Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Jeg søger film på DVD "High school musical 2". Det var på Pro7 til 13. og 14.10..
Har det einer von euch aufgenommen?

k.h. Grit
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Andreabulli hat geschrieben:Hej allsammen,
jeg har mange stiêss,vi har købe en hus på Langeland :D og nu har vi en menge ærinde tilfulddstændiggøre for de flytting på Langeland.

til Nicola,
god bedring,og når du dig ti sætte vil,den førsoge det med en svømming brydes.

kærlige hilsen
Andrea
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

Grit - jeg så bare nogle scener fra filmen men har ikke optaget den. Jeg må ganske vist sige...jeg er ikke en ven fra sådan slags film, har ikke en gang set Dirty Dancing.

Andrea - fint at I har fundet et hus!! Ville I bo direkte i byen eller i en landsby? Hvilken del af Langelang skal i bo?

Nullermand - fint at dine tandpine er væk.Og tak for weekend-beretningen. Jeg hørte at Købnhavn og forskellige andre lufthavne bliver ikke betjent pga Dash800s nødlanding.
Jeg tror du har der fuldstændig ret: jeg ville heller ikke prøve en gang til! Det var netop sådan en tegn som den med støvsugeren eller plæneklipperen (arbejde ikke!!!).

Jeg har lidt dårligt samvitthed.... :oops: Jeg ved godtnok at jeg skulle se endelig en afsnit mere fra Matador. I stedet for har jeg lige set en reportage om Idatarod. Måske har I hørt om den lange og farlige løb med slædehunde i Alaska.
Og derer virkelig meget koldt der - op til -60 grader!!! Måske skulle jeg fortælle min kollega hvad er koldt: han drejer radiator på højeste punkt og så har vi 26 grader på kontoret!!! Jeg skifte tøj hver dag og har nu en T-Shirt der som jeg tage på efter ankomst - hejsa!! Sommeren er tilbage!!!
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/s050.gif[/img]

Sov godt I søde
Vi ses i morgen

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften og tak for jeres gode ønsker!
Sproghjørnets skadestue, hihi....
Jeg føler mig ikke mere så dårligt som i går. I det mindste fungerer løbning lidt bedre :wink: .
At sidde er stadigvæk en kval, men jeg har jo ikke en svømmering, Andrea :mrgreen: .
Men jeg har meget tid nu for at læse bøger og se flere afsnitter af Matador.
Undskyld, Gabi :P .
Men løbet med slædehunde lyder også spændende.

Ralf, din fortælling lyder ikke så spændend, det var jo frygtelig!! Hvad dog alt kan ske :shock: ....

Grit, mine børn også så High School Musical 2, men vi ikke optog filmen, desværre.

Nullermand, det lyder som du havde en rigtig god weekend en gang til. Og jeg kan godt sætte mig ind i hvordan du føler angående flyvemaskiner. Jeg ved ikke hvis jeg allerede sagde det men jeg ville aldrig sætte en fod ind i sådan et monster :shock: .
Og så kan du nyde havluften på færgen.

Vilmy, at lege med din datter er bestemt også som en dejlig fødselsdagsgave :D , når man har børn er ens egen fødselsdag ikke mere så vigtigt, vigtigt er barnet og at det er en dejlig dag med familien... tror jeg.

Mine børn sover,
jeg følger de nu,
godnat,
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,

nu er det ved at blive koldt her i landet, men vinteren må også gerne melde sin ankomst, synes jeg. Datteren er så klar til at jule, som det hedder, som hun kan være.

I dag fik hun en lille, fin Rudolph figur, som hendes marsvin fik lov at hilse på. den er lige så kitschet som den kan være: cerisefarvet med guld og glimmer. Hun er da meget glad for den, og det er det, det tæller.

Så, jeg vil lige kigge noget og så tidligt i seng. Jeg vil gerne læse lidt.

Grit, jeg har heller ikke filmen; jeg ser aldrig synkroniserede film (har jeg ikke gjort siden 1984, da jeg begyndte at læse ved universitetet). Der er dog to undtagelser: japansk og kinesisk; dem kan jeg godt tåle i synkronisret tilstand.

God nat, vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi, det må har været det rene kaos på de skandinaviske lufthavne, godt jeg skiftede til tog med det samme. En kunde af mig fortalte i dag, at hun også var i København - men da hun ikke taler dansk hørte eller læste hun ikke noget om problemerne. Hun ankom på lufthavnen mandag eftermiddag og de kunne ikke finde en plads til hende i en anden maskine. Så var hun nødt til at blive en nat længere i København og kom tilbage først i dag.

Niels var heldig, han fløj København-Stockholm mandag morgen og så Stockholm-Luleå og tilbage i dag, alt uden problemer. Nu håber vi, at hans fly tilbage til København i morgen også lykkes.

Angående Matador skal du nu ikke føle dig presset. Men hvis du hellere vil have en kopi af DVD´erne, så du kan beholde dem som dine, er du velkommen til at sende dem tilbage til mig, så får du straks kopierne.(Nu, hvor jeg endelig har fundet ud af, hvordan man gør det :wink: ). Men tag det nu roligt, indtil nu har ingen anden spurgt om at få dem.

Mht. til din kollegas vane at arbejde i et sauna-agtigt klima skal du hellere passe på. Man kan let få en forkølelse når det er koldt udenfor og man sidder alt for varmt indenfor! Jeg kunne for resten ikke koncentrere mig på hvad som helst i et kontor med 26 grader. Jeg fortrækker varme sokker og en jumper ved åbent vindue og ikke mere end 18 eller19 grader. :D

Nicola, nu hvor du skriver om svømmeringe kan jeg forstår hvad det var, Andrea mente. Før var jeg lidt forvirret. Godt, du har det bedre og nyder din ufrivillig ferie med bøger og Matador (btw.: afsnit har ingen pluralending). Angående flyvemaskiner må jeg sige, at jeg normalt ikke er så bange, jeg har været på lange flyrejser uden problemer. Men jeg kan godt undvære den her måde at rejse, hvis muligt, og netop det her fly forkommer mig „forbandet“ efter to gange, hvor flyet blev aflyst. Overtroisk - jeg ved det godt, men sådan er det bare. :oops:

Vilmy, jeg kan ikke finde „cerisefarvet“ i min ordbog. Hvad er det for en farve? Jeg er slet ikke klar til jul. Selvom der er kun 7 uger tilbage, kan jeg ikke tåle tanken om juletiden. Men jeg kan godt forstår, at den tid, juletid, er noget helt andet når man har børn.

Og nu skal jeg kigge endnu et afsnit af „Huset på Christianshavn“ og så går jeg i seng og læser de sidste sider af „Musik og Stilhed“ - og hvis der findes en Happy End i bogen skal jeg nok sove godt derefter! 8)

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,
cerisefarvet er kirsebærfarvet.

Ellers er der ikke meget energi i mig idag, så jeg vender nok først tilbage i aften.

Kh vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hiiiilfe –
hvorfor lærer og øver jeg mig på dansk siden nogle år, når jeg er stadigvæk ikke i stand til at forstå en hele sætning :shock: :oops: Jeg er fiks og færdig. Nu skulle jeg forklare jer hvorfor jeg blev så sur.

I sommeren har min datter (hun skal nu lære dansk pga. PJ på Rigshospitalet) og jeg købt DVDerne på dansk. Det var en tilbud, så købte vi to stykker med det samme. Da vi kunne ikke bestemme os hvilke filme vi skulle vælge, tog vi imod ekspedienten’s råd. Vedrørende fremmedsproget anbefalede han komedier. Skudt forbi – jeg sad lige for lidt siden fjollet foran skærmen og var i fuld fart med at læse undertekster. :oops: :roll:
Jeg tror, når jeg vil læse skulle jeg hellere ta’ en bog og må ikke stirre frem til monitoren eller tv-skærmen.
Jeg havde næsten glemt denne DVDerne :shock: , men i morges kom de frem i reolen.
Filmen hedder for resten “ Gamle mænd i nye biler”.

Vilmy,
“cerisefarvet” har jeg ikke hørt før, tak for nyt ord. Min energi var væk efter en morgen fuld med husholdningsarbejde. Så fik jeg den utrolig gode idé med den dansk film. :roll:

Nicola,
angående flyvemaskiner har jeg samme fornemmelsen som du har, jeg tager fly bare når det er nødvendig.
Fint, at du har det allerede bedre. Fortsat god bedring og nyder tiden til afslapning.

Gabi,
Nullermand har ret. Pas på dig, 26 grader i stuen er ikke sund og skadestuen er allerede overfyldt. Pyt med det, du har jo allerede plads pga. foden :wink:

Nullermand,
så har du haft en rigtig god weekend igen. Tak for historien - det gør mig altid meget sjov at læse om dine oplevelser.

Jeg smutter nu
kærlig hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Fortvivl ikke, hjælpen er nær.

Heide, det er det med krykken. Sålænge der er en krykke, benytter man sig af den, og man går ikke frit. også når vi tror vi lytter, bruger vi faktisk vore øjne mere end vi selv tror.

Der findes et forsøg indenfor lingvistikken, hvor forsøgspersonen ser en film med et ansigt, der siger lyde. Forsøgspersonen bliver så spurgt, hvilke lyde de lytter til. Hvis der er to lyde, alstå lyde fx "l", men læbebevægelserne for "r", svarede forsøgspersonerne, at de høret "r", altså det de havde set og ikke hørt. Tankevækkende?

Så, det, jeg kan anbefale, er at finde sig fx en serie som Matador og se den UDEN tekster efter at have set den MED tekster. Det lyder åndssvagt, men så ved du, hvad de siger og kan slappe af, samtidig med at du giver dine ører en chance for at følge med.

Så, nu et par rettelser:
hvorfor lærer og øver jeg mig på dansk siden nogle år, når jeg er stadigvæk ikke i stand til at forstå en hele sætning
Bliver til:
Hvorfor har jeg lært og har øvet jeg mig på dansk i nogle år, når jeg er stadigvæk ikke er i stand til at forstå en hele sætning?

