Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
nu fik vi da endelig lidt regn. Min mand skyndte sig ud og rensede tagrenderne, för at det gik lös. Det var temmelig meget regn der kom ned og der var ogsä et par huse der braendte pä grund af lynnedschlag, men det var ikke sä slemt, som i resten af tyskland. I fjernsynet har man jo set hvordan at flere bydele blev oversvömmet, hvor frygteligt!
Nullermand: jeg overvejer stadig hvordan jeg kan erklaere 7-9-13, jeg skal nok melde tilbage!!!
En rigtig god dag til alle.
Mange hilsener fra Laila
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

en hilsen i hurtig forbifart fra mig.

Laila,
jeg venter også på forklaringerne om 7 – 9 – 13 :mrgreen:

Jeg ved, at der er flere betydninger. Jeg tror det er en forening af danske kunstner og der er en gammel film med navn 7-9-13. Men jeg er sikker på, det mener du ikke :wink:

Gabi, som Kim-Larsen-Fan, ved du sikkert at et album hedder 7 – 9 – 13, vel :wink:

Hilsen,
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

en lille aftenhilsen fra mig efter vi har lige set nogle Auswanderer på Kabel1. Ægteparet som flyttede til Samsø kunne vi begge to ikke lide fra første øjeblik, men den ung mand med sin kone, som gik til Norge var meget sympatiske. Sådan afsendelser er normalt ikke min kop te, men vi syntes vi kunne se lidt af landskabet.

Laila - St. Hans aften er altid en fin oplevelse. Da vi tager ikke til DK det her år (ellers ville denne uge har været vores sidste arbejds-uge!!!) vil vi nyder St. Hans aften i vores have - med en Gartenfackel og et glas vin - eller øl - eller hvad som helst.

7 - 9 - 13 kender jeg også (en Kim-Larsen-CD hedder også 7-9-13!). Men jeg har ikke fundet indlægget hvor Nullermand skrev om det.
Måske mener han noget andeledes end mig - så er det hans tur at forklare det.

Nullermand - tak for sidst. Jeg håber vi kan "snakke" videre en gang. Og selvfølgelig en gang i real life!!!

Det var meget varmt de sidste dage. På kontoret begyndte vi (2 Kollegaer og jeg) at synge julesange en gang indimellem. Og tror det og ikke - det virkede!!! I dag var det lidt kølere!!!

:mrgreen:

Sov godt

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu hvor vi snakker om regn og tørke så meget har jeg lige kigget ind i min kalender og kan altså meddele, at vi i Lohals havde hele 3 regndage siden den 17. april: tirsdag den 29.04., mandag den 19.05. og mandag den 26.05. Utroligt! Men her ser alt godt og frisk ud - dels fordi vi har været heroppe så tit og dels fordi vores lerjord godt holder vandet. Da vi byggede vores hegn i sidste weekend kunne jeg stadigvæk se vandet nede i hullerne, det står altså i ca. 1 meters dybde under overfladen. :D

I vores yndlingscafee (som samtidig er den eneste i byen :wink: ) er de nye forpagtere meget lykkelige med forløbet, de vil meget gerne bibeholde det med regnen kun om mandagen sommeren over - om mandagen har de nemlig lukket! :mrgreen:

I haven begynder nu alle roserne med magt til at blomstre, jeg skal se at komme ud i haven i morgen tidligt hvor de dufter bedst. Jeg ved ikke hvorfor, men ukrudtet vokser altså stadigvæk voldsomt, helt uden vand, og jeg skal luge meget i morgen.

Ellers skal soveværelset males i denne weekend. Egentlig er det en skam at arbejde indenfor nu, hvor det er så dejligt derude - men det skal blive færdig til juli, hvor der kommer nogle bekendte fra Holland som få lov til at låne huset for nogle dage.

Laila, jeg kan heller ikke rigtigt forklare 7-9-13, selvom jeg ved hvad det mener. Jeg ved ikke nøjagtigt hvor det kommer fra, men jeg tror det er noget overtroisk. Det ligner den tyske måde at banke på træ (DK: banke under bordet) når man siger at noget er gået godt og man vil ikke lokke ulykken til dermed. En rigtig god forklaring kunne vi sikkert få fra Berndt, men han skriver jo ikke længere her, desværre. Måske læser du jo med, Berndt, og kan alligevel hjælpe os med det. :?:

Gabi - selv tak, det var hyggeligt! For at møde i real life skal nok en af os to tage et tog engang. Når der findes seværdige have- eller parkanlæg i Wolfenbüttel kan du godt lokke mig derhen - i sådan et tilfælde rejser jeg jo langt for at opleve noget nyt :D . Og til Wolfenbüttel er det (fra Hamborg) kun 2 en halv time, har jeg lige fundet ud på nettet, så man kan godt komme frem og tilbage på samme dag. Hvornår passer det for dig? :mrgreen:

Så meget herfra for i dag,
kærlig hilsen,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Nullermand - Jeg bagte din Kage. Kagen se(r) lækkert ud. Vi spiser i eftermiddag.

Vi henter mit bil i dag. :mrgreen: Det er igen færdig.

Min datter går igen nu i grundskolen. Hun har meget sjov. Er lykkelig! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

kærlig hilsen

Grit
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Kun en lille hilsen fra mig til weekenden. Vejret er stadig væk dejligt, og til trods høfeberen tilbragte jeg hele eftermiddagen ude. Derfor er jeg nu meget træt. Jeg tænker, jeg vil se fjernsynet i aften, den første gang denne uge.

Også her er alt grønt, skønt det næppe regende siden seks uger. Jeg tror, at træerne og buskerne når grundvandet med deres roder. Jeg bor kun nogle hundrede meter borte fra floden Leda, og min have ligger næsten ikke højere end floden. Nullermand, måske er det på Langeland det samme, at grundvandet ligger meget nær under bunden, fordi jeres hus ligger nær ved havet.

I morgen tager jeg til kysten.

Kærlig hilsen, Alex
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

Grit: jeg håber at kagen smagde så godt som den så ud. Jeg tror faktisk at opskriften kommer fra jeres egne, altså ikke nøjagtigt men tæt på - min mormors kusine boede i Reppelin i M/V og hun kunne som pensionist komme til besøg hos sin „Westfamilie“ nogle gange før muren faldt. Så blev hun altid hos os fordi vi havde mest plads. Jeg kan huske at hun, selvom hun var ret gammel dengang, altid rodede i køkkenhaven - hun var ikke til at stoppe! Og så bagte hun de vidunderligste kager med det hun høstede i min mors have - jeg tror at rabarberkagen var en af dem. Sådan set er den nok kommet hjem nu! :D

Alex: selvom vi er tæt på kysten ligger huset nok for højt, så det er næppe grundvandet vi har her i en meters dybde. Men til gengæld ligger huset helt hen til skovbrynet, så vi har en blanding af lerjord og muld her. Og derunder fandt jeg (jeg skrev om det da jeg ville plante mine nye frugttræer) et lag hvid ton. Så kan vandet åbenbart ikke trænge dybere end en meter.

