi hurtig kaffen over.

Jeg glæder mig virkelig meget til denne ferieuge. Sidste gang jeg var på ferie, boede jeg i nærheden af Skærbæk meget ensom og stakkels lille Trold var så syg. Det er allerede halvandet år siden. Nu trænger jeg til lidt liv omkring mig.

Kærlig hilsen
Charlotte
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - om jeg er interesseret i en dansk film du kan anbefale - var det et retorisk spørgsmål? Altså, øhmmm, hvis du ville være så venlig... :oops: Jeg skal nok snart smutte fordi med en pakke dvd-Rohlinge hos dig, ellers bliver det lidt pinligt efterhånden.

Troldmor, dmi.dk lover 54% sandsynlighed for solskin den 1.9. - det ser altså godt ud. Angående overtagelse af huset: normalt får du nøglen tidligere og kan tage hen til huset. Hvis rengøringsfolk har efterladt sin seddel i huset må du så flytte ind, ellers skal du vente til senest klokken 16.00. Sådan fungerer det i hvert fald hos Novasol/dansommer. Vi har ikke så mange huse til udlejning på Langeland som I har i Jylland. Vort hus fx. er normalt indflytningsklart senest klokken 13 (bortset fra to tossede mænd som er kommet fra Tyskland KUN for at slå græsset og løber derfor rundt i haven, mens gæsterne flytter ind. Men de fleste kommer jo langtfra og dermed senere, efter vi er færdig med haven og længst forsvundet). :D

Jeg lyttede lidt til radioen i dag, men må tilstå, at jeg ikke kunne klare „Ugen på spidsen“ (??? hedder det sådan). Da de begyndte at snakke om dansk politik blev det som sædvanlig for vanskeligt for mig. Jeg ved jo ikke, hvem tilhører hvilket parti og hvad partierne står for. Og så har Niels advaret mig engang, ikke at oversætte venstre og højre i den danske politik med det, det betyder på tysk - er det rigtigt? Nå, hvis vi flytter til Danmark får jeg i første omgang nok bare lov til at vælge kommunalpolitikere - og dér er jeg med, jeg læser jo Øboen (altid), Fyns Amtsavis og Fyns stiftstidende (når vi er i Danmark).

Og nu skal jeg nyde ugens udgang med nogle historier af Søren Ryge, noget om rug, om hø, om alt for mange bønner...sådan noget elementart, som relativerer mine problemer med de idioter (lejer og håndværker), jeg ellers skal snakke med. :roll:

Håber, I kan også slappe af på en eller anden måde,
god weekend,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej I to,

et møde i Lohals, det lyder da som et godt projekt I har gang i. Jeg håber du får en god ferie, Charlotte. Uden syge trolde :) .

Det var et retorisk spørgsmål, Nullermand. Og når jeg læser, hvad du skriver om dansk politik, kan en politisk film ikke skade. Det er virkleig forvirrende, at Venstre et et parti i højre side af det politiske spektrum (Venstre er en venstreafspaltning af de konservative godsejere & storbønder).

Så, tøsen er vågen, derfor er der ikke megen tid i aften. Vi snakkes ved en anden gang.

Ralf: hvilke fag underviser du?

Kh. vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

@ Vilmy: Tak for link til tønderfestival, det kendte jeg ikke før. Programmen lyder meget spændent, men concerterne jeg ville gerne besøge er allerede udsolgt (Runrig og The McCalmans).

Jeg vil har en dejligt weekend alligevel: Vejrudsigt er godt og "Haltern bittet zu Tisch". Det er en kulinarisk festival lige som "Castrop kocht über", "Bochum kulinarisch", "Dortmund á la carte" osv, men meget hyggelier som i den store byer. Tina og jeg har besøgt det for nogle år siden, fordi den lokale kroerne og restauranterne salger god mad i små portioner og med fair priser - det er idealt for at prøve noget nyt. Så vi vil maske besøger Schloss Dyck (i nærheden af Düsseldorf) og har en piknik i denne fantastiske slothaverne på lørdag og spiser i Haltern på søndag.

Angaend fag: Jeg underviser hele tekniske theorie for metalspecialarbejder og VVS. Min første uddannelse var Maschinenbauingenieur, men det er ca 10 år siden jeg flyttede til skoletjensten.

Jeg smutter nu. Har det godt I kære, vi ses!

Kærlige hilsner,

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

her sidder jeg med min første kaffe og læser alle jeres indlæg og lægger mærke til at der er næsten 2 uger siden jeg har skrevet sidste gang. Som tiden dog går :roll: !
Sommetider tiden flyver og dage går over så snart med børnene, arbejde og husholdning.
Jeg ville ønske jeg havde mere tid at skrive her, men om aftenen jeg er ofte for træt at tænke på dansk.
Jeg beder om undskyldning og lover bod og bedring :oops: !!

