Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Andrea,

også fra mig hjertelig tillykke med fødselsdagen.
Jeg ønsker dig en rigtig god fest med mange venner

Kærlig hilsen
Heide

PS:
Måske kommer jeg tilbage senere. Men når Tommy Haas spiller Tennis (US Open) i aften så vil jeg gerne sidde i første række :mrgreen:
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

HJERTELIG TIL LYKKE MED FØDSELSDAGEN, KÆRE ANDREA!!!!!!!

[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/k015.gif[/img]

Jeg ønsker dig alt somdu ønsker dig selv!

Nullermand, ja du har forstået det ganske rigtig: Jeg elsker eventyr (men også andre historier!)
Jeg vil gerne tro at der lever enhjørninger i vores skove eller elverpiger kommer ud i aftenskumring. Og måske bor jo virkelig trolde og nisseri vores have. Og hvem kan virkelig siger at tøjdyr og dukker kan tale midt om natten?

Jeg har jo allerede sagt: Jeg er lidt crazy (men jeg lever alligevel godt!) :wink:

Det var alt fra mig i dag - jeg vil skrive endnu en mail til en veninde.
Så vi ses!!!

Farvel og god nat

Gabi

[/b]
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesamen,
tillykke, Andrea.

gabi, jeg håber sandelig ikke at bamser begynder at snakke om natten. Bare tanken om 200 snakkende tøjdyr.... :shock: .

Vi snakkes ved.
vilmy
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej allsammen,
mange tak jer allsammen for de fødelsdag ønske :D

@Nullermand,
Grit har mig send kl6.10 en sms med fødelsdag ønske :shock:

kærlige hilsen
Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, må jeg bruge din „nørdede grammatikhjerne“ en gang til? Jeg faldt over en sætning i en dansk cartoon i dag. Jeg forstår sætningen, men ikke hvorfor tillægsordet fik en -e. „I det mindste er en af os glade“ . :?: :?:

Bamser snakker også hos os, og ikke kun om natten. Men jeg ved, at det er Niels, som låner dem sin stemme, når de beder om at får lov til at rejse med os til Lohals. De to (bamser) er uddannede Sengebjørne som skal vogte over vores seng og holde den varmt (påstår de i hvert fald), og når vi ikke behandler dem ordenligt, truer de med deres „GeBÄRkschaft“ - hvad skal man så gøre, vi tager dem med.....og jeg må ikke spise gummibjørne i bilen - det fornærmer dem... :roll:

Men spøg til side - jeg er færdig med „Tigerbalsam“ som gav mig et godt indtryk af Danmarks flowerpower-tid, og er nu parat til kvinden i Berlin. Pudselig nok faldt jeg i „Tigerbalsam“ over grønlangkål - og Mik Schack lavede det på en af dine dvd´er i aften. Men jeg tror, jeg fortrækker den tyske (min) måde at lave grønkål. Jeg har en gang spist grønkål i Danmark og det var en gang for meget! :|

Så meget fra min side, nu er det nok Ralfs tur :D -
sov godt, I kære,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

Andrea, jeg så dit indlæg for sent - men så er det jo klart, at Grit var den første i dag - mens jeg var den første her i forummet :wink: . Jeg håber du nød DIN dag - og nyder den stadigvæk.

Kærlig hilsen en gang til,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Uhhhh - undskyld, Andrea.
Jeg er for sent.
Men forsinkende lykønskninger til din fødselsdag fra mig også [img]http://bestsmileys.com/birthday2/15.gif[/img]!!!
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Andreabulli hat geschrieben:Hej allsammen,
mange tak jer allsammen for de fødelsdag ønske :D or hilsen

@Nullermand,
Grit har mig send kl6.10 en sms med fødelsdag hilsen :shock:

kærlige hilsen
Andrea
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Andreabulli hat geschrieben:

@Nullermand,
Grit har mig send kl6.10 en sms med fødelsdag ønske :shock:

kærlige hilsen
Andrea

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nullermand hat geschrieben: Vilmy, må jeg bruge din „nørdede grammatikhjerne“ en gang til? Jeg faldt over en sætning i en dansk cartoon i dag. Jeg forstår sætningen, men ikke hvorfor tillægsordet fik en -e. „I det mindste er en af os glade“ . :?: :?:
...
Nullermand
Hej,

og tak for tilliden. Jeg tror (og her formoder jeg bare, men ved det ikke med sikkerhed), at det er den gamle, grammatisk korrekte pluralisform, som henviser til "os" altså mindst 2 personer, og dermed "glade".

Det er meget gammeldags, ligesom det tyske: "Wenn jedes vor seiner Türe fegt, so wird es überall sauber", hvor "jedes" bruges, fordi man mener begge køn.

I dag er også de gamle former "vor, vore" og "vort" ved at uddø.

Jeg håber det hjalp lidt. Men glæd Jer, fra næste måned kommer en af mine gamle dansklærerkolleger til at arbejde samme sted som jeg. Så kan jeg spørge hende, når min viden ikke slår til :D :D !

Og husk at spænde bjørnene fast når I kører...det tog rigtig lang tid at flytte mine fra Tyskland dengang jeg emigrerede hertil. De tier dog i hvert fald stille om natten...der snorker bare min 110 cm "bamse" ved siden af mig (eller i skabet, på sofaen....) Spøg til side, når hun falder i søvn i skabet, bærer jeg hende over til sengen og putter hende der.

Kh. vilmy (som sikkert vender tilbage senere i aften)
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, I kære,
bare en lille hilsen fra mig i dag: Jeg ønsker jer allerede en god weekend.I morgen tager vi til pladsen. Weekenden efter er Dirk igen væk. Så vil vi nyde vejret - det er virkelig fantastisk.

Vi ses

Gabi
Niina
Mitglied
Beitrag von Niina »

Hej,

jeg har haft min første telefonsamtale på kontoret idag og det var godt :)

min kunde har sagt, at det er godt at tale med mig...

nu håber jeg, at min dansk bliver bedre. Det er ikke so nemt at lær en nye sprog.

Hvor lang har I brugt derfor?

hilsen
Nina
du ringer - vi springer
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Gabi...du er lige ankommet på side 222 her i sproghjørnet!

Og god tur til campingpladsen!

kh. vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

hvad for en dag med tåge, regn, tåge tåge …. Jeg kan ikke se til den anden side af vores lille landsby. Det her ligner en dag i november-måned. :(
Indtil nu gik jeg alle dage med en veninde i friluftsbadet tidlig om morgenen. Men jeg tror, det var vores sidste gang i dag. På tavlen stod: Luft 7 og vand 17 grader !! – brrrr.
Hvad var vandet og luften dog varm på Bornholm. Jeg vil nu ikke skælde længere på det danske sommervejr og tale om en grøn vinter :wink: :mrgreen:

Nullemand og Vilmy;
være sød og hjælp mig. Jeg fandt ikke ordet „nørdede“ i ordbogen – kun: nørd = langweilige Person. :oops:
Jeg er helt sikker, at det er fuldstændigt forkert og skal bede om undskylding for dårlig oversættelserne. :oops:
Vilmy, jeg er altid begejstret pga din „glimrende grammatikviden“.

Jo, hvad skal jeg skrive om bamser? Vi har også nogle, men ikke hundredvis. Min datter har nogle, ikke mig. Alle har navne og da min datter var bange for at hun ville glemme navnene efter årene fik de navneskilter omkring halsen. Nu sover de stille i en stor kuffert på loftet. Jeg hørte ikke noget fra dem længe siden. Jeg kan godt huske den dag, der alle bamser blev flyttet i kufferten – det gjørde mig meget ondt.

Gabi,
god tur til campingpladsen - håber du er heldig med vejret.

I morges har jeg hentet en lille smule “Norden” hjem til mig. Jeg plantede en tværgfyrre (Mopskiefer står på skiltet) og lyng i en grønlandske urtepot og pyntede den med Bornholmsk Granit. Sådan kom den foran min gadedør. Hvad er den flot :D

Når jeg har spist kommer jeg tilbage.
Vi snakkes ved
Kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Øv, Heide, det lyder da kedelig. Vi havde det flotteste september vejr i 3 dage i træk nu. Jeg elsker efteråret og var virkelig glad for den dejlige efterårssol og de moderate grader (alt over 25 grader er frås, synes jeg).

En vandtemperatur på 17 grader lyder stadig fint for mig. Men det er koldt at komme op fra vandet. Jeg mindes stadig friluftsbadet i Konstanz, hvor man kunne svømme i et opvarmet bassin udenfor, også i snevejr! Fantastisk.

Når Nullerman kalder miog en nørd, håber jeg, at han ikke synes, jeg er kedelig. Jeg tror han bruger ordet som jeg også bruger det, ligesom det engelske "nerd", altså en person med en -lettere underlig- specialviden eller lidenskab, i dette tilfælde ikke for computere, men for grammatik.

Så, nok for nu.

Kærlig hilsen, vilmy
Antworten