Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Hej allesammen,

bare en lille hilsen fra Isny.

Jeg har en masse arbejde fordi jeg vil tage hen til messe i Düsseldorf på mandag.

Nullermand jeg ville ikke sabotere dig jeg sendt dig kun hvad jeg selv spiser gerne. Så bliver jeg ikke alene tyk. :mrgreen:

Andrea jeg glæder mig at du har det fint og jeg ønsker dig også tillykke med din ny arbejde.

Nicola det lyder interesant hvad din datter laver.

Arbejde kalder :? :wink:
Ha´det godt
Kærlige hilsner

Uschi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Nullermand!

Det var godt. Jeg er desværre over 20. :( :mrgreen: Min søn er næsten 17 år. Han mener, at han kender ikke børner i sit år. :mrgreen: nu kan han finde venner. :D

k.h.

Grit
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

:mrgreen: hej allesammen!

Jeg fik en opkalt fra en mor i dag. Hun søger plads for hende barn. I tynger tommelfingeren om mondag! :D

k.h.

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola, det er jo klart at man jamrer, når man for første gang oplever hvor langt en arbejdsdag kan være! Jeg ville også gerne være tilbage i skolen - set fra mine 41 år synes jeg, at det var den nemmeste tid jeg har oplevet i mit liv (havde jeg dog bare set det på den måde dengang!) :mrgreen:

Grit, det lyder da godt. Så krydser vi fingre for dig på mandag, det har jo også hjulpet før for Heide!

Jeg vil nu for sidste gang prøve at komme videre med min dansk roman. Bogen er så kedelig ind imellem, jeg læser den nu i ugevis. Når det ikke bliver bedre i aften begynder jeg med noget andet.

Jeg kigger ind senere
kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
nu er vi er her næsten allsammen. Ralf & Ulli, hvor er I?

Jeg er "lidt" træt i dag; det var sent i går aftes (skal jeg sige tidlig?), men da jeg satte mig ved skrivebordet derhjemme kvart i 8, var min kollega allerede på arbejde. Nu er vi færdige med vores opgave (en dag før deadline), og vi er glade for det.

Nullermand, jeg sendte dig en mail med en pdf fil med en tekst af Dan Turréll. Teksten var en del af opgaven, som jeg skulle læse i dag, det er fantastisk hvad man får lov til i skolen. Kand og ikke helt genkende dovnskabet i skolen (har ændret sig i de sidste par år..).

Hmmh, Nullermand, jeg kan læse scan billedet; jeg omformaterer til dig, tror jeg. Er det igen et Mac problem?

Indtil senere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej vilmy,

jeg prøver igen, men jeg har allerede downloadet filen to gange - og den var tom! Vent lidt, jeg prøver en tredje gang.

Det er beundringsværdig at du klarede at sidde ved skrivebordet allerede klokken 8 - det tog lidt længere her. Men som selvstændig kan man jo indrette det hele som det passer - og så arbejdede jeg altså lidt længere i dag.

Er tilbage om lidt
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Nej, vilmy,

ingen forandring: filen består af tre tomme sider, desværre. Om det har noget med min Mac at gøre? Jeg tror det ikke. Ellers fungerer pdf-filer godt her. Det er jo et (en?) system-uafhængig(t) format.

k.h.
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej I kære!

Jeg havde nogle tekniske problemer med min modem/router men er tilbage i nettet igen.

Sidste lørdag besøgte vi en kollega i Siegerland. Det er mere hojt som Castrop og så kunne vi nyde sneen :D . Det var sjovt at gå en tur i en snedækket skov i natten med fakkellys.

Desværre har Tina det ikke så godt nu fordi hun har været forkølet i tre dager. Ernst-Otto og sin familie er også forkølet så jeg tror det er den samme virus.

Ha' det godt, I kære! Sov godt og drøm sød,

Ralf
malteberg
Neues Mitglied

Beitrag von malteberg »

Hej,

jeg har læst romanen "Nordkraft" fra Jakob Ejersbo. Er der en, som har også læst den?

