Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
tak for jeres medfølelse. Sørfehøjtideligheden var meget trist. Der var så mange mennesker i kirken og derefter på kirkegården, derfor gik jeg ikke med hen til graven. Det gør jeg i det næte dage.

Nullermand,
så har I ikke rigtig kureret jeres forkølese begge to. Som man jo ved er en forkølese når den kommer tilbage er slemmere som på første gang. (Hört sich merkwürdig an! :oops: )Så skal du nu virklig passe på dig, ellers bilver du stadigvæk syg, når jeg er i Hamborg igen. :wink:
God bedring til dig og Niels.

Grit,
here regner og blæser det også i dag.

Jeg var sikker på at vejret ville skifte når jeg har pudset vinduer. Jo, så var det lige som altid. Jeg blev færdig med det sidste i morges :( :shock:

Gabi,
god bedring også til dig. Håber din kollega ville også klare dit arbejdet lige så som du gør det når han er væk.

Nu smutter jeg for i aften, før jeres "Computer-virus" smitte til mig. :wink:

Ha' det godt og pas på jer - tage noget varmt på, det vil blive iskold i weekenden.
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

en livstegn fra mig.

Jeg er også langtid-forkøled. Det begyndte med efterårs ferie i Oktober og selvom tre ugers rationer af antibiotika er jeg stadigvæk ikke rigtigt rask igen og jeg gider det heller ikke!

Jeg er stadigvæk i danskursusen med Nicola men må nu fokussere lidt mere på sækkepibeorkesteren fordi vi har en vigtig concert i Januar.

Tusind gode ønsker til jer alle, særlig til alle syge.

Drøm sød,

Ralf
Basti85
Mitglied

Beitrag von Basti85 »

hej,
jeg er en ny medlem.jeg høber i forstod mig. jeg vil arbejde næste år i danmark og vil gerne prøv at skrive dansk. måske vil "irgendjemand"chat med mig. tak for hjælp... :P
hilsen basti
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej mine venner!

Ralf god bedring!

Bastie hjertelig velkommen i sprogtræning. Jeg håber du føler dig godt her. Hvor mange lærer du dansk?

Hvor søger du et job?

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
at første en hilsen til jer, mine syge venner Gabi, Nullermand og Ralf. Håber I har det snart bedre – god bedring til jer.

Tidlig i morges fik vi den første sne. Det var ikke ret meget, men sneploven var alligevel i færd med at skovle sne. :roll: :shock: Selv om jeg ville sove ud vågnede jeg meget tidlig pga. støjen og orange blink. De lavede så meget larm fordi skovlen skrabede over næsten blanken asfalt og til sidst blev kilovis salt strøet – aldeles meningsløst!
:shock:
Basti,
velkommen! Vi glæder os altid, når der dukker én op. Det er en god øvelse når man skiver nogle linjer hver dag. Du er velkommen til at prøve dig her! Det gør vi jo også :wink: .

Lige kom min datter. Hun vil henter mig til adventsudstillingen. Jeg vil gerne købe en mørkerød Amaryllis, den ville jeg plante i et stort glas og pynte med gran og nogle glitrene kugle. Jeg har allerede set sådant et og det så meget flot ud men færdig gjort var det alt for dyrt.

Vi snakkes ved.
Kærlig hilsen og god weekend
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen!

God bedring til dem af jer, der er syge. Jeg ligger selv i sengen og slapper af for at komme af med både forkølelse og feber :oops: .

Velkommen, Basti. Godt du tør kikke herinde; vi bider ikke :D . Og du kan sagtens gøre dig forståelig. Det er en god idé at bruge dansk noget mere, hvis du vil flytte hertil. Hvad har du tænkt dig at arbejde med? Hvordan lærer du dansk lige nu?

Heide, sne har vi heldigvis ikke endnu, men den kommer på et eller andet tidspunkt. Bare ikke mellem jul og nytår, håber jeg, da vi skal flytte deromkring. Nej, datteren og jeg bliver hvor vi er, men vi har sagt den andne lejlighed op og flytter sammen. Manden har fået arbejde i byen, og så bruger vi mindre tid på landevejene.

Ellers ikke noget nyt fra mig; håber I alle har det godt og nogle af planterne kan reddes.

Kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Weekenden er forbi, og jeg er ved at være rask igen...hvor arbejdsgivervenligt af mig :oops: .

Hjemvendt fra endnu en weekend i det midtjyske (den sidste, håber jeg), kan jeg konstatere, at ingen har været i huset for at stjæle støvet og Nullermands små søskende, som er ved at vokse sig store i det sønderjyske.

Håber I har det godt. Jeg øsnker jer allesammen en god uge 48 (ups, I tæller jo nok ikek i uger, som vi gør heroppe).

God nat nu.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

morgenen er rolig og grumset, men jeg kan godt li’ sådan en dag.
En uge fuld med private handlinger ligger foran mig, ikke så meget kontorarbejdet som sædvanlig.
Min veninde bliver halvtres i dag og så skal jeg derhen og gratulerer. Derefter vil jeg henter en anden veninde til en lille jule-indkøbstur med kaffepausen. :wink:
Til i morgen eller overmorgen har jeg planlagt at lave jule-småkager. :)

Vilmy,
tillykke med din forhold. Når I flytter sammen, så bliver det nu mere alvor. Men I har jo allerede prøved at leve i fælleskab nogle weekender, derfor tror jeg at du kan godt klare det hele med børn og manden. Det er virklig godt at han har fået et job i nærheden så hurtig.
Håber at du har overstået forkølesen, men pas på dig, den kan hurtig komme tilbage og som regel dårliger som før.

Jeg tror, vi har allerede én eller to her i kredsen som blev ramt af sygdommen igen, god bedring til Jer.

Min datter kom hjem i weekenden. Hun følte sig også dårlig tilpas, havde ondt i benene og hoved. Men i morges gik hun på arbejde – altså arbejdsgivervenlig, selvom hun arbejder jo stadigvæk uden løn under sin PJ.

Det er så småt ved at være på tiden at jeg smutter nu. Jeg skal pakke gaven og gør mig selv fin. :wink: :mrgreen:

Jeg ønsker jer en god uge 48 !
Jeg tæller nemlig også i uger når jeg taler om jobbet i Hamborg. Denne gang skal jeg derhen i uge 49.

Kærlig hilsen herfra
Heide
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide,
godt du er smittet med kalendervirussen :D . Det gør livet nemmere når alle ved hvilke datoer man taler om uden at have kalenderen frem hver gang.

Og tak for dine gode ønsker. Ja, alvorligt er det vel. Vi tilbringer i forvejen næsten al vor tid sammen; så vi er ved at lære hinanden at kende.

Er vinteren kommet for at blive? Her er det koldt, men totalt uden sne.

Så, tøsen skal hentes fra børnehaven.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Basti85
Mitglied

Beitrag von Basti85 »

hej og tak for velkomen :P ,
jeg har læret dansk 2 monåde siden i Hamburg og håber jeg kan start min ny
job i februar. Jeg vil tage en ny uddanelse i Esbjerg eller på Fyn.
Hvordan lærte i dansk? Og kommer i fra danmark?
hilsen basti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej mine venner,

først hjertelig velkommen til Basti. Det er fint at se dig her. Du lærer dansk i 2 måneder? Det ser ud som om du er en dygtig elev.
Jeg selv er ikke fra Danmark; min mand og jeg holder ferie der i mange år. Derfor begyndte jeg med at lære dansk sproget – først på aftenskole og nu her i sproghjørnet.

Vilmy – det glæder mig at I nu flytter sammen. Dejligt at manden har fundet et job i byen – til lykke!!! Jeg synes juletiden er en rigtig god tidspunkt at flytte sammen og begynde samlivet med en hyggelig julefest.

Jeg er stadig sygmeldt denne uge. Det ser ud som om vi har igen sygestuen her inde i... Så fra min side god bedring til alle andre patienter.
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/s010.gif[/img] [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/s030.gif[/img] [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/p025.gif[/img]
Nullermand – jeg havde godt tid for at læse i bogen. Så tror jeg, jeg kan sende den tilbage til dig senest næste uge.

I øvrigst kunne jeg aldrig klare det med ”ugen 7, 48” eller hvad som...
Når nogen siges ”ugen ...” spørg jeg altid ”Hvilken dato er det?”

Hilsen

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,

Vilmy,
i går kom vinteren med magt, men i dag bliver det varmt og sneen er næsten smeltet helt væk igen.

Basti,
har du allerede en uddannelsesplads i Esbjerg eller på Fyn og om hvad for en uddannelse drejer sig det?
Jeg kender Esbjerg godt, vi var mange gange på Fanø og så igen og igen i Esbjerg.
Vi er allesammen Tysker her i Sproghjørnet og af og til dukker en Dansker op – desværre alt for sjældent. Jo, det er vist lidt mærkelig at vi ikke taler på tysk med hinanden, men på denne måde lærer vi dansk.
Lærer du dansk på aftenskolen ?

Efter to eller tre glas champagner :wink: ikke mere fra mig, skal gør noget af mit arbejde nu; manden kom lige hjem og vil spise middag :oops: .
Hilsen, Heide
Basti85
Mitglied

Beitrag von Basti85 »

hej heide,
jeg lære dansk 6 timer om dag til 12.12.08. måske kenner du den berlitz skol. Det er en forberedelsekurs.
jeg skal start min uddanselse hos gfk. Jeg skal lære noget over tourismus, men kun for 3 månede. Derefter få jeg en job hos???
det vidt jeg ikke, måske Legoland :P
hilsen basti
KathiBS
Mitglied
Beitrag von KathiBS »

Hej marsvin

Jeg hedder Kathi og lære dansk i den sidste tid. Hvordan har du det? Jeg er ikke godt.
Jeg lære alene(?). Men jeg gør lille fremdskridt. Jeg bor i Braunschweig. Hvor bor du i Wolfenbüttel?

Hilsen

Kathi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
nogle sort småkager er lavet :wink:
Hele Huset dufter efter kanel og andere jule krydderier. Efter sådan en dag har jeg selv ikke appetit på søde sager, vil hellere spise noget solid med salt ... :wink: - smager i morgen på småkagerne.

Basti,
jo, selfølgelig kender jeg Berlitz-Skolen. Seks timer Dansk om dagen, det lyder meget hård. Hvor mange er I i kurset eller studerer du helt alene.
Hvad betyder GfK ? Gesellschaft für Konsumforschung ? Jeg kender intet andet...
Undskyld, alt for mange spørgsmål. :oops:

Nogle små rettelser til dig (men uden garanti):
... om dagen....
... måske kender du ..
... der er et ...kursus (kursus sb., -set el. kurset, kursus el. kurser, pl. kursussene el. kurserne)
... et job ...
... det ved jeg ikke ..

Kathi,
velkommen! Har du ikke lyst til at kigge forbi hos os af og til, det ville være fint.
Hvorfor læser du Dansk?

Det er stadigvæk lidt rolig her. Det ser ud som om er I alle i den ene eller den anden sygestue, eller ej ? :shock:
Håber at I er snart på højkant igen! :!: I hvert tilfælde god bedring igen.

Sådan vil jeg spise mit ostebrød og hygge mig foran fjernsynet.

Hilsen, Heide
Antworten