Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Vilmy, tak for forklaringen. Men undskyld når jeg nu spørger videre: gælder det så også i andre tilfælde? Altså her i eksemplet var det „en af os“ - og „os“, flertal, bestemmer tillægsordets endelse. Hvad så med „der står tre huse, et af dem er røde/rødt“, eller når man snakker om statistik: en ud af ti er et eller andet..? Og da du skrev, det er den gamle, grammatisk korrekte form - er det så også korrekt i dag at sige: en af os er glad?

Du sendte mig bl. a. en optagelse om tyske indvandere/flygtninge i Danmark efter anden verdenskrig, den så jeg i dag og må sige, at jeg ikke vidste noget om den del af historien - og jeg kan godt forstille mig at danskerne i dag ikke gider at se deres eget land i det lys, som vist i filmen. Men det er altså meget interessant, at „forstår“ nutidens Danmark med så mange historiske facetter som mulig.

Nina - tillykke med din succes angående din dansk telefonsamtale. Sådan noget giver én motivation for at komme videre, du skal nok klare det - nu hvor du er nødt til det.
:mrgreen:

Hvor længe det tager mig at lære dansk kan jeg ikke sige - jeg er jo langt fra at være færdig med det. Men jeg læser danske bøger i seks år nu, og skriver her i forummet i næsten et år.

Heide, med „nørdet“ kan jeg kun gætte, men det har da noget med „kedeligt“ at gøre. Jeg tror, det er ment sådan, at én er meget interesseret og bevandret i noget, andre mennesker ser an som kedeligt. Jeg kendte ordet bare fra engelsk eller hellere amerikansk, der findes fx computer-nerd (håber det er skrevet rigtigt) - og nerds er altså de drenge, pigerne er absolut ikke interesseret i.

Gabi - god weekend på pladsen, nyd den!

kærlige hilsner til alle, vi ses,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy og Nullermand,
tak for forklaringerne og undskyld at min hukommelse er en si. :oops: :oops: I forbindelsen med „computer“ gik det op for mig – selfølgelig.
Vilmy,
jeg ved, at Nullermand ikke synes at du er kedelig :!: :!:

Nina,
en sent velkommen fra mig. Jeg var på ferie og så lige nu, at du er med os her i sproghjørnet.
Toppen, at de gik godt med telefonsamtalen.

Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

heide hat geschrieben: Vilmy,
jeg ved, at Nullermand ikke synes at du er kedelig :!: :!:
Heide dog - det har jeg hverken sagt eller antydet! Jeg ville bare forklare, at de fleste mennesker synes, at grammatik er kedelig, men det synes jeg nu ikke - ellers ville jeg jo ikke spørge så meget. I min omgangskreds kan det godt være, at jeg bilver kaldt for „dansk-nørdet“ - fordi det, jeg er meget interesseret i (og snakker om), ikke er interessant for dem.

Jeg håber, at Vilmy forstår, hvordan jeg mente det.

I de amerikanske film har „nerds“ desuden altid bumser, fedtet hår og bruger briller - sådan ser Vilmy overhovedet ikke ud! :mrgreen:

Men nu jeg har dig her, Heide - havde vi allerede besluttet en dato for næste uge? Du står her i kalenderen for 11. eller 12. - men jeg tror, du sagde, at den 12. passer ikke - er det rigtigt?

kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,

helt i orden, Nullerman, jeg kan godt leve med, at pigerne ikke er interesserede i mig :P !

Nu til to ting: dit spørgsmål om grammtik besvarer sig næsten selv.

Du skrev:
"Men undskyld når jeg nu spørger videre: gælder det så også i andre tilfælde? Altså her i eksemplet var det „en af os“ - og „os“, flertal, bestemmer tillægsordets endelse. Hvad så med „der står tre huse, et af dem er røde/rødt“, eller når man snakker om statistik: en ud af ti er et eller andet..? Og da du skrev, det er den gamle, grammatisk korrekte form - er det så også korrekt i dag at sige: en af os er glad?"

JA, i dag vil man sige, "en af os er glad". i sætninge om huse er grammatikken anderledes. Eller rettere sagt, det er hele to sætninger. Den første sætning er, "Der står tre huse". Lige ud af landevejen: subjekt, verbum, objekt. Næste sætning er, "et af dem er rødt". Igen lige ud af landevejen: et af dem = Subjekt, er=verbum, rødt= omsagnsled til grundled/subjekt. Omsagnleddet skal passe til subjektet, altså singularis neutrum = rødt.

