Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi,

jeg passer den første variant...men skulle du komme forbi engang, har jeg altid et stykke agurk til dig :P . Om de tre piger vil have dig med i buret? Det tvivler jeg på.

En flyverdragt er en heldragt, nok det tyskerne kalder "Schneeanzug". Det er standardvintertøj til små børn, og de går i flyverdragter hele vinteren igennem.

Spøg til side: Det er da meget trist med din venindes datter, at hun mister sin mor som teenager. Har hun et hjem hun kan beholde? Det gør en så sørgelig, og jeg kan ikke lade være med at tænke, på, hvordan pigen nu skal leve med det. Virkelig en grund til at tænke på sine enge svagheder...

Det med skolevenner kender jeg kun delvis. Jeg har en veninde fra skoletiden. Jeg hra ikke oplevet skoletiden som noget stort og uforstyrret (allerede efter 4 skoleår havde jeg været på 3 skoler :roll: ). Men det må være skønt at have venner i så lang tid (måske er det derfor jeg er SÅ glad for de vener jeg har haft de sidste 25 år?).

Na, jeg skal lave lidt.
kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

lige efter den første efterårsstorm kom nu pludselig vinteren til Hamborg. Stormen var sådan set ikke noget særligt, det ser bare altid så dramatisk ud i fjernsynet. Visse steder i byen bliver oversvømmet flere gange om året og der er man indrettet til det. Men det var nok lidt ærgerligt, at den nye bydel, Hafencity, ikke bestod sin første prøve, et eller andet gik galt med de nye flodbeskyttelsesanlæg og de fik derfor også mere end en meter vand på gaden og i stueetagerne.

Den første sne kom så i nat men her i den indre by forsvandt den hurtigt i løbet af formiddagen. Men alligevel bliver jeg nervøs - haven er langt fra at være vinterklar, og det begynder allerede med sne og is... :shock:

Jeg er færdig med den bog jeg skrev om sidst, dén jeg havde kun læst halv igennem i første omgang. Nu ved jeg også, hvorfor den var så svært at læse eller hellere ser jeg én af grundene: alt for mange „som om´er“ :wink: . Bogen består så vidtgående af dem, at man bliver helt svimmel. „det er som om, hun vil sige et eller andet“, „det er som om, man krymper i lyset“, „det er som om, hun forstår ham“ - det er nok især den kommasætning i disse konstruktioner, jeg som tysker altid snubler over, den forekommer mig så ulogisk at jeg ikke kan læse sådan en sætning uden at blive hængende. Måske skal jeg nu overhovedet beskæftige mig med den danske kommasætning (det havde jeg indtil nu ingen lyst til). 8)

Men det var altså bind 1 af bogen, og nu følger bind 2. Derefter er jeg helt sikkert vant til „som om´erne“. :mrgreen:

Så meget herfra for øjeblikket,
kærlige hilsner,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
det lyder jo næsten, som om, du ikke kan lide de gamle kommaregler. De er heler ikke særlig smarte, men det er dem, danskerne elsker mest, som om, de savner dem, hvis de ikke er der. Endnu værre er det ved menigmand: de sætter bare kommaer, hvis de synes at de ikke har sat sådan et i et par ord.

Næ, de skulle have accepteret de nye, næsten engelske regler: færre kommaer, men strikt logisk, altså ingen blanding af grammatisk komma og pausekomma. Hvis du vil hygge dig lidt med kommaer, kan du gøre det [url=http://www.dsn.dk/komma.htm]her[/url].

Jeg er ikke så sikker, at du slipper for havearbejde dene vinter. Vi har haft hagl, men i dag har det været strålende solskin og dejlige temperaturer. Jeg kan ikke garantere dig sne fra nu af og til februar. Beklager. Til gengæld venter der en havebog, som passer til din alder :wink: .

Vi var på Koldinghus i dag; det var en sjov udstilling om kaffe, the og chokoladekultur. Se venligst [url=http://www.koldinghus.dk/]her[/url]

Alene borgen/slottet er et besøg værd, både den historiske del, sølvsamlingen, men også ruinesalen og restaureringen af bygningen, som lukker bygningen uden at skjule ruinerne. Det var også her, den første protestantiske konge af Danmark, Christian 3., boede.

