Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Vilny
du kan läne min bog när du kommer til hamborg. Jeg har dem alle 3 pä Tysk. De er bare hammergode!!!
Nr 2 laeste jeg i gär til kl 04:00 om natten sä jeg stod meget sent op. Men jeg kunne ikke laegge den fra mig.
Laver vi et traef i hamborg?
Sidste gang at i mödtes var jeg jo pä hospitalet, og denne gang ville jeg da meget gerne med.
Kan i nu have det godt
KH fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det regnede slet ikke i dag! Vejret var tværtimod rigtigt fint, mest solrigt, nogle skyer og ikke helt så varmt som det har været de sidste dage. Jeg lod mit arbejde liggende - så skal jeg lave det i morgen. Det var ikke kun for vejret, jeg nægtede at arbejde i dag, det var også fordi jeg blev lidt sur: det stykke arbejde fik jeg af en ven, som ringede i foregårs og fortalte, at han var så stresset, han kunne ikke når det indtil torsdag, hvor han skal pæsentere projektet. Jeg sagde, okay, du ved jeg holder ferie, men jeg skal nok lave det for dig. I dag ringede jeg til ham angående nogle spørgsmål om projektet og traf ham ved mobiltelefon - siddende på stranden i St. Peter Ording! Jo, dét kalder jeg altså også for „stresset“... :roll:

Vilmy, må jeg låne Stieg Larsson nummer 2 af dig? Havde ellers besluttet, at købe den i Rudkøbing om mandagen. Jeg savner Mikael og Lisbeth allerede... :mrgreen:

Måske undrer I jer, at jeg skal blive her længere end de to tidligere planlagde uger. Men Niels har endnu en uge ferie, og jeg skubbede mit arbejde i Hamborg så godt som muligt, for at være med ham her for en tredje uge. Nu skal vi se, om det kan lade sig gøre. Regningen for telefon og min mobil bliver nok astronomisk - men pyt med det. Jeg vil nyde de 3 „H“ så længe som muligt: haven, havnen og havet!

Angående havnen: vi har tilfældigvis fundet en båd, en meget dejlig én....lige så gammel som Niels, og den er slet ikke så dyr....meeen - vi har slet ikke brug for en båd, og vi har slet ingen tid. Men båden er så dejlig...nu går vi og drømmer om den. Hver dag snakker vi om, hvad vi skal gøre nu. Niels har endda snakket med ejeren. Men indtil nu „vandt“ jeg alle diskussioner - vi skal nok ikke købe den. 8)

Laila, vi to skal nok mødes snart, jeg ringer når jeg er i Hamborg igen. Jeg bliver altid lidt bedre til at snakke dansk under et ophold her oppe, så det skal udnyttes, før det bliver værre igen i Hamborg.

God nat nu, I alle,
sov godt,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
jeg har bedt vennen, der har lånt Stieg Larsson p.t., om at give lyd, når han er færdig med bogen, så kan den rejse videre... Jeg er også spændt på bind 3, men den e rsimpoelthen altid udlånt på biblioteket. Så måske kommer jeg tilbage til dit tilbud, Laila.

Sidste feriedag her, fra i morgen er det igen 47 uger til næste ferie :( . Heldigvis findes der jo et par undervisningsfrie uger i 42 og 7, for dem der kender det danske system.

Arbejdsugen begynder dog med en tur til Berlin, og det kan jeg jo ikke klage over :wink: .

Hav en god søndag,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Ja, så blev min ferie brat afsluttet, da projektet viste sig at være mere komplicerede end jeg først troede. Det hele går ud fra, at jeg skal omdesigne et kontorhus til lejligheder. Meget nemt, tænkte jeg først - du har jo kun ydervæggene og nogle søjler, der skal gemmes væk eller sindigt inddrages i de nye planer. Men så nemt var det altsa ikke, et kontorhus har nemlig vandrør og udløb kun ganske få steder - det gjorde det mere kompliceret end jeg tænkte.

Jeg er derudovre ikke udstyret til sådan en opgave heroppe. Jeg har ingen printer her, jeg har ingen målestok, og det er svært at designe noget kun på skærmen. Så fandt jeg noget papir til madindpakning frem, og i en Kniffel-spil fandt jeg også en blyant. Udrystet på dén måde gik jeg i gang. Ikke de bedste forudsætninger....

Men nu er jeg færdig med det efter to dages arbejde, har lige mailet plantegningerne til Tyskland. I morgen får jeg helt sikkert et opkaldt og så kommer der nogle ønsker om forskellige ændringer. Rigtigt færdig med det bliver jeg helt sikkert ikke før i morgen aften. Men det passer jo godt med vejret: det stormer så meget her, at man ikke kunne gå udendørs i dag. Niels tog en tur med bilen i formiddags for at handle og han kiggede også forbi havnen. Dér var der et veritabelt menneskeoptog - de så på nogle skibe, som gerne ville komme ud af havnen men blev presset så hårdt mod kajen, at det ikke kunne lade sig gøre. Da han kørte en anden tur i aftes kunne han se, at alle skibe var der endnu. De er sådan set naglet fæst heroppe - og stormen skal fortsætte i morgen.

Jeg synes jo, at det er meget hyggeligt at være her i huset under sådan et vejr. Jeg kan jo godt have tillid til mit gamle hus - det har nok set værre storme i de sidste 208 år, og selvom det knirker i bindingsværket lyder det godt og fortroligt for mig. Med dén lyd i øret går jeg i seng nu. Og i morgen skal jeg samle ca. en ton af umodne æbler op - de klarer nemlig ikke stormen, det kunne jeg allerede se i dag. Men det er også i orden - jeg har jo slet ikke brug for alle de æbler, og nu bliver kun de bedste på træerne.

God nat nu , I kære,
jeg håber, I alle har det så hyggeligt som jeg har det!
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Kære alle,

det stormer ikke i mit hjørne af landet, met det har regnet meget og regner fortsat. Endelig får haven vand, men det er alt for sent til køkkenhaven. Øv.

Arbejde igen i dag; først skal min laptop en tur forbi supprot, inden jeg fortsætter med dagens dont.

Nullermand, det lyder some t projekt, du har kastet dig ud i; det er også en øvelse i langdistancearbejde fra hjemmearbejdspladsen :D . Håber dit hus bliver godkendt uden alt for megen vrøvl.

Så, jeg skal bestille noget.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - plantegningerne blev godkendt, men alligevel blev jeg bedt om at levere en variante hvori store lejligheder er opdelt i mindre. Dermed gik så eftermiddagen og aftenen - godt at vi gik en dejlig tur om formiddagen, inden det begyndte at regne igen.

Har jeg nu ferie eller hvad? Ja, det har jeg alligevel! Det er noget helt andet at sidde heroppe og arbejde, end i Hamborg. I øvrigt bliver arbejdet godt betalt og det siger man jo heller ikke nej til. Der kommer et næste møde af kontorhusets ejere på torsdag, hvor mine plantegninger bliver drøftet en gang til - jeg kan altså går ud fra, at jeg har fred og ro indtil da.

Nu er jeg meget træt og går i seng,
god nat, I kære,
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - tak for tilbuddet angående „Pigen, der legede....“, men manden i mit liv kunne ikke se mig lide: han købte bogen i Rudkøping i går! Først protesterede jeg selvfølgelig, men da han fandt en bog om Frederiks-Øen for sig selv - og da den var dobbelt så dyr som min bog, gav jeg nådig efter.... :wink:

I dag var vejret jo helt tosset! Først var det så varmt, rigtigtgående lummert, at jeg, kun iført undertøj, gik i gang med at pudse alle husets vinduer udefra. Utroligt, hvor mange edderkopper allerede har bygget „reder“ i vinduernes kroger - flere hundrede edderkopper blev hjemløs i dag! :mrgreen:

Niels gav græsplænen en omgang, så haven ligner sig selv igen, mens jeg klippede hæk her og der. Over det hele glemte vi at købe ind i tiden, så var vi nødt til at spise ude. Og det var en rigtig oplevelse: vi sad ude på terrassen af vores yndlings- og byens eneste caffee og kunne se en kæmpe uvejr gå ned over Fyn. Lige efter vores anden øl var tordenvejret kommet tæt på - og vi skyndte os hjem. Det var kun sekunder efter vi låste os inde, at uvejret gik ned over Langeland. Og jeg er klar over, at jeg pudsede vinduerne forgæves i dag..... :roll:

Men pyt med det! I andre har nok også haft jeres uvejr, sådan lød det i hvert fald i TV-avisen.

