Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

sentsommeren skifter til efteråret. Men indtil i går har vi haft meget fint vejr hernede. Den tyske vejrtjenst lover, at i går var det den sidste dag for i år med mere end 25 graders varme. De må nok have ikke taget fejl med prognosen. 8)

Nullermand,
brændet er i det tørre nu, men det er ikke tørt. :( Bonden kom i øsende regn og har ikke haft en presnning på træet. :shock:
Så skulle bilerne blev flyttet på gaden og nu ligger brændet i vores Carport til at tørre ud. I weekenden skal vi opstable det og så kan vinteren komme.
For resten skal jeg sige, at det er ikke billigt at varme huset på med træt, men det er meget mere hyggeligt som oliefyring. :D

Ma jeg få din opkrift om den kage med mirabeller? Det er jo virklig lidt vanskeligt med mirabellerne. Jeg har allerde lavet marmelade og har stadig nogle poser i fryseren, men der mangler en rigtig god opkrift til kagen.

For i dag har jeg besluttet mig, at det er en “husholdningsdag”. Jeg ville ikke sidde ved skrivebordet og lave kontorarbejdet og selfølgelig ikke arbejde eller skrive timevis med PCen ellers tiden flyver af sted.

Vi skrives ved!
Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!!!!

Her er Gabi marsvin igen!!!! Hjertelig velkommen Gabi-Jaabi.
Ja, Nullermand, jeg synes også at man ville sige Jaabi i Berlin-omegn – fx: Det jeht ja nu jar nich, Jaabi!

I øvrigt kan I godt kalde mig ”Gabi-Kohlrabi”. Det er hvad min mor siger af og til.

Heide – næh, I vores afdeling kunne vi ikke skaffe orden. Det er jo nu siden den 17.6. en af os sidder alenepå kontoret. Først var det mig og da jeg var på ferie var det min kollega. Og nu er han igen næsten alene; jeg har bare tid, at arbejde i egen afdeling omeftermiddagen. Om formiddagen sidder jeg på et helt andet kontor med helt andet arbejde. Jeg kan virkelig sige... i mellemtiden har jeg ikke lyst til det mere... Men det siger ud som om det bliver på den måde mindst en eller to uger.

I går begyndte jeg igen med Nordic-Walking. Om sommeren skiftede jeg til svømning. Det var den 26.9. jeg tog min sindste svømning-tur i søen på campingpladsen – desværre.

Vores valnøddetræ i haven mener det ret godt med os – der er så mane nødder i år!!! Hvis jeg ville være en egern – jeg ville ikke vide hvor jeg skulle begynde med at spise!!!

Desværre kommer pindsvinen mon ikke i år.... vi har set en død pindsvin på gaden (bæh – den stakkels var meget ... plat). Alligevel stillede jeg en tallerken i haven til pindsvinen med specielt pindsvinfoder --- men den står der stadig urørt.

Jeg ønsker Jer alle en hyggelig aften!!

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Det skal selvfølgelig hedde "---min SIDSTE svømning-tur"

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

vejret er ikke så godt denne weekend, det regner og er temmelig koldt. Derfor er det bare i orden, at vi ikke kunne tage til Lohals. Niels skulle til lægen i går og bilen i værkstedet. Jeg havde nogle møder - så blev vi altså her og hygger os nu indenfor med læsning, madlavning og katteforkæling. Man kan jo næsten ikke længere lægge sig et sted for at læse eller se fjernsyn, uden at katten er med. Når Niels er her vil hun absolut ligge i hans arm som et spædbarn - men det gør hun kun hos ham.

Jeg ved jeg er lidt sent på det men i morgen vil jeg endelig bestille blomsterløg. Det var så pænt i forårs især med de mange botaniske tulipaner i græsplænen. Dem skal jeg have mange flere af, så de kommer til at dække et større areal. Det med stauder og roser bliver jeg til gengæld nødt til at opgive: rådyrene bliver frækkere hvert år og det kan ikke betale sig at købe flere planter. Maske skal jeg overveje at indhegne et stykke af haven og så begynde forfra i den indhegning.

