Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nicola,

jeg glæder mig at læse noget fra dig og håber dine nakkesmerte vil snart forsvinde. God bedring fra mig! Vi ses!!

@Nullermand: Kaotiske tanker? Jeg tror det er en tegn du har rigtigt slabbet af i dag.

Tina havde det ikke så godt for at køre 120 km til Dyck slot, så vi spiste i Haltern i dag. Jeg vil læser nu anden del af Harry Potter.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

nu er jeg kommet hjem fra Tønder:

Ralf, hvis du vil have disse biletter skal du købe dem på forsalgets første dag (på nettet). Tønder Festival har 20.000 besøgende hvert år, så det gælder om at købe til tiden. Der er i øvrigt også gratis musik på alle værtshuse, på gader & stræder...simpelthen overalt og døgnet rundt.

Måske skulle jeg have sagt: for de 13-20 € får man 3-4 timers livemusik i verdens bedste atmosfære: Hvor ellers vil en musiker komme på scenen og sige, at det er godt at være hjemme igen. Og begynde sit set med at hilse på de afdøde musikere. Den sidste af de gamel legender, der døde, døde i øvrigt sidste år ca ½ time efter festivalens sidste koncert. En anden musiker, der savnes hert år, var den mand, der altid lavede mad til de 2000 frivillige hjælpere dagen efter festivalens afslutning.

Men der var også andre gode musikere. Det er det gode i Tønder: man lytter altid til noget man kender, men også til noget man ellers ikke ville have lyttet til.

I dag s å jeg fx Liam Clancy (den sidste levende Clancy bror: [url]http://www.liamclancy.com/index.htm[/url]) og Ron Kavana med en musikalsk forelæsning om irsk musik: [url]http://www.tf.dk/pages/band.php?set_menu=94&id=679[/url], Crooked Still:[url]http://myspace.com/crookedstill[/url], The Mammals: [url]http://www.themammals.net/[/url] og Great Big Sea: [url]http://www.myspace.com/greatbigsea[/url] Alt dette i løbet af 10 timer i to koncerter!

Så, nu skal jeg snart se dyner !

Nullermand, jeg kan godt forstå hvad du mener. Det er lige det, at man beskæftiger sig med mange andre ting en lige sproget, hvia man bliver involveret i en anden kultur/et andet land. Man får andre interesser, uden dog at blive et helt andet menneske.

Så, god nat for i dag...ellers bliver jeg kaotisk :wink: .
vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

mange indlæg - for meget for mig nu!!!

Så sender jeg bare en lille weekend hilsen!! Vi ses i morgen.

Og nu hurtig på sofaen - James Bond er på fjernsyn

Hilsen
Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

først Nicola: jeg glemte at ønske god bedring i går aftes, undskyld :oops: , men det gør jeg hermed.

Charlotte, hvis vi ses næste lørdag skal du gerne få nogle æbler - men forvent nu ikke for meget, vores frugttræer er gamle, det kan også ses ved frugtens kvalitet. DMI har ændret prognosen i mellemtiden og nu skal vi vente lidt, om vi overhovedet får en chance for at slå græsset. Men som sagt: ellers får du adressen via PM, så kan du i hvert fald kigge lidt og måske liste ind på grunden og selv hente æblerne. Jeg holder i hvert øje med dmi og kontrollerer her http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=90873
om det, de siger, passer. Det sker tit, at dmi lover regn, og så klikker jeg på kameraet ved Spodsbjerg - og gaden er tør hele dagen.

Vilmy, sådan en festival lyder meget sjov. Jeg er ikke så interesseret i selve musik, men kunne godt tænke mig, at atmosfæren er helt speciel. (Nu skal jeg ikke misforstås: jeg kan godt lide musik, men kender ikke så meget om det. Og da vi siden mere end ti år bor i en lejlighed, hvor alle kan høre, hvad deres naboer fortager sig, har jeg slet ikke lyst til at høre musik :|. Altså holdt jeg næsten op med det og gør det nu udelukkende i bilen eller i Lohals, hvor man ikke forstyrrer de andre.)