Tja, flygtningenes historie er en trist kapitel i dansk historie. Man vanrøgtede dem simpelthen, undlod at behandle dem og dermed forvoldte de ansvarlige mange menneskers død. Særligt tragisk synes jeg et at der var så mange spædbørn og småbørn, der døde af mæslinger og andet i 1946/46. Hvis du har lyst til en lettere morbid spadseretur, kan vi gerne tage en tur forbi de tyske massegrave på vores lokale kirkegård. Undskydlningerne ahr do jo hørt, men jeg synes ikke at en forbrydelse kan retfærdige andre børns død. Godt at det bliver forsket i det nu, selvom modstanden stadig er stor.

Nina, tilgiv mig, jeg så ikke dit indlæg i første omgang. Det gjorde du rigtig godt. At turde springe ud i det; det er en kæmpesejr!

Jeg kan heller ikke sige, hvor længe det tog at lære dansk. Jeg begyndte at komme sammen med min mand i sommeren 1993, begyndte at tale dansk (ret dårligt) ca 4 måneder inde i forholdet, og begyndte at arbejde i Danmark i et dansk firma i sommeren 1995. Efterhånden er jeg det, som sprogforskningen betragter som "near native" eller flydende. Perfekt, som tyskere og danskere gerne siger, er en illusion. Men det er også godt nok at være i nærheden af en indfødts sproglig kompetence.

Det sjove er, at du, Nullermand, lige i de to sætninger om at lære sprog, lavede et par fejl, som du ellers aldrig laver her i foret. Men du er måske bare træt? Det er dog imponerende at læse at du har læst danske bøger i seks år og at du har skrevet her i et år (begyndte vi nogenlunde samtidg her?).

Så, nu skal jeg undervise mine kursister. Altså dem, jeg får penge for. I morgen kommer v ii øvrigt lige på besøg til Tyskland!

Vi snakkes ved,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Vilmy hat geschrieben:du har læst danske bøger i seks år og at du har skrevet her i et år
Tak for det vilmy - men jeg må tilstå, at det er noget, jeg altid skal slå op i min grammatikbog. Sådan har jeg det med alle tidsangivelser (i fredags, om fredagen, i et år, om et år, osv.) Men hvis jeg ikke var så træt, ville jeg have hentet min bog - sådan set gættede du rigtig.

Jeg begyndte her i sproghørnet nøjagtigt den 08.10.2006 - hvornår kom du her for første gang?

God fornøjelse i Tyskland i morgen!

KH
Nullermand, træt og på vej i seng nu
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej Grit,

HJERTELIGE TIL LYKKE MED FØDSELSDADEN KÆRE GRIT :D

kærlige hilsen
Andrea
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
fredag eftermiddag og næsten weekend. Den første uge efter ferie har jeg overstået. :P

I morges var jeg i Supermarked og så allerede mange slags honningkage og småkager som Spekulatius osv. Skulle jeg spise julekage mens jeg venter og håber stadig på sensommeren :wink: :mrgreen:
Det var meget forlokkende at købe en lille pakke. Hvert år siger jeg, at det er alt for tidlig, men holde ikke længe stand. Men pyt med det, det smager godt og en kop te eller kaffe med en eller to småkager ville slet ikke være så tosset. Lægge mærke til: I dag købte jeg ikke nogle. :wink:

Nullermand,
du huske rigtig, den 11. passer fint hos mig. :) Vi snakkes ved via PN eller Skype.
For resten, jeg er også meningen, at grammatik er meget kedelig.

Vilmy,
håber du har haft en rigtig god dag i Tyskland.
Jeg kan godt huske „Chiesa“. Utrolig, at jeg havde glemt det da jeg var i Kiel i Juni-måned.

Nu skal jeg lave en stor skål kartoffelsalat – til 15 personer. Datteren er inviteret til grillaftenen og har anbefalet mor’s verdensberømten kartoffelsalat. Ikke dum :!: Smigre din mor og hun laver salaten :wink:

Ønsker jer en afslappende fredagaften.
Ha’ det godt og kærlig hilsen
Heide
Zuletzt geändert von heide am 07.09.2007, 19:33, insgesamt 1-mal geändert.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hallo - bin noch nicht weg, aber gerade im Aufbruch!!!!

Ich muss aber schnell noch

GRIT GRATULIEREN!!!!!
Alles gute zum Geburtstag, kære Grit!!!!

Nina - ich kann Vilmy nur zustimmen. Perfekt wird man wohl nie sein - auch wenn das jeder von uns gerne wäre!!!! Wär das schön!!!!
Ich habe angefangen mit dänischen VHS-Kursen 1996 (oder 1997?) Das letzte Jahr war das 1. Jahr ohne Kurs für mich; es war einfach nicht mehr befriedigend genug. Ich habe das Forum gefunden und die Sprachecke. Wenn Du mal an den Anfang gehst, siehst Du, dass nicht übermäßig viel los ist. Aber in der letzten Zeit haben sich hier einige eingefunden, die auch regelmäßig hier sind. So kennt man sich mittlerweile und das lernen macht Spaß - bleib einfach dabei!!!

