Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
her i HH kan jeg desværre heller ikke se Dktv.
Min Kur var bare rigtig god, fik slappet af. Lærte at omgås bedre med min sygdom og jeg lærte en masse søde mennesker at kende.
På kuren mødte jeg en dansker. Hun har haft et slagtilfælde. For at kunne få træning, har hun søgt en masse stipendier, og var nu på kur i St. Peter Ording. Hun får ikke noget offentligt tilskud og betaler så den fulde pris 48000dkr. Det gjorde et stort indtryk på mig, hvordan hun kæmper for at få det bedre. Det holdt også lidt et spejl op for, hvor godt vi stadig har det her i Tyskland, med tandlæge, speciallæger osv. Flere af de andre der var der, brokkede sig meget over, at kuren var for kort, maden får dårlig osv. Når jeg fortalte dem om, hvordan det er i Dk troede de ikke rigtig på det.
Nu er det jo næsten jul! Jeg har sat julelikør igang, Appelsiner med kaffe, sukker, kaffebønner, kanelstang og 2 flasker doppelkorn. Så har jeg noget til julegaver.
Kan i nu have en rigtig god søndag
KH fra Laila
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle -

Laila, velkommen tilbage! Hvis det er i orden kan du få din kvædegele allerede i morgen. Jeg skal arbejde hos en ven i Bergstedt om eftermiddagen, så jeg kan godt smutte forbi hos jer?!

Gabi og Grit - jeg spiser slet ingen juleslik, heller ikke til jul. Indtil nogle år siden var jeg helt vild med den, kender i Baumstämme? - dem kunne jeg spise masser af! Men mærkeligt nok: chokolade og søde sager kan slet ikke friste mig længere. Jeg bytter nu også gerne en pose marcipankugler med en pose saltlakrids - DET er min yndlingsslik i dag.

Heide, hen til tirsdag og især tirsdag aften er jeg totalt optaget i den næste uge - så jeg håber du bliver lidt længere i Hamborg dengang, jeg vil meget gerne se dig men helst onsdag eller torsdag aften. Passer det?

Laila igen: undskyld jeg ikke kom videre med rettelsen af din hjemmeside, men jeg har så travlt i øjeblik. I dag sad jeg indtil klokken 23 med oversættelserne til Niels´ firma. „Tysk versionering“ kalder de det og de vil have det færdig inden november. Den spændende del gik også godt fra hånden, det var sjovt med de tekster der ikke kun skulle oversættes men også passe med en bestemt længde - der skal man rigtig tænke sig om, hvordan man udtrykker tingene kortest muligt men alligevel på en måde der lyder godt. Men nu er jeg i gang med prislisterne der bare skal oversættes - et meget kedeligt arbejde med masser af gentagelser.

Streuselkagen har det desværre ikke meget bedre. Den sov næsten hele dagen, så kunne dens kløende mærker ikke drive den til vanvit. Alligevel skal den stakkels arbejde i morgen, han mistede jo en arbejdsdag om fredagen og skal nu derfor gøre sit arbejde færdig om søndagen. Han skal altså til Ålborg i morgen tidlig, så jeg skal også se at komme i seng, ellers får han ingen rigtig morgenmad - og det skal han!

God nat, I kære
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Så er det mig igen:

Heide, jeg fik ikke læst din PM inden jeg sendte mit sidste indlæg. Nu ser det ikke godt ud for os, men lad os i hvert fald snakke med hinanden på telefonen. Jeg ringer mandag aften!

God nat og god tur!
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej Nullermand,
har færst lige læst at du skal til Bergstedt i dag ,Har sendt en pn med handynummer.'KH fra Laila
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
det er da bare lige luksus!!!Fik lige bragt kvædegelee til døren. Fluks måtte jeg lige prøve det med en skive toast. Nam nam bare lækker. Nu må jeg bare lige be om opskriften fra Vilny på chutney. Til næste år vil jeg også have kvæder i haven. Tager det lang tid før man kan høste??
Mange hilsener fra Laila
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

lige så som Laila har jeg også fået kvædegelee i dag. Men det var ikke Nullermand som har foræret mig den, nej det var vores lejer. Han bor med sin veninde i vores Einliegerwohnung (tror ikke, at da eksistere sådant et mærkeligt ord på dansk :wink: ). Jeg fik tit hjemmelavede gaver fra ham, fx. småkager eller praliner og sidste uge var det Zwiebelkuchen.

Laila,
St. Peter-Ording kender jeg godt. Mine forældre plejede at holde ferie hvert år på samme sted og det var i SPO. Selvom vi selv elsker at rejse til Danmark nu, længes jeg af og til efter den kæmpestore sandbank. Vi havde planlagt at rejse derhen i efteråret, men har sent afbrud pga. af min mors sygdom.
:(
Nullermand,
ok, lad os tale i telefonen i morgen aften. Måske passer det på onsdag hos mig. Men jeg kan ikke love det allerde i dag.

Nu skal jeg pakke kufferterne og derefter hente datteren ved banegården. Hun kommer tilbage fra Bern.

Ha’ det godt indtil næste uge.
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

jeg glæder mig allerede meget til den lækre kvædegele....hmmmmm :D .
Tusind tak i forvejen, Nullermand.
Måske kan jeg sende en pakke med saltlakrids tilbage :mrgreen: ?
Jeg holder heller ikke så meget af juleslik og jeg køber den bare til børnene, men ikke allerede nu. Det skal være i december, ikke før.

Vi nyder vores efterårsferie hos Steen.
Børnene slapper af og laver ikke så meget ved siden af at læse, sidde foran pc´en eller tv. Steen og jeg er på tur mere ofte.
Men i går tog vi en lang tur langs klinten allesammen. Vejret var meget godt og klinten beskyttede os fra vinden. Jeg kunne gå bare med t-shirt, men vi skulle jo også klatre meget og fik varmen ud af det :wink: .

I dag har vi ingen planer, men der ligger også en bunke træ ved siden af huset som skal skaffes ind i udhuset :P .

Ha´ en god dag allesammen,
kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

Dirk har oversået operationen og så kan han hjem igen. Min bror og jeg henter ham fra Hannover. Jeg kører ikke ofte og ikke gerne. Så er jeg meget glad at jeg har min bror som "chaffør"

laila - fint at du havde en god kur. Hvor længe var du væk? 3 uger?

Det trænger mig også til en kur, i det mindst til et godt stykke afslappning. Fra mandag indtil i dag måtte jeg igen arbejde på 2 forskellige steder. Heldigvis kunne jeg få fri i morgen!

heide - min kollega er 57. Han har ikke rigtig lyst mere til arbejdet od det kan mærke ret godt! Men det er jo ikke den rigtige vej at komme med en sygmelding så tit...

Hilsen til Jer

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

det var en temmelig hård uge med masser af arbejde og andet stress og nu har jeg trukket mig tilbage tll Lohals for nogle dage. I dag lavede jeg slet ingenting, bare læste foran ovnen og så fjernsyn (der var "Så det synger" - det elsker jeg at se).

I morgen venter der lidt havearbejde. Æblerne skal ryddes fra græsplænen og blomsterløgene skal komme ind i jorden. Og så er der mit hjemsøgte bed hvor intet blomstrer bortset fra de sidste Lupiner - alt andet er spist af rådyrene. Georginerne fik slet ikke lov til at blomstre i år, dem tager jeg op i morgen. Alt andet skal bare skæres ned, og i næste år skal det hele indhegnes, selv om det ikke ser pænt ud. Men bedre et grimt hegn end at kigge på rådyrenes kedelige rester igen.

Niels købte masser af bøger for mig, en af Jo Nesbø - den manglede jeg i serien, og så nogle af Elsebeth Egholm. Hende kender jeg ikke men er meget spændt på, om det er noget for mig. I hvert tilfælde er jeg nu godt dækket ind og vinteren kan komme!

Og nu skal jeg tilbage til ovnen og bogen.

Ha´ en god søndag!
kh
Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

Her skete heller ikke ret meget – uden at jeg arbejdede igen på 2 kontoret for 2....
Jeg er i mellemtiden bare træt og vil ha’ at vikaritatstiden endelig kommer til en end.

Nullermand – vi havde de fineste georginer i år man kunne tænke sig. Der gør mig meget ondt at rådyrene spiste alle dine fine blomster!
Vi var ikke så dygtige med havearbejde som sidste år... Men vi har sat nye blomsterløg – gefållte Schneeglöckchen, Märzenbecher und Herbstzeitlose.

I dag har vi en solskinsdag og luften dufter mere efter forår end efterår. Desværre er jorden i haven meget vådt; så lad jeg være det med at arbejde der.

Dirk har overstået diskoprolaps-operationen i nakken og er hjemme igen. Næste år skal følges en anden......måske allerede i foråret. I hvert faldt tager vi til DK så skal operationen være marts/april eller efter vores ferie (september/oktober).

Ha’ en fin søndag I alle

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

En kort hilsen fra mig.
Er tilbage i Tyskland.
Havde en lille bil-ulykke med en knallert på min sidste dag i Danmark, skal skrive mere en anden gang...
Skal til sygehus i morgen :( og vil være uden internet nogle gange.
Måske skal blindtarmen fjernes, de er ikke sikkert hvad der er galt...
Ralf, hvis du læser med så ved du hvorfor jeg vil ikke komme til dansk på mandag.
Glæder mig til kvæderne, Nullermand, tusind tak på forhånd!
Måske kan de kurere min mave :mrgreen: .
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Nicola - god bedring til dig! Det lydder jo ikke så godt.

Her er der noget nyt at berette, så sender jeg bare nogle hilsener til Jer

KH

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Kære Nicola,
også held og lykke fra mig. Jeg krydser fingre til dig og håber, at du er snart tilbage hos dine pigerne.

alle,
herhjem hos mig skete ikke ret meget. Sidste uge var jeg på arbejdet i Hamborg og derefter hos mine forældre.
Vi har stadigvæk lunt sentsommervejr, med lidt tåge og sol. Pga det dejligt vejr var vi i Baden-Baden i går. Vi besøgte udstillingen "Der blauer Reiter" i Museum Frieder Burda. Det var meget imponerende at se så mange billeder af berømter maler.
Derefter sad vi på terrassen i en Cafe med en glas vin, kiggede på folk og nødt et glas vin. :wink: Det var en feriedag indimellem alt for meget travlt. :)

Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej Nicola,
god bedring her fra Hamborg.
Hilsen Laila
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god morgen!

Det er i dag et vejr.....regnen øser ned og man skulle bedre blive liggende i sengen.

Desværre har jeg en termin hos tandlægen om eftermiddagen og skal gå ud - brrrrr.

JEg håber I har det godt, speciel til Nicola god bedring en gang til!!!!

Hilsen

Gabi
Antworten