Så, jeg er spændt på, om de to links virker.
kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy,

tusind tak for linken - jeg vidste ikke, at I havde to kommasystemer, jeg synes virkelig at det er kompliceret nok med ét system :roll: . Men nu kan jeg jo komme i gang med det, fortrinsvis med de nye regler.

Jeg har lige snakket med Niels, som er god ankommet i København - trods snefald og isglatte veje på Lolland og Falster :? ! Han sagde at han så mindst tyve bilulykker på vejen, men jeg håber jo også på, at det bliver varmere igen, især i den overnæste uge, hvor jeg gerne vil gøre haven klar.

Kolding slot har jeg desværre hidtil kun set udefra. Jeg skulle hjem med tog fra Kolding engang i sidste forår og Niels afleverede mig for tidligt før kan kørte videre til en kunde. Så viste han mig slottet og anlægget, som sagt bare udefra, så meget tid havde vi ikke. Han fortalte også alt, han kunne huske fra et besøg på slottet, da han var barn. Men nu har jeg glemt det meste - bare, at slottet ikke er originalt men genopbygget (var det pga. en brand eller lignende?). Nå, det kan man nok læse alt om når man følger linken - men jeg er for træt nu, det skal vente til i morgen.

Jeg skal i seng nu og læse lidt i bind to, helt afslappet, som om, jeg allerede var vant til alle de som om´er, som venter mig. :wink:

Tak for i aften, god nat I kære,
Nullermand
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
en lille morgenhilsen fra mig.
Vejret er roligere nu. Den første sne, syndflod ligende regn og blæst er overstået for det første, men nye snefnug er i anmarch.

Gabi,
det med skolevenner kender jeg ikke, men jag har nogle gode venner jeg fandt i de sidste 30 år. Jeg er altid meget bedrøvet når jeg høre om lige så en skæbne, som du har oplevet nu. Man skulle være meget taknemlig for sundheden og familien. Håber at der at sted hvor din venindes datter føler sig god tilpas.

Ups, som tiden dog gå. Jeg smutter nu, jeg skal ude til et møde.
Ha’ det godt og kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

også en lille hilsen herfra. Har datteren med på arbejdet for at få tingene til at hænge sammen.

Stadig høj sol heroppe. Vi skal faktisk ud og købe solbriller inden vi kører hjem; ellers har hun sol i sine øjne hele vejen hjem.

KH. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Lars J. Helbo
Mitglied
Beitrag von Lars J. Helbo »

Det med kommaregler fik mig til at tænke på en gammel historie. :wink:

Da jeg gik i gymnasiet var pausekommatering lige blevet indført. Vi kunne selv vælge, om vi ville bruge pausekommatering eller grammatisk kommatering. Når vi skrev stil, skulle vi så øverst til højre på siden skrive PK eller GK. Dermed vidste læreren, hvilket system vi havde brugt og kunne rette i henhold til det.

En af mine klassekammerater havde problemer med disse regler. En dag afleverede han en stil, hvor der øverst stod SK. Da læreren spurgte, hvad det skulle betyde, fik han at vide, at det stod for systemkommatering. Man lægger en lineal lodret ned over papiret, og så fordeler man et passende antal kommaer ned over siden langs den.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Lars,
jeg håber din ven tog patent på dette system; jeg oplever dette eller lignene teknikker (fx. strøkommateknikken: man skriver uden kommaer, og bagefter strør man dem jævnt hen pver papiret) hver dag.

mvh, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej,
hidtil var jeg glad, at det går meget godt med at læse dansk og nogenlunde med at skrive på dansk. Kommaregler har jeg generøs ignoreret, og nu læser jeg om forskellige komma-systemer i Danmark. :shock:
Lars, jeg har straks besluttet mig til „SK“. :wink:

Spøg til side og tilbage til skrivebordet!

Hilsen, Heide
- som har ikke brug for solbriller i dag 8)
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

også kun en lille hilsen fra mig. Jeg skal snart tage af sted til min dansk kursus. Jeg gik glip af de sidste to gange, så jeg hellere sørge for at gå i dag :wink: .

Heide, jeg vil heller ikke tænke om komma-regler, det er svært nok med sproget. Så vil jeg følge dig og Lars´ ven :mrgreen: .

Vilmy, jeg fik billeder fra Sjælland i dag uden solskin men sne :wink: . Børnene er misundelig mens jeg kan god leve uden den hvide pragt.
Håber der var ingen større problemer så du måtte tage din datter med på arbejde??