God nat nu, I kære
kærlig hilsen
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle -

nu har jeg helt glemt at skrive om kvæderne. Men ikke kun havde jeg glemt at skrive om dem - jeg har også helt glemt dem i bagagerummet af min bil! Og dét kunne lugtes, da jeg i dag havde brug for bilen! :D

De klarer sig godt derude, det er jo koldt nok. Men nu skal det altså være - de skal forarbejdes til noget andet! Problemet er, at vi selv ikke spiser kvædegele (jeg selv spiser hverken gele eller marmelade og Niels´ årlige behov er mere end dækket med brombær- , ribs- og mirabellemarmelade.) Heldigvis findes der en veninde, der er så vild med kvædechutney (efter Vilmy´s opskrift) at hun spiser det som pålæg om morgenen, som bilæg til frokost og som pålæg om aftenen igen. :shock:

Jeg skal altså igen gå i gang med de der hårde tingester - godt, jeg kunne komme af med halvdelen af høsten hos min mor! Og godt, at det var et dårligt år for kvæderne - vi har heldigvis slet ikke høstet så meget som vi er vant til. Men nogle kiloer skal nu alligevel forarbejdes til chutney og gele. Og hvad laver jeg så med de glas jeg har tilbage fra sidste år? Vær dog venlige, kære venner, og send en PM. Jeg sidder med kvædechutney og kvædegele fra sidste år og vil gerne komme af med det. Er der ingen der har brug for det? Jeg skal nok betale portoen - bare der findes én der kunne tænke sig at spise det.... :roll:

Jeg drukner også i æblerne, men dem kan man ikke komme af med så let. De holder sig jo ikke frisk så de skal enten blive til saft med det samme eller ende på kompostbunken. Vi prøver som hvert år også at lægge dem på lager i vores anneks - så fuglene kan få dem når det begynder at sne. Jeg har drukket så meget æblesaft at det er mere end nok for det næste årti - men æbler har jeg stadigvæk. Jeg har så mange forskellige sorter og de modner lidt efter lidt...jeg skal nok blive ved med at drikke friskpresset æblesaft lige hen til julen. Det skulle ikke undre mig når jeg til sidst udvikler en allergi...... 8)

Nok for i dag, I søde,
katten råber - jeg skal komme i seng!
Sov godt, allesammen,
Nullermand :D
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

en lille hilsen fra mig hvis I husker mig :oops: :mrgreen: .
Jeg er ved at tage nordpå!
Var i Dortmund i går for at se Green Day og er lidt træt, men det skal jeg nok klare. Pigerne sover stadigvæk og katten sover på min skød.
Stakkels kat, skal være alene nogle dage, men min veninde kommer hver dag nogle gange for at se efter hende. Vi bor i samme hus.

Jeg kan kun anbefale Nullermand´s kvædegele og kvædechutney - hmmm :) .

Ha´ en rigtig god dag,
kærlige hilsener fra
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Nullermand - jeg kan også godt lige chutney. Min tante har tidlig haft chutney og det var meget lækkert.
Æbler har vi ikke så mange, men da vi var hos vores venner har vi få mange æbler og den smager meget lækkert.
Nu er det rigtig koldt og vinden blæser meget.

På mororvejen A 20 har vi haft sne i sidste dagerne med mange ulykker. :shock:

Nicola - jeg var også en lang tid ikke mere her. :|

Vi ses

Grit
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

Nicola – Green Day!! Meget lækker!! Både Dirk og jeg kan godt li’ deres musik.

Nullermand – oh ja...jeg kan godt huske din kvædegelee. Det smagte virkelig fantastisk – og jeg var allergisk imod det. Det var sådan en stor skam...

Det lydder som om du har endelig fundet et par briller, som passer til dig.

Heide, du må selvfølgelig berette hvor smuk og klog vores Nullermand ser ud nu!