Det er påfaldende at det er det samme på hele grunden - fordi grunden skråner stærkt. Vi har nu overvejet at udnytte det: vi vil nemlig bygge en lille å (eller bæk?) her på grunden. Når vi graver et hul på grundens højeste sted kan vi så måske finde løbende vand i en meters dybde. Derfra kan vi lede vandet via et rør ind i en å som begynder ca. 1 meter dybere på grunden. Og så kan åen over forskellige trin risle hen langs vores bageste grænse helt hen til grundens laveste sted, hvor der findes en gammel skakt som forbinder en grøft i skoven med byens kloaksystem. Der kan vi så komme af med vandet. Men tanken er, at vi hellere vil pumpe vandet op igen, så det bliver til mere bevægelse i åen. Da pumpen skal drives med solenergi har vi kun brug for overløbet til skakten om natten, eller når det regner for meget. Niels er helt vild med ideen, han vil så gerne have løbende vand på grunden og drømmer om at høre dets rislen - mens jeg mere tænker på myg og også frøer (som jeg ikke kan lide, fordi de altid sidder i græsplænen og bliver massakreret dér når man slå græsset, iiiih). Men når det ikke længere er så varmt skal jeg grave et hul for at finde vand på grundens højeste sted, så ved vi om det hele kan lade sig gøre og om vi skal komme i gang med kæmpesten, folie, bregner og alt det der hører til. :roll:

Vilmy, vi fik din sms i dag, tak for det. Nu overvejer vi at tage hen til HN i Odense i morgen (skal alligevel til Svendborg). I Svendborg er der nemlig en bådudstilling i morgen - og selvom vi ikke konkret tænker om at købe en båd er det dog tilladt at se på dem og drømme lidt. :wink: .....Jeg tænker jo ikke at vi overhovedet har tid for en båd - vi har nok med arbejdet, haven og huset. Men ellers bor vi nu så tæt på vandet og havnen....

Vi malede ikke soveværelset i dag - måske i morgen eftermiddag. Niels var ved med at brænde haveaffalt hele dagen mens jeg lugede i bedene og derefter klippede alt det, der hang ud på gaden. Det gør kommunen ellers - men de gør det altid så brutalt med deres hækklippe-traktor. Nu er det gjort mere nænsomt og grænsen til gaden ser pænt ud - i hvert fald til den højde jeg kunne når med min lille hækkeklipper. :D

Ellers har vi gravet et nyt bed, fordi Niels så gerne vil have lupiner i haven - og han havde i alt hemmelighed købt nogle poser. Vi prøvede det med lupinerne før, men der var vi ikke så heldige, fordi vores derhenværende nabo havde så mange høns, som løb på vores grund. Lupinerne blomstrede én gang - men fik ikke lov til at så sig selv ud fordi hønsene spiste alt op. Nu vil han gerne prøve en anden gang og jeg ryddede et sted med vild citronmelisse for ham. Så fyldte vi stedet op med jord vi indsamlede fra de mange muldvarpsskud - og der blev jeg lidt sur igen: ellers er det jo det fineste jord, men nu har vi så mange katte her i haven, at der var meget kattelort ind i den ellers så fine jord. De skider bare der, hvor der findes frisk jord, og derfor også meget gerne i muldvarpejord. Ikke en fornøjelse at pille deres „pølser“ ud før man anlægger et nyt bed. Men nu er det altså gjort og jeg håber, vi er mere heldige dengang - Niels ELSKER lupiner, så skal han meget gerne få nogle! :D

Nok for i dag ( det bliver for svært til at skrive på dansk, mens Niels ser en film i fjernsynet, hvor de taler engelsk hele tiden - jeg bliver helt forvirret, kan jo herfra bare lytte men ikke se på de danske tekster). Så skal jeg hellere slutte nu -

kærlige hilsner,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Nullermand - Kagen var så lækkert.Min familie er lykkelig. :mrgreen: Mange tak dig.

I går var her travlt. Datter fra nabo var forsvindet. Hun farer vild. Hun skaffte ikke bussen. Så er hun vandrede i skoven. To mændenhar fundet hun. I natten flyfede helokopter og fundet hun.

Så kærlig hilsen

Grit
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Jeg tilbragte dagen hos min mor ved kysten. Jeg grav en bed til blomster, akeleje og „fingerhut“ (jeg har ingen ordbog her, så jeg ved ikke, hvad det hedder på dansk). Det var meget anstrengende pga. det varme vejr og pga. træroderne, der findes overalt her i min mors skovhave. Efter ikke engang én time var jeg til træt til at grave længere.

