Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nu skal I høre, at hele Danmark er en landsby! Da vi kørte fra Lohals i dag skulle vi lige en lille sving om havnen. Dér stod en dame ved busstoppestedet, og lige da vi kørte forbi hende kom bussen - men susede bare forbi! Hun skreg og løb efter den med hendes kuffert i hælene, men bussen forsvandt uden at stoppe.

Så stoppede vi i stedet og spurgte om vi kunne tage hende med et sted hen. Det var hun meget glad for, hun skulle til Svendborg rutebilstation (der skulle vi også hen fordi stationen ligger ved haven - og vi ville jo lige kaste et blik på Olivia) og derfra videre til København, hvor hun bor. Hun havde jo ikke lyst til at vente en time på den næste bus, og hoppede ind i bilen.

Og da vi så snakkede om løst og fast under turen, fik vi at vide at hun lige som Niels oprindeligt stammer fra Kerteminde. Så gik samtalen altså om mennesker derfra begge to måske kender eller har kendt. Og ved i hvad: hendes far har været Niels families huslæge sålænge Niels kunne tænke tilbage! Sjovt! :shock:

Laila - på vej hjem fik vi lyst til en hotdog hos Anni. Og når man i Krusa drejer i retning til Fjordvejen kører man jo et stykke på Alsgade - så tænkte jeg på dig i dag!

Nicola - det lyder da meget bedre i dag! Men sig mig nu: ryger din kat - eller hvorfor sad den på skoddet (resten af en afbrændt cigaret)? Kan det være den sad på skødet? :wink:

Steen skal nok erobre katten - han er jo meget rolig. Vores kat var i begyndelsen slet ikke indstillet til fremmede overhovedet, men nu glæder hun sig til ethvert besøg. Bare der kommer en som snakker med hende, så er hun tilfreds. Hun kan bare ikke lide børn, de bevæger sig for hurtigt og snakker for højt. Så bliver hun bange.

Gabi - tak for linken. Har du set drivhusene af træ (desværre alt for dyrt), og de fine højbede? Sådan nogle vil jeg også have. Vi skal jo fælde en stor hasselbusk, og nu ved jeg hvad jeg kan lave ud af grenene! Ellers får vi tidsskriftet „idényt“ i postkassen i Lohals og jeg læser haveartiklerne deri regelmæssigt, men jeg vidste slet ikke, at de driver et haveforum!

Nu skal det være nok, vi er tilbage i Hamborg, Niels tager nordpå allerede i morgen tidligt og jeg får lov til at „more“ mig med bogholderiet i morgen. Men denne weekend var igen som en lille ferie, så jeg er i godt humør! :D

Ha´det godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

ja, Nullermand, i haveforummet kan man virkelig finde gode ideer. Jeg er jo også tilmeldt hos en tysk haveforum, men måske er det en god ide, at lære mere dansk når man kigger ind hos vimedhave.dk

Jeg kan fortalle slet ikke noget i dag - så sender jeg god-nat-hilsener til Jer alle

Sov godt!!!

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Jeg lever endnu! :wink: Vi købte os en nye sofa. Vi fyttede alle hen. I gammel sofa fundet vi en gammle kastanje. :oops: Kastanjer er syg om os og har larver. Så også i vores sofa. :shock: Det var så væmmelig. Jeg renser alle og nu er det igen smuk.

Min mand har ringer fra Danmark.(på grund af job) Vi fik en tip. Desværre har det ikke geklappt. :(

Så nu kommer straks min lille børn.

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Iiiiih, Grit - det lyder temelig ubehageligt med den der larver!

Har din mand slet ikke nogen arbejde? Eller arbejder han foreløbig det et eller andet sted indtil han har fundet et arbejde?

Min kollega og jeg havde meget travlt på kontoret. Begge to er vi alene. Min Serviceeinheitspartner er på ferie og så er hendes partner også.... Vi havde slet ikke nogen tid for at blödele lidt med hinanden - og vi havde virkelig meget brug for det i dag! Ohne blödeln fehlt uns was.
I hvert fald er vi begge to meget glade, da arbejdsdagen var forbi!

Nullermand - tak for sidst!!!!

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Gabi - min mand har arbejde her. Han vil gerne arbejde i Danmark g søger nu et job i Danmark.

Ja iiiiiiii er rigtig. Det var så væmmelig. Men nu er igen alle smuk og deijlig. :mrgreen:

kh

Grit
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Jeg er hjem fra ferien ved Edersee allerede siden 10 dage, og jeg har allerede meget travlt på arbeidet igen. I øvrigt sover jeg meget dårligt siden nogle måneder, så at jeg næsten altid er træt, og derfor mangler jeg også energien til at skrive her i foret. Men jeg har ikke glemt det, og af og til læser jeg jeres indlæg.

Jeg har begyndt at opskrive hver dag, hvad jeg spiser, drikker og gør om aftenen, hvonår jeg går i seng, og hvordan jeg sover derefter. Jeg håber, jeg kan på den måde finde ud, hvad jeg skulle gøre om aftenen og hvad jeg bedre skulle give afkald på. Men jeg frygter, at problemet er, at min personlig rytmus passer ikke til et normalt arbejdesliv. Jeg kan meget godt sove om middagen og mest også om den sene eftermiddag, og også efter ca. kl. 4.30 om morgenen, men ikke godt om natten.

Mine ferier var meget dejlige, både ugen i Ebeltoft sammen med min mor og to uger ved Edersee sammen med en ven. Vejret var godt, og vi havde lange gåturer gennem bøgskoven. Ved Edersee var vi på en campingplads, hvor der hver aften og nat kom vaskebjørne for at lede efter mad. De er omtrent så stor som en kat og slet ikke bange overfor mennesker. De fleste campere var ikke begejstret af dem, men jeg kunne godt lide dem. Jeg havde helst taget en af dem med til min have.

Hilsen, Alex
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

I dag har jeg erfaren, at ved en kollega en mor et barn kørte over . :shock: barnet ligger nu i sygehus. Han har ingen hjernestrømer. Til torsdag bliver han på maskiner. Så lykker de af.
Dagplejemoren har ikke passe på og nu er vi alle ked af det. :( Det er so slem.
Moren sidder ved hende søn og håber og håber, at han igen vågner.

hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesamen.

Tillykke med den nye båd, Nullermand! Håber I får gode stunder med hende.

Jeg har længe villet skrive lidt om livet hos os--tak vi har det godt, men skal nok holde mig kort i dag. En anden dag.

Grit, jeg synes ikke, det er bare slem! Det er en katastrofe, noget, som tangerer det utilgivelige. Men jeg synes helle rikke, at det hører til i et offenligt forum; dennne mors ulykke skal under ingen omstændigheder være noget jeg underholdes med. Beklager; det gør mig så ondt at læse det.

Jeg håber på det bedste!

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Vilmy det håber jeg også. Vi er alle så ked af det.

Alle taler med os og spørge hvilken, hvorfor. Vi forstår det også ikke, hvad skal det passe.

spørgsmåler over spørgsmåler!

hilsen

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Det er virkelig en tragisk historie, Grit. Man kan virkelig bare håbe på det bedste.

Alex - fint at læse noget fra dig igen.
Du skulle virkelig finde ud af, hvorfor du er så træt så mange gange! Måske kan det være for meget stress på arbejde, for meget tryk? ---Er "tryk" det rigtig ord i den her sammenhæng? ---

Jeg kender det godt nok; havde at kæmpe dermed for 3 år siden.
Pås godt på dig!!!!

Ellers har jeg slet ikke jeg kan fortalle Jer

Vi ses

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hallo?????

Ikke nogen her??????

[img]http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/a010.gif[/img]

Ha' en god weekend, I alle!!!

Gabi [img]http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/d025.gif[/img]
Dänemarkfans
Mitglied

Drengen er død. :( :( :( :( I går aften.

hilsen

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej!

Stakkels familie; jeg føler med dem. Når det er sagt, synes jeg stadig ikke at historien skal være i et offentligt forum. Vi kender ikke familien, og jeg føler, vi vader i andre folks ulykke. Hvem ved, om denne familie ønsker opmærksomheden. Kan vi ikke lade historien være?

Ellers har vi det godt; weekend med familien.... :D to tøser og to voksne.

Hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
Vilny; hört hört!
Vi var pä arbejdsformidlingen og Skattevaesenet og talt med dem om hvilke muligheder, der er for os for at arbejde i DK.og stadig bo i HH. Sä laenge mine börn stadig er i uddannelse vil jeg blive ved med at bo der.
Vi er pä Als og vejrudsigten var ikke sä god men vi har haft solskinsvejr det meste af tiden. Imorgen tager min mand hjem og jeg bliver her en uge. Sä forhäbentlig fortsaetter det gode vejr. Jeg fär nemlig besög af nogle veninder og sä skal vi jo ud og gä nogle gode ture.
Her er sä mange brombaer, det er helt utroligt . Timo har plukket en hel spand pä meget kort tid og jeg stod sä og mätte lave en masse gelee. Men det er jo ogsä laekkert .
Kan i nu have en god start pä ugen.
Mange hilsener fra laila
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen!

Ja, vejret i Sønderjylland er noget blandet lige nu. Jeg bliver våd ca. en gang om dagen, da jeg ikke har lyst at svede i regntøj. Pyt, jeg elsker efteråret som årstid, så jeg klager ikke. Sørg lige for godt vejr på Als på tirsdag; der kommer jeg nemlig til Sønderborg igen :wink: .

Din mand må da kunne arbejde som pendler; hvad laver han? Hamborg er jo ikke så langt fra grænsen.

vi snakkes ved
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten