Vilmy, tak for forklaringen. Men undskyld når jeg nu spørger videre: gælder det så også i andre tilfælde? Altså her i eksemplet var det „en af os“ - og „os“, flertal, bestemmer tillægsordets endelse. Hvad så med „der står tre huse, et af dem er røde/rødt“, eller når man snakker om statistik: en ud af ti er et eller andet..? Og da du skrev, det er den gamle, grammatisk korrekte form - er det så også korrekt i dag at sige: en af os er glad?
Du sendte mig bl. a. en optagelse om tyske indvandere/flygtninge i Danmark efter anden verdenskrig, den så jeg i dag og må sige, at jeg ikke vidste noget om den del af historien - og jeg kan godt forstille mig at danskerne i dag ikke gider at se deres eget land i det lys, som vist i filmen. Men det er altså meget interessant, at „forstår“ nutidens Danmark med så mange historiske facetter som mulig.
Nina - tillykke med din succes angående din dansk telefonsamtale. Sådan noget giver én motivation for at komme videre, du skal nok klare det - nu hvor du er nødt til det.

Hvor længe det tager mig at lære dansk kan jeg ikke sige - jeg er jo langt fra at være færdig med det. Men jeg læser danske bøger i seks år nu, og skriver her i forummet i næsten et år.
Heide, med „nørdet“ kan jeg kun gætte, men det har da noget med „kedeligt“ at gøre. Jeg tror, det er ment sådan, at én er meget interesseret og bevandret i noget, andre mennesker ser an som kedeligt. Jeg kendte ordet bare fra engelsk eller hellere amerikansk, der findes fx computer-nerd (håber det er skrevet rigtigt) - og nerds er altså de drenge, pigerne er absolut ikke interesseret i.
Gabi - god weekend på pladsen, nyd den!
kærlige hilsner til alle, vi ses,
Nullermand