Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

vil lige ønske Jer alle et Godt Nytår - Gud bevare sproghjørnet!!! :mrgreen:

Ja - Dronningens tale blev set, flæskestegen blev spist, rødvin er der nok af og så kommer der champagner og æbleskiver lidt senere.

Det ser ud som om det bliver til en rolig nytårsaften i år - de fleste af naboerne er ikke hjemme. Haveslangerne ligger parat, men der sker nok ikke så meget i nat.

Jeg håber I alle er tilfredse med årets forløb og har grund til et positivt syn på det kommende.

Kærlige hilsner,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Godt nytår allesammen!

Håber I hoppede godt i det nye år. Vi var sammen med venner, og de 4 børn under 10 år havde alletiders nytårsaften med knaldperler (ja, Grit, de hedder sådan :wink: ) og hundepropper. Desuden så vi byens fyrværkeri og fik børnechampagne. Så den rigtige champagne må vente til i aften, når manden er hjemme og endeligt flyttet ind.

Vi skrives ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
vi kom godt ind i det nye år, meget rolig og uden egne fyrværkerier. Det gjorde vores naboerne, der bo lidt længere nede af os. Jeg tror, at der var alt folk som synger i kirkenkoret til besøg. Der var så meget spektakel, fyrværkerier næsten en time og vores genbo skældte i morges over nogle hundepropper eller raketter i postkassen :mrgreen:

Da min datter var yngre, smed hun sammen med nogle drenge hundepropper eller lignende i kloakeringen. På grund af bulderen gjorde det jo meget sjov - desværre var naboerne meget sur og lavede ballade med børnene og os.
Så skete det nu sidste natten med postkassen, men denne gang var vi ikke blandet ind. 8) :mrgreen:

Jeg ønsker jer fortsæt godt 2009 !
Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Jeg ønsker også jer et godt nytår!

Her var det meget roligt og hyggelig. :)

Nu starter vi i 2009 i sproghjørnet. :mrgreen:

kh

Grit
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
vi er ogsä kommet ind i det nye är pä en rolig mäde.
Jeg önsker jer alle et godt nytär.
Nu har jeg brug for lidt hjaelp- Jeg er ved at skrive en ansögning pä dansk. Men jeg ved ikke hvordan jeg skriver de danske bogstaver!!!
Jeg har en list e fra min mands dansklaerer der stär f.eks alt 0248 for et lille ö. pä det numeriske tastatu. Nu har jeg sä prövet at trykke pä akt 0248 men der sker ikke noget !! Hvordan skal jeg göre det sä, at det bliver rigtigt?? Er meget taknemmelig over lidt hjaelp. Den skal nemlig mailes i morgen.
Mange venlige hilsener fra Laila
Hurra hurra skolen starter igen imorgen, sä er ungerne undervejs igen og mor har ro derhjemme!!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Laila,
ingen anelse, men du kan godt kopiere disse bogstaver æ, ø å med ctrl + c ctrl + v.

Gruss, vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
mange tak
hilsenLaila
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Laila,
måske hjælper det:

Für mich hat sich folgender Weg als gut erwiesen, da ich viel gemischte Texte D/DK schreibe und die Zeichen ganz einfach auswendig gelernt habe:
å 229 æ 230 ø 248
Å 179 Æ 198 Ø 216,
aber voher immer ALT und 0 . Oh, ich vergaß zu sagen, das geht nur über den Zehnerblock.

Grüße aus Lippe
Günter
heidiho
Neues Mitglied

Beitrag von heidiho »

Hej Laila,

ellers kan du versøge og omstille noget i dine Systemindstillinger / Hardware / Tastatur / Landeseinstellungen, oder so. Desværre arbeijder jeg med mac og ikke med windows, so har jeg kun en ænelse, om det er den rigtige vej. Men det er sikkert at du kan omstille din Tastatur til den danske sprog. Og hvis du var heldigt med de blir "z" til "y" og omvendt, ö til æ, ä til ø og ü til å. Husk nu at stille det tilbage.

Venlig hilsen
Heidi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesammen.