Hvad mener du om den karakter Steso i bogen? Er han ikke kynisk?

Kan du lige en af den anden personer i bogen?

hej hej

Malte
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

det er som forår udenfor og luften er fuld af børnestemmer som leger og råber :wink: .
Min lille datter leger også mens den store må arbejde til klokken halv otte igen, den stakkels.

@Ralf - det er godt at læse fra dig igen. Håber at Bettina her overstået forkølelsen?! God bedring herfra. Ses vi i morgen ved aftenskolen? Jeg prøver stadigvæk at overtale Peter til at skrive her i vort hjørne. Han savner vores kursus og han tror at hans dansk bliver dårlig. Men han har jo travlt.
Hvad med jer - kommer du og Bettina ikke til forums stambordet på fredag?? Det er jo ikke så langt væk fra hvor I bor. Og du kan snakke dansk, Steen skal være også med :P .

@Grit, tillykke at de gik så hurtig med at få et ny pleje-barn, jeg krydser i hvert fald fingre på mandag!

@Nullermand, har du kastet bogen til side :wink: ?? Hvad far den for en at det var så kedelig?
Jeg læser stadigvæk i min Harry Potter bind 4, men langsom nærmer den sin ende.

@malteberg, jeg kender ikke romanen Nordkraft, desværre. Er den noget som kan anbefales??

@vilmy - vi læste noget fra Dan Turréll i vores kursus. "Gennem Byen en sidste gang".
Hvis I har lyst til at læse det digt om København så kan I finde det på http://www.ponty.dk/bytur.htm , der kan man også høre Turéll læse sit digt!

Og nu skal det være nok,
ønsker jer alle en god weekend,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, det var ikke dovnskab jeg så, da jeg tænkte over min skoletid - det var bare det, at jeg tog det hele så dybt alvorligt dengang, at jeg mistede livsglæden ind imellem når jeg svigtede. Og sååå vigtig var det altså ikke - set i bagspejlet. Det kunne godt have været lidt morsommere, hvis jeg bare havde vidst, hvad jeg ved i dag.

Ralf, fint at du fik løst dine tekniske problemer og skriver igen her i hjørnet. Du skrev om sneen i Siegerland, og da gik det op for mig, at jeg i den her vinter ikke er gået en enkelt tur i sneen. Og nu har vi, lige som hos Nicola, næsten forår med 12 grader og solskin - så jeg tror altså ikke at det endnu bliver rigtig vinter.

Nicola, jeg læste næsten to timer og jeg tror, jeg læser bogen til enden. Selvom den delvis er så kedelig er jeg nysgerrig og vil se hvordan historien ender. Bogen hedder „Glemsel og Erindring“, jeg tror jeg skrev om den før, da jeg genlæste bind 1. Nu har jeg kæmpet mig halvvejs gennem bind 2, da ville det være tåbelig at give op.

Malte, jeg har læst „Nordkraft“ men det var for nogle år siden. Dengang var bogen lidt for svær for mig, også pga. hverdagssproget. Jeg husker i hvert fald at jeg på den måde fik at vide, hvad et salatfad er (politibil) og der var meget mere af den slags. Og jeg husker at bogen består af flere (3 ?) historier, hvorfor jeg altid håbede på at den næste ville være mindre uhyggelig - forgæves.

Så meget herfra,
vi ses,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

:oops: ups, Nullermand, det var den klassiske projektion...jeg var SÅ doven i skolen. Til gengæld var jeg myreflittig med ca. 100.00 andre ting, som ikke havde noget med timer & lektierne at gøre!

Håber du får en god weekend sydpå!

Det håber jeg selvfølgelig for Jer allesammen, uanset hvor I er.

Ja, bakspejlet er noget, man skulle tage patent på. Men det kan vi heldigvis ikke.

Wow, Nicola, I skal ses? Fint, det glæder mig for Jer! Så er der lidt flere lyserøde skyer på himlen.