Når vi ikke længere udlejer vort hus kan vi måske besøge Langelands Festival i næste år. Det er mærkeligt: vi har aldrig rigtig været på Langeland om sommeren, altså med festival, med masser af turister, med liv på stranden osv. Nå, det skal jo ændres nu, og jeg er meget spændt på, hvordan det egentlig er: sommer på Langeland.

Gabi: hvis jeg ville komme ind i stuen og James Bond ville være PÅ mit fjernsyn, ville jeg bede ham, at flytte sig hen til en af mine, langt mere egnede, lænestole. Man er jo et høftligt menneske og så er det helt bestemt bedre for fjernsynet, som ikke er tænkt til, at nogen sidder derpå! (Det var nu bare for sjov - og jeg er ikke engang sikker på, at præpositionen var forkert i det her tilfælde (jeg ville have sagt: i fjernsynet) - jeg forstillede mig bare Sean Connery siddende på mit TV, meget ubekvemt, tror jeg, da vi snakker om min lille 52` Philips). :mrgreen:

Nå, nu skal det være nok for i aften, og den skal afsluttes med en halv time radio på DR1 mens jeg venter på Niels´ opkald.

Hav det godt, I kære,
jeg ønsker en god start i den nye uge,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nullermand, Sean Connery i min lænestol...det ville jeg ikke sige nej til :wink: . God stemme!!! Men chancen er nok større for Roger Moore; han er jo regelmæssigt i Danmark.

Du har en 52 tommer TV-skærm = 130 cm?

God nat. vilmy
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Fotos zum Festival? Diesen Link habe ich gefunden:
[url]http://www.niebuell-online.de/tondern-festival-2007-1/index.html[/url]

Gruss, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

vi måler ikke i tommer her - jeg har en 52 cm-TV-skærm, målet i diagonalen. Men bortset fra det: hvad vil du med Sean Connery i din lænestol - give ham tomatsuppe i en tudekop? :mrgreen:

duckundwech-Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nej, men han har en god stemme, selvom han er ved at blive gammel. Måske er han stadig i stand til en meningsgivende samtale :wink: . Eller skunen jeg godt tæne mig en yngre model :D .

Tommer? Det var fordi su skrev 52', og det ' kender jeg som tegn for tomme.... Men med 130 cm ville Søren også være largen than life. Jeg sender snart noget nyt til dig. Fandt Desperate Boglidrømme om danskernes indretnings- og livsstilsdrømme. Måske noget om alrum?

vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,

alrummet rummer jo meget hos mig, i disse dage. Men det er noget jeg ikke kan forklare til alle de andre her. Så skifter vi bare Sean Connery ud med Pierce Brosnan, ville det være okay, hvis han tog plads på dit fjernsyn? (eller i din lænestol). :mrgreen:

Og har en meningsfuld „samtale“ noget med størrelsen at gøre - næh, nu har jeg vist nok nået bunden i niveau`et. Jeg skal (hvordan siger du?) se dynerne nu?! Undskyld! :oops: :mrgreen:

God nat, Vilmy,
Nullermand :wink:
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej Nullermand,

det ser ikke så godt ud med vejrudsigterne :? Og min feriedrøm har været, at svømme langt ud i havet :? Men måske er vandtemperaturen moderat alligevel. Vi er jo ikke vant andet end de 16-17 varmegrader herovre.

I Langeland Guiden har jeg læst noget om Hotel Færgegården i Lohals. Tror du, at Erika og jeg kan spise der den første aften. Vi er lidt kræsen, fast food er ikke noget vi bryder os om.

Ellers vil jeg hellere tage den dejlig lammeryg med, jeg har i fryseren. Og ris, tomatsalat og en god flaske rødvin til!

Vi snakkes ved i aften. :wink:
Charlotte
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nullermand! Nej, det har det ikke (fy fy, slemme Nullermand! :P ). Jeg kan godt adskille intellekt fra ... :wink: . Men Pierce Brosnan? Jo, det kunen godt gå...hans stemme er heller ikek så dårlig og han er ikke i pensionsalderen endnu. Men jeg tager det roligt og venter og ser hvad livet byder på i stedet fr at drømme mig væk. Time will tell.

Ellers håber jeg, du kommer fremad med dit alrum!

Charlotte, god tur til Langeland, når vi kommer så vidt. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg måte tænke på Postgården, da jeg høret navnet på restauranten :D.

Så, arbejdet kalder højt og tydeligt.
vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Vilmy!

Tak! Jeg videt ikke fra tønder festival. Vi farer fra tønder hver år.

nu jeg vider er. jeg se billeden.

hilsen

Grit :D
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen!
Vi er nu tilbage fra Norge.
Jo det var en dejlig tid dér. Jeg ved slet ikke, hvor jeg skulle begynde med at snakke om.
Men jeg vil gerne prøve det for jer. :D
Vi sejlede fra Sassnitz til Trelleborg og kørte derefter indtil Norge, men kun kort over grenzen dér. Det var da allerede klokken 18.30 og vi var på denne tidspunkt ca. 12 timer på turen. Vi søgte en lille hytte og jeg var til første gang overrasket, at jeg kunne godt forstå norsk og man kunne også godt forstå mig. Hytten var en stor eventyr...man skulle hellere sove derinde med soveposer, ikke med sengetøj, så som vi gjorde det. :?
Men det var lige, vi sov og kørte den næste dag videre til Tingvatn i nærheden fra Lyngdal.
Ejer af huset bragte os til huset og det var virkligt dejligt. Et lille hus i skoven, og ved siden af en lille å. Men den lille å blev i løbet af den første uge til en stor flod, fordi det var da så mange regndage. Vi blev (som det sket bare Norgebegynder) tit vand og det var der også kold, 8-12 gråder, men det var alt i orden. Huset har jo haft en „Bollerofen“. Altså:
Ingen grund at græde og den anden uge blev vejret jo bedre.
Vi var meget på turen, så mange egern og skade og derfor måske ikke så mange sangfugle.
I huset har boet to muse, som delte værelserne med os. Derom glædede sig børnene meget og begge fik kager af dem (altså musene fik kager af børnene ikke modsat!) :mrgreen: Udflugtsmålene kunne vi ikke altid finde, fordi dem er så skjult. Engang kørte vi omkring målet mange gange og jeg tog en besluttning om, at jeg går i „joker“ supermarket og spørger en anden.
Så gik jeg og spurgte en mand i supermarket og derefter skete noget, som jeg kender bare fra filmer.
Han fortalte min problem i hele forretningen og allesammen snakkede med mig, og jeg kunne forstå 1/3 del af det og det var okay og en kvinde bragte os til den evntyrlige sti og ønskede en god tur.
Vi cyklede også med en nej to (vi var jo 5 personer) drajsiner. Det var også en dejlig tur, den kan jeg anbefale. Man gennemfarer mange tunneler og da turen begyndte, skulle man lige i en 600 meter lang tunnel uden lys (man får en lommelygte ). Vi kunne cykle i 4 timer og manden af Flekkefjordbanen sagde at man kommer indtil en tunnel af 1200 meter. Jamen det ville børnene ikke, vi drejede om føran tunnelen. Manden af Flekkefjordbanen har en dansk kone og vi snakkede også meget sammen. Jeg skulle skrive i sin gæstebog og derefter snakkede vi om mine bøffer (jeg skrev på dansk) . Jeg synes, at man kan godt prøve at tale norsk, når man kan lidt dansk. Men f.eks. taler man „bord“ på norsk, som bur på dansk. I bilens radio lød jeg et ord, jeg tror det var „snakkebukser“ kender I det? Kunne det være at det er en Plaudertasche? Eller var det noget andet, som De snakkede om og jeg hørte kun „snakkebukser“?
Bilenturen i Norge er ikke noget til urolige maverne. Det går det frem og tilbage og hvis du tænker „Nu er igen alt i orden!“ Så kommer der en lastbil og du må gerne køre tilbage med din bil til en gadenpose (når man kalder det så).

