Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen allesammen!

Gabi,
ja, det kender jeg godt. Man tager noget i hånden, overvejer og bestemmer at man ikke skulle tage alt med hjem. :roll: Og når man er et stykke væk fra forretningen eller marked skifter man meningen. :oops: Du har en god chance, at bogen ikke blev salgt indtil næste gang, der er nemlig ikke så mange mennesker i Wolfenbüttel og omegn, de er i stand at læse bogen om "pinguinmarchen" på dansk. :P :mrgreen:

Åh da, Nullermands familie spredes over helde landet. :!: Mange af dem bo hos mig og blive sigtet daglig!

I går var også fint vejr hos os. Vi gik en tur i “FertighausCentrum”, for at lede efter nye idéer angående badeværelset. Vi skal renovere vort, der er et eller andet i stykker og vi skal købe noget nyt.
Men jeg skal sige, at turen Alsteren rundt er meget bedre og mere afslappende.

Jeg kiggede lige ud af vinduet og se på en fascinerende morgenrøde, men hvad betyder den? God eller dårlig vejr? I hvert tilfælde er vejrudsigten for i morgen og i overmorgen meget dårlig, igen med blæst og regn.

Det var min morgenhilsen til jer.
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej mine venner!

Om morgenen erfarer jeg at to børnen går til 1.5. på mine dagpleje.
Jeg var :shock: .Påstået er børnen ikke rigtig auf den laufenden. det mener far. :roll:
Hun har srøge med 2 1/2 år. Jeg har altid srøge(seit 1 jahr) - hun behøver logopädie. Men nix wurde gemacht.
Børnen er nu godt udvikler.
Så har jeg mange penge færre.

så begyner mine uge. :(

Trods kærlig hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

HEj allesammen,
først og fremmest et stort tak herfra for den fine pakke, Nicola! Tøsen er meget glad for både bøgerne og klistermærkerne; bøgerne skal læses i aften!

Grit, det er da træls. Hvis jeg forstår det rigtig, er kontrakten for to af dine børn blevet opsagt med virkning fra 1.5., fordi hun ikke taler korrekt, og du har længe gjort opmærsom på behovet for en talepædagog. Er det sådan?

Er du ikke ansat ved kommunen? Får du ingen nye børn?

Heide, jeg krydser stadig fingre, ogs for Andrea, som var til samtale på Langeland i dag. Hvordan gik det, Andrea?

Nullermands famile er på det sidste betydeligt reduceret her, og det er jeg glad for. Rodet er ved at trække sig tilbage.

Så, nu vil jeg hygge med tøsen!

Indtil senere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

i aften falder jeg med døren ind i huset.
Alt har ordnet sig, i eftermiddags fik dattern lov (fra Landesprüfungsamt) til en fire-månedes praktik på Rigshospitalet. Vi glæder os meget. :D
Nu kan I slappe krydsede (?) fingre (soll heißen: Die Daumen können gelockert und entspannt werden. :D :wink: ), en stor tak til jer for opmuntringen.

Vi snakkes ved senere.
Kh
Heide
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

HURRA! Det er da jo godt at høre, Heide. Jeg glæder mig meget at I fik et positiv besked om praktik og at de også svarede meget hurtigt. Nu kan I koncentere jer til den lille flytning! Tillykke :D !

Jeg er også glad at høre at det lille brev nåede jer, vilmy, og at tøsen glædede sig over hvad det var derinde :wink: .

Jeg er ikke helt rask nok og så hyggede mig på sofaen hele dagen med flere afsnit af Matador (til tyskerne er kommet...) mens min store datter var på skole-praktik for første dag (hun skal lave det i tre uger nu) og den lille i zoologisk haven med min veninde og deres børn.
Når man har set så mange fjernsyn på dansk, begynder man automatisk at tænke på dansk - det er sjovt synes jeg :wink: .