Jetzt aber wirklich schönes Wochenende!!
Bei uns übrigens auch das herrlichste Spätsommerwetter!!

Hilsen
Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Tillykke Grit!

VI er netop hjemvendt fra en tur til Tyskland, og jeg kan hilse og sige, at vejret har været dejligt i dag.

Nu gælder det en rolig weekend, og jeg glæder mil tig den. JEg vil genre læse lidt og slappe af med datteren.

Hvad lever I?

kh. vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Grit,
hjertelig tillykke med fødselsdagen !

Vilmy,
det synes om nordpå vejret er bedre. Vi har stadigvæk mange skyer og har haft fra i morges til middagen støvregn. I sådan et vejr gider vi ikke at arbejde i haven i morgen. Så ville ogå vi slappe af.
Jeg fik en randfuld poser svesker i dag og skal laver sveskekage i morgen. Mere har jeg ikke planlagt indtil nu. :)

kh
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
ja, efteråret heroppe er meget lovende, sammenlignet med det jeg kender fra min tid i Konstanz. Der var det meget trist fra oktober til marts, synes jeg.

Vi kørte i øvrigt igennem Kiel (ville jeg aldrig selv have gjort...at køre sådan en omvej). På vejen hjem bad jeg chauffeueren køre over Wattenbek og på A7 i ved Dätgen. Det sparede en halv time i forhold til turen om formiddagen. Men jeg kan mærke at jeg savner at tage til Kiel på en afsalpningstur (kunne dog ikke tænke mig at bo der igen). Okay, det var vis mest til Heide, som kender området :oops: .

Jeg overvejer om jeg skal tage ud og plukke æbler i weekenden, men det kan gost være jeg venter en uge endnu og køber en forrådsbeholder igen (den sidste er slidt op). Vores spiseæbler klarede ikke stormen i juni, men jeg kan jo købe gode æbler i frugtplantagen i nærheden.

Nå, datteren er ikke puttet endnu, så vi må hellere til det. :wink:

vilmy
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Tak, tak, tak allesammen.so nu jeg er gamle en år.

kærlig hilsen

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Grit -hjertelig tillykke med fødselsdagen også her fra Hamborg!!!

Niels er lige kommet hjem, så jeg har ikke tid at skrive mere nu. Måske kommer jeg tilbage senere,

kærlige hilsner
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Dig også tak nullermand. :mrgreen:

Du kunne jeg beholder "harry potter" længere?

k.h.

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, tak for forklaringen en gang til. I dag så vi nogle af dine optagelser - Hammerslag, som jeg kender og godt kan lide, Claus igen - dengang med Camilla Plum, og så noget om Stevns Klint. Det var forbavsende for mig, at flint opstod i gange af krybdyr, som levede på havets grund. Desværre sluttede den optagelse pludselig før udsendelsens ende. Men det er nu også ligemeget - jeg skal i hvert fald opleve Stevns Klint og undrer mig, at man aldrig hører eller læser noget om stedet her i Tyskland, alle snakker bare om Møns Klint, som er jo geologisk set ikke halvt så interessant.

Jeg har nu Olsenbanden og „Huset på Kristianshavn“ ( ? eller noget lignende?) tilbage. Det sidste kender jeg noget om, tror jeg. Jeg mener at huske et afsnit af en serie med det navn (men det er mange år siden jeg så det). Men da jeg så Matador genkendte jeg den gamle ekspedient i tøjforretningen, har glemt hans navn - var han ikke med i serien om Kristianshavn, som en slags vicevært eller sådan noget? Min hukommelse svigter mig måske, men det skal jeg nok finde ud af i morgen aften.

Da det var meget stille herinde i dag går jeg ud fra, at I alle nyder jeres weekend - og har et bedre vejr end vi har. Her blæser det meget, det støvregner ind imellem og i det hele taget er det „sofavejr“. Jeg kom derfor godt i gang med „En kvinde i Berlin“ - men bogen skal lægges til side ind imellem, ellers får man mavesmerter. Utrolig, hvad de skulle går igennem dengang.

„En mand fra Berlin“ er helt fysisk på besøg hos os over weekenden, en ven, som deltager i et seminar her i Hamborg. Ham skulle jeg lave mad for i aften og snakke med, derfor er jeg så sent i dag. Men nu sover han, og i morgen har jeg mere tid for jer.

Nu er jeg nået til „Sækkepibertid“ - mon han nok afslutter dagen her? Jeg skal i hvert fald „se dynerne“ - eller: lytter til madrassen, som vi siger her,

vi ses i morgen, I kære,
Nullermand

P.S. - Grit, behold du bare Harry så længe du bruger for at læse bogen. Jeg ved jo, hvor han er og at han er i gode hænder. Hvis bare den syvende bånd kommer snart...
Antworten