Nullermand, hjemme i min egen have har jeg også plantet nogle lupiner dette forår. Men ikke kun Niels og jeg elsker dem, også sneglerne elsker lupiner. Desværre er sneglerne og jeg ikke enige om, hvordan man skal behandle blomster, men elsker; mens jeg (og formodentlig også Niels) nøjes med at betragte dem, foretrækker sneglerne at æde dem. Indtil nu har jeg ikke fundet en måde at gennemsætte mit standpunkt imod sneglerne. Hvis I kender en vej, jeg er taknemmelig for ideer.

En å i haven ville jeg også gerne have. Men jeg bor i Ostfriesland, det vil sige, haven er absolut jævn. En å passer ikke til en ostfriesisk have. Jeg tænker, der må også være ting, jeg kan glæde mig til, når jeg rejser til bjergene, og åer er en af disse ting.

Hilsen, Alex
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

kun en kort hilsen, før jeg falder i min seng. Soveværelset er malet, græsset er slået og Niels har fundet sin drømmebåd og snakker om intet andet. Han vil bruge friværdien i huset for den.....næh, bare gas. Vi har ikke brug for en speedbåd - men pæn er den..... :mrgreen:

Jeg er meget træt i dag, det var så kedeligt at male indenfor og der var så mange døre, vinduer og kroger - jeg skulle male med pensel nogle timer før jeg i ti minutter kunne male resten med rullen. Men nu er det gjort og i morgen vågner jeg i en helt ny og meget lysere soveværelse. Den oplevelse kræver, at jeg går i seng før - og det gør jeg nu!

God nat, I kære,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej,
det var da frygteligt , at pigen var forsvundet, godt at hun blev fundet igen!
Min mand har födselsdag pä tirsdag og da han er den store hobbyfisker(han fanger aldrig noget) vil han nu starte med at fluefiske. Sä nu vil jeg köbe ham en fluefiskestang. Er der nogen fluefiskerer her, der kan anbefale et godt maerke??
Vi kigger ogsä efter en bäd. Men det skal vaere en kahytbäd med en lille motor, när man har hus 800 meter fra havnen, er det da fjollet ikke at have en bäd. Vi kigger tit pä ebay, men man skal af med 3-5000 €. Der er bare sä mange andre ting, som vi skal bruge penge pä först, isaer nu hvor vi ved hvornär vi flytter til Als, nemlig den 31.12.2010, det skal vaere til nytär ellers kommer vi i klemme imellem 2 skattevaesener. Sä nu skal min mand til at laere dansk.
Nu vil jeg ud og lave lidt have rbejde inde at det bliver 30 grader i skyggen. Kan i nu have en rigtig god söndag.
KH Laila
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

I morges prøvede jeg at overtale Steen til at registrere og skrive her i vores hjørne for at give dig et tip om fiskeriudstyr, Laila, men som jeg kan se nu da jeg er tilbage fra dyrehaven havde han ikke mod på :wink: .
Men han fisker jo heller ikke med fluefiskestanger.

Den lille pige og jeg havde en dejlig dag i en zoologisk have sammen med nogle venner og deres børn. Vejret var fantastik og humøret også :mrgreen: .
Vennerne har jeg også mødt på internettet for flere år siden i sammenhæng med Springsteen :wink: ...

Nå, Nullermand, du vil jo ikke købe en speedbåd, vil du :shock: ?? Jeg bander altid over menensker som gøre sig vigtig og sejler i vild fart længs kysten og tæt ved stranden med knald og stank :P .

