Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Hi alle sammen,

nu jeg have igen tid at skrive her. Jeg har meget "Stress" om forgående dage.
Men nu er alt fint ;)
Vejret er virkelig så dårligt, man kan bare(=nur?) sidder før pc.
Jeg håber solen snart kommer tilbage. Der venter meget pølser for kaster dem om (Grill).

@ Nullermand: Du har en PM ;)


Hilsen,
Christian
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

puha, bogholderi er såååå kedeligt! Jeg er ved at falde i søvn. Har allerede tændt for netradioen i baggrunden – måske hjælper det lidt. Desværre lyder det temmelig skidt, højtalerne i min bærbare er ikke meget gode.

Ellers ikke noget nyt herfra. Vejret er bare gråt ved 2 graders varme. En byggeplads på den anden side af gaden er ved at gøre mig vanvittig. De larmer siden klokken 7 i morges, måske er det også derfor jeg bliver så træt.

Nå, men videre med arbejdet. Jeg kigger ind igen i aften
Kh
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej!

Nu ved vi at min mand må ikke bo mere på campingpladsen. :(
Så skal vi søge et billigt hus hvor min mand kan bo... Det er alt dumt og nu har vi meget travlt. :shock:
Jeg ved ikke hvad skal jeg gør først... :oops:

mange hilsen

fra mig
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Grit, jeg vidste slet ikke at din mand boede på en campingplads. Var det ikke alt for koldt? Men nu skal I altså finde et hus. Hvis din mand har en fast indkomst skulle det dog være muligt at finde noget. Der er jo så mange huse til salg, især i udkantsområderne. Når du kigger på boligsiden.dk kan du også se, hvor længe husene står til salg. Så kan man måske også overtale en sælger til at indgå en lejekontrakt, når huset har været til salg i mere end et år, eller endda længere. Hvis I nu altså ikke tør at købe. Prøv det – jeg krydser fingrene!

Gabi – hvordan var venindeaftenen? Fik I ordnet verdenssituationen? Jeg ville jo virkelig gerne være en fly på væggen, når to gamle veninder møder hinanden efter sådan en lang tid. Mon ikke der bliver sladret og snakket indtil lægen kommer.... :mrgreen:

Nok for i dag!
Kærlig hilsen
Nullermand
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hehe – næh, jeg ville ikke være en fly på væggen. Det var en flue, jeg ville skrive. Men jeg kom dog til at grine da jeg nu læste mit sidste indlæg igen. :mrgreen:

Senere mere.
Kærlig hilsen
Nullermand
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

ingen her? Ligemeget, så svarer jeg på mit eget indlæg, fordi nu skal i høre: verden har besluttet at drive mig til vanvid, det er jeg nu overbevidst om! :shock: Ikke nok med den byggeplads, jeg skrev om. Nej, nu skal min overbo også få slebet trægulvet! Det gik hele dagen, og ikke kun slibemaskinen larmede, der skal åbenbart også en kompressor til, den stod i trappeopgangen. Jeg skal fandeme arbejde her – men hvordan skal man koncentrere sig? Klokken fem faldt gummigederne på byggepladsen til ro. Det var en lettelse. Kort derefter gik også snedkerne hjem. Nej, hvor dejligt! Men så kom min nye underbo hjem – og hun elsker åbenbart afrikansk musik. Ikke noget imod de livlige rytmer – men efter dén dag ville jeg så gerne nyde lidt fred og ro. Men det skulle altså ikke være: lige under mig var Afrika i timevis i gang med at fejre hvad som helst. Jeg kunne gå amok. Mens biler dyttede på gaden og mennesker råbte på hinanden i strid om de få parkeringspladser...det gør de jo hver fredag aften... :?

Hvor jeg dog savner mit hus i Lohals lige nu. Dér er altid så stille. Kun mig og naturens natlige støj: uglerne der skriger, vinden i træerne og meget sjældent et tågehorn fra et skib i Storebæltet. Livet i Lohals gør noget med mig, det kan jeg mærke nu – nemlig at livet i storbyen bliver mere og mere uudholdeligt.

Nå, men imidlertid faldt min underbo til ro, afrikanerne er færdige med at synge og danse. Så kan jeg også gå i sengen. Tak for i aften... :roll:

Sov godt, I kære.
Kærlig hilsen
Nullermand
Benutzeravatar
AxelN
Mitglied
Beiträge: 187
Registriert: 08.09.2008, 00:32
Wohnort: Jettingen
Kontaktdaten:

Stakkels Nullermand

Beitrag von AxelN »

Hej stakkels Nullermand

måske skulle du tilbage til Lohals? Sådan en storby er ikke det rigtige sted til at bo til dig. Det er jeg ganske sikker på. Men jeg håber, du kunne sove godt i nat alligevel.

Jeg forstår meget godt, hvad du siger, fordi jeg tit oplever lige ting her. Og det er, hvorfor jeg glæder mig hver gang til at holde ferie i Danmark.

Hilsen

Axel.
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Nullermand,

jeg skulle så grine over din tekst....og forstår dig når du sige at du savner Lohals.
Hvor du bor og Lohals er en forskel som dag og nat.

Jeg var hele formiddagen i køkken og nu er færdi maden til min mand. Han kommer i denne weekend og han bruger sin mad hver dag. ;)

Nu slapper jeg lidt af. Derefter går jeg og spiller med hunden.

Ønker en hyggelig og rolig weekend!

Vi ses!
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Hej alle sammen,

nu weekenden endelig har begyndt. Jeg vil gå hen til en cocktailbar i aften og drikker mange Long Island Ice Tea! ;)
Vi vil gå med fem personer, det vil bliver en hyggelig aften.


Jeg ønsker jer også en god weekend,

Kærlig hilsen,

Christian
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Axel – jeg kan ikke huske om du skrev her før. Hvis ikke: velkommen i sproghjørnet! :D Du har fuldstændig ret – jeg skulle ”tilbage” til Lohals. Men faktisk forholder det sig altså sådan, at jeg er opvokset her, og Lohals er bare mit fristed. Og jeg kan hverken flytte min forretning derhen eller finde et arbejde dér. Jeg er altså dømt til at blive her. Men jeg har jo også bedre dage her i storbyen, der findes jo også ting jeg ville komme til at savne. Lohals er dejlig – men kan også være dødsens kedelig, især om vinteren. I går kulminerede bare alle de ting, der har med støj at gøre, og støj (hellere: stress pga støj) kan meget let irritere mig. :roll:

Du siger, at du oplever det også i....Jettingen? Undskyld når jeg spørger, men hvor ligger Jettingen hen? Og hvor stor er byen? Og til sidst: hvor lærte du dansk, det lyder helt perfekt?! :shock:

Grit – fint at manden kommer hjem. Som sagt før forstår jeg godt hvordan det er med sådan et fjernforhold. Min mand kunne lige fejre sit 10-års-jubilæum i firmaet. Ti år, hvor vi kun kunne være samme om weekenