@MichaelD
Jeg har lige opdateret mit blog-indlæg om det "nye trendy Tyskland" efter at have fået tilsendt en artikel fra Weekendavisen af Moritz Schramm.
http://www.tysk.dk/blog/tyskland-trendy-2001-174.html
Som du påpeger, og som Ken Farø også skriver i Weekendavisen, så foreligger der endnu ikke en entydig videnskabelig dokumentation for denne positive udvikling.
Men jeg synes det vil være en spændende tese at undersøge - f.eks. med interviews og lignende undersøgelser i disse år.
For min formodning er også, at 11.september 2001 og den nye danske regering fra 2001 samt Mohammed-krisen har præget den danske identitet/det danske politiske klima de senere år. Jeg har tidligere læst dansk historie bl.a. om, hvor stærkt den tyske besættelse 1940-1945 og det traumatiske krigs-nederlag i 1864 har præget den danske nationale identitet. Som professor Roy Langer citeres for i artiklen i Weekendavisen: "Et negativt Tysklandsbillede i de sidste århundreder har været immanent del af den danske identitetskonstruktion”. Det spændende spørgsmål er derfor nu, om det stadig forholder sig sådan - eller om ikke et negativt Tysklandsbillede betyder mindre i dag for den danske identitetskonstruktion end det gjorde tidligere? Nu er det ved at blive for akademisk her i forummet - så jeg stopper her