Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Nullermand - ja min kollega har så mange æbletræer. Jeg ved ikke slagser. Det bliver jeg hun spørge.

Jeg spiser gerne æbler og mine familie også.

kh

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften, venner,

en lille hilsen fra min side før jeg vender mig tilbage til strygetøjet (bæh).

Nullermand – Gummi-Nase hørte jeg ikke før. Det må jo være frygtelig når man ikke kender banens vaner.

Sidste weekend (lørdag og søndag) var jeg til Nordic-Walking-Kursus. Lørdags snakkede vi almindelig om NW, lærte at kende alle deltager (lærte at kende... lyder mærkeligt, bestemt ikke rigtig!!!!) og stavene blev ”angepasst”.
Søndags – og alle andre følgende timer – gik vi gennem skoven. Det er ikke så nemt – man må passe på forskellige ting. Der er mange, der arbejder forkert med staverne. Så er et kursus ikke forkert, at lære det ”von der Pike auf”.
Men det var ikke bare hårdt arbejdet – det var også meget sjovt! Fx fik vi bl.a.denne belæringer: Kig lige ud – og smil – og glem ikke at trække vejret!!! En af os sagde så: Hvad? Og alligevel hantere med stavene og går videre???

Desuden var det en fin efterårs-dag! Jeg glæder mig allerede på weekenden!

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det var sjovt i dag: jeg ringede til min allerførste kæreste efter vi fi kontakt via stayfriends for nogle dage siden. Vi var 12 år gammel, da vi var sammen i ca. 9 måneder og I kan tænke jer, at det var en meget morsom samtale. Hun kunne huske ting, jeg havde fuldstændigt glemt - og omvendt. Vi har straks aftalt et møde, der er jo så meget at snakke om efter alle disse år!

Vilmy - at Tom Kristensen har noget er da nok ingen der kan nægte - heller ikke jeg 8) ! Men derudovre kan jeg altså virkeligt godt lide motorsport. Det var ikke sådan før jeg lærte Niels at kende. Men han var selv engang aktiv i motorsport og sin bror er det stadigvæk. Hans bedste vens søn skal starte i GP 2 i næste år - så det var bare et spørgsmål om tid inden hans begejstring ville springe over.

Jeg havde ellers en travl dag og vejret var lidt kedeligt. Jeg kan ellers godt lide efteråret, men når jeg skal sidde ved skrivebordet hele dagen med kunstigt lys tændt allerede om formiddagen, ja - så er jeg altså knap så begejstret. Jeg ved godt at det bliver værre i de næste måneder, især efter tidsomstilllingen næste weekend, jeg skal altså hellere vænne mig til det. Måske skulle jeg flytte tingene rundt her i lejligheden, sådan at jeg i det mindste kan få lidt sol mens jeg arbejder foran et sydvendt vindue..det skal jeg tænke over!

Sov nu godt I kære
(jeg sov slet ikke i den sidste nat - det sker engang imellem, men normalt betyder det jo, at jeg skal sove som en sten i denne nat!)

Kærlige hilsner,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hejsa
her sker der ting og sager!
jeg er kommet i klemme i det det dankse skattevaesen og de er iikke til at spöge med. De er ved at behandle min selvangivelse for de sidste 2 är og selvom, at de ikke er faerdige sender de allerede en rykker, ikke bare for skat af leje nej ogsä for den b-skat som först skal betales i november. Belöbet er latterligt . Det drejer sig om 7000 Dkr. Men deres taktik er radikal. De sender med det samme en besked til de tyske myndigheder om, at de skal indkraeve pengene, hvis at jeg ikke betaler. Til nöd over lönnen. Det er meget svaert at komme i kontakt med dem . man lander et eller andet sted i danmark , der hvor de lige har tid til at tage telefonen. Jeg er noget rystet mä jeg nok sige. hernede er jeg vant til at fä fat pä dem, som har med sagen at göre.
Derudover har vi problemer med at fä lavet huset tilbage til helärshusstatus. Sönderborgs kommune vil have, at vi sä skal opfylde nogle energiekrav. Da vi köbte huset sagde de, at vi ville have 3 är til det . men nu siger de, at loven lige er blevet lavet om i mellemtiden.
Ja det bliver en härd sommer 2009. Vi skal have braekket gulvet op i hele stueetagen og have lagt flamingo i det for at isolere og sä skal vi have nyt tag.
Nu kan jeg jo godt aegre mig ret meget over, at jeg ikke har köbt hus pä langeland ligesom Nullermand!!!

Jeg skulle lige af med noget brok, men jeg önsker jer allesammne selvfölgelig en rigtig god dag og mit humör skal nok blive bedre när jeg om 8 dage tager til mommark og planter mine nye baerbuske
alsä mange hilsener fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Laila - det kan da ikke være rigtigt! Jeg kender jo skattevæsenet i Hamborg og kan godt forstille mig sådan en behandling hér. Hos os selv og også i vennekredsen sker det tit, at én har ballade med Finanzamt. De sender en falsk besked og når revisoren afviser den skriver de, at der foreløbig ikke skal betales noget som helst- de ville se på sagen en gang til. Men samtidig lukker de éns konto, fordi man ikke har betalt det falske beløb. Så kommer man straks i klemme - med husleje, forsikringer og det hele der jo også skal betales. Og hvad siger Finanzamt? „Det er ikke vores fejl - det er en systemfejl. Vi fik et nyt computerprogram, så det var computeren, der lukkede din konto.“ Utroligt. Men åbenbart er det det samme i Danmark. De stempler én som dårlig betaler, men i sidste ende gjorde de selv fejlen. :x

Sidste gang det skete spurgte jeg min bankrådgiver, om jeg nu få en dårlig ranking i banken. Hun sagde, at det var sådan for nogle år siden - men nu til dags lukker Finanzamt så mange kontoer pga deres egne fejl, at bankerne ikke længere går ud fra, at den hændelse har noget med kundens økonomi at gøre. I banken ærgrer de sig bare, at Finanzamt ikke får styr på deres ting - det betyder nemlig en hel masse fuldstændigt unødvenligt arbejde for bankerne! :roll:

Det med huset er jeg rigtigt ked af - så bliver det endnu mere vanskeligt for jer at flytte til Als og det kommer til at koste en hel masse penge. Jeg kan jo godt forstår, at nye huse skal bygges efter tidens standard mht. isolering osv. - det ville jo også være i éns egen interesse at spare på energiomkostninger. Men et hus der er 100 år gammelt er da noget helt andet. Når I ville sige „okay, så river vi hele lortet ned og bygger nyt“ ville de helt sikkert nægte det også og komme med „bevaringsværdi“. Jeg synes at lovgivningen ikke er tilpasset de forskellige forudsætninger - det har vi selv oplevet på Langeland: vi har to huse på grunden, et fra 1786 eller før (det var den første beboelse på grunden og den første beboelse i Lohals overhovedet) og så det nuværende „hovedhus“ fra 1800. Det ældre hus fungerer nu som skur. Vi ville gerne udbygge det ældre hus som bolig igen - men det må vi ikke. Så ville der jo være to boliger på én grund - ikke tilladt!! Vi kan få lov til det når vi bygger husene sammen, så der findes en indendørs forbindelse. Men det vil vi ikke: husene står der på den måde (altså skilt) siden mere end 200 år og vi selv synes, at den tilstand er „bevaringværd“. Kommunen er ligeglad med vores argumenter - de har jo deres lovgivning de skal holde sig til....

Hvad gør I nu - skal I virkeligt rive hele gulvet ud af huset? Findes der ingen mulighed for at få en dispensation? Det er jo det vi selv håber på i sidste ende....ellers kan det også være at vi bare holder op med at spørge kommunen om, hvad man må og hvad ikke.... 8)

Uha, sengetid igen! Kærlige hilsner,
Nullermand
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
skattevaesenet i HH har altid vaeret ret venlge mod os men mäske var vi bare ret heldige!
VI skal have en til at finde ud af om at tagspaerene kan bare et teglteg ellers kommer der plader pä. Der findes ja ogsä nogle der ikke er helt sä haeslige.
Vi har taenkt os at begynde at tage byggematerialer med op hver gang at vi körer derop . Vi har heldigvis en anhaenger. Der er jo noget billiger at köbe det hernede. Ja gulvet skal graves op. Vi for mäske en lempelse af loven men det betyder bare at vi ikke skal grave helt sä dybt. og det kan jo egentligt vaere ligegyldigt när man alligevel skal grave. Jeg er bare bange for at vaegene falder sammne när man beygnder at grave. SÄ stär vaegen jo i luften. Bliver de sä forlaenget? er der nogen her der ved noget om det? Det med jeres ekstra hus ; hvis man ikke spörger fär man heller ikke noget nej!!!
Mange hilsener fra Laila
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen, I kære,

Finanzamt og Telekom – en ”neverending story”.

Vi selv skulle få en hel del penge tilbage en gang for nogle år siden. Men vi ventede...og ventede. Til sidst spurgte vi efter – og fik svaret at vores Lohnsteuerjahresausgleichsantrag (sagt man das?) er ankommed der. Hææææ? Kære mand, vi fik jo en besked at vi skal få penge tilbage. Så skriver I beskede til hvem som helst uden at de havde skrivet før? Mmmhh, sagde manden – og fandt vores Antrag og deres besked i en stor ordner! Oh æh ja – så har I pengene på jeres konto senest næste uge.
Og vi ventede igen og igen – og spurgte efter. Sendte I overhovedet en Lohnsteuerjahresausgleichsantrag? Grrr – ja! Og I bearbejdede den allerede!! Oh – virkelig?
Til sidst viste det sig at ”pga en systemfejl” var vores tilbagebetaling allerede markered som ”udført”. Selvfølgelig!!! Systemen havde set en handskrivene Häkchen på papiret!! Vi kunne jo se, at der var handskrivene noticer og Häkchen der!!!! Hvor dumme – tænker de – er mennesker????

