Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Alex,

mon ikke Gabi er vanddyret?

Her fra vores strand kan man også se Gabis fætre. Jeg kan godt huske det første gang je så et i vandet, og min kæreste pegede derude og sagde "se, et marsvin" og min hjerne fremkaldte billedet af noget småt, pelset, med en agurk mellem fortænderne og en lille redningsvest. :oops:

Nu er det min datter der har det samme. Når man peger på havet og siger noget om marsvin siger hun, at hun har tre af dem derhjemme. :P

DR podcasts er gode; prøv at abbonnere på Cafe Hack. Der er mange samtaler, og man kan lære meget om dialekter og aktuelle emner i Danmark. Underholdende uden at være plat. Her er linket til programmet: [url]http://www.dr.dk/P4/Programmer/CafeHack/[/url]

senere mere,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Vilmy,

tillykke til den femtusindste indlæg ind her i sproghjørnet!

Hilsen,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Tak,
Rald, det registrerede jeg slet ikke :oops: . Hav lidt medlidenhed med mig i morgen; jeg skal undervise fra kl. 10-14.

God nat.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Uha. Jeg føler med dig. Tina må også arbejde i dag fra kl. 8-14.

Er det normalt i en danske skole for at have undervisning om lørdag eller er det kun i nogle skoler? Du underviser i en slags voksenskole, husker jeg det rigtigt?

Hav en god weekend, i kære, og særlig i alle de må arbejde i dag!

Hilsen,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,
pause mellem to lektioner.

Jeg arbejder på en skoel for voksne, der kan vælge e-læring, altså fjernundervisning. Disse kurssiter får tilbud om 2 seminarformiddage om året. Der kommer dog kun 30 af 600, da mange enten ikke er interesseret eller ikke er tilstede (vi har kursister på alle kontinenter).

Nu er det ikke så langt mere til kl. 14. :D God weekend til jer to, når vi kommer derhen. Og til alle jer andre også.

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I Kære,
lige vandt jeg to timer. :wink: :mrgreen:
Det regner og det er meget mørk i dag. Efter jeg har kastet et blik ud af vinduet troede jeg at det var næsten kl. 18, men det var først kl. 16. :wink:

Hernede hos mig skete ikke ret meget, kun daglig arbejdet.
Min datter har inviteret nogle venner og bekendte til indvielsesfesten. Hun bor jo nu i sin egen lejlighed siden tre måneder.
Så var det min tur at lave nogle skåle dessert. En var meget lækkert, så har jeg lavet en lille portion ekstra til min mand og mig for i aften. Skønt jeg ikke elsker slik og lignende, har jeg allerede tømt min skål :oops: :mrgreen: .

Jo, det er virklig meget rolig her i sproghjørnet. Har I lovet lige som mig, at tilbringe ikke så meget tid om dagen foran PC eller i I-Net :?: Det kraver virklig en masse tid. Men jeg kan slet ikke forstille mig at leve uden sådan en apparat. :roll: :shock:

Stakkels Vilmy, du skal arbejde i dag.
Er vejret nordpå virklig så fint som jeg så i fjernsynet? Vi har haft "Altweibersommer" her i hele sidste uge.

Alex,
jeg var så mange gange ved stranden og har indtil nu ikke set en marsvin i havet.
Men min datter har også haft en med pels og lange totter. :wink:

Min mind råber efter mig, jeg skal hjælpe med noget i kælderen.
Så må I få en rolig og afslappende weekend.
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

efter mere end en uge at kæmpe mod min nye pc er jeg langsomt, meget langsomt, tilbage og pc´en fungerer nu næsten som jeg ville ha´ den.
Pyha, jeg havde hørt så meget om Vista, nu kan jeg også bekræfte det ...

Heide, jeg har også lovet mig selv at tilbringe mindre tid ved pc´en og efter den sidste uge er jeg meget pc-træt nu :mrgreen: .

Men nu er der kun to uger tilbage til efterårsferie og jeg er meget glad at jeg fik begge uger fri fra arbejdet.

Sidste mandag startede vores dansk-kursus igen og vi er stadigvæk seks personer, så vi er tilladt at fortsætte.
Ralf, jeg ved ikke helt rigitigt hvis jeg kan komme imorgen så hvis du være så venligt at undskylde mig, hvis...
Tak for det!

Alex, det var på Helgenæs jeg så min første (og eneste) marsvin i havet :D !!
Sidste påske var vi på en tur langs stranden ved Sletterhage fyr, da den kom svømmende. Det var en rigtig dejlig oplevelse for os alle!

Nu må jeg smutte igen, det ser ud som om det vil være en dejlig dag, solen skinner. Vi skal til biblioteket nu, vi har brug for mere læse-foder her.

Jeg ønsker jer alle en dejlig søndag,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen kære venner,
kan melde solskin og skyfri himmel i Odenwald, men kun 6 graders varme. I anledningen af saisonende vil vi spille en tennisturnier i dag, så bliver køkkenet kold.

Nicola,
tillykke at du har vundet kampen mod pc'n :wink: :wink:
Jeg har igen læst aftenskolens programm lige som hvert år, desværre findes der intet danskkursus i nærheden. :( :roll:

Kærlig hilsen og nyd solskinsvejret !
Vi snakkes ved næste uge
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej!
Heide, vi har skiftevis solskinsvejr og ruskevejr; et skønt efterår (min favoritårstid).

I dag skal vi ud i skoven!

Held & lykke med turneringen.
vilmy (dom også har skiftet til en vista PC; jeg føler med dig, Nicola)
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I søde,

efter mange rigtig fine sensommerdage har vi i øjeblikket grå himlen og regnvejr. Måske er det derfor jeg er så doven.

Heide - jeg vil heller ikke leve uden PC. Man skal bare tænke sig....for nogle år siden havde man ikke sådan en "Blechkopf" som min kollega altid siger. Og nu plejer man at sidde foran den hver - eller næsten - hver dag. Jeg lærte ret rare mennesker at kende pga jeg kiggede i nettet :D

Ralf - navnet marsvin kom straks i mine tanker da vi har ofte set marsvin mens vi sejlede en tur. Så er jeg den [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/r025.gif[/img] og ikke den [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/e050.gif[/img]

Nicola - vi vil få Vista på kontoret... Fra den 26.9. til den 6.10. kan vi slet ikke nytte vores computer.Vi er alle meget "begejstrede"; der er noget arbejde tilbage man kan lave uden PC.
Men så har jeg tid nok for at skrive et brev eller læse videre i den Stieg-Larrson-bog.

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det er længe siden jeg har skrevet her. Jeg har læst med her, men var for doven eller beskæftiget med andre ting.

Vi ville for længst sejle „Olivia“ til Lohals, alt er arrangeret med havnefogeden, en forsikring er tegnet osv... Men hver gang vi planlagde turen kom der noget i vejen. Enten kunne jeg ikke væk fra Hamborg eller Niels skulle pludseligt et eller andet sted hen. Nu håber vi på den næste weekend og at det dér også passer med vejret og vinden. Vi vil jo nødigt prøve vores første sejlads i storm og regn....

Her er det allerede temmeligt koldt, 13 grader i øjeblikket og i aften sidder jeg her for første gang med et ekstra par varme uldsokker på (det skyldes selvfølgelig også at jeg som ryger altid har vinduerne stående åben :roll: ).

Gabi, jeg har indtil nu kun én gang set marsvin i Langelandsbæltet og de var langt væk, men jeg håber jeg ser flere når vi først kommer ud med båden. Mon man kan lokke de med noget?

Så meget for i aften,
kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej!

Nu er det vist min tur til at hovere: her har vi solskinsvejr og den flotteste sensommer ved ca. 17 grader :D . Lige det rigtige vejr til årstiden.

Ellers er skoleåret gået godt i gang. Jeg har ikke så mange elever i år: 11, 12 og 4 i mine klasser...bare for at gøre dig jaloux, Ralf (min kollega har 30 i parallelklassen :wink: ). Så jeg kan vist ikke klage.

Nu skal jeg arbejde lidt.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej!

Et lille, trist pip herfra: jeg har lige læst, at min gamle veninde fra England er død, 89 år gammel. Ingen overraskelse altså, men alligevel ligeså trist.

God nat.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Vejret er ikke så godt. Vi har regn und vind. Og det er koldt! Nu skal vi allerede fyringen tænde. :roll:

Ellers går os det godt. Min mand var syg med feber og min datter har stadig forkølelse og hoste. Min søn og jeg er endnu sund.Til alt held! :D

kh

Grit
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej

Her er der også efterårsvejr. Hvis vejret varer nogen tid med kolde nætter og af og til sol om dagen, kunne det blive et farverigt efterår, som jeg elsker det.

Ellers er der ikke sket noget interessant her.

Nullermand, jeg hørte for nogle dage siden i en udsendelse af „natursyn“, at man kann tit se marsvin fra sejlbåde, men at de straks forsvinder, når man starter motoren. Har Olivia en sejl?

Kærlig hilsen, Alex
Antworten