Gabi, jeg er meget ked af at høre at din veninde efterlod en så ung datter :( . Håber hun har stadigvæk sin far eller besteforældre...
Det er min værste mareridt og derfor har jeg allerede lavet min testament hvor jeg anbefaler hvem skal tage sig af mine børn, hvis...
Men væk med den sorte tanke nu.

Jeg er væk nu.
Ha´ en god aften allesammen
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg har nu kun lidt beskæftiget mig med kommareglerne, de er så trættende, og træt er jeg allerede i forvejen i aften. I det hele taget er det nok ikke så svært - men svært at huske. Mange gange er det også muligt at sætte komma eller ej - da jeg kom til „slutkomma, startkomma og valgfrit startkommer“ sluttede jeg for i aften. Tak for dengang. :mrgreen:

En „systemkommatering“ lyder meget godt og enkelt :D , mens en „strøkommatering“ er jo mere kreativ, den sidste kunne godt passe mig. :mrgreen:

Med henvisning til de to kommasystemer fik jeg også løsningen til et mirakel: i bind to af min bog, som udkom nogle år efter bind 1, findes nemlig ingen komma efter „som om“ :!: (og heldigvis overhovedet meget færre „som om´er“ - og dermed også en stilistisk forbedring, synes jeg).

Men hvad sidder og snakker jeg om stil i en dansk roman, som om jeg var i stand til at bedømme det - tststs.... :oops:

Jeg skal nu hellere læse videre, før jeg bliver alt for søvnig.

Ha´ det godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej og god aften,
nu er der kun 10 timer til valget, og det bliver spændende, om den næste statsminister er den gamle eller en ny. Nej, inden I spørger; jeg må ikke stemme, da jeg er tysk statsborger. Men det forhindrer mig jo ikke i at deltage i den politiske debat på min arbejdsplads og andre steder. Ja I hørte rtigitgt, i Tyskland kan man risikere at blive fyret, hvis man diskuterer partipolitik på en skole, her i landet er det normalt.

Ellers har vi været på shoppingtur i legetøjsbutikken og kom ud med en discokugle til tøsen. Den er lilla med farvede lsy og heldigvis ret langsom, så tøsens øjne ikke bliver stresset. Det var også råd til en ridderborg i plast fra genbrugsbutikken til 20 kr. Så jeg tror næsten det bliver til riddere og flere riddere (på heste) i julekalenderen.

Nicola, det er også mit værste mareridt, du har formuleret. Det er heldigvis sådan, at der er klare regler om, hvad det vil ske med barnet og hendes arv, skulle det utænkelige ske. Hendes formue vil blive bundet indtil hendes 18. års fødselsdag, og det er jeg glad for, da jeg har ingen interesse, indirekte eventuelt at sponsere fadernes kærestes hobby.

Nå, nok om det, godt at tøsen ligger ovenpå og sover.

Håber I har det godt, kryds fingre for mig i morgen, jeg gider ikke sne, når jeg er ude at køre.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

En eftertanke:

Kommareglerne lærte jeg i 1996, dem gider jeg ikke beskæftige mig med mere.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen,

kun en kort hilsen igen.
Arbejdet kalder jo igen.
Men da jeg skrev et pb til Heide så jeg, at du har ikke endnu læst mit besked jeg sendte for fire dage siden, Nullermand :P .
Måske har du ikke set det??
Den manglende dvd har jeg allerede bestilt :mrgreen: !

Vilmy, det vil jo blive en spændende dag i Danmark i dag! Hvem vil nok gå af med sejren?? Steen har en slem forkølelse, men han skal alligevel til byen for at vælge.

Og jeg skal til arbejde nu :wink: .

Ha´ en god dag allesammen,
hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,
også fra mig bare en lille hilsen.

Igen havde vi en dag med meget regn - og det er ret koldt!!!

Min venindes datter har heldigvis sin far og bedsteforældre og kan blive boende i huset.
Det må virkelig være slem for sådan en ung pige at se hvor syg moren er og miste hende til sidst.

Jeg er glad over at jeg har fundet nogle virkelig gode venner. Men jeg synes skolevennerne er noget helt specielle. Måske er det derfor, man er ung og ubesværet, alt er ikke så alvorligt som senere.

Kommaregler ignorerede jeg lige som Heide. Men nu, da jeg læser Lars historie, synes jeg SK er helt i orden!!!!

Vi ses!!!

Gabi
Antworten