Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
der er mig igen. :wink:

Gabi,
pokker til uheld med Dirk, den stakkels. Var der ikke allerede en operation sidste år? God bedring til ham.

Jeg skal indrømme at det mangler ikke på tiden når jeg kommer ikke in gang „med nogle linjer hver dag“ lige så som jeg har lovet.
Nej, jeg er stadigvæk lidt skuffet, fordi der findes ingen muligheder til at tale på dansk. Kontakten til vores danske venner er kølet ned, pga. af misforståelsen vi har haft i sommeren 08. Jeg tror, jeg har skrevet om det (Doppelbelegung des Sommerhauses :shock: ). Og den anden gammel venninde er på plejehjemmet. Hun er dement og være ikke i stand til at skrive eller tale i telefonen. Før i tiden fik jeg regelmæssig breve fra hende.
Og desværre findes da ingen danskundervisning hernede.

Sæler,
velkommen hos os.
Teksten er meget flot skrevet. Kun nogle få taler perfekt dansk her, næsten alle er tysk. Men det er en god øvelse at skrive her. Prøv det!
Holder I ferie på Fanø hvert år? Jeg elsker øen meget. Vi har lejet sommerhus i Sønderho mange gange, men ikke én gang om sommeren, kun uden for sæsonen.

Her er nogle forslag fra mig – uden garanti: :wink:

Gabi, migræne er skræggelig!
>> skrækkelig

Håber, at du følder bedre nu!
>> Håber at du føler dig bedre nu!

For mig det er et første gang at pøve at skrive hele teksten på dansk.
>> måske: Det er den første gang for mig at skrive hele teksten på dansk.

Jeg vil glæder mig, hvis I allesammen kan hjælpe mig og måske korrigerer fejlerne?!!!!
>> Jeg ville glæde mig, …. ??

Mit danskurset har begyndet for fire ugen siden, jeg lærer med en private lærer.
>> Mit danskkurset begyndte for fire uger siden.
>> eller: Jeg begyndte med Dansk for fire uger siden.

På fårhand mange tak
>> På forhånd mange tak!

Grit,
du har skrevet, at du begyndte med uddannelsen. Hvad læser du?

Nok for i dag, strygetøjet venter på mig.
Håber vi skrives ved.
Kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Ups, jeg har lavet en kaffepause indimellem, så kom der nye indlæg :shock:
Gabi,
jeg har glemt at ønske dig god bedring - Men nu ved jeg allerede, at du har det bedre. Fint!

Det er den gode råd fra Gabi: Et eller to nye ord hver dag :wink:

Hilsen, Heide
Dänemarkfans
Mitglied

Beitrag von Dänemarkfans »

Heide - jeg lærer nu endelig min pædagog og den i hele anden weekenden. I marts har vi snart alle weekenden skole. Det er hårdt, men det er meget interessant.

Jeg har søde børn nu og så går det rigtig godt. Min kollega får to små børn og et barn med en år. :roll: Hun ha' så meget travlt.

kh

Grit
Sæler
Mitglied

Beitrag von Sæler »

Tak @ jer alt for korrigere mig, det er rigtig godt!
På tysk nu:

Ich finde das klasse von euch und freue mich sehr, denn nur so lerne ich und ich will wirklich schnell lernen!!!Nach 6 Monaten autodidaktischem Üben,Lesen,"Machen und Tun" und bislang 4 Wochen mit Lehrer (nun, seit Februar), suche ich dringend eine Möglichkeit, kontinuirlich zu schreiben.

Jeg lærer ikke kun for mig eller mine ferie på øen, men jeg vil gerne flytte til Fanø i løbet af dette allerde år.
Mange ansøgninger er skrivet.... håber at have succes meget snart.
Derfor jeg bør forstå, læse og skrive dansk så præcis som muligt til jeg finder arbejd .

Intil videre skal jeg bare holder ferie der.

Men jeg savner Fanø hver minuter - så meget. :| :|

Gabi, mit største problem er også grammatiken og desuden udgøre plural. :oops: :|
Hilsen
Sæler

Mein Herz gehört Fanø
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

Heide, det er rigtig; Dirk havde en diskusprolaps-operation sidste år (nakken) og den 1.2 var der nu den næste op (Lendenwirbel). Vi håber så meget at han vil ha’ det bedre snart. Han kunne jo ikke står eller løbe mere end 10 minutter – et det var allerede temmelig lang!! Selvfølgelig får jeg ikke en helt ny mand tilbage (hahaha), men vi håber meget at vi kan gå en tur til stranden i vores ferie i år!!!

Det er virkelig en skam vi har ikke noget at tale dansk med. Mit gammel kursus (hørte jeg) eksistere stadig men næsten halv aften snakkes på tysk. Det var jo grunden, jeg holdt op med det...
Sidste år havde vi min dansk penneveninde og sin mand til besøg. Det gik ret godt med at tale dansk, men selvfølgelig mangler daglige øvelse. Jeg prøver nu igen at læse eller skrive på dansk så meget som muligt.

Sæler, jeg kan godt forstårat du savner Fanø! Min veninde er helt vildt med Fanø, vi møder hinanden næste uge – efter en lang tid!!!
Jeg selv savner Fyn – der specielt udsigt over Lille Bælten med de to broer!!! - lige i øjeblikket vi forladder campingpladsen.....

Hvad arbejder Du? Vil du gør det samme i DK eller lave noget helt nyt?

Hilsen

Gabi
Sæler
Mitglied

Beitrag von Sæler »

Hi Gabi,

held og lykke & god bedering til Dirk!!!
Bor din veninde på Fanø??
Vil du gører mig en tjeneste,væsrsgo?

Hilsen øen fra mig, når du kører hen... :oops:

Jeg kigger af HP fra Danibo (www.danibo.dk) hver dag, for at se Nordby og havnen i "Webcam".

Du vil gerne vide, hvad jeg arbejder?
Jeg arbejder som kontorassistent og det er også, hvad jeg vil gør i Danmark (forhåbentlig).
Desuden vil jeg gerne laver billedere / (Fotos) fra hunden eller andre dyren, fra natur osv. (= erhverv).
Arbejde som fotograf, hvis det er muligt af siden fra jobbet (?) .
:)

Hvor tit kører du til Fyn i år?
Hilsen
Sæler

Mein Herz gehört Fanø
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen!

Det er jo dejligt at høre fra jer igen :) !

Ikke så dejligt med din lunge, Ralf. Jeg krydser fingrene at du er snart rask og frisk igen. Pas godt på dig. Det er ikke til at spøge med en lungebetændelse.
Sandsynligvis var du ikke til dansk i mandags, men jeg var der heller ikke, fordi jeg var hele dagen undervejs og derfor for træt.
Og ugen før var der kun Barbara og mig :mrgreen: .

Hjertelig velkommen, sæler!
Har du tænkt dig hvornår du skal flytte til Fanø?
Held og lykke med din plan, jeg krydser også fingrene til dig :wink: !
Ved du at man kan leje danske bøger og dvder hos Dansk Centralbibliotek i Flensborg? Du kan oprette en account på nettet www.dcbib.dk og leje ud hvad du vil gene læse eller se. Så sender de bøger til dig. Det er gratis, du skal bare sende bøgerne tilbage efter omkring 6 uger. En god måde for at lære dansk!

Jeg har lige afsluttet Ken Folletts Jordens Søjler. Det var en god bog at læse. Jeg skal læse den anden del, Uendelige Verden i påske ferien.

Kun to uger indtil jeg tager nordpå igen...
Steen har også fri før påske, så vi kan nyde tiden tilsammen.
I aften er han til en koncert med Dalton, jeg tror de spiller i Greve.

Men nu skal jeg smutte igen.
Jeg må hente min datter, hun er stadigvæk i hestestalden.
Håber vi alle vil blive ved med at skrive igen her :wink: .
Ha´ en god weekend!
Kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej søde venner!

Nicola – tak for linken!!!! Jeg vidste ikke at man kan låne dansk bøger der! Det er jo en helt fantastisk enkelt måde!!! Jeg synes jeg vil prøve den!!!

Sæler – nej, min veninde bor ikke på Fanø (hendes hjerte bor der kan man måske sige!!!!) Hun rejser der en gang om året og jeg har set mange fantastiske billerder hun lavede der.

Hihihi – Du kigger på webcam?? Hedder det i øvrigt på eller i webcam? Lige meget – jeg selv gør det samme hver dag!!! Webkameraen er moteret af en af de pyloner fra Ny Lille Bæltsbro. Og det er ret sjovt at se – vi allerede kørte derhen over broen og sejlede med båden under den.

Vi plejede at tage til Fyn hvert år. Men nu var det for 2 år siden, vi har været der. Vi vidste ikke sikkert, om Dirk skulle få en operation eller ej. Så var alt helt uklart og vi reserverede ikke pladsen på campingpladsen. Bare sidste år ved påsketiden var vi der for en meget kort tid – bare 2 dage!!! Men det var så dejlig!! Og da vi stod i den Gamle Havn i Middelfart kunne jeg ikke gør noget – jeg måtte græde... [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/a025.gif[/img] Jeg savnede alt det så meget – farvandet af Lille Bælten, byen Middelfart, alle de skibe og både, marsvin...og ”mine” to broer.

Vi tænkte os at rejser hvert andet år til DK. Så kan vi nydde vores ferie en gang i DK og en anden gang på vores campingplads her i Tyskland. Men nu er det virkelig højeste tid at tage til Fyn igen!

I øvrigt ville jeg foreslå:

vil du GØR mig en tjeneste (hvis Heike tager til Fanø i den næste tid giver jeg hilsener med fra dig!!!!)

HILS øen

....hunden eller andre DYR, fra NATUREN...

Andre foreslå, I andre???

God nat og ha’ en god weekend, I alle!!!

Gabi, som prøver nu Nicolas link!!!! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/g025.gif[/img]ø
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej i kære,

Heute nur schnell ein deutsches Sätzchen:
In der nächsten Woche läuft unser Vertrag aus und wir wechseln zu Kabel Deutschland. Die PC- und Kabelmenschen sollen aber erst kommen, wenn Dirk auch wieder da ist; das ist mir lieber.
Ich werd daher ein Weilchen abtauchen – hoffentlich nicht zu lange!

Nicola – tak for linken igen! Jeg vil tilmelde mig som pakkelåner. I morgen laves en kopi fra min foto-legitimation og sender indmeldelse med posten.

Vi ses

Gabi
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Heide - nu har jeg igen glemt at stille et spørgsmål:

Prøvede du at finde en ny penneveninde?

Jeg fandt mine dansk veninder på en side, jeg kan ikke rigtig huske navnet...pennevenner.dk eller noget på den måde.

Vi skriver mange år nu med hinanden og har allerede mødt.

Hilsen

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
vi kom hjem fra mine forældre sent i går aftes.
Pga. deres flyttning var vi to dage i fuld færd med at rydde op og tømme kælderen og loftet. Det er urolig hvor meget min far og min mor, helt specielt min far, har samlet siden de sidste halvtres år. F. ex. fandt vi skolebøger, tegninger og hæfte fra mig, næsten 50 år gammel. På den ene side utrolig mange ting samlet, men på den anden side meget interessant. Men vi havde ingen tid til at grave i fortiden. Så var der mange ting til storskrald, men der er også noget tilbage jeg skulle måske sælge. Vi blev ikke færdig med handlingen så skal den forsættes i april.

Gabi,
tusind tak for den gode idé. Du har fuldstændig ret, jeg skulle kigge på pennevenners hjemside.
Jeg krydser fingre, at alt gå i orden med skiften til Kabel Deutschland. Jeg selv elsker ingen sådan forændringer. Jeg har fået en ny PC med Win 7 for nogle uger siden og ønsker nogle gange om dagen den gammel tilbage.

Nicola,
fint at høre fra dig igen. Jordens Søjler har jeg læst på tysk og har også den efterfølgende stadigvæk stående i reolen. Nu bliver jeg sur over mig, at jeg dum nok har købt den også på tysk.
Jeg har en dårlig samvittigheden, fordi jeg har jo allerede for mange uger siden lovet at ringe til dig. Jeg har ikke glemt dig, men ……
Nej, nu vil jeg ikke komme med bortforklaringer. Det var i mange tilfælde alt for sent, når jeg tænkte på det og så var samtalen glemt mange gange igen og igen.

Sæler,
her kommer jeg med mine forslag:

god bedring (uden „e“ i midten)

Jeg er aldrig sikker på, om man siger „værsgo“ efter man har bedt nogen om noget. Derfor formulerer jeg på den måde: „Vil du være så godt“ eller „vil du være så søde“.
Måske kommer én forbi her i sproghjørnet som ved det.

Desuden vil jeg gerne laver billedere / (Fotos) fra hunden eller andre dyren, fra natur osv.

Måske siger man bedre:
Jeg ville gerne fotografere hunde eller andere dyr i naturen.

Jeg tror „lave billeder“ betyder at man laver malerier og lignende.
Sådan, nu venter på et klogt hoved :wink:

Forresten skriver du allerede vel nok godt dansk. Det er anselig efer sådan en kort tid. Det er bestemt vanskelig at lære et sprog autodidaktisk, helt alene. Men du har et mål og det bakke dig op.

Jeg smutter nu. Min datter er hjem i eftermiddags og vil gerne drikke te og hygge sig med mig.

Hilsen fra Heide
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej,

Heide, det er virkelig forbløffende, hvad man kan finde i kælederen eller på loftsrummet. Min mor har også gamle skolebøger og tegninger fra min bror og mig. Og min far kan ikke sige farvel til en eneste skrue eller søm. Og jeg selv – øv øv – jeg taler nu ikke om mine frøer.....

Jeg håber skiften til KabelD vil være uden problemer. I vil jo se, hvordan jeg dukker op igen!
Måske kan jeg nytte min fars PC en gang in imellem.

Med ”lave billeder” må du har ret i. Jeg er altid ikke sikkert, hvad man siger – lave fotos, tage en foto, eller fotografere.

Sæler – jeg kiggede i webcam på danibo-siden. Jeg selv er her hver dag: http://www.trafikken.dk/wimpdoclet.asp?page=document&objno=19809

Hej hej

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Hej allesammen!

Hjemmesiden "pennevenner" kan man ikke åbne mere. :(
Så har jeg fundet min veninde.Vi kender os nu 2 år. :)

Heide du kan komme på facebook. Her kan du også finde mange venner. Min andre penneveninde bragte mig til den.

Hvis du vil, her er hjemmesiden www.facebook.com

Vi snakkes ved!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften,

Nullermand, hvis du kigger ind her:

lidt for sendt men alligevel hjertelig til lykke med fødselsdagen!!!!

Hilsen

Gabi
Dänemarkfans
Mitglied

Den ønsker jeg også, Nullermand. :D

kh

Grit
Antworten