Nu er der sengetid (okay, jeg tager Lisbeth med, det må jeg tilstå...hun er bare for god! :wink: )

God nat, I kære,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

kun et kort indlæg fra mig, men I skulle i hvert fald se at jeg er stadigvæk med...

Tilbage i hverdagslivet uden Steen er dagene lidt ensom nu.
Mange ting skete , gode og ikke så gode, jeg skal berette senere.

Det værste skete sidste uge.
I dag skal jeg til an begravelse af en bekendte.
Hun blev kun 43 år og efterlader en 13årig dreng, en gammel ængestelig kat og en ny mand, som ikke står på god fod med både drengen og katten.
Den stakkels dreng vil flytte til hans far nu, som han ikke havde kontakt med i årevis og jeg skal blive kattemor igen i morgen...

Humoret er ikke så højt lige nu :( .

Nullermand, hvor gammel var jeres kat når hun kom til jer?

Kærlige hilsener til jer alle derude,
i Danmark, i Tyskland, på øen eller hvor som helst
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Nicola, hvor frygteligt, forhäbentlig kan drengen finde sig til rette hos faderen. Det er jo en meget fölsom alder när man er 13 är gammel.
Nullermand, jeg gär ud fra at du ikke har lukket et öje i nat? Da jeg laeste bögerne, kunne jeg ikke laegge dem fra mig igen. Men de er jo godt nok ret brutale!
I dag tager jeg til Mommark med mand og hund. Manden skal lave have arbejde, för der kommer nye lejere i morgen. Derudover skal han ogsä ud og fiske, sä at det hele ikke kun er arbejde. Jeg er jo stadig sygemeldt og kan ikke rigtig lave noget. Men jeg kan da nyde haven og se lidt dansk fjernsyn.
Pä söndag tager jeg med mine 2 drenge 19 og 21 är. til köbenhavn. Sä skal vi besöge familie og venner og shoppe lidt. Kaeresten fra min yngste sön er med for förste gang, sä vi skal ogsä lave lidt sight seeing og tager nok pä kanalrundfahrt.
Jeg var til frisör i gär, jeg kunne bare laegge mig ned og tude!! Jeg havde langt här og var ellers hos Marlies Möller. Men da det jo er hundedyrt var jeg hoe en anden frisör og nu er det alt for kort!! Det er jo naermest lig med en verdensundergang. Hvis at i ser en dame med en saek over hovedet, sä er det mig. Mine maender griner bare af mig. Ja sädan mä man nogen gange lide som kvinde!
Kan i nu have en rigtig god Weekend.
KH fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Nicola - fint at have dig tilbage her, men sikken en sørgelig afslutning for din ferie! For drengen håber jeg det bedste, og så har du nok også selv noget at gå igennem - jeg har jo selv lige erfaret hvordan det føles at miste en ven i éns egen alder. Jeg håber, du klarer det.

Mht katten kan jeg dog berolige dig: Midde var 6 da vi fik hende og kun var alt andet end nem. Man måtte ikke berøre hende, hun ville ikke på skødet og når man prøvede at tage hende op på armen blev hun helt vild og bed. Hun vidste ikke, hvordan man leger og hvad et uldnøgle kan være godt for. Katte har ganske vist deres egen vilje - men det kommer også an på menneskerne, de er knyttet til. Min svigermor var sød - men også temmelig hård og barsk. Hun skulle også først vænnes til, at jeg gerne omfavner de mennesker jeg kan lide. I begyndelsen blev hun helt stiv ved sådan en lejlighed. Kort og godt: hun havde nok præget katten på en vis - og nu skulle du se katten i dag!!

Flere gange om dagen prøver hun at lokke en af os hen til sofaen, fordi hun bedst kan lide at der ligger en og hun kan ligge på dens mave. Når vi begge to er hjemme skal hun helst ligge hele tiden mellem os - bortset fra den tid, hvor vi skal fornøje os med uldnøgler - dem er hun helt vild med nu. Når Niels går i seng følger hun efter for et kvarter, derefter kommer hun tilbage til mig. Jeg har haft mange katte i mit liv, men ikke en som jeg skulle kæle og lege med så meget som Midde kræver det.

Så nu ankommer det nok på dig og pigerne at lokke den ængstelige kat med jeres kærlighed - vær forsigtige, lad katten gøre det første skridt, så skal det nok går!

Laila, du har ret, bøgerne er ret brutale - og lige derfor kan jeg godt lægge dem fra mig ind imellem, når det bliver for hårdt. Og derudovre nyder jeg min seng heroppe så meget: det er sådan en dejlig ro her, det er rigtigt mørkt om natten og der er hverken et sygehus eller en restaurant i nærheden, så jeg bliver fri for natlige forstyrelser. Herligt! For den oplevelse kan jeg gerne lægge en god bog fra mig!

Så meget herfra for nu. Enden af min ferie nærmer sig, i morgen skal huset gøres rent, om søndagen tager vi så til Hamborg igen. Byen heroppe er også ved at lukke, sæsonen er tydeligt forbi og havnen er næsten tom - så det føles lidt som en afsked af sommeren 2008. Og jeg glæder mig bare på en skøn sensommer!

Sov godt nu, I kære,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen,

nu skriver jeg også her. Jeg har meget at gøre. Min datter skriver email og brever med danske børn. Jeg skal altid hjælpe hende.
Nu til os ferie.
Ferien var meget godt. Først var det koldt. Vi hat storm. Derefter samlede vi muslinger. Vi har fundet igen meget adskillige muslinger. Nu ligger den i Vitrine.(naturlig ren :wink: ) Så var endelig solskin. Vi gik svømme på Rømø. Min mand søgte fra et job. Desværre har han ikke fundet.
Det var en rigtig deijlig ferie. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nullermand - tillykke med nye kat. :D (Vi har 3 katten. :wink: )

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej kære venner,

jeg håber I kan huske mig!!!! Det varede et godt stykke tid at læse Jeres indlæg.

Nicola – jeg kan godt føle med dig. Det er ikke langt jeg skulle hen til min skolevenindes begravelse...

Jeg læste også, I snakker om Stieg Larsson. Kan I virkelig anbefale ”Mænd der hader kvinder”? Det lydder ret godt og jeg vil gerne låne den når I alle har haft den.

Men nu vil jeg fortælle lid om vores ferie:
I år tog vi ikke til DK, mens blev på vores campingplads her. Grunden derfor var at vi ikke kunne plane rigtig god – vi vidste ikke om Dirk må få en anden diskusprolaps-operation. Han få indsprøltninger som skulle hjælpe. Det blev også lidt bedre, men smerterne var snart tilbage. Og så få han at høre ”Vi prøver nogle indsprøjtninger mere”. Hvor var vi glade, at vi tidligt havde besluttet ikke at køre til Dankmark!

Så kørte vi hver mandag til Hannover, hvor Dirk fik indsprøjtningen. Derefter kørte vi tilbage til campingspladsen. Desværre kunne vi ikke forbinde turen til Hannover med en besøg i zoologisk haven; Dirk kunne jo bare gå en kort tidsrum...
Insprøjtninger virkede gode – og virker stadig. Vi håber det bliver bedre nu. Om nogle uger skal han igen hen til en samtale med doktoren.

Vi læste meget, jeg brodere, svømmede hver dag i søen – det var meget afslappende dage, især da vi har jo alt der i campingvognen. Vi måtte ikke pakker kufferter og tasker. Kun vores normal ”weekend-taske” blev fyldt og vores termotaske. Herrligt!

En eller to gange om ugen tog Dirk til Fitness – selvfølgelig med bifald fra doktoren. Derefter kørte han hjem (vores campingpladsen er ikke langt væk fra vores bosted), vandede haven og kom tilbage til pladsen – mest med en stor skåle tomater fra egen haven – lækker!!!

Jeg havde brevpapir med – men jeg havde rigtig lyst (og tid hahaha) mens denne 3 uger, at skrive et eneste ord. Måske var grunden derfor, da jeg læste temelig meget om Walking. Det er noget jeg interesserer mig i længere tid, men havde indtil nu overtalt mig at begynde med det (der innere Schweinhunde war stärker!!!)
Nu havde jeg tid nok og lyst til det og startede med Walking. Nu, dat det vejret er så varmt, er min ”Ersatzprogramm” svømmning. Vi har en fin natur-friluftsbad her i Wolfenbüttel og jeg nyder den 2 gange om ugen. Bliver det koldere kan jeg igen veksle til Walking.

Kan I huske mandens yndlingssætning ”Jeg kigger jo bare!”?.... Altså kiggede vi efter en ny bil med Erdgas-Antrieb – og blev enige om at det er bedst at sælge vores bil nu. Det er helt utroligt hvor mange (bedre sagt ”hvor få”) penge vi skulle få for vores bil. Forskellige steder – forskellige beløb. Men nu kan jeg berette at vi vil få en ny bil midt af oktober-måned.

Jeg tror det er nok for i dag. Næsten troede jeg at havde glemt alle dansk ord... men der var nok tilage at skrive det her indlæg.

Ha’ en god aften I alle – vi ses!!!!

Gabi
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

en sommerhilsen fra Ruhrdistriktet!

Det er kun nogle timer siden vi er hjemme igen. Vi er lidt træt, så Tina er allerede i sengen og jeg vil kun skrive nogle linier. Min rejseberetning vil kommer i morgen.

I dag kun en sidste ord angåend Finland. Vi kunne klare os meget bedre i det land som vi tænkte før: Mange tinger er skrevet i Finnisk og Svensk fordi mange Finner er svensktalend. Så prøvte vi at forstår det skrevet svensk med vores dansk og det passede godt. Men måske vil Finnland slutte at være en tosproglig land: På færgen en gammel Svenskmand gifted med en finnisk kvinde fortalte at der er et stort finniskt-nationalistiskt hold det vil gerne ændre det.

Vi ses i morgen!

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej!

Jeg er nok ikke den eneste, der er tilbage ved skrivebordet. Sidste uge var til at overleve...tre dage i Berlin var ikke helt ringe.

Nu er hverdagen næsten kommet igen, da skolerne er ved at åbne igen. Fra næste uge står det på undervisning hver ugen (faktisk flere gange om ugen :shock:; det er utroligt hvad man byder lærerne her i landet). Spøg til side, her går det godt. Jeg rejser lidt til forskellige eksamener og "hygger" mig med at være på flere skoler samtidig, dog i samme by.

Hvordan går det i Tyskland? Noget nyt derfra? Kan I klare Jer uden bil i flere måneder, Marsvin?

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

puha... luften er lidt mærkeligt derude - føles temelig tropisk. 23 grades varme og højt luftfeuchtigkeit (luftenfugtihed :?: ).

Vilmy - så har du travlt med at rejse fra skole til skole? Her starter skoledage igen den 20. eller 21.8. Jeg kan godt mærke at der er stadig ferietid - bussen om morgen og eftermiddagen er ikke så fyldt med pendler som den plejede at være.

Vi er ikke uden bil. Vi kan køre vores bil indtil den nye er kommet og indtil vi kan hente dem fra Autostadt i Wolfsburg. Vi er meget spændt på Autostadt, hørte meget af den. 2 glastårne kan man se, fyldt med biler. Men der er også mange andre ting man kan kigge på.

Ellers skete ret meget her. Himlen er grå, vi havde enkelte regnbyger, men det er ikke koldt.
Mandags var jeg til svømmning igen. Det gør jeg også i morgen.
I dag havde jeg gæster - min bror med sin kone og min svigermor var her eftermiddags.

På kontoret er arbejdet som altid.

Det er alt jeg kan berette for i dag. Så slutter jeg her.

Mange hilsener

Gabi
Antworten