Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,
nu skal jeg skrive til jer engang til , fordi jeg havde en oplevelse, jeg gerne vil dele med jer! Jeg snakkede med min svigerinde via skype for første gang i aften - vi har før skrevet til hinanden, og det gik som forventet godt, men nu pludseligt ringede hun via skype og jeg blev nødt til at snakke med hende! Og det gik - vi kunne snakke om alt muligt og det gik! Det gik endda meget godt!!!! Det var så rart en oplevelse at jeg meget gerne ville dele den med jer - puha, jeg kunne snakke dansk på telefonen - for første gang. Og vi har aftalt at gøre det igen snart. Er det ikke fantastisk??? Nå - nu kan I nok ikke alle forstå, hvorfor begivenheden ophidser mig så meget - men dem som kender mig, vil nok se, at jeg tog et stort skridt i aften - et skridt i den rigtige retning. Jeg er bare så glad - og den følelse tager jeg med i seng nu!

Sov godt, I kære,
Nullermand :D
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Nullermand
det er da sikkert et skridt videre i retning af at blive bedre til mundtligt dansk. Ja verden blliver hele tidenmindre, jeg snnakker ogsä pr pc med min lillebror , han bor i indonesien.
KH fra Laila
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Det var en dejlig dag her i Ruhrdistriktet: Meget solskin, men altid noget vind og ikke fort varmt.

@ Laila: God bedring herfra!

@ Nullermand: Jeg glæder mig du havde så stor en Erfolgserlebnis. For en perfektionist som dig er det just den slags oplevelser du har brug for. Alle anden hjørnetsmedlemer vidste før at din dansk er meget god.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Zuletzt geändert von sækkepiber am 07.07.2008, 20:32, insgesamt 1-mal geändert.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

efter en helt fantastisk weekend i Erzgebirge begynder nu vores 3-uges-ferie!!!
Fantreffen var en dejlig oplevelse igen - desværre er der ikke en i næste år, fordi vores Randfichten laver en lille pause.
Men det var dejligt at se dem og stemningen på concerten var rigtig god - en stor fest!!!

God bedring til dig, Laila!!
Nullermand - jeg synes også at dit dansk er meget godt! Men at snakke koster Überwindung og så er det virkelig en skridt frem at snakke på telefonen.

Vi ses

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Laila - jeg er bare så usikker når det gælder at tale dansk, derfor var den oplevelse meget vigtigt for mig. Ellers (altså når vi er i Danmark) kan jeg jo godt overlade det til Niels, at tale dansk. Det kender du måske også fra din mand. Men nu var jeg alene her, da min svigerinde ringede, og jeg skulle klare situationen. Det var svært - men det var også lige det jeg havde brug for.

Ralf - du kan godt grine over min perfektionisme. I tænker måske, ham Nullermanden skriver så meget og han skriver ganske godt - men det er altså for mig ikke det samme at skrive på dansk og at tale sproget! Jeg møder jo mange gange danskere nu, det kan være naboer, (danske) kollegaer af Niels eller bare folk fra Lohals. Men jeg har det svært at forstå dem, de snakker så hurtigt og ind imellem spørger de „skal vi snakke lidt langsommere?“ , og jeg svarer „Ja tak“ til det - men det gør de alligevel ikke! De snakker bare så hurtigt, jeg skal virkelig koncentrere mig på det. Men det kan jeg kun i et bestemt tidsramme - derefter bliver jeg for træt og kan ikke længere følge med. Det er jo klart, at danskere taler dansk med hinanden i den hastighed, de er vant til. Og det er også klart, at jeg fra et tidspunkt x ikke kan følge med længere.

Men hver gang det sker er jeg lidt skuffet -jeg kan tale dansk men jeg kan det alligevel ikke - jeg er bare ikke hurtig nok. Jeg skal tænke over det, jeg har hørt, og så skal jeg formulere mit svar i hovedet før jeg kan sige noget - men når jeg er kommet så langt går samtalen allerede om noget helt andet!

Det var derfor sådan en stor oplevelse at snakke med min svigerinde. Først og fremmest er vi NØDT til at snakke dansk - hun taler nemlig kun dansk, hverken tysk eller engelsk. Og hun ved, at det hele ankommer på mine anstrengelser. Derudovre kan vi jo ikke skifte emnet på telefonen inden jeg har givet mit svar: selvom jeg tre gange spørger: „hvad siger du?“ så kan vi ikke komme videre i samtalen før jeg har forstået og svaret. Det er perfekt på den måde!