Ellers har vi stadig ballade med vores bil, men har nu endelig fået en Ersatzwagen. En teknisk Dienst kommer ud til værkstedet på 6.11. ....

Hilsen for nu

Gabi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

:P ...har aldrig haft problemer med skat eller deres tyske pendant, Finanzamt, med min selvangivelse (et nyt ord, Gabi).

Håber I har det godt. Jeg skal have datteren i erhvervspraktik i dag (sammen med resten af børnehaven :P) .

vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen! :)

Hvad er det et super vejr. Solen skinner og inken regn.

Jeg var med min lille børn til vandredagen i dag. Min datter har en første vandredag i dag. Vi tænder en lejrbål og en grill. Det var so deijlig. Mine børn glædede(eller glædte?) sig meget. Nu sover de. :mrgreen:

vi ses!

kh

Grit :D
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

>> Jeg er bare bange for at vaegene falder sammne när man beygnder at grave. SÄ stär vaegen jo i luften. Bliver de sä forlaenget? <<

Hej laila,

det er muligt men ikke i en gang. I må grave ned under fundamenten kun 1 til 2 m per gang, stabiliser vægen der, fylde hulet og efter gør anden stykk væge.

Arkitekt Nullermand, er det rigtigt?

Hilsen til jer alle, jeg må tilbage til skriveborden

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Laila - Ralf har fuldstændigt ret: kun en meter ad gangen siger man, men det har ikke noget at gøre med, at væggene ellers hænger i luften. De står jo på deres fundamenter, så der skulle være plads til at grave lidt ned uden at de hænger frit. 1-meter-reglen skyldes faren for „Grundbruch“, det har noget med jordens tryk på væggene og fundamenterne at gøre, men helt nøjagtigt kan jeg ikke forklare det på dansk. Når I ikke graver dybere en jordoverfladen omkring huset sker det alligevel ikke noget - så kan i gerne grave op det hele med det samme. Men man gør det nok bedst rum for rum - ellers bliver det hele jo totalt kaotisk!

Jeg er lige kommet hjem fra min „blinddate“ med min gamle skolekammerat og første kæreste. Det var da utroligt, at vi efter alt den tid, mere end tyve år, kunne snakke så godt med hinanden - som om vi aldrig havde mistet hinandens spor i livet. Vi blev for trætte og måtte slutte for den her aften - men der er altså temmeligt meget vi gerne ville vide af hinanden, så vi skal nok snart mødes igen. Hun havde gamle billeder fra den tid, vi gik i skolen - det var sjovt. Sammen kunne finde ud af navnene af de meste af vores skolekammerater. Jeg vil nu spørge min mor, om hun måske har opbevaret mine gamle billeder på loftet. Så tager jeg dem med næste gang.

Ellers var det også en flot dag - vejrmæssigt. Det var lige så dejligt her som Grit skrev det. Arbejdsdagen var knap så dejligt, men det vil jeg hellere glemme nu.

Nu skal jeg sove,
har det godt, I kære,
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Nullermand - nå det huskede mig på min møder.Det er her også ca. 10 årer. 1989 afsluttede jeg skolen. Det var en deijlig tid, skoletiden. Ja hvor tiden gået. :shock:

Så, når børn afhentede, har jeg ferie, en uge.Juchhu!

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

ikke noget nyt herfra. Niels er kommet hjem tidligere end forventet og jeg glæder mig til en hyggelig weekend. Det skal blive regnvejr - men det er i orden. Huset er alligevel udlejet indtil søndag, så hygger vi os bare her med vasketøj, strygetøj, god mad og DTM i fjernsynet.

dmi varsler nattefrost for den næste uge, så passer det godt. Næste weekend kan jeg så tage georginerne op og lægge tulipaner og narcisser ind i jorden. Så skal båden flyttes fra marinaen til den gamle havn. Hvis det passer med vejret glæder jeg mig allerede nu til en lang weekend med løvrive og beskæringssaks...Men først venter den her weekend hvor jeg ikke skal noget som helst - dejligt!!!

Sov godt, I kære,
Nullermand
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

tre dobbelt post :?: :(
Zuletzt geändert von Nicola am 25.10.2008, 10:44, insgesamt 1-mal geändert.
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

dobbelt post :roll:
Zuletzt geändert von Nicola am 25.10.2008, 10:43, insgesamt 1-mal geändert.
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Antworten