Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
g_abriele
Mitglied

Beitrag von g_abriele »

Derfor er jeg jo back-to-mine-roots (som den engelske immigrant vil sige :D ) og fordi jeg kommer fra Köln hedder jeg nu Jaaabi

Sådan ... jeg prøver at sove tidligt i dag ...

vi ses i morgen ... eller overmorgen ... eller på torsdag ... eller fridag ... eller i næste liv ... eller i outerspace ... eller eller ....

. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/more/bigs/a227.gif[/img]
Wenn jemand (Auswanderer-Fragen) oder Fragen zu Fyn beantwortet haben will, versuch ich das gerne per PN (wenn ich kann !)
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

God morgen allesammen,

jeg plejer at pynte mit hus i ugen før den 1. advent, ikke tidliger og lige som sagt, skærer jeg hul på "Stollen" også ikke før. Men undtagelsen bekræfter reglen: hele familien kan ikke modstår småkagerne :wink:
Når de er færdig, så smager vi på den med det samme, selvom de er stadig varm. :D

Gabi,
hvis du har lyst til at lave "Stollen", så få du min opkrift per PM. Men den er en helt specielt slags, uden zitronat og orangat (ved ikke hvad det hedder på dansk) kun med rosiner, mandler og masser af smør :wink: .

Nu skal jeg skynde mig til frisøren og derefter tager jeg til byen. Mine forældre fejre Diamantbryllup om to uger og derfor leder jeg leder efter noget smart tøj.

Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Også god morgen!

Jeg pynter også med min datter i weekenden. Vi bagte småkagerne i sidste weekenden.Den smager så lækkert.

Jeg bager altid en "Quarkstollen". Den er meget lækkert.

kh

Grit
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
jeg var på ferie i mommark. Mot internet var i stykker, det er hårdt når man ikke kan læse sine mails i næsten 2 uger!!!
Heide, må jeg også få din opskrift på stollen uden orangeat og citronat??
Vi har allerede spist æbleskiver, selvom at der er lang tid til jul.
I denne uge er der julebazer i den danske kirke i hamborg, det er bare så hyggeligt. Er der nogen af jer der tager derind??
eller til kirkekonzerten??
Mange hilsener fra Laila
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Laila,
selføgelig må du få min opskrift. Jeg sender dig en PM, senest i morgen.
Jeg viste ikke, at æbleskiver er en slags "julekage". Jeg laver æbleskiver hele året, min mand og min datter er helt gal dermed. Jeg har fået opkriften fra vores gammel bornhomsk veninde og hun lavede en masse æbleskiver om sommeren. Jeg kan godt huske, at vi har spist den mange gange ude på terrassen til aftenkaffe.
Jeg er i Hamborg igen næste uge. Men det er vel nok for sent til konzerten og julebazaren, ikke?

Grit,
Quarkstollen lyder godt, jeg elsker den også. Men min mand gider ikke at spise kvark, ost osv.
Fordelen er, at den skal ikke hvile - tror jeg!

Hilsen herfra
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
lailadk

Beitrag von lailadk »

Hej
koncerten var den 14-11. Men julemarkederne slutter først den 22-11. Åbningstiderne kan ses under www.weihnachtsbasare.org
Hvis at i endnu ikke var i den danske kirke eller de andre skandinaviske kirker, så er det en god mulioghed for at komme ind og se dem indefra
Mange hilsener og en god dag til jer allesammen fra Laila
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen,

Heide, det ville være fint at f[ opskriften!

Jeg vidste heller ikke at æbleskiver er en slags julekager. Da jeg gik til danskursus spiste vi dem til hver lejlighed :D og de smagte altid!!!!

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Hej!

Heide - ja kvark-stollen lykkes altid.......... :wink:
Jeg kan ikke lide gær. :shock: :mrgreen: Nu kan jeg også bage en stollen :D

Hvor er Vilmy og Nullermand???? Holder de ferie? :mrgreen: :mrgreen:

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

det er længe siden jeg skrev her. Der var ikke noget særligt i vejen, havde bare lidt travlt og så bliver jeg ja lidt forums-træt eller i det hele internet-træt ind imellem – men det kender I jo efterhånden.

Jeg er i Lohals, kun for et kort ophold, jeg skal tilbage til Hamborg i morgen. Men i går aftes var der julefrokost her i byen, og det var vores venner fra caffeen der stod for den, så den ville vi altså ikke gå glip af. Det var forresten min første rigtige julefrokost og det var en hyggelig aften. Den forskellige mad på buffeten kendte jeg alligevel – det var nogenlunde det samme min svigermor lavede til jul hvert år. Men det er dog meget sjovere at spise sammen med omkring 60 andre mennesker her fra omegnen og derefter finder ud af, hvem de er og hvor de bor hennne....og at de selvfølgelig alle har kendt én eller var i familie med én der engang boede i vores gamle hus.

Stemningen var god, selv om musikken – en lokal band der spillede danske og engelske rock-klassikere – i første omgang syntes at forvirre gæsterne, der var i det fleste tilfælde op i pensionsalderen. Men så begyndte den tilsyneladende ældste herre i salen at danse med hver eneste dame han kunne få fat i... og så var isen brudt! Vidst var der nogle der blev nød til at stoppe dele af deres servietter i ørene (og jeg går ud fra at andre bare slukkede for deres høreapparater) – men når der er levende musik i byen SKAL der danses, sådan er det på landet!

Julefrokosten begyndte kl. 18 og klokken var næsten 1.30 da vi forlod stedet. Så I kan tro vi morede os godt!! Og I kan også tro at jeg er temmelig træt i aften – men én historie skal jeg lige fortælle før jeg smutter: vi lærte en kvinde her fra byen at kende (vi har i årevis købt pindebrænde fra hendes vejbod uden at møde hende personligt) og snakkede om Niels´ familie på Fyn. Og så viste det sig, at hendes datter er flyttet fra Langeland til Fyn – hun har købt en lejlighed lige i det hus, Niels farfar ejede indtil han døde midt i tresserne. Niels´ forældre arvede huset dengang og solgte det hele for 63.000 DKK. Kvindens datter ejer nu en tredjedel af huset – hun gav 1,3 mio. for lejligheden! Kvinden fortalte om lejligheden og at hun troede, at der i et hjørne, hvor der er en mærkelig plade på væggen, må har været en lille elevator fra den oprindelige køkken i kælderen op til spisestuen. Og Niels kunne så fortælle, at han som lille dreng blev overtalt af sin ældre bror at tage en tur med den. Hele Danmark er en lille landsby.....det er jo ikke første gang vi støder på så mærkelige forbindelser!

Sov nu godt, allesammen – dét gør jeg i hvert tilfalde!

Nulllermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

i øjeblikket er jeg også lidt" internet-træt" - lige som dig, Nullermand.

Jeg har ikke rigtig lyst at lave noget som helst efter arbejdet.

2 gange om ugen laver jeg Nordic Walking og det er ret fint, at se alle julepyntede huse og haver...eller kigge direkte i stuen :D

Onsdags havde vi stor Aufregung (siger man ophidselse??) på arbejdet!
Der var en bombetrussel – eine Bombendrohung – for vores bygning og vi alle havde straks at forlade vores kontorer. Pladsen og gaden omkring underreten blev afspærret. Da der også var markedet var der en hel del folk, som ikke passede at tage en anden vej. Kan man tro det? De skældte og var heltuindsigtsfulde.
Til sidst fandte bombesporhunde ikke noget – heldigvis.

Så gik ugen straks forbi. Næste uge har bare 4 arbejdsdage for mig! På fredag har jeg fri og vi tager til Erzgebirge i en weekend. Det bliver fint at se mine veninde og sin ven igen.

Næste havde jeg glemt at berette at jeg går til loppemarkedet – men nu vil jeg gerne selv prøve at sælge noget. Vi er tre damer på standen og det bliver bestemt ret sjovt

Hilsen til Jer alle og en dejlig weekend!!!!

gabi
stockente
Mitglied

Beitrag von stockente »

Det var en meget god uge i DK. Tak for en sympatisk og hyggelig aften på stambord i Århus og i Stralsund :!:
[url=http://www.abload.de/image.php?img=stock-erpelxy-kopie2vwnb.jpg][img]http://www.abload.de/img/stock-erpelxy-kopie2vwnb.jpg[/img][/url]
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Metaltræthed også her...det har været alt for meget arbejde og alt for megen stress i det sidste halve år.

Nu er jeg her, og kan med glæde se, at I har holdt det danske vedlige. Det er godt!

Ingen julefrokoster her hos os; jeg trænger mest af alt til mindre af alt, bortset fra min familie og en god bog. Sidste bog var i øvrigt engelske Pat Parker med Life Class. God bog.

kh. vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied

stockente hat geschrieben:Det var en meget god uge i DK. Tak for en sympatisk og hyggelig aften på stambord i Århus og i Stralsund :!:
Hej allesammen!

Ja vores stambord var meget hyggelig....... :D

Nu har vi snart juleaften og ferie. Mange smuke gaver venter at vi den pakke ud..... :wink: I dette år har vi også danske gaver.Det var en rigtig dejligt år og jeg glæder mig meget på næste år.

Har I alle en hyggelig juleaften og en god nytår!

kh

Grit
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

marsvin: tak for PM! Jeg ønsker jer også en glædelig jul og jeg håber at du kan bruge indholdet af min pakke til noget ;-)

Nicola: jeg er allerede i Lohals men „mit kontor meddelte“ i dag, at der venter et brev fra dig. Det glæder jeg mig til! Hvis ikke vejret bliver dårligere skal jeg være i Hamborg igen den 24. – bare for en enkel nat efter et besøg hos mine forældre. Og så tager jeg hele min julepost med herop og læser den foran ovnen. :D

Vilmy!! Godt at læse dig igen her! Det er længe siden. Har prinsessen det godt? Er du klar over at jeg slet ikke ved hvordan hun ser ud nu? Hun må jo være en stor pige efterhånden... Nu kan man nok ikke længere bilde hende ind at der har været en håre i haven, og at den har efterladt noget til hende. Men jeg tænker alligevel tit på den påske, det var sååå sød med hende! 8)

Jeg skulle være i seng nu, men Camilla Plum påstår at rødkålen til julen skal simre i mindst tre timer og at det skal ske helst en uge før. Det med datoen gik galt, men det med de tre timer kan jeg overholde. Og det har kålen nu lige overstået og i morgen skal den smages til.

I aften lavede jeg „prøvemad“ til Niels og mig fordi vi igen står for julemaden til hans familie i år. Jeg ville helst vente på, at en anden kommer med en invitation, men man skal jo også planlægge, så jeg meldte (måske for tidligt) ud: det er her det sker! Jeg tror det også er for sent til at vente noget andet: familiens jul skal holdes i Lohals – sådan er det nu engang og det er jo også i orden, jeg finder mig i det, Sådan har det nu været i de sidste 7 år og da ingen anden har lyst til at ændre på den ordning...... :roll:

Jeg prøvede et nyt opskrift af And à l`orange i aften og det gik fint. Jeg lavede også en anden sovs – en mere traditionel sauce for dem, der ikke kan lide orangesovs. Jeg serverer altså to slag sovs til anden – bare for en sikkerheds skyld. Så laver jeg den omtalte rødkål dertil og to slags kartofler og en meget lækker selleri-purree – den er lidt specielt og jeg tror ikke, at alle kan lide den. Men Niels og jeg synes godt om den, så den skal være med!

Hele vores jule-planlægning afhænger dog af vejret. Vi skal 400 km ned og 400 km op igen for at besøge MIN familie – og den tur tager vi kun når vejret virkeligt tillader det! Vores besøg anden juledag, Niels familie, skal komme over fra Sjælland – og de skal også kun køre i bil hvis det er sikkert. Nå, det få vi se....

Camilla er helt sikkert ikke tilfreds med mig, rødkålen har ikke fået den sidste pift endnu – men pyt med det! Nu er det sengetid.

Har det godt, I kære – og hvis ikke jeg nå at vende tilbage før jul:
God jul til Jer alle!!
Dänemarkfans
Mitglied

Hej Nullermand!

Fik du brevet? :wink:

KH

Grit
Antworten