Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

også fra min side en hjertelig tillykke til dig, Nullermand.
Måske kan vi skåle på dig med LEON's lækkre vin, når jeg er i HH næste gang :wink:

Grit,
du har ret, pennevenner.dk fungerer ikke mere.
Men kig her: [url]http://www.pennevenner.com/[/url]

Vi har regnvejr, men det er meget varmt. Sandsynlig exploderer haven derefter. Jeg har lige læst, at naturen i dette år er 14 dage tilbage. Men
vintergæk og krokusser har allerede blomstret under sneen. :shock:

Jeg ønsker jer en god weekend.
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Sæler
Mitglied

Beitrag von Sæler »

Ganz schnell auf Deutsch: euch allen lieben Dank! Werde mich aber noch mal ausführlich die Tage melden, hab gerade viel um die Ohren!!!

Vi snakker snart! :)
Hilsen
Sæler

Mein Herz gehört Fanø
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

det er længe siden jeg kiggede ind her og derfor var jeg meget overrasket at læse jeres lykønskninger i anledning af min fødselsdag – tusind tak for det!!

Det var også længe siden jeg kunne tage op til Lohals, men nu lykkede det for en kort weekend og jeg nød virkelig hver eneste blomst i haven. Vinteren var alt for lang og jeg var sådan set gået i hi med masser af bøger og – helt bevidst – uden internettet! Når det gælder Lohals så er min PC deroppe alligevel endeligt brudt sammen – den kan reanimeres ved at installere det hele forfra hver gang jeg kommer derop. Men det tager timer og jeg gider det ikke længere. Den tyske skat har lige slået til, ellers ville jeg bare købe en iBook jeg kunne rejse rundt med...men nu skal jeg først spare op til den.

Nu er foråret kommet, der var krokusser, vintergækker og eranthis i fuld blomstring, de første påskeliljer og tulipaner er også på vej. Din troldnød har desværre ikke overlevet, Vilmy. Men det var nok ikke kulden, jeg tror den kunne bare ikke tåle konkurrensen af de gamle hasselbuske.

Niller kan tage nogle dage fri til påske, så vi snart skal tage derop igen for at arbejde i haven. Græsplænen ser forfærdelig ud, roserne skal klippes tilbage og ukrudtet skal ikke få en chance til at ruinere mine bede lige fra starten. Ellers er det jo stadigvæk rådyrene, der skader min have mest – men vi har købt en el-hegn! Og nu skal de få min hævn for alle de tusinde af kroner, jeg investerede i planter der bare blev spist af dem!!!

Båden stå stadigvæk i haven – nu godt indpakket – men alligevel tror jeg ikke på, at vi kan nå at få den færdig til saisonen. Vi kunne indtil nu slet ikke gå i gang med alt den arbejde, slibning, tætning, lakering. Og så skal der også bygges et nyt „hus“ til motoren. Den ligger midt i båden og jeg vil gerne have, at den bliver isoleret på en måde, der dæmper støjet så langt ned, at man kan nyde en tur med „Olivia“ uden at man bliver døv. I øjeblikket går jeg altså ud fra at båden bliver til et helårsprojekt, og at den først kommer i vandet igen i 2011.

Så meget fra Nullermanden, der lige vågnede efter en lang vinter. Men nu er jeg her igen og nu skal jeg kigge ind her igen hver dag – som jeg plejede.
Kh
Nullermand
Sæler
Mitglied

Beitrag von Sæler »

Hej allesammen!!!
Hvordan går det med jer?
Hilsen
Sæler

Mein Herz gehört Fanø
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
en hurtig weekendhilsen fra mig.

Sæler,
tak for efterspørgselen, jeg har det godt. Hvordan går det med dit dansk?
Jeg savner Fanø. Lige omkring Påsken var vi mange gange der. Det er den tid jeg kan mest lide på Fanø. Naturen og øen vågner og helt specielt elsker jeg de masser af påskeliljer der blomstre omkring alle de gammel Fanøhuse.

Jeg er i fuld gang med forberedelserne til en arbejdsrig uge i Hamborg.
Indimellem var jeg ude i haven for at hjælpe min mand. Vi skal rive ud næsten alt af vores lyng, den er udtørres eller blev ødelagt af frost. Ligegyldig hvordan det skete, i hvert tilfælde har de ikke overlevet vinteren. :(
Jeg vil købe og plante noget nyt med det samme når jeg er tilbage fra Hamborg.
Det ser nu alt for sparsom ud foran vores gadedør.