Jeg har ikke prøvet at lave din kage, desværre, fordi vi var ud på marken for at plukke jordbær. Jeg havde for mange, så lavede jeg marmelade, sorbet-is og jordbær-muffins i lørdags.
Jeg fandt en meget nemt muffin opskrift [url=http://www.chefkoch.de/rezepte/677611170149499/Fettarme-Erdbeermuffins.html]her[/url], også fedtfattig og SÅ lækker!!! Men jeg tog 200g jorbær i stedet for 100g.
Nogle muffin fik chokolade-drys på toppen.
Mmmmmhhh :mrgreen: !
Når det er jordbær-tid nu, skal i måske prøve at lave dem en skønne dag.

Alex, min svigermor må kæmpe mod dræbersnegle hvert år og de kommer altid tilbage, ligegyldigt hvad hun gør. Du kunne prøve at lokke dem med øl eller holde dem væk med salt.
[url=http://www.skovognatur.dk/Natur/invasivearter/Dyrearter/Iberisk/Bekaempelse/]HER[/url] findes nogle gode råd.

Hvem skal se fodbold i aften?

Ha´ en god aften allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
jeg har Schneckenkorn i min have, vores gartner her i hanborg sagde at jeg skulle göre sädan; da mine grönsager var helt smä, fordelte jeg det ud over hele bedet. i anden omgang lagde jeg dem bare rundt om bedet og jeg har ingen problemer med sneglene. Man mä ogsä bruge dem i et bed hvor man dyrker grönsager.
KH fra Laila
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej og god aften allesammen,

Nicola,
vi kom lige hjem fra en morsom fordboldaften i tennishytten. At først spilte vi tennis, derefter grillede vi og så så vi forbold på stort lærred.
Jeg er ingen fodboldfan, men håber at tyskerne deltage i slutspillet og laver mange mål, hvis de overhoved kommer derhen. :wink: :mrgreen:
Vi har nemlig købt en vaskemaskine hos Media-Markt til min datter. MM lover at betale 100 Euro / mål tilbage (in der Regelspielzeit ohne Elfmeterschießen) for hvert mål som bliver skudt fra tyske landsholdet i løbet af finalen. Jo, nu skal vi krydser fingre :wink: :!:

Alex og alle andre,
prøv ikke at holde snegle borte fra haven med øl. Det har jeg nemlig gjørt for mange år siden. Da var nogen øl tilbage efter en havefest. Jeg fyldte yoghurtbæger med øl og gravede de ned i haven mellem salat osv.
Det var meget vellykket. :mrgreen: :mrgreen:
Neh, ikke for mig, men for sneglene. :wink: Da kom nemlig tusinde fra naboskabet, trak min øl og faldt beruset i bægerne og stakkels mig skulle bortskaffe alle trukkene døde snegle --- brr, hvad var det afskylig.

Jeg ønsker jer en god start i næste ugen - sov godt
kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Laila - vi fisker slet ikke, så kan jeg slet ikke fortælle noget om fluefiskeri. Jeg kunne godt tænke mig en selvfanget, frisk fisk ind imellem - men jeg kan ikke forestille mig at gøre det af dem den og slagte den derefter. Derfor køber jeg hellere fisk hos fiskeforhandleren.... :oops:

Det er også derfor, vi tænker (hvis overhovedet) om en hurtig båd. En kahytbåd var det vi drømte om før, men helt ærligt: vi har et gammelt hus, som kræver vores opmærksomhed - og vi har en stor have, som kræver endnu mere opmærksomhed ( og endnu mere, når den er anlagt som jeg gerne vil have den). Vi er ikke interesseret i at tage ud for en fisketur. Når vi skal til søs, så er det for at komme hen til nogle steder på en dejlig måde: til Kerteminde, til Rudkøbing, til Troense eller Valdemar slot, til Svendborg og de mange dejlige steder i det sydfynske øhav. Og så skal vi meget gerne være tilbage om aftenen. Det kræver en hurtig båd - og er ikke noget pral, Nicola: vi har ikke tænkt os at køre op og ned langs Lohals kyst for at imponere de badende! Jeg ser en båd ikke som en campingvogn, men mere som en bil - den skal bringe mig hurtig derhen, hvor jeg skal hen. Og der hvor vi har vores hus er det også i orden, synes jeg - vi er jo sådan set på enden af en blindvej deroppe på Langelands nordspids, men med en båd kunne man komme videre. Men alligevel bliver det hele for dyrt og ligesom Laila har vi andre prioriteter - så det med båden bliver bare en drøm. Og da jeg i dag kom med tanken, at Niels skulle overveje, om han ville give så mange penge for en båd som for en veteranbil (det er nemlig ellers hans største drøm) - ja, da blev han lidt forvirret. Og på vej til Hamborg så vi så mange gamle biler (som alle er jo undervejs på sådan en dejlig søndag) - og jeg tror, det med båden er nu ud af hovedet for ham. :mrgreen:

Laila igen: når din mænd nu skal lære dansk - hvordan skal det foregår? Skal han til kursus? Har du tænkt dig selv at undervise ham? Du må vide, at jeg ikke taler dansk halv så godt som jeg kan skrive det, så når vi kunne aftale noget, hvor jeg kan være med ville det være meget fint. Jeg kan godt forklare din mænd, hvordan den danske grammatik hænger sammen i forlig med den tyske - mens du til gengæld giver os lidt sprogtræning mht. udtalelsen?! Det ville være fint når vi kunne finde ud af noget i den retning. Send mig en PB, når det findes jeres interesse. :D

Alex: vær brutal - brug sneglkorn! Alt andet virker ikke. Jeg foretrækker sneglkorn som har metaldehyd som virkstof (alt andet gå de bare udenom). Din forhandler vil fortælle dig, at metaldehyd bevirker, at sneglene slimer ud på en ulækker måde - og det har han ret i. Men til gengæld virker det også. Vi bor så tæt ved skoven at vi altid skal bekæmpe snegl - men med metaldehyd har vi virkelig styr på dem. I to år så vi nu kun døende snegl. Mange af dem i nærheden af komposten og mange langs grænsen til skoven. Men de når ikke rigtigt ind i grunden - fordi jeg to til tre gange i lige denher tid går hen og udbringer sneglkorn. Det kan, helt efter regnvejret, blive til nogle kilo af den - men det bliver nu bedre fra år til år. I dette år finder vi kun meget små snegl, som har kastet sig over det lækre sneglkorn. En fuldvoksent snegl har jeg ikke set i årevis - så jeg går ud fra, at vi er sneglfri i næste år... :D

Heide - det med øl er noget pjat, ligesom du sagde det. Man lokker kun flere ind på grunden. Men de skal stoppes og dræbes på grænsen - det er opskriften! 8)

Nå, mon ikke det her indlæg er fuldt af fejl - jeg er med jer med en øje og følger formel 1 med det andet. Så skal jeg hellere slutte her, men ikke uden at sige tak for Nicolas opskrift angående jordbær-muffins! Vi havde kun tre jordbær i dag, men jeg håber dog på flere og der hænger grønne bær i masser. Til gengæld ser jeg selv ud som en moden jordbær i aften - for første gang i dette år valgte jeg ikke at lave noget i haven men at nyde solen for en time: og det var en time for meget! Nu er jeg indsmurt i aftersun og håber, at det bare går forbi - det er jo min egen skyld. Jeg vidste at solen er farlig og jeg vidste også at vinden føles koldt - men beskytter mig ikke! Nu er jeg brændt på benene og maven. Og hvis det bliver til en brun farve og ikke bare skæller sig af - ja, så bliver jeg nok brun på foresiden, men helt hvid på bagsiden. Hvor dum kan man være?! :oops:

Så, resten af formel 1 skal nu have min fuld opmærksomhed, og derefter skal jeg prøve at lægge mine røde hummer-kropsdele sådan i seng, at jeg kan sove... :mrgreen:

Sov godt, I kære,
den røde Nullermand
Antworten