Indtil senere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

det var en fin dag her i Ruhrdistriktet: Solskin og 10 grader. Desværre kunne jeg ikke rigtigt nyde dagen fordi jeg måtte køre bilen til værksted. det var kedelig og dyr men nu er bilen rask igen. :)

@ Nullermand: Lørdag vi kørte til Siegen fordi vi to tænkte det kunne godt være den sidste sne i den her vinter. Jeg tror det var rigtigt at gøre det.

@Nicola: Jeg vil ikke være i kursus men besøger orkesterøvelsen. Jeg tror vi ses på fredag. Mange tak for dine bedringsønsker til Tina. Jeg håber hun har det bedre i morgen.

Ha' det godt, I kære. Sov godt og drøm sødt,

Rald
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

her er det stadigvæk stille og rolig og jeg nyder min første kaffe.
Senere må jeg tage til vores storcenter. Jeg kan ikke så meget lide at gå i byen, men jeg lovede min store datter at vi skal købe ind, hun mangler nogle bukser, hendes bene ikke hører op at vokse :mrgreen: . Hun er som stor end mig nu.

Ralf, det ville glæder mig hvis I kommer på fredag! Måske kommer Peter også, men han skal være på en møde samme aften og ved ikke hvis det ville måske være for sent. Vi får se.

Ja vilmy, mine skyer skal også være lyserød fra onsdag om midnat indtil søndag morgen :wink: , selvom jeg kan ikke tage fri fra arbejdet nu som planlagt når jeg var hjemme i næsten 2 uger :oops: . Men vi har jo eftermiddage...

Nullermand, jeg forsøgte mig med en bog om Kaj Munk, "Krigen og Mordet", men det var lidt for svært, så jeg gav op. Men det står stadigvæk i reolen og en skønne dag skal det nok gå.
Godt at DU ikke giver op!!
Jeg tror jeg bliver ved med at læse Harry Potter bøger :oops: ...
Jeg er også stadigvæk ved at plage Steen med Langeland :mrgreen: , når det lyder nu om vilmy dukker også op kunne vi jo i det mindste lave en halv-sproghjørnets-møde. Kan du ikke fortælle noget om megastore havørreder omkring øen :D ??

Nå, jeg må se at komme i gang her.
Vis snakkes ved senere,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej & god weekend herfra!

Der er lige noget, jeg skal dele med Jer: min første eranthis er kommet frem. Okay, den er blevet overhalet af både aurikel, vinca, pudeplanterne, 2 slags vintergæk, rabarberen og ca 200 krokus, men den er der!

Samtidig er det blevet så varmt udenfor, at man endelig kan gå barfod udenfor (& indenfor; og så undrer de sig i børnehaven, at tøsen har et afslappet forhold til pusser).

I dag stod det ellers på forårsrengøring af første sal; i morgen er det stueetagen. Jeg vil ikke sige, at det trængte, men det gjorde i hvert fald ingen skade. Hvert efterår drømmer jeg om at hyre mig en "lejegymnasieelev" til Operation Dagsværk, men hvert år skal jeg selv arbejde denne dag, og så nytter det jo ikke noget. Det villle være så fedt at overlade efterårsrengøringen til en anden. Måske i år. Kender I i øvrigt Operation Dagsværk. Kan anbefales, hvis man har brug for hjælpende hænder en dag i november: [url]http://www.od.dk/[/url].

Nicola, har du ikke hørt om de kæmpehavørreder, som spiser badegæster omkring Nordlangeland. Spøg til side, så bliver det en anden gang vi laver et halvhjhørnemøde....et eller andet sted. Jeg håber I hvert fald at I får en eller skyfri himmel i slutningen af den kommende uge. Godt at I kunne ses før påsken.

Nullermand, fandt noget til dig i en genbrugsbutik, men det må vente til påsken. Vejer ldit for meget til en pakke.

Så, indtil i aften.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten