Tysk i Danmark i årene efter 2. Verdenskrig

Sonstiges. Dänemarkbezogene Themen, die in keine andere Kategorie passen.
Antworten
Maren Louise
Neues Mitglied

Tysk i Danmark i årene efter 2. Verdenskrig

Beitrag von Maren Louise »

Jeg er manuskriptforfatter og arbejder for tiden på en idé til en spillefilm, der blandt andet handler om en tysk kvinde, der flytter til Danmark i slutningen af 1940'erne. Jeg er meget interesseret i at tale med nogen, der har viden om eller erfaring med, hvordan det var at være tysk i Danmark i tiden lige efter krigen.

Hvis du selv har erfaringer eller kan henvise til nogen, jeg evt. kan tale med, kan jeg kontaktes her på bloggen eller på mail: m@maluka.dk

De bedste hilsener,

Maren Louise Käehne
udo66

Fragen ueber Fragen...

Beitrag von udo66 »

...bestimmt nicht lustig...aber ein interessantes Thema! Warum koennte eine Frau das wollen - wenn sie einen Mann sucht oder einen Arbeitsplatz braucht oder angeboten bekommt. Oder zieht sie wegen familiaerer Bindungen nach Daenemark. Und ist des Nord oder Syddaenemark?
Oder Grossstadt oder Dorf?
D.
Maren Louise
Neues Mitglied

Beitrag von Maren Louise »

Mit tysk er ret begrænset (kan forstå skrift og tale, men skriver ikke selv), så jeg håber, det er i orden, at jeg svarer på dansk.

Grunden til at kvinden befinder sig i Danmark er en klassisk historie: Hun har mødt en dansk mand og da han bliver nødt til at vende tilbage til Danmark, beslutter hun at tage med. De flytter til hans barndomsby, som er en lille provinsby (ca. 10.000 indbyggere). Jeg forestiller mig, at byen ligger midt i landet. Dvs. ikke i området omkring grænsen.

Håber, det var svar nok. Jeg vil meget gerne høre mere, hvis du har noget at fortælle.

Mvh. Maren
haagensen
Mitglied

Beitrag von haagensen »

du kender sandsynligvis bogen "den som blinker er bange for døden"
(wer blinzelt, hat angst vor dem tod) af knud romer, eller?

hier geht es ja um eine ähnliche geschichte: eine deutsche frau (deren verlobter zudem als mitglied der roten kapelle von den nazis hingerichtet wurde) kommt nach dänemark, heiratet einen dänen. die geschichte ist allerdings aus der sicht des kindes (nämlich ebenjener knud romer) geschrieben....
runesfar

Beitrag von runesfar »

Jeg har for mange, mange år siden - og jeg kan sateme ikke huske hvor - hørt om en dansk fyr, som var gift med en tysk kvinde. Han var med i modstandsbevægelsen, der var faldskærmssoldater og radiooperatører fra Toldstrups organisation i skjul hos dem. (Toldstrup - så må det vel have været området nørre-kronjylland).

Værnemagtsofficerer gik ind og ud hos dem - uden nogensinde at opdage, at familien holdt på en anden hest.

Prøv at grav lidt i litteraturen om Toldstrup.

(Outzes fire bind og Hæstrup).
Antworten