Nullemand,
ja, det er meget arbejde med sådan en gammel dame. :wink:
Efter en grundig renovering af båden har I bestemt ikke så meget at lave hvert år, det tror jeg. Men jeg er ikke en ekspert.
Men det er en skam, at I kan ikke sejle med Olivia i denne sommer. Jeg ved, hvor meget I elsker det.
Jeg ringe til dig når jeg har tid. Måske kan vi drikke en kop kaffe sammen.

Ikke mere fra min side for i dag. Jeg ønsker jer en dejlig weekend.
Ha' det godt og kh
Heide
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej allesammen,

så glemte jeg din fødselsdag, Nullermand :oops: - jeg skammer mig :roll: .
I morgen passerer vi din by, så vil jeg dytte :wink: .
Men vis I er på Langeland kan vi dytte på Storebæltsbroen, vi skal prøve denne vej, vi kører ikke via Rødby.
Jeg kan ikke lide Scandlines stil at jeg skal nu betale meget mere hvis jeg bruger min bizz :x . Så skal jeg prøve broen.
Nogle dage på Stevns, som skal være meget roligt fordi Steen var ude at fiske i går og fik en fibersprængning i sin venstre ben og nu kan han ikke løbe mere...
Han er sur - en uges påskeferie og godt fiskevejr og han sidder derhjemme og kan ikke røre sig....
Men nu kommer sin private sygeplejerske og kan passer ham :mrgreen: .

Ralf, hvad med dig?? Hvordan går det med din lunge?? Håber du er på vejen at blive rask igen?!

Heide, du skal ikke har en dårlig samvittighed! Jeg ved jo godt hvordan jeg føler mig hver dag om aftenen og jeg er også tit for træt for at gøre intet andet end at sidde på sofaen eller gå til seng :wink: .

Jeg ønsker jer alle en rigtig god søndag,
ha´det godt!
Kærlige hilsener
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Nicola,
god ferie til dig og pigerne.
God bedring til Steen.
Vi snakkes ved.
Kærlig hilsen, Heide
Sæler
Mitglied

Beitrag von Sæler »

Hej allesammen,

@Heide

ja, det forstår jeg godt, fordi jeg savner øen så meget, at min hjert gør ondt!Jeg har ikke været på Fanø i April eller omkring påsken.Men når alt går godt, jeg skal opleve det næste år i min første, lille, egne lejlighed på øen! :)

Mit dansk? Naaaa :(.....jeg er altid nok bange om lave fejler.

Men der er et (en?) god nyhed!
Min dansk lærer har tid for at undervise mig i sprog ikke kun på fredag, men også på onsdag!!Så vil jeg lær dansk nu to gang per uge, tilsammen 4 timer! Hver uge!! Jeg glæder mig så!

Hvis jeg tænker over, at jeg for en år siden ikke kunne tale ingen som helst ord....
ok - jo - "tak" eller "farvel".... :oops:

Hvad arbejder Du i Hamborg?
Hilsen
Sæler

Mein Herz gehört Fanø
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

computeren er i livet igen, men det gælder nok bare for i aften. Alt er væk efter at jeg installerede systemet igen, som sædvanligt, også Word, så jeg er nød til at skrive det her direkte og uden retskrivningskontrol.

Vi er på Langeland og vil gerne nå så meget som muligt i haven. I går smuttede vi tilbage til Tyskland for at fejre min mors fødselsdag....800 km for en kedelig aftensmad, men pyt med det. Hun kan ikke ha´ det når vi ikke dukker op til den anledning og vi vil helst ikke ha´ at hun bliver fornærmet. Hun er meget anstrengende når hun er fornærmet.... :roll:

Men nu er vi her igen. Brombærbuskene er allerede klippet tilbage og blomsterbedene - dem har vi jo ikke så mange af - blev ryddet for løv og ukrudt. Mon ikke jeg også fik nogle stauder med ud, det er så svært at se hvad der er hvad lige nu.

Vi overvejer om vi skal etablere en slags bondehave midt i vores have, indfattet med levende hegn og dermed beskyttet for rådyrene. Så kunne vi plante alt det vi gerne vil have i den der afgrænsede firkant og beskytte den yderligere med vores nykøbte el-hegn, inden hækken bliver høj og kraftig nok. Resten af haven kunne så blive til et rådyr-venligt område. De bor jo nu her alligevel og de er jo også søde, sålænge de holder sig fra mine roser og stauder. Lige nu er der hækplanter i tilbud, så det er noget vi straks skal bestemme os om. Jeg tror vi køber masser af bøghæk i morgen....Niller elsker bøghæk og har længe snakket om, at vi skulle have sådan én.

Ellers fik jeg også mine fødselsdagsgaver i går, fordi jeg ikke har set min mor siden før min fødselsdag. Blandt andet fik jeg masser af georgine-knolde. Pompom-georginer.....dem hader jeg og hun ved det godt. Hun sagde det også til mig: "Jeg ved godt du kun kan li´ dem med anemoneblomster, men din farmor kunne bedst lide dem her - kan du huske det? Det var derfor, jeg købte dem!"....Skal jeg virkelig forstå det.....er der noget jeg skulle vide om, hvordan kvinder tænker, noget jeg endnu ikke har fattet? 8)

Heide: hvilken uge snakker vi om? Jeg håber det er ikke denne her uge du er i Hamborg - det ville være en skam fordi jeg er først tilbage efter påske. Hvis det er næste uge vil jeg meget gerne se dig! Leons vin er for længst drukket og som i det sidste år var der ikke noget du har mistet. Leons pizza er lige så godt som sin vin er forfærdelig... :D

Gabi - jeg har ikke glemt det med den bog jeg skulle sende. Bogen stod bare ikke i Hamborg, som jeg tænkte, men heroppe i Lohals. Jeg har allerede lagt den i min taske, så du får den straks jeg kommer tilbage til Tyskland!

Nicola: en kærlig hilsen fra Langeland til Stevns. Hils Steen, vi ønsker god bedring og tænker på jer!

Sådan - jeg skal hellere stoppe her. Niller ser en film i TV lige ved siden af mig - en svensk film og det jeg hører forvirrer mig lidt. For at følge med skal jeg se på teksterne - og det kan jeg ikke samtidigt med at skrive her.

Har det godt, I kære. Hvis computeren fungerer i morgen vender jeg tilbage. Ellers kan det godt være jeg bliver så sur og smider den ud!!

Kh
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet,

det er en lille midnathils fra Ruhrdistriktet!

Havesæsonen er begyndt nu og det bliver grønner og
grønner hver dag. Vores primula er allerede i blomst og snart vil vi få de første tulipaner og muscari.

@Nicola: God bedring til Steen og god ferie til dig! Jeg har det bedre og bedre og vil være tilbage i skolen efter påskeferien.

@Nullermand: Held og lykke med din PC!

@Sæler: Nu er vi tre Fanøelskerer her i hjørnet. Tina og mig er ofte på øen rundt om påske eller efterårsferien.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
en hurtig aftenhilsen fra mig.
Jeg kom hjem fra Hamborg sent i går aftes, meget træt.
Pga. påskeferie var toget overfyldt af mennesker. Meget folk fandt ingen siddeplads.
Nogle børn læste høj for sine forældrene og andre var grædefærdig og kedte sig. Ikke glemme alle forrettningsmænd og -kvinder som tro at verden ville gå ned, når de ikke tale i mobiltelefonen stadigvæk. Efter næsten fem timers togrejsen var jeg meget glad da jeg gik fra borde.

Nullemand,
nu ved du det, jeg talte om denne uge.
Når du har drukket vinen færdig så var den vist ikke så forfærdelig :wink:

Ralf,
det lyder så om I også ikke tager til Fanø til påsken. Fitn at du har det bedre.

Sæler,
jeg er handelsuddannet kvinde og startede med egen virksomhed for næsten tolv år siden. I Hamborg arbejder jeg for nogen jeg har allerede arbejdet hernede for. Han er flyttet nordpå for fem år siden og jeg får stadigvæk ordre fra ham og hans firma.

Sov godt, vi snakkes ved.

Hilsen, Heide
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Heide!

Vi tager af sted tideligt på lørdag. Det er den første gang vi har lejet et hus i Sønderho; før boede vi altid i Rindbyområdet.

Forstar jeg rigtigt at i er også der? Det ville jo være dejligt!

I alle, sov godt og drøm sødt!

Kærlige hilsener,
Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

pc´en lever endnu, men det eneste der er sikker ved den her maskine er, at intet er sikker på den. Det varede længe at starte den i dag, og det er ikke noget godt tegn! Sådan begynder det altid, og det kan være når som helst, at den melder „kan ikke finde et gyldigt system“. Så skal den opbygges forfra – og alt er væk igen. Men okay, i aften kører den en gang til.
:D

Vi havde rigtig godt vejr i går og derfor var vi i haven så meget som muligt. I dag var det lidt blandet, men det passede også godt for mit vedkommende: jeg skulle pudse vinduerne :roll: . Når det regnede pudsede jeg bare indefra, når solen tittede frem pudsede jeg udefra. Niller havde det lige som mig, han ville rydde op i annekset og i den bagerste del af haven, så han bare skiftede arbejdspladsen efter vejret og fik i det sidste det hele gjort alligevel.