Mon ikke Lailas ansøgning er på vej nu; jeg krydser fingre.

Det nye år bragte sne og solskinsvejr, og desværre allerede det første trafikuheld her i huset (manden blev påkørt af en lastvogn efter sin allerførste arbejdsdag :oops: :( ).

Vi nyder vinteren, selvom trafikken er farligere nu; og mest af alt nyder jeg ikke at skulle køre så meget mere, da vi nu kun har et hus at bo i :D . Hele huset er lettere kaotisk lige nu; små flyttekasser overalt, men vi kommer langsomt igennem. Desuden gav det mig foranledning til at rydde op i mine ting, og tre store kasser er allerede afsted til deres nye ejere. Rar med lidt oprydning og hurra for det danske genbrugssystem: alt det, jeg ikke selv kunne finde nye ejere til, kommer til genbrugsbutikken, hvor det kan erhverves for få penge af andre mennesker, som måtte være glad for det. Tøsens plyslænestol, som hun ikke har brugt i et år, kom ikke engang til disken for at blive afleveret, inden en ny ejer dukkede op :wink: .

Vi skrives ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner!!!
Det er nu tid at sige ”Hallo” igen!!! Jeg håber I alle har det rigtig godt og nød den første uge i 2009.

Laila – prøv det med systemindstillinger. Jeg synes det er den bedst e metode for at skrive å æ ø.

Ellers skete her ikke ret meget jeg kan berette om. Vi har snevejr her og det er hundekoldt. I går havde vi -17 grader. Jeg kan ikke huske hvornår det var så koldt.

Der var nu allerede alt fra mig – en ellerto veninder venter på en mail fra mig!

Jeg glæder mig at se Jer alle her igen ret ofte!!!

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

jeg er her også, men er fanget (fængslet?) af mine julegaver: nogle gode bøger! Er færdig med Stieg Larsson (desværre - kunne godt læse mere om Mikael og Lisbeth, men en trilogi består altså af tre bøger - og dem har jeg læst nu :( ) og er nu i gang med den norske forfatter Jo Nesbø. Har én af jer læst noget af ham? Jeg vil nemlig gerne spørge, om det er vigtigt at læse "Harry Hole"-rækken i den rigtige rækkefølge. Jeg fik blandt andet "Rødhals", nr. 3 i rækken, men tør ikke rigtigt at begynde med at læse den. Kan én af jer sige mig, om jeg hellere skulle begynde med bånd 1 (som jeg ikke har endnu)? Derimod fik jeg, sjovt nok, et eksemplar som er forsynet med forfatterens autograf. Det skyldes en fejltagelse, hvormed en bog som har været med til bogmessen havnede i lige den forretning, hvor Niels (på kattens ordre :mrgreen: ) handlede.

Ellers var nytårsaften langt fra så rolig som jeg havde forventet - tværtimod! Vi var atter ikke så lykkelig over vores naboers fyværkeri. De nærmeste naboer var som sagt ikke hjemme, men raketternes rækkevide er også øget - det havde jeg ikke regnet med. Der findes nu åbenbart også masser af raketter, der kommer ned til jorden som et sky af glødende gnister. Vi stod lige i den "rigtige" vindretning for en halv snes meget berusede mennesker længere ned ad gaden, jeg stod først måbende og derefter skrigende i haven og så gnisterne falde på stråtaget mens jeg selv fik dem på hovedet. Havde to dage efter nytår stadig skorf mellem mine hår - utrolig at sådan noget kan købes legalt i DK! Vi havde haveslangerne parate på begge sider af huset men behøvede heldigvis ikke bruge dem.

Det var det slemste nyårsaften siden vi har købt huset - det bliver bare værre og værre fra år til år. Der er åbenbart fremgang i udviklingen af nyt fyrværkeri - mens der ikke er fremgang i et ordentligt kontrolsystem. Vi samlede resterne af "batterierne" ind sent om aften - eller hellere tidligt om morgen, for at finde ud af, om det var lovligt fyrværkeri - og det var det! Det kom fra Ålborg! I det mindste skal Vilmy nok vide, hvorfor jeg fremhaver det: det er et firma som var på alle Danmarks TV-sendere med en reklame om "det bedste og sikkerste fyrværkeri" - Tak skal I have, deroppe i Ålborg!!!

Næste gang går vi rund med seddler før nytårsaften - måske hjælper lidt information (men jeg tror ikke rigtig på det).

Koldt er det også her - men langtfra så koldt som i det centrale Tyskland. Fra i morgen skal vi være uden nattefrost igen. Det håber jeg på: jeg kunne lige nå at bringe 200 blomsterløg ind i jorden før frosten slog til - men jeg sidder også tilbage med mere end 300! Efter DMI bliver fredag til en afgjort plantedag i denne uge - så vær venlige og kryds fingre for mig og løgene! :D

Kærlig hilsen,
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand.

Det lyder da som en slem nytårsaften. Svigerforældrene bor også i et stråtækt hus, og jeg kender deres frygt. Svigerfar bruger også aftenen med haveslangen og ønkser sig silende regn til nytår hvert år. At der ligefrem var den værste nytårsaften I har haft der, lyder virkeligt stygt.

Fyrværkeri er ikke mis sag heller; min datter får ikke lov at vige fra min side, iklædt sikkerhedsbriller mm. Heldigvis er vi altid i enden af en blind vej med rolige beboere, og manden i huset der bruger fyrværkeri, men hans fuldtidsbeskæftigelse som soldat lader ham arbejde med det med pæcision og disciplin. Selv knaldperlerne bliver kontrolleret og tildelt af os voksne for ikek at lade dem kaste dem på hinanden.

Brandsår på hovedet er noget meget smertefuldt; føj! Om sedlerne hjælper, ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd.

Forhåbentlig er du fænglset og ikke fanget :wink: . Gode bøger er altid godt. Godt at katten er så gavmild. Jeg har stadig den 3. Stieg Larsson til gode, men læser p.t. en del sociologi for at træne hjernen lidt. Inden jeg glemmer det: "Mænd der hader kvinder" er blevet filmatiseret.

Det skal blive lunere i weekenden, men -17 grader har vi aldrig været i nærheden af, Gabi. Kun -8 en enkelt dag. Min PDA giver mig temperaturvarsler fra +2 - +5 grader for Odense, så mon ikke du får dine blomsterløg i jorden.

Havedage, dem glæder jeg mig til. I sidste års køren til Randers er haven kommet for kort. Nu er jeg hjemme igen på fuld tid, og haven kan glæde sig; det gør jeg også.

Så, arbejdet kalder igen.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
mange tak for jeres tips. Jeg ligger med 40 i feber. Sä jeg fik en veninde i köbenhavn til at lave ansögningen. Nu vil jeg andre tastaturet pä min "gamle" baerbare. Sä bruger jeg den när jeg vil skrive pä dansk.
Stakkels nullermand. Jeg troede heller ikke, at man kunne köbe sädan noget möj i danmark men det bliver vaerre og vaere. Jeg gär slet ikke ud nytärsaften. Jeg sidder indendörs og kigger ud. Min 1. mand manglede en 1/2 händ pä grund af fyrvaeri og jeg har haft patienter nok som manglede et öje etc.
Nä nok om det . Jeg önsker jer alle en god weekend.
Mange hilsener fra Laila
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Nå Nullermand, det er ikke så godt med fyrværkeri(et eller en).
Om os har vi også mange raketer. Vi har haft kun 2 batterier og lille fontæner og det var godt.

Vilmy - jeg skal grine, at jeg det læste over din mand. Min svager har 2 datteren og de været også soldater. :mrgreen:

På min abbejde går det igen også godt. Jeg 4 børnerne og i næste uge kommer nok en lille dreng. Så har jeg 4 med en år og 1 med to år. Det bliver travlt men jeg kender mine ble-prutter :wink: (kan man det så sige?) og det går en lystige januar. :mrgreen:

Laila - har fungerte med min tip? Du har ikke skrevet mere.

Nå nu har I alle en god weekend!

kh

Grit
Antworten