Hvor er jeg glad for at der er et forum hvor man kan finde noget hjælp, hvis man er i tvivl. Det har jeg ledt længe efter!
Jeg har nu haft den drøm om at flytte ned i flensborg i ca. 5 år. til dels fordi jeg har gået på en tysk skole, tysk gym, altid har beundret tyskerne og ikke mindst byen og fordelene ved flensborg, og desuden fatter jeg ik en hak af svensk

og har derfor besluttet mig for at rykke derned til sommer (august - september) md.
I den forbindelse søger jeg selvfølgelig al den info der er nødvendigt for mig når jeg skal flytte derned.
Så hvis det er ok kunne jeg lige skrive nogle punkter i hvilket jeg er i tvivl om, og i så kunne på bedst mulig vis give en respons/råd.
1. Flytte til flensborg - hvilken bydel er "bedst", muligvis hvor der også er nogle danskere.
2. havde tænkt på max 500euro warmiete, kan man komme langt med det? (selvfølgelig jo billigere jo bedre.) (minimum 70kvm, 2vær.)
3. Bil køb, kan man da også prutte om prisen i tyskland som her i dk?
4. er der mulighed for at se dk tv? (fx. tv3, Zulu ov.)
5. den billigste forsikring til ens bil?
6. arbejder i dk, altså skal jeg også betale dk skat, men jeg havde hørt at du så ikke skal betale AM på 8% er det korrekt?
7. er der mulighed for kørselsfradrag ligesom i dk? eller gælder det først fra grænsen?
8. skal man fortsat betale fagforening i dk, eller skal man skifte til en i tyskland?
9. Har i andre relevante erfaringer, punkter, råd i ellers ville give mig?
Kan ikke rigtig finde på mere, men kommer nok til at skrive en del gange herinde fremover

mvh
H.Saieed
Sonofon Haderslev