Vi fik en invitation til at spise lammekølle hos nogle venner her i byen. Det skal være lørdag aften og jeg glæder mig meget. Selvfølgelig er jeg også lidt nervøs samtidig – det bliver igen til en aften hvor jeg er nød til at snakke dansk i timevis. Men sådan skal det være, ellers lærer jeg det aldrig. Og det er jo også vigtigt at opbygge en vennekreds herude, man kan jo ikke leve helt uden sociale kontakter. Jeg håber bare at der dengang ikke skal være så meget vin til at løsne min danske tunge 8) . Nå – næste gang er det så vores tur at invitere hele kredsen. Jeg er allerede i gang med at bryde mit hovedet over, hvad der skal komme på bordet! Jeg er jo ikke verdens bedste kok og vi to drenge klarer os ellers med en snes livretter som vi kender udenad. Ideer er meget velkomne!

Sig mig, Ralf: er det klog at vende tilbage til arbejdet så tidligt? En lungebetændelsae er ikke til at spøge med og (nu må du ikke blive sur på mig): vi er jo i en alder, hvor man ikke bare gå videre med livet uanset hvad. Jeg håber du er virkelig helt rask og ikke gør noget ufornuftigt! Jeg kan selv godt lide at arbejde, men når kroppen siger nej, så lytter jeg nøje efter!

Nu skal jeg se at komme i seng. Vejret skal være „havevenligt“ i morgen – og hvis ikke det er dét så trænger Olivia i hendes telt til en slibemaskine. Vi har forresten meldt afbud for vores liggeplads og skal altså ikke betale et helårsbeløb til havnen. Men vi er velkomne til at melde os ind igen senere i løbet af året. Så kan I se at vi har flere projekter kørende – og i denne omgang har vi nu tre dage tilbage, så er påsken overstået. Forårsrengøringen står også på listen - jeg gad, tiden ville løbe lidt langsommere, så jeg kunne nå lidt mere...

Sov nu godt, I kære
Kh
Nullermand

PS: har set „Mænd der hader kvinder“ i dag – filmen er ikke så god som bogen, men det var ikke dét, jeg ville skrive om. Især var det en oplevelse at følge en svensk film med danske undertekster. Jeg havde først tænkt mig at se filmen på tysk i en biograf i Hamborg, men nu er jeg glad for at jeg ventede indtil den kom i fjernsynet heroppe – og at den ikke var synkroniseret. De svenske dialoger er meget kortfattet, men siger også meget uden at udtale det – eller: siger desto mere jo mindre der bliver udtalt. Jeg tror ikke, at filmens stemning kan transporteres på den samme måde når der tales tysk – det ville bare ikke passe. Desværre kunne jeg ikke optage filmen til jer. Jeg prøvede men kunne ikke koble DVD´en til den der MPEG4- modtager vi nu bliver nød til at benytte – beklager!! Måske har Vilmy optaget den –har du, Vilmy???
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Heide og Ralf:

jeg bliver altså ikke opdateret heroppe! Jeg skrev mit indlæg længe efter I har været her – men jeg kunne ikke læse jeres bidrag inden jeg selv skrev noget. Mærkeligt! Men alligevel skal jeg se at komme i seng nu.

Heide: det var en skam at vi nåede det ikke! Jo – jeg drak vinen. Og det kostede mig nogle Panodiler dagen efter!!! (Panodil = Paracetamol – bare på dansk)

Ralf: drøm du også sødt –helst om Fanø i foråret. Har selv ikke været der i mit liv. Men min bror kan ikke lide Langeland, fordi øen er så langt forskellig fra Fanø. Der må være noget helt specielt dér...

Og nu smutter jeg!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!
Igen en lille livstegn fra min side!

Nullermand - bare roligt!!!

Jeg har forskellige bøger liggende ved siden af min seng. Og min veninde sendte en "Männer sind anders - Frauen auch" fra John Gray. Der vil jeg begynde med nu da vi vil nydde påskedagene på campingpladsen.
Men først betydder det at gøre lidt rent der. Dirk kan ikke vente at grille; da vejret var dejligt - og det er stadig - vil vi så starte både i camping - og grillsæson.

Sidste onsdag hentede vi min bror og far fra Heiligenhafen. Min bror købte en ny sejlbåd. Da den stod i Bremerhvaven sejlede min bror med kone og datteren (sønnen er i fodboldcamp) og min far den til Heiligenhafen. Det er en lille hyggelig havn hvor "Gipsy" nu er fortøjet. En virkelig smuk båd!
Desværre var turen for kort at nydde den rigitg - ved middagstiden kørte vi afstedt (måtte jo først arbejde) og kørte tilbage samme aften.
Men vi så havet - var det fint!!! Men alligevel for kort at se "mehr Meer" :D

Jeg ønsker Jer alle rigtig dejlige påskedage!!!

Vi ses (måske søndagaften, da Dirk skal til arbejdet på mandag)!!!
Antworten