Hvad skal jeg berette... måske kan I allerede gætte det. Jaaaaaa!!! Netop!!!! Nu er min kollega syg igen!!! Den anden kollega, jeg træder i stedet på (er det rigtig?????) kommer forhåbentlig tilbage på mandag. På hans plads sidder nu en anden kollega og jeg kunne veksle i mit egen kontor igen. Puha – der venter arbejdet... jeg kan ikke beskrive, hvad jeg føler hvis jeg betræder mit kontor. Jeg kunne virkelig græde...
I dag lavede vi lidt sjovt og sagde, vores gode Kalle er bestemt igen syg i nogle uger – så kan han straks holde juleferie efter sygdommen. Hahaha – det er meget spænnende. Alligevel hvar han der i 5 uger!!! Det var tydeligt mere, vi alle havde forventet! Ærgerligt er at han altid bliver syg hvis der er noget i vejen, det ikke passer ham. Det er dog mærkeligt...når jeg er ikke godt tilpas og føler fx forkølet eller hvad som helst – så går jeg straks til lægen og venter ikke på en situation jeg kan ikke li* og siger ”Pah, das habt Ihr nun davon” – noget på den måde.

Men jeg vil ikke jamre for meget. Der var også en ret fin dag!! Det var den dag, Dirk ringede til campingpladsen i Danmark og reserverede allerede en plads til næste år!!! Nu har vi noget at glæder os til. Næste år vil det igen passe at tage til Danmark, fordi Dirk har jo nu diskusprolaps-operationen i nakken på mandag. Det skulle allerede har været sidste mandag, men det udskydes (?wurde verschoben?) Så vil han har det bedre næste år. De sidste 2 år var temmelig hård for ham med alle disse smerter og tabletter...

Nullermand igen – det er en skam dine æbler modre der i jeres annex. Vi spiser meget gerne æbler og tager en med til arbejdet hver dag.
Kan I ikke stille et skild op fx ”æbler yum Selbstpfluecken”? Eller måske er der den en eller anden bondemand med heste. Jeg synes heste spiser også gerne æbler. Det ville være i hvert fald bedre at smide dem på kompostbunken.

Nu god nat

Vi ses

Gabi marsvin
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle -

Nicola: det er din egen skyld, når du anbefaler mine kvæder her - nu får Du en pakke! :mrgreen: Men jeg venter lidt med den, jeg læser jo at du ikke er hjemme de næste dage. God fornøjelse på Stevns og hils din skat!

Grit: du får også en pakke! Som I alle kan se bliver det nu farligt at navne ordene „kvæde“, „chutney“ eller „gele“ her i hjørnet! - Altså pas på - ellers truer en pakke! :mrgreen:

Gabi, du bliver skånet...desværre, men med din allergi kan det jo ikke nytte at sende glassene afsted til Wolfenbüttel. Måske har den anden Gabi, altså Jaabi brug for noget...? Og måske kan jeg friste dig med brombær- eller ribsmarmelade??

Jeg er i fuld gang med de nye glas af unyttig syltetøj - kvæderne skal jo væk - men så har jeg i hvert fald noget jeg kan pine jer med i næste år! Hehe..... :mrgreen:

Gabi igen: det med brillerne trækker lidt ud. Jeg går stadig med min bofælles gamle briller, og det er stadig kun sent om aftenen jeg har brug for dem. Jeg vil i hvert fald have Niels med når jeg køber mine egne, men han har ikke så megen tid. I dag kom han hjem, og det var ikke planlagt. Men det var fordi han selv nu er plaget af en meget mærkelig allergi og skal til lægen igen i morgen. Til gengæld skal han arbejde i weekenden... :| ...hvis altså de få stablet ham på benene igen i morgen. Han har det ikke særlig godt i øjeblik og er straks gået i seng. Den stakkels, han ser ud som en „Streuselkuchen“ og det kløer som vanvittigt - men vi ved ikke hvad det egentlig er. Håber, de snart finder ud af det, så man kan finde en terapi...

Nu skal jeg følge min „Streuselkuchen“ og sove lidt, han skal jo få en ordentlig morgenmad inden han tager afsted i morgen tidlig.
Sov godt, I kære,
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

Nullermand – brombær- eller ribsmarmelade ville være fint! Jeg selv lavede nogle glas solbærmarmelade. Det var første gang i mit liv jeg prøvede det. Indtil næste solbærsæson vil jeg kigge efter forskellige opskrifter for at prøve forskellige slags.
Kvædegelee var virkelig meget lækker... Jeg fik ikke ”Streusel” i ansigt eller på kroppen, men det køvede i munden og halsen.
Stakkels Niels, jeg kan godt forstelle mig hvordan han lider. Skal der laves en allergietest?
Hvis det kløer siger jeg altid ”Ich koennte mir die Haut abziehen”. Ingen som har det ikke, kan forstår det. Man kradser og kradser og hvis stedet er endelig blodig er smertene bedre end kløen. Forhåbentlig kan Niels far hjælp ret snart! God bedring til ham!

I går havde min far fødselsdag. Dirk og jeg var der for at gratuelere, men fødselsdagfesten med familien er i morgen.
I overmorgen tager vi til loppemarkedet. Der er længe siden da vi besøgte et.

Købte i allerede juleslik? Reolerne i butikkerne er jo fyldt med det i nogle uger! Men vi sagde streng ”Nej – først til 1. advent”.

Hvad med Jer? Spiste i allerede marcipankartoffler, honningskage eller pebernødder?

Hilsen
Gabi
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
allesammen
jeg er tilbage fra kur. Bortset fra hjemveh var det rigtig godt.
Jeg vil da meget gerne have kvædegelee!!!!
Mange hilsener fra Laila
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Gabi - ja vi spiser nu også juleslik. Vi bager peppernødder og andre skli i december. Min datter glæder sig meget på det.

Men har I købt julegaverne?

Jeg købte julegaverne til min børn. Vores datter har fødselsdagen i januar. :shock:
Min forældre og svigerforældre får en lille gave. Vi har ikke en ide. Det er altid meget svær at funde en lille gave. :(

Vi glæder os meget når kommer juletiden.......

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

jeg kommer forbi til at ønske jer en god weekend. :)

Grit,
nej, jeg tænker ikke på julen og julegaver nu. Jeg har alt for meget travlt med mange andere ting, fx. min forældre, som skal flytte sydpå næste år. Men indtil da har jeg meget at gøre og forberette
Gabi,
Jeg har lige købt honnigkage i går men ikke ikke spist den.
Det med din kollega er en skam, hvor gammel han er? Jeg kan god forstår dig og dine andere kollega og jeres galgenhumor.
Nu ser det ud, som om Nullemand har ikke sine nye briller, sandsynlig skal jeg læse op spisekortet for ham hvis vi mødes. :mrgreen: :wink:
Nullermand,
undskyld, at jeg har glemt at skrive en PM til dig. Jeg er i Hamborg næste uge, men ved ikke om det passer med et møde. Jeg lover at melde mig! God bedring til din streuselkage :wink:
Nicola,
det er dejligt at høre fra dig igen. Håber du har det godt. Jeg ønsker dig nogle afslappende dage med din skat. Hils ham fra mig.
Laila,
velkommen tilbage efter kuren. Jeg håber at du har det bedre nu.
Hin HP er rigtig god.

Slut for nu. Jeg ville gerne se den krimi i fjernsynet fra begyndelsen.
Ha’ det godt I kære.
Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Har I også set filmen i DR1 idag?

Det var meget uhyggelig, men spænende.

kh

Grit
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Grit,
jeg har ikke set filmen, vi bor jo alt for langt sydpå.
Here kan man ikke tage imod (empfangen???) dansk TV, hverken med kabel-tv eller parabol.
kh, Heide
Antworten