Og nu vender jeg tilbage til sofaen hvor Harry Potter venter på mig :mrgreen: .

Ha´ en god aften allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Vilmy!

du har en PN.

k.h.

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Heide: TILLYKKE!!! Det var da dejligt at høre. Så var det nok dét med det „eksotiske“ sprog det hjalp, går jeg ud fra - og vi alle her er altså også meeeeget eksotisk! :D

Grit, det er da en skam! Hvordan finder du nye børn nu - skal du annoncere i aviserne eller sådan noget? Vilmy, jeg ved det ikke nøjagtigt men jeg tror at kommunerne hos os skal bare godkende dagplejemødrene, og derefter skal de selv finde deres „kunder“.

Nicola, godt at høre at du har det bedre! Jeg forstår godt hvad du mener: når jeg er i Lohals og ser dansk fjernsyn, hører dansk radio og det danske sprog på gaden og i Brugsen - så er det pludseligt ikke så svært at tale dansk, i hvert fald med Niels og selvfølgelig også i Brugsen, hvor jeg ingen anden mulighed har. (Den sidste konstruktion lyder meget mærkeligt, synes jeg - men jeg har det nu læst så mange gange, jeg prøver altså for første gang at anvende den!)

Jeg havde en arbejdsrig men succesfuld dag. Skrivebordet er ikke tom, men efter weekenden kan jeg nu endelig overskue det. Der var så mange små ting, som nu endelig er færdiggjort og klaret. Håber, jeg har nu ikke glemt nogle af alle disse „løse ender“. Det er nemlig det værste her på bordet: alle de små notater - eller hellere, alle de opgaver, jeg ikke skrev ned som små notater. Jeg tror altid, DET vil du nok huske - men man bliver altså ældre, kære venner! :mrgreen:

Så meget herfra for i dag, (mine gamle øjne trænger også til at komme lidt væk fra skærmen) :wink:
vi ses i morgen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide & Nicola,

1000 gange tillykke til dig, Heide, med datteren. Det er godt I ikke gav op med det samme; sommetider er det vigtigt at være meget ihærdig.
Så skal der pakkes, kan jeg forstå; lad nu vare at tage mininullermænd med; dem har vi nok af i Danmark :P .

I kan virkelig være stolte af Jeres indsats at I nåede det alligevel. Din datter med hendes indlæring og appel, og du med din datter som hun er!

Nicola, ja, dine piger er jo også meget større end min; den ene er allerede i skolepraktik! Vi læste alle bøger, da det var sengetid; takket være dig og alle de andre søde mennekser her i hjørnet har vi efterhånden et flot lille bilbiotek af Pixibøger (en dasnk opfindelse, men vi vil nu hellere have dem på tysk, og dem kan jeg ikke købe her).

Jeg har det i øvrigt på samme måde; når jeg lytter meget til et sprog og fx ser meget TV i dette sprog , begynder jeg at omstille mig.

Så, nu overlader jeg hjørnet til næste skribent.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

heide - det er helt fantastisk!!! Til lykke til din datter. I øvrigt er det en hel del lettere at skrive her på forummet når ikke alle fingre er krydset :mrgreen:
Men hvis det skulle være nødvendigt igen (for hvad som helst) vil jeg gerne gøre det igen!!!

Og nej - bogen om pinguinmarchen var ikke på dansk. Desværre var den på tysk og så kan jeg bare håbe at den er der næste gang. Men hvis den er ikke - så sparer jeg penge.
Der var også bogen om "Happy Feet" - en anden film om en pinguin som danser altid. Kender en af Jer filmen? Jeg tror den kunne også være meget morsomt.

Nicola - jeg har det svært at finde tilbage til tysk sproget når jeg læste eller hørte mange dansk tekster. Hos mig er det på den måde at jeg tænke noget på dansk, vil sige det på tysk - og delvis mangler de tyske ord!
Fortsæt go bedring!

Nullermand - jeg har glemt et spørgsmål hver gang jeg var her:
Hvad synes du om Dumbo? Tror du han vokser igen dette forår?

Ja, jeg så pinguinmarchen uden lommetørklæde, selv om det var sørgeligt, at nogle af disse såde dunbolde dør af sult og kulde.
Men er det ikke næsten utroligt når alle pinguiner laver sådan en stor rejse? Det er ikke bare EN vej - de går jo tilbage til havet og så tilbage igen til deres partner og børn. Og alt med små pinguin-føder og små pinguin-skridt.

Grit - jeg håber du får snart nye børn! Er det altid så pludselig du får meddelse at børnene kommer ikke mere til dig?

Det var alt for i dag

Søde drømme!!!

Gabi [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/f055.gif[/img]
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej mine eksotiske venner, :wink:
en stor tak og ekstra knus skal I ha’.

I dag var jeg ikke så flittig som “gammel” Nullermand, jeg spildede næsten hele dagen med forskellige telefonsamtaler, mails, inkøb…osv. Dagen er afsluttet nu og skrivebordet er lige så fuld om før. Så har jeg en del arbejde for i morgen.

Grit,
jeg kender to dagplejemødrene her i byen og ved, at begge to lede efter nye børn selvstændig i aviserne eller på pinwand i supermarked. Der er dog stadig familier de have brug for hjælp med børnene eller i hus.
Jeg håber at du må finde „nye børn“.

Nicola,
hvad gør din store datter som skolepraktikum? Har hun allerede en forestilling hvad hun vil gerne gør som faguddannelse? Det er helt spænnende, mange børn skifter meningen tit.
Fint at høre, at du har det bedre. Pas på dig og hvile dig ud.

Vilmy,
dine Nullermænd er flyttet til mig. Men jeg er ikke tolerant nok! I morgen skal de ind i støvsugeren. :mrgreen:

Så, nu vil jeg hygge mig med Michel Angelo. Biografien er meget interessant, men desværre kommer jeg ikke videre, bogstavene er lillebitte og siderne er tæt trykket. Mine øjene bliver hurtig træt, nogle aftener sove jeg ind med bogen i hånden.
Sandsynlig har Nullermand ret og mine gamle øjene trænger også til at hvile ud. :roll: :mrgreen:

Sov god!
Kærlig hilsen
Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Jeg skal søge nye børnen i avisen og mundprpaganda.. Nej jeg har ikke nye børnen. dagpleje er her ikke so godt i Tyskland. Jeg har fuld næsen.

Det gøre ikke sjov.

k.h.

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

hej,
jeg er lige kommet hjem fra supermarkedet. Skal I have et dansk regenstykke?

1 kilo gulerødder koster 10,95 kr.; hvad koster 2 kg (alt til nromal pris af samme mærke i samme butik samme dag)?
Na?
Rigtig: 10 kr. for 2 kg (altså ikke per kilo, men i alt).

Var også hos Skat og fik min trækprocent ændret. Jubii 2% ned!

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Vilmy - her koster gulerødder også 1-2 euro. det er (um die)2 kilos.

Hvad koster ost og smør? Her koster scheibenost 1,40-1,60€ und smør koster 1-2€.

k.h.

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Grit,
pointen var, at 1 kg kostede mere end 2 kilo i samme butik!

Ingen anelse, jeg spiser hverken smør eller skiveost. Ost kan fo som blok får fra ca 40 kr kg og smør? Ved det ikke, tror det koster 12 kr.

Hvis man ikke bor direkte ved grænsen og handler i D, kan du regen med ca 26% højere forbrugerpriser på alt det du køber i løbet af et år, med store svingninger i begge retninger.

Hilsen,
vilmy
Zuletzt geändert von Vilmy am 05.02.2008, 17:34, insgesamt 1-mal geändert.
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej Vilmy,

du har en PN.

Kærlige hilsner

Uschi