Men nu skal jeg også skrive noget om min (helt forfærdelig) dag: Jeg var på indkøb i byen i dag. Sammen med min søster var jeg på jagt efter en fødselsdagsgave for min tante, som fylder 60. Problemet er, at den tante bor i Geneve og delvis i Nice og jeg kender hende faktisk ikke. Jeg ved ikke hvad hun er interesseret i, jeg ved ikke hvordan hun har indrettet sit hus eller sin ferielejlighed - jeg ved intet som helst om hende!

Vi var undervejs i byen hele otte!!!! timer og til sidst købte jeg det, jeg først havde fattet i øjet. Jeg løb mig to vabler, helt ærligt! (Men det var min skyld - jeg havde nye sko på). Nu er det gjort - jeg ved selvfølgelig ikke, om gaven er den rigtige, men det er i hvert fald noget, JEG kan lide - og det er jo den mindste anfordring, synes jeg.

I morgen bliver det så lidt hårdt - jeg havde ikke planlagt at tilbringe en hel dag med det, jeg var indstillet på en indkøbstur af måske to timer (hvad er også langt for mig - jeg hader det at går i byen!) - men nu er en hel arbejdsdag tabt, og den skal indhentes!

Derfor går jeg i seng nu,
Ha´ det godt I kære og sov godt,
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Nullermand,

jeg grinede ikke over dig. Jeg bare huskede hvor stolt jeg var hvornar jeg havde en tre-sættning-samtale med en danskmand og forstodt sin svar.

Have det godt alle sammen,

Ralf
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Nullermand
ja sä mä vi vel mödes og se at fä talt noget dansk!
Jeg er sygemeldt indtil den 01.09.08, sä jeg har da masser af tid!!!!
KH Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ralf, det kender jeg også godt. Jeg kan godt huske en samtale med vores veninde på Langeland (jeg tror jeg skrev om den her i forummet dengang). Det var den første gang jeg mødte hende (tilfældigvis) uden at Niels var med. Jeg ville ikke være uhøflig, altså var jeg tvunget at stoppe bilen og tale med hende, da hun kom mig imod på cyklen. Samtalen bestod kun af nogle enkelte sætninger - men hvad var jeg stolt derefter!

Laila, vi skulle virkelig mødes, synes jeg. Vi bor i den samme by, så det skulle nok lade sig gøre at drikke en kaffe sammen engang i mellem. Jeg sender dig en PM med mit telefonnummer. Måske har jeg også lidt undervisningsmateriale din mand kunne bruge.

Så meget herfra for i aften,
sov godt, allesammen,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Tak for jeres önsker om god bedring, det gär staerkt fremad. Jeg kan alledere gä et ret paent stykke.
Nullermand , jeg har sendt dig en PN. Vi skal nok fä gang i dit munudtlige dansk, og bortset fra det er det da sikkert sjovt at mödes.
En god dag til jer alle.
KH Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

hvor er det stille herinde. Har selv ikke så meget at fortælle, bare at min ferie er lidt i fare fordi der kom noget uventet arbejde på bordet i løbet af ugen. Det betyder, at jeg skal nok være i Hamborg nogle dage lige midt under min ferie. Men til gengæld er arbejdet godt betalt.... :roll:

Og så har jeg min nye veninde fra Georgia - og lige i aften fandt vi ud af, at jeg tænkte hele tiden på Georgia/USA men hun bor altså i Georgia - tidligere en del af UDSSR. Det var sjovt! :D Hendes engelsk er så godt, at jeg ikke var i tvivl, men nu er den misforståelse altså opklaret. Vi kan endnu ikke finde ud af, om den tysk mand hun er forelsket i mener det alvorlig med hende - men jeg har i hvert fald bragt de to unge mennesker i kontakt med hinanden. Og jeg må sige at jeg er lidt smigret, at den unge pige holder mig underrettet hele tiden og spørger om råd. Det havde jeg ikke forventet, men jeg kan efterhånden godt lide at snakke med hende via skype, selvom det hele foregår på engelsk ( hvad volder mig nogle problemer fordi jeg er så fokusseret på dansk - mit engelsk er næsten begravet, jeg skal virkelig koncentrere på det for at skrive mine svar)