Hvad skete der her? Ikke noget særligt...Den nye skole er godt for den lille pige, tror jeg. Hun har nok at gøre og har ikke så meget tid at ærgre sin søster, kun stresse med mor :mrgreen: ...

Jeg har probleme med min nakke og fik flere sprøjter, men smerten vil ikke forsvinde. Det slog mig i tanke om Heide. Håber at de to kan rigtig nyde deres ferie på Bornholm og at hendes mand har det bedre nu!!

Springsteen skal snart bringe ud et ny album og derefter turnere med hans E-Street-Band og skal også komme til Europa igen . Måske vil det være den sidste gang, hele banden vil komme, så må jeg forsøge at se den ikke kun en gang! Venter foran en stadium fra tidligt om morgenen - hvad har jeg savnet det :wink: . Men det er altid sjovt at sidde der og møde venner som også er gal og går til flere koncerter og som man mødte i forudgående år.
Den første sang fra det nye album har allerede fundet vejen til internettet og det lyder så godt - sommerfugle er tilbage i min mave :mrgreen: .

@Ralf - selvfølgelig vil vi ses i begyndelsen af September og snakke dansk igen i vores kursus, jeg har også allerede tilmeldt mig :wink: .

Håber at det vil ikke tage to uger før jeg skriver igen :oops: .
Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

sådan - færdig med at spise (spaghetti med kantareller), køkkenet er ryddet op igen, katten har også fået mad. Men ellers :?: ....ved jeg ikke, hvad jeg skal skrive om, da der ikke skete ret meget hos mig i dag.

Jeg kiggede lidt fjernsyn (formel 1/kvalifikation), læste meget og lyttede lidt til dansk radio. Noget om individualisme på den ene side og tabt fælles værdier på den anden - meget kompliceret. De snakkede langsomt og tydeligt, så jeg kunne forstår næsten hvert ord - men dengang forstod jeg nok ikke meningen i det hele, tror jeg. Jeg er klar over, hvor problemet ligger, men så gik det om, hvad politiken kunne gøre og hvordan politikerne instrumentaliserer begrebet „værdi“ - så blev det for meget og jeg flygtede hen til mine kantareller. Dem har jeg mere forstand for. :mrgreen:

Da jeg var i gang med at lave mad kom jeg i tanke om, at jeg ikke ville lytte til eller tænke over sådan et emne, hvis ikke det var pga. at lære dansk, dvs. at jeg på tysk aldrig ville have lyttet til det. Det blev jeg glad for, fordi jeg sommetider tænker, at jeg er alt for fokuseret på dansk - men det passer ikke. Jeg læser dansk, lytter til dansk radio, ser dansk fjernsyn (med vilmys hjælp), men samtidig læser, lytter, ser jeg jo også noget nyt, uafhængig af sproget. Så når mine venner siger: du er da helt tosset med din dansk, kan jeg nu sige: jeg læser bøger, lytter til radioen og ser fjensyn - det gør I også, jeg gør det bare på dansk og får en ekstra gevinst ud af det. :D

Jeg ved ikke, om I forstår hvad det her indlæg egentlig drejer sig om - bare nogle af mine sommetider kaotiske tanker - undskyld. :mrgreen: :oops: :mrgreen: I hvert fald havde jeg nu altså alligevel noget at skrive om.:D

Så, lidt af Sørens bog har jeg gemt for i aften, (Vilmy - med Julius og Anders på en aftentur i campingvognen, kender du den? Den er storagtig!), og resten skal læses NU!

Hav det godt, I kære,
Nullermand
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej, allesammen i sproghjørnet :wink:

Nullermand, det var sjovt at læse, at du har spist spagetti med kantareller, det samme havde jeg i forgårs.

Kantareller er stort set de eneste svampe man finder i øjeblikket. Der har ikke været nogle Karl Johan eller andre rørhætte, bortset fra lidt indigorørhatte.

Det må være eftervirkninger af den kolde juli måned, fordi i august har vi haft både varme og regn. Men det er bare så yndig i skoven!

Den udsendelse i radio'en har jeg ikke hørt, men det er nok tit sådan, at man mangler baggrundsviden og derfor ikkekan følge med i nogle diskussioner. Det kommer lidt efter lidt, hør du bare videre DR1, det bedste du kan høre i radio'en her.

Jeg tænker på, at jeg er i Lohals næste lørdag. Vi vil i hvert fald prøve at komme ind i huset så tidlig som muligt. jeg regner med, at være i Rudkøbing ved 13.30 tiden.

Og Nullermand - jeg vil så gerne smage æbler fra jeres have!

God nat alle, sov sødt
Charlotte
Antworten