Så nu er 14 dage forbi og her går det, som altid, hurtigst videre. I den næste uge kommer 2 piger fra Mazedonien som gæster hos os. Ungerenteateren laver sin årlige festival.
Måske har jeg alligevel tid at skrive her!
Ha' en hyggelig aften!
Katti
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Charlotte, Hotel Færgegården er desværre lukket og står til salg. Vi spiste der kun én gang, og selvom hotellet ikke var lukket ville jeg ikke anbefale det. Men vi har en anden restaurant ved havnen, den hed Café Nordstrand men er nu overtaget af en ny forpagter, Knud fra Ullerslev, og hedder nu „hos madsmeden“. Han har store planer med restauranten, men om han har noget for kræsne gæster på spisekortet, ved jeg ikke :wink: . Når du sender mig et fax-nummer via PM, kan du gerne få et avisudklip om ham og restauranten.

Vilmy, ærlig talt kender jeg ikke stemmen af hverken Connery eller Brosnan. Her er filmene jo altid synkroniseret. Lagde du mærke til at vi begge to ikke nævnte Roger Moore - ham kunne jeg aldrig lide.
Jeg kiggede nu også på billederne fra festivalen - og kunne ikke finde dig. Tststs - måske var du der slet ikke.... :mrgreen:

Katti, velkommen tilbage. Det lyder, som om du havde en rigtig god ferie i Norge. Du kan godt være stolt over, at du klarede dig på dansk der - og at du var så modig at prøve. Jeg ville nok have prøvet på engelsk, selvom jeg ikke tror, at mit engelsk er bedre end mit dansk efterhånden. Det må være sjovt at køre med en draisine, jeg har aldrig prøvet det. Jeg kan huske en udsendelse på NDR3 om noget med draisiner i Danmark - men jeg kan ikke huske, hvor det var.

Jeg har hidtil ikke været i Norge, men vil gerne tage derhen. To gange var jeg på vej, og to gange gik der noget galt i Sverige. Men det er gamle historier, en af dem er mere end tyve år gammel. Den anden skete for 5-6 år siden: en meget alvorlig bilulykke standsede os. Vi kom ud af den med livet i behold, bil og trailer var knust til ugenkendelighed, en mareridt som endnu kommer over mig sommetider (især når jeg er ved med at overhale en lastbil)... :|

Til sidst: Grit - jeg vil gerne prøve at rette lidt:

Tak! Jeg videt ikke fra tønder festival. Vi farer fra tønder hver år.
Tak! Jeg vidste ikke noget om Tønder-festival. Selvom vi holder ferie i Tønder hvert år.

nu jeg vider er. jeg se billeden.
Nu ved jeg det, jeg så billederne.

Og hvad skete her? Jeg havde for tredje gang en annonce i avisen for en lejlighed, jeg skal finde en ny lejer for. Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har fremvist lejligheden, uden succes. Men i dag: tre fremvisninger, tre familier med små børn, alle er begejstret og ville gerne få lejligheden. Nu skal jeg vælge en familie (og skuffe to af dem). Det er svært, at træffe en beslutning, måske trækker jeg lod om det i morgen. :shock:

Hav det nu godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

hihi - det var ikke Sean Connery og heller ikke Roger Moore der var i mit fjernsyn men Pierce Brosnan.

I eller på... Man går på en museum, på en værtshus - men man er i et fjernsyn :roll: øv øv

Her skete ikke ret meget - i går var jeg på arbejde - Eildienst fra klokken 11 til kl. 12. Så var jeg heldig - ikke nogen fængsling. Dagen før (lørdag) var der lidt mere at gøre - en mand som myrdede hans kone...
Jeg synes virkelig verden er fyldt med tossede folk!

Katti - velkommen tilbage!

Nicola - din problem kender jeg godt. Jeg er også ofte meget træt om aftenen. Men jeg prøver i det mindste at læse her.

Troldmor - jeg ønsker dig en fantastisk tid på Langeland!!!! Men vi ses her måske fær du tager af sted!!!

Nullermand - jeg forstår godt hvad du mener. Jeg prøver også ofte at læse dansk, lytter til dansk musik eller bare tænke på dansk. Der har du fuldstandig ret i - andre gør alle disse ting på tysk. Er vi ikke heldige? Vi kan vælge om vi har mere lyst at tænke på tysk eller på dansk :wink:
Det er ofte ikke ret nemt... En perfekt eksempel for "2 Fliegen mit einer Klappe schlagen".

Hilsen for i dag
Gabi
Antworten