Der kan man se hvor individuelt det kan være. Hvis jeg måtte vælge, ville jeg til enhver tid vælge min egen skolegang (efter det "tyske" system med prøver osv) end det jeg har oplevet og hørt af det danske.
Jeg ved også godt, at eksamensangst også findes der, hvor prøver sker jævnligt. Sådan mente jeg det heller ikke. Men min teori er, at hvis man ellers ikke er vant til at blive testet, er det ENDNU mere stressende når man så engang skal til en prøve hvor virkelig meget er afhængigt af resultatet.
<<<
jeg mener personlig, at ingenting er så intetsigende som en test på et stykke papir eller at skulle stå foran hele klassen og løse en opgave. der kan være mange grunde til at eleven ikke kan opgaven. måske har han ikke fortsået opgaven. måske er han ikke helt frisk. for generet for at tale i et større forum. det er kun eksempler. men man ser igennem sådan en test kun: han kan ikke. selv om han måske kan, men ikke i denne situation.
<<
Her er vi faktisk HELT enige. Det er lige derfor, jeg er så meget imod det danske mundtlige testsystem - i kontrast til skriftlige prøver som indeholder FLERE spørgsmål og som giver flere muligheder for at vise hvad man kan og ikke kan.
Jeg afsluttede i mit HH-eksamen Erhvervsret med 11. Jeg fik et spørgsmål om funktionærloven (2 sider i bogen - som man godt måtte have med) og havde samtidigt mulighed for at "brillere" med kendskab til ferieloven og forskellige feriepengesystemer. Det kendte jeg til fra praksis.
Havde jeg fået et spørgsmål om købeloven f.eks., havde jeg måske lige fået 7. Så jeg er meget uenig i den store afhængighed af mundtlig eksamen med kun et spørgsmål, som det dyrkes her i DK.

ninni1