Sådan gik det nu hele aften og derfor er jeg så træt nu. Jeg går i seng og ønsker jer alle en god nat!
Kærlige hilsner,
Nullermand :D
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
jeg sidder her og venter pä solskin!!!
Nu er jeg sygemeldt for laengere tid og hvor er sä solen ? det er da bare uretfaerdigt!!
Det er sä kedeligt ikke at gä pä arbejde, der kommer et tidspunkt hvor alle böger er laest og man bare ikke kan holde ud at se mere fjernsyn. När Op smerterne er vaek kan jeg i det mindste gä lange ture.
Marsvin: hvor er Erzgebirge? er det der hvor de laver smä julepyntsfigurer?
En god dag her fra Hamburg.
Laila
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

solen skinner på Stevns, men der skal jo komme lidt regn om eftermidaggen.
Det er vores sidste dag her. Vi vil hente Steen fra arbejde fra Køge senere og så pakke vores ting og bilen og tager allesammen sydpå tidlig i morgen.
Men ferien er endnu ikke færdig. Vi vil tager jo til Borkum for en lille uge mere. Bor i en hus af familien som var en børnehjem før i tiden. En rigtig gammel hus med en stor grund med en egen lille skov. Men der skal vi ikke gå ind i , fordi der bor mange blodmiler og de vil vi gerne undgår.
Der er ingen tv og heller ikke internet, så siger jeg farvel indtil vi er tilbage i Ruhrdistriktet...

Vi havde nogle hyggelige dage her, som altid. Mange dage på stranden. Mange timelange ture langs klinten hvor du kan også tage en dukkert af og til. To fede koncerter med Bruce i København og Gøteborg.
En rigtig dejlig møde med an anden forumsmedlem og hendes familie som bor i en nabolandsby. Tak for sidst hvis du læser med, det var en meget hyggeligt aften!

Jeg lægger mærke til at jeg kan godt forstå danskerne hvis de taler ikke for hurtigt (som Steen gør :roll: ...).
Og jeg forsøgte at bare snakke når det var muligt, ikke nogen ler ad mig. Det var en god erfaring.

Og jeg fandt ud, kun i går, at boghandleren i byen har en meget stor rum med hundrede af brugte bøger til små penge!!
Købte tre gamle bøger om besættelses-tiden, som jeg kan nu læse på Borkum.
Selv min store datter fandt en tyk bog på engelsk.
Nu ved jeg hvorhen jeg skal tage hver gang jeg er her :D .

Jeg skal hænge væsketøj på tørresnoren og lade hønsene ud nu.

Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig dag.
Vi ses om en uge.
Knus og kram fra
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Laila - god bedring! Jeg ønsker dig solenskinner :mrgreen: .

Nicola - det var en godt historie. Vi kører om to uger i ferie. Igen Ballum og vi glæder os meget.
Vi vil købe også igen mange bøger på dansk. Min datter vil læse på dansk i børnebøger.

Så nu har I en goddag!

kærlig hilsen

Grit :D
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Jeg har længe ikke skrivet her i foret. Grunden er meget arbejde de sidste uger, så en dejlig, men også anstrengende weekend med to venner her i Leer, og nu er jeg syg. Jeg havde på weekenden med vennerne en lille tur gennem skoven og undgik ikke blodmilerne, - i modsætning til Nicola. Og nu synes jeg at have borreliose og skal tage antibiotika.

Alt i alt trænger jeg efter ferie. Det varer også for mig kun to uger, indtil jeg tager til Danmark, til Ebeltoft.

Nullermand, da du første gang skrev om din veninde fra Georgia, tænkte jeg straks på Georgia i Kaukasus og var lidt skuffet, da jeg læste, at det var Georgia i USA. Så var det sjovt at læse nu, at hun alligevel kommer fra Georgia i Kaukasus.

Jeg har i øvrigt ikke glemt, at jeg ville skrive en email til dig, men i øjeblikket bliver næsten alt liggende. Jeg håber, der kommer roligere tider efter min ferie.

Kærlig hilsen, Alex
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Kun et lille svar før jeg går i seng.
Blodmiler er ikke til at spøge med.
Min bror fik også en bid af sådan et uhyre og kæmper nu også mod Borreliose. Han er meget træt lige som du, Alex.
Pas godt på dig :!:

Mit vækkeur ringer klokken halv fem i morgen - det lyder dårligt, ikke sandt, Nullermand :mrgreen: ?

Ha´det godt allesammen,
vi snakkes ved om en uge
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten