Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Lars J. Helbo
Mitglied
Beitrag von Lars J. Helbo »

Nullermand hat geschrieben:Det ville glæde mig, hvis du kunne huske flere bøger fra den tid så jeg kan lede efter dem.
Jo, men når man har en bibliotekar i huset, bliver man forsigtig med at give råd om litteratur :oops:

Derfor vil jeg holde mig til noget kort. Kender I H. C. Andersens eventyr "Noget"? Efter min mening er det hans bedste, og det passer rigtig godt i denne afdeling, da sproget i det er så ganske fremragende. Se her:

http://www2.kb.dk/elib/lit//dan/andersen/eventyr.dsl/hcaev075.htm
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Lars,
mange tak for rettelsen og for forklaringer om Romanen "Livsens Ondskab".
H. C. Andersens „Noget“ kender jeg ikke, men jeg vil gerne læse eventyren i aften, den er allerede printet.

Vi har nu rigtig November vejr med blæst og regn. Træerne er næsten tomt.
I aften skal jeg til et møde og hvis det bliver ikke for sent kigge jeg ind igen.

Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Lars, jeg kan ikke tro at Ursel ville skændes med dig eller slå dig :mrgreen: , hvis du gav råd om litteratur her - og de bøger, som blev solgt mest i bogklubbernes begyndelse var måske alligevel ikke de bedste - litterært set. Når jeg tænker på „Bertelsmann“ her i Tyskland og de bøger, mine forældre fik tilsendt derfra da jeg var ung - de var vistnok populære i den tid, men om de nu også var gode? Spørg Ursel engang om Simmel - sådan noget fik man tit!

Tak for linken til „Noget“ - og dermed jo også til alle de andre eventyr man kan læse på nettet. Det vidste jeg ikke, at det var muligt! „Noget“ kendte jeg ikke, men det var godt - og sikken en sprogelig udfordring for os her!

Nicola, tusind tak, jeg fik din pakke i dag - nu kan jeg vælge mit program for i aften. Videre med „Livsens Ondskab“ eller hellere med „Huset p.C.“? Min pakke er også på vej, men jeg nåede først i morgen at komme hen til posthuset. :oops:

Heide, vi har det samme vejr her i Hamborg, dertil nogle haglbyer og så skal der også komme storm. :roll:

Så, nu har jeg bestemt mig for den anden del af Livsens Ondskab og kommer tilbage derefter,

vi ses
Nullerland
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Igen bare en kort hilsen fra mig.

Lars - tak for linken!!!

Heide - Freizeitstress kender jeg også meget godt. Er der et ord til det? Noget i retning "Freizeistress"?

Det ville være fint hvis din datter kunne bo i pigernes lejlighed!!!

Vi har også koldt vejr, regnbyger - meget uhyggeligt!!!!

Ha' det godt til vi snakkes ved

Gabi
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej alle,
undskyld, angående mit indlæg den 5. November, men jeg ville da ikke være uhøfligt, tror, jeg arbejdede simpelthen for hurtigt.

Schöne Grüße aus Lippe
Günter
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Alt forladt, Günter; der var vi vel to der havde lidt for travlt.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

kender I situationen at naboerne ikke tage sig af deres grund ?– I dette tilfælde drejer sig det om en stor ubebygget grund, tilstødende ved vores have.
Desværre har vi en nabo, den slå ikke græsplanen, ukrudt står en meter høj og løv blive ikke taget sammen. Der er syv storre egetræer på grunden, vilde kirsebær, nogle æble- og valnøddetræer og desuden en gammel hytte, for slet ikke at tale om en masse visse, hindbær- og brombærhækker og mange vilde busker, jeg ikke kan nævne.

I dag har vi meget vind og nu er vores carport, terrasse og selvfølgelig næsten hele haven fuld med kæmpestore masser af løv fra nabos grunden. Vores egne træer var næsten tom sidste weekend og så har vi allerede taget alt løv sammen og har bragt nogle storre poser bort til kompost pladsen.

Jeg er virklig sur, nu skulle vi starte igen med efterårets arbejde i haven og det værste er, at man skulle betale på kompostpladsen hver gang, sådan næste gang for nabos blader.

Så, nu har jeg fået luft og desværre skulle I, stakkels venner her i sprøghjørnet, læse om min hverdags sludder. Men hvordan ellers skulle jeg skrive det? :wink:
Håber I har det godt og I skulle ikke blive sur over nogen eller noget.

Det er nok toj jeg skal strygge færdig, altså straks tilbage til strygebræten.

Vi tales ved.
Hilsen, Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hov, Heide, var det et tilbud?

Mangler du strygetøj til strygebrættet for at kunne stryge bare lidt mere :wink: ? Jeg har rigeligt med tøj her. :oops:

Jeg kan godt forstå din frustration over den tomme grund ved siden af; har I talt med naboen? Når det er sagt, skal det også siges, at det netop her her man kan komme af emd hverdagens små underligheder og frustrationer.

Vi er selv naboer til kæmpestore birketræer og nogle store løn; de tilhorer et boligselskab og bliver holdt og beskåret, men altså ikke løvet. Dette taget i betragtning kan jeg spare mig alt arbejde med at samle visne blade op. Jeg har dog slet ikke så mange buske, og slet ingen store træer.

Her er efteråret kommet; kryds lige fingre for os i morgen aften. Vi skal ggå med lanterner, og der er varslet blæasevejr.

Indtil senere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Lars J. Helbo
Mitglied
Beitrag von Lars J. Helbo »

Det med at feje blade sammen og køre dem bort hører da vist egentlig hjemme i tråden "Du har boet længe i Tyskland når...." :wink:

Her hos os har vi i hvert fald slet ikke det problem.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

ups...en selvrettelse:
"de tilhorer et boligselskab". Man må da håber at der ikke bliver drivet hor i nabolaget: de tilhører boligselskabet.

kh Vilmy :oops:
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

For sent, Vilmy,
jeg var hele eftermiddags i gang med at stryge tøj, men jeg er færdig nu og strygebrættet er pakket væk :wink: :mrgreen: Hvis jeg har så en slags tilbud ringer jeg til dig. :mrgreen:
Selvfølgelig har vi og vores genbo snakket med naboen nogle gange. Men han gør hvad han vil og der er ingen i vores lille landsby som siger noget imod ham. Jeg tror, det er pga. sin position, han der byens læge og desuden kommunalbestyrelsesmedlem. :roll:

Lars,
problemer med at feje blade har vores nabo heller ikke! :wink: Men spøg til side - ege- og valnøddetræblader er meget hård og de rådne ikke og jeg vil ikke har min lille have dækket med gammel løv.

Vilmy igen,
Du skriver om « store løn“ – jeg kender ikke løn ! (nur übersetzt als Lohn/Gehalt)
Med birkeblader har man ingen problemer – lidt blæst og væk ! :wink: :mrgreen:

Kommer igen senere.
Kh
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,

løn= Gehalt, aber auch (z.B. hier) Ahorn

Gruss, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Vilmy,
tak en gang til. Men jeg kan ikke finde "løn" i ordbogen og Ahorn bliver Ahorn.
Er løn dialekt eller et gammelt ord ...

Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Nicola, da jeg nu har set anden del af Livsens Ondskab - det er altså lidt mærkeligt! Jeg ved ikke, hvad jeg skal synes om den her film. Den er spændende, og derfor bliver jeg ved - men den er også på en måde lidt uhyggelig. Og det er ikke kun den måde, den er optaget (Kameraführung) - også karaktererne er så uhyggelige. Næh - jeg kan ikke beskrive det rigtig på dansk - men jeg vil gerne se mere for at finde en mening i det hele. Du skal nok selv se, hvad det drejer sig om, når du kommer i gang med filmen, jeg er spændt på, hvad du synes om den.

Heide, vi er nabo til en skov, og med den kan vi heller ikke snakke om løvet :mrgreen: . Men vi skal heller ikke betale for at komme af med løvet. Dels bliver det til en dejlig kompost, dels kører vi det tilbage ind i skoven - hvor det meste kommer fra.

Vilmy, lanterner og blæsevejr lyder lidt farligt: „brenne aus mein Licht, brenne aus mein Licht, nur meine liebe Laterne nicht!“ Du skal nok i hvert fald gå med en ekstra-lanterne i lommen, ellers bliver det måske til en strøm af tårer i morgen! Men jeg krydser fingre for Jer, håber også på tørt vejr, ellers er det jo ikke så sjovt.

Heide, jeg har løn=Ahorn i min Langenscheidt. Men der findes jo forskellige træer som hedder Ahorn hos os. I min danske havebog er alle Ahorn = løn, undtagen Acer pseudoplatanuns. Det er den, vi kalder Bergahorn, og DEN hedder åbenbart ahorn på dansk.

Kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Heide,
ingen anelse, men gartneren bruger ordet og mine havebøger også. :D

Nullermand,
siden vi var børn er der heldigvis sket noget, og vi bruger elektriske lys, som er batteridrevet. Det hele er samlet, når man køber det: stav & lygte, og så længe barnet ikke bruger staven som fiskestang, virker de også godt :oops: .

Men vi skal nok ikke regne med at kunne bruge lanternen næste år: forige år kunne vi smide alle lanterner væk; de var bare så våde. Heldigvis spiser vi altid indenfor, vi skal altså ikke lade de toårige dværge (ja, de mindste hedder dværge) fryse udenfor ved grillen...vi er da mere pragmatiske og får wienerpølser i idrætshallen.

kh vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten