Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen1

Gabi - det er heller ikke så godt med jeres bil.
Held og lykke jer!

Om os giver det ikke nye. Alle ok!

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi: så har jeg forstået det hele forkert! Jeg tænkte, det var kun noget med Tankanzeige, men som du nu beskriver det er det jo ikke blot dyrt og ærgerligt, men ligesom farligt at køre med bilen. Godt i lod den stå i værkstedet! Og undskyld misforståelsen. :oops:

Grit: godt at I alle er okay - men et eller andet sker der dog hver dag. Jeg ved jo selv at det kan være svært at finde emner til at skrive om. Man kan jo også skrive om sin dagligdag - det er i hvert fald en god øvelse. :D

Og nu har jeg fundet ud af, at det faktisk kan være meget nyttigt at skrive her: det sker nemlig at fx Niels spørger mig, hvor vi var og hvad vi gjorde en bestemt dag. Han har brug for disse oplysninger når han er i gang med sin rejseafregning, og så kan vi sommetider ikke huske, hvor vi var for to uger siden. Så kigger jeg bare ind i forummet og kan sige: “du var i Sverige og jeg sad i toget mod København“ - det fungerer faktisk som en slags dagbog. Meget praktisk! :mrgreen:

I dag var der heller ikke noget spændende hos mig. Men jeg fandt ud af, hvorfor min „fortrukne sylteglasforhandler“ ikke har sylteglas i reolerne: butikken lukker snart :roll: Det er virkeligt en skam. Det værste er, at der skal bygges 160 lejligheder på grunden og grunden ligger altså lige overfor min lejlighed. Endnu mere byggeri og støj, endnu færre parkeringspladser...Jeg overvejer nu om jeg ikke skal flytte herfra... :|

Pågældende forretning har i hvert fald en anden butik i en anden del af byen og der kom jeg forbi i dag og kunne købe masser af billige syltetøjglas. Altså gik det videre med chutney og nu også med gele i aften. Men de tyve glas jeg købte i dag er ikke nok. Jeg skal derhen en gang til - kvædebunken bliver ikke mindre på altanen, og nu regner det stadigvæk, så tiden trænger lidt - ellers bliver frugterne rådden. :?

For at opdatere min „dagbog“ også mht Niels` foretagender skal jeg nok skrive, at han faktisk er i Sverige i dag - den tredje dag i træk - men i morgen flyver han til København. Der skal han arbejde resten af ugen og hvis alt går godt kan han hente mig fra toget allerede i Nyborg/F. om fredagen. Jeg rejser nemlig uden pladsbillet dengang, fordi jeg ikke fik nogen pladsreservering - der er nok for mange danskere der kommer hjem efter deres efterårsferie den dag. Så det bliver nok en ubehagelig rejse og jeg er glad hvis jeg ikke skal helt hen til København.

Okay - nok for i dag!
Sov nu godt, I alle
Nullermand :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen,

i går fejrede vi min fars 70. fødselsdag. Der var en rigtig dejlig eftermiddag med meget sjov; vi lo så meget. Så kunne jeg delvi glemme alt den skidt, vi har med bilen.
Nullermand - det er dog ikke slemt med misforståelse!!!! Jeg har jo ikke talt om det ausführlich. Men Du - og alle andre - kan bestemt forstår, at vi har "so einen Hals"!!!!!! Dirk er næsten ved at explodere. Jeg selv ærgrer mig selvfølgekig også, men på en anden måde - ikke så højt :wink:

Desuden var det ret fint at se min brors børn (Nichte und Neffe ??? - jeg er uden ordbog lige nu).

Nullermand igen - det er virkelig en skam at butikken lukker. Desværre kan men se lukkede butikker hvert sted...de kan ikke overleve ved siden af alle disse store indkøbscentre.
Også ærgerligt at der bygges sådan et stort hus foran din næsen. Og det må være et stort hus - med 160lejligheder!!!!! Puha

Grit - det er virkelig en god øvelse at skrive om "ikke noget".

Vi høstede vores kålrabi, 2 af dem er "Superschmelz" - de bliver meget store og så havde vi en på 5,5 kg og en af 4 kg. Desuden en held på "normal" størrelse. Så havde jeg et godt stykke arbejde at koge og dybfryse dem.

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Hej mine venner! :mrgreen:

Jeg hører meget musik, men jeg skrive at lidt. Jeg læser her altid med, skriver men ikke altid.
Mig falde tit ikke ind at skrive.

I går har min datter vandredag. Jeg vil også hen. Så kommer mine børn med. Jeg har 3 børn.(2x 1år og 1x næsten 2år)
Krydser finger - det må ikke regne. Så bliver alt aflyster. :( Min datter er så ked af det.

kh

Grit
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen,
dagen efter den store bagedag I Danmark (16.10.) har belønnet os med kokostoppe, chokoladekage, boller, pølsehorn og meget mere. Nu skald et bare spises.