I sommeren
bliver til:
I sommers...et tilbud..., så vi købte...
denne DVDerne
bliver til:
disse DVDere

Mht. "Gamle mænd i nye biler" må man sige, at det findes film, der er nemmere at forstå. Selv "Blinkende lygter" er nemmere. Dertil kommer, at "Gamle mænd" er en slags toer, altså en film, der bedst forstås, når man har set etteren. Men opgiv endelig ikke dit projekt med at forøge antallet af lyttetimer; det er en rigtig god idé.

Så, vi snakkes ved.
vilmy
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Vilmy,
tusind tak for dine gode råd og rettelserne. Selvfølgelig har du ret og jeg vil ikke give op. Men i eftermiddags var jeg virklig meget skuffet :oops: , fordi det gik ret godt med Matadoren og Klaus og så tænkte jeg, at det er de samme med filmen. :(
Men være så venlig og sige mig engang, hvad betyder „Gamle mænd er en slags toer”? Var der en film før og jeg har den anden - en fortsætning?
Det lyder ikke åndssvagt at se Matador en gang til uden undertekster – tror, jeg har allerede snakket med Nullermand om lige så en fremgangsmåde.

I Tyskland sprede sig Halloween-Traditionen, også i Danmark ? Udklædte børn med ulækkere masker foran ansigtet ringer på døren og råber „Süßes oder Saures“! Heldigvis ringende ikke nogen hos mig indtil nu, har nemlig glemt at købe slik :oops: . Hvad sker når børnene får intet slik ved jeg ikke. Måske skulle jeg være bange for „Saures“? Det lyder helt uhyggelig. :mrgreen: :roll:

I aften vil jeg gerne se fjernsyn (på tysk :wink: ) og kigger kort ind senere.
Kh
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
jeg bor i et pensionistkvarter, så der er ingen børn her. VI har desuden RUmmelpott-traditionen, og der går børnene den 21.12.

Etteren er "I Kina spiser de hunde". Jeg kigger om lidt, om jeg kan forsyne dig med den....

Kh. vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

heide - her har jeg set også en hel del Halloween-børn. Jeg kan fortælle dig noget om "Saures": Jeg hørte i radioen at i Bremen er mere politi på gaden da sidste år blev det galt i byen med urostifter.
Da jeg gik til kursus fotælte en af deltagerne at børn kastede æg, æble og tomater mod vinduerne...

Der kan man bare håbe at det er enkelte hændelser.

Jeg kan godt forstår dig mht dansk sproget. Hver gang når vi lytter til vores første dansk radiostation (vil sige ab da, wo man dann daenisch empfaengt) tænker jeg bare at alle de kursaftener var helt forgæves - jeg forstår ingen ting!!! Sådan er det med Matador - jeg skal læse undertekster. Hver gang jeg lukker mine øjne og lytter bare er jeg fuldstændig hjælpeløs....

Lad os bare blive ved med. Måske forstår vi jo virkelig en skønne dag mere end vi drømmer af lige nu!!!

Nicola - fint at høre at du har det bedre. Og når du kan nytte tiden for at se Matador er det ikke tid som er bare tabt.

Nullermand - det er virkelig meget pænt af dig at lave kopier fra Matador. Så havde jeg muligheden at kigge dem igen og igen (indtil jeg kan selv spille med -hihi). Men bliver du ikke tosset? Der er jo et stykke arbejde!!!!
Lige nur har jeg DVDerne, Heide sendte mig
:oops: De ligger ved siden af fjernsynet og venter at jeg kigge dem - og sende dem tilbage til Heide. Hun vil bestemt gerne vide hvordan filmen går videre....

Jeg er meget træt denne dage... Natten fra søndag til mandag snorkede Dirk så forfærdeligt at jeg havde ikke meget søvn...Det trækker sig nu gennem alle dage. Men måske er det i orden - mest er det mig som snorker. :wink:

Så godt nat til alle og god bedring til alle med lille skavank!!!

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy igen,
"Rummelpott" ?? - var 21.12. en slåfejl ? Jeg troede at Rummelpott er ein Silvester tradition i Nordtyskland ?! Går børnene hos jer allerede før julen - eller ej.

Nu har jeg læst omslagsiden udførligt og under "gamle mænd i nye biler" står faktisk med bittesmå bogstaver "I kina spiser de hunder 2". Gør dig ikke umage med filmen, du har stadig nok at gøre. Jeg kan godt lede efter den næste gang i København.
Med det første prøver den anden jeg købte i sommers, måske er den nemmere at forstå. 8)

kh
Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Gabi,
tak, i mellemtiden faldt jeg til ro igen. Næste gang prøver jeg den anden jeg købte.
Angående Halloween hørte jeg også nyhederne - jo, det lyder slem, det er næsten vandalisme.

kh, Heide
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Gabi,
ta' det rolig med Matadoren. Jeg tror, jeg vil gerne starte igen med afsnit 1. Så skulle jeg spørge Nullermand endnu. Desuden fik jeg nye DVDer fra ham der vi mødte sidste gang i Hamborg. Jeg har altså nok at gøre.

Ha' det godt
Heide
Antworten