Ingen henkogning her, da vi er på ferie og leg med barnet eller bærnene har første prioritet. Ellers går det godt, en uges pause var stærkt eftertragtet.

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

MMMMHHH - meget lækker, Vilmy!

Men hvad er "pølsehorn"????

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Gabi,
se her:
[url]http://www.zoommagazine.dk/artikel/4209.html[/url]

hilsen, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej Gabi,
Pølserhorn elsker all børner i Danmark.

Vilmy,i går havde jeg få en mange æbler fra min nabo og så havde jeg bage kagen

hilsen,Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Andrea: velkommen tilbage!!! Det er længe siden at du har skrevet her, men det går da godt! Man kan godt se at du efterhånden lærer dansk - enten på kursus eller, hvad jeg tror, i dit dagligt liv her på Langeland :D .

Hvis jeg havde vidst at du gerne ville have æbler: dem kunne du have plukket her hos os i de sidste måneder. Dumt, at det ikke faldt mig ind at spørge dig. Nu er der ikke så mange tilbage, og i den næste uge er huset udlejet til vores gode venner fra Hamborg. Men derefter må du altså meget gerne plukke alt hvad du har brug for! Det er jo en skam at vi smider ud så meget af dem... :oops:

Jeg melder mig i øvrigt fra Langeland igen - jeg skal gøre huset rent for den ovennævnte udlejning. Jeg kom med toget mod København men blev heldigvis hentet af Niels allerede i Rødby: toget var så stopfuldt - det har jeg ikke oplevet før! Jeg fik ingen pladsreservering, selvom jeg prøvede en uge før rejsen! Og så skete det, der skete før nogle gange: i Hamborg ankom toget med vognnummere på og alle ledte efter deres reserverede pladser.Og lige efter togets afgang blev vognnummere så skiftet :roll:

Jeg fandt en plads i vogn nummer 83, men pludseligt blev det skiftet til nummer 84. Alle rejsende med reserverede pladser skulle altså skifte vogn igen- hvad for en chaos! De sidste som krævede at få deres reserverede pladser kom fordi, da vi lige nåede Puttgarden - det var altså ca. to timer efter afgangen i Hamborg! Heldigvis sad jeg på en reserveplads UDEN nummer, så min plads KUNNE ikke være reserveret ( jeg kender jo toget efterhånden og var straks gået derhen). Det var trods alt ikke så behageligt, fordi min plads var mere eller mindre en „klapstol“ i gangen - men bedre end ingen plads. Da jeg fik Niels´ SMS („Henter dig kl. 16.00 i Rødby“) skrev jeg straks tilbage: MEGET GERNE - JED!!!! (Det sidste tre bogstaver er en forkortelse - men I kan nok finde ud af, hvad det betyder!?) :wink:

Jeg var bare så glad for at komme ud af det der chaos-tog, og når jeg bliver hentet på Lolland eller i Nykøbing/F. i stedet for København betyder det jo også, at vi kan tage færgen Tårs-Spodsbjerg, HVIS altså vi kommer med med den uden reservering! Og det gjorde vi - som den næstsidste bil kom vi om bord! Og sparede mere end en time på den måde. Så ankom vi på Langeland i tiden, kunne nå at købe ind her for weekenden, og den ubehagelige rejse med toget er allerede glemt. :D

Som altid slapper jeg fuldstændigt af i det øjeblik, vi parkerer bilen på grunden. NU er der weekend, nu er vi hjemme - alt er godt!

Vi har også kigget efter Olivia - hun har det også godt og ligger bare der som altid, så kan jeg med god samvittighed smutte i sengen - og DET gør je NU!!!! :D Sov godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej, I kære,

Andrea – det er fint at høre fra dig igen. Måske hører vi mere om livet på Langeland?

Vilmy – tak for linken. Jeg synes jeg vil prøve at lave sådan pølsehorn en gang og er overbevist, at de er meget leækkre!

Nullermand – måske havde du sådan en chaos-tog, fordi der mangler forskellige ICE. De skal prøves pga den sidste ulykke.
Jeg ved hvad JED betyder – har jeg nu vundet noget, måske nogle langelandsk æbler?

Ellers kan jeg berette om min første Nordic-Walking-Undervisning. I dag var vi kommet sammen, for at se og hilse på de andre deltager, betale og snakke almindelig om Nordic Walking. Desuden måtte vi ”Stöcke anpassen”.

I morgen og alle andre kurstimer går vi gennem skoven og får vores praktisk undervisning.
Vejret er rigtig dejligt, så bliver det en stor fornøjelse at være i naturen.

Det var alt for i dag.

God weekend

Hilsen Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen!
Zoo i regnvejr, kunne det være mere pragtfuld...sæsonens næstsidste dag og masser af afslappede dyr. Som I kan høre, er vi stadig på ferie, men vender hjem i aften.

Synd at jeres æbler er så langt væk; jeg elsker friskpresset æblemost.

Måske mere senere.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej alle mine tyske og danske venner :mrgreen: !

Vilmy, tak for linken med pølsehorn. Det vil jeg prøver.

Andrea, det er så fint at du her igen skriver. :D

Vi plukke æbler hos min kollega. Hun har så ca. 20 æbletræer.

kh

Grit
Andreabulli
Mitglied
Beitrag von Andreabulli »

Hej,
mange tak for velkommen hilse,det glæder mig.

Hej Nullermand,jeg går ik mere til skole,jeg havde probleme med mine arbejds tid,en gang i uge og kun 3 timer skole det hvar ik så god,men jeg kan også så går til prøve,det har jeg snakke med skole.
Jeg har danske arbejds kollegen og så snakke vi dansk, og skriver en mange sms på dansk, og så lærne jeg dansk eller beder de Ø sprog. Puh hæ :D
Tak med æbler,med jeg kan plukke æbler hos min nabo og i summerhus område.

Nu kommer efterår og jeg har tid til skriver i aften.
Os går det rigitig god her :D vi køre til Tyskland kun på besog.
I morgen køre min mor hjem, også med toget men med natt toget.

så jeg skriver i morgen en lidt mere fra os.

kærlige hilse Andrea
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi - toget var et dansk tog (den såkaldte Gummi-Nase :mrgreen: ), så det havde ikke noget med ICE at gøre. Som konduktøren oplyste var det DSBs skyldt, de skal sende daterne (die Daten??) om togets “belægning“ i tiden, men det gjorde de for sent - som sædvanligt. Jeg har jo nu utallige gange oplevet, at systemet ikke fungerer rigtigt: enten bliver vognnumrene skiftet, vognernes rækkefølge er næsten altid forkert (fx. 84 - 81 - 83 - 82) og oppe over siddepladserne står mest: „kan reserveres“, selvom pladserne er allerede reserveret. Men når man nu kender toget og disse små detailjer, kan man jo leve med dem. Jeg er efterhånden vant til at give mine medrejsende de nødvendige informationer om toget.... :D

Vilmy: når du så godt kan lide friskpresset æblemost så lad os dog aftale noget for næste år - enten holder I en forlænget æbleweekend, eller en "æbleuge",i Lohals med hele (patchwork-)familien eller vi leverer på vej hjem i Haderslev, vi kommer jo næsten direkt forbi- hvor er problemet??? 8)

Grit - så mange æbletræer som din kollega har vi ikke, jeg tror vi har 10, men det er 10 forskellige sorter, så sæsonen trækker sig. Jeg er jo ingen „Pommologe“ eller hvad man nu kalder mennesker, som kender alle æbler. Men i vores gamle gæstebog stod der noget, skrevet af mennesker som ellers ikke kan spise æbler pga. allergi - og de sagde altså, at vi har mange meget gamle sorter, derunder en „Klar-Apfel“, som de godt kunne spise uden at få problemer. :?:

Andrea - da vi sidst mødte i Rudkøbing fortalte du jo allerede, at det med sprogskolen ikke hjælper dig videre - men alligevel kan man jo se, at du blev meget bedre til dansk! Jeg glæder mig til dine beretninger fra Langeland - så får jeg jo også lidt nyt fra Langelang på den måde, når jeg er tvunget til at blive i Hamborg! Hils nu dine to „mænd“ fra os - din søn skulle nok være en halv dansker efterhånden, ham kan du helt sikker lære rigtig meget af når det gælder det danske sprog! Hvad du mener med ø-sproget ved jeg godt!! Det er jo lige det jeg selv kæmper med - du tror du har lært noget på dansk...men det hjælper dig ikke når du pludseligt skal snakke langelandsk! :roll:

Og her hos os? Ja, vi var heldige i dag - vi kunne trods småregn nå at slå græsset og på den måde fik vi også en hel del løv væk fra græsplanen. Samtidigt kunne jeg pudse den største del af vinduerne, inden det blev for vådt derude. I morgen skal vi gøre rent inde i huset - det betyder i første omgang at vi skal „dræbe“ edderkopperne, som spreder sig her så utroligt hurtigt! -urgh... :|

Til sidst: danskeren Nicki Pedersen blev verdensmester i speedway i aften, tillykke med det! Det var spændende - altså for dén der interesserer sig for motorsport... :mrgreen:

Nok for i aften, der er meget at gøre i morgen og jeg skal stå tidligt op (der er motorsport igen - jeg vil gerne kigge formel 1 før vi går i gang). Så skal jeg se at få lidt søvn nu.

Sov nu godt, I kære,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Speedway er ikke lige min kop the, men Tom Krisitensen har noget :wink: .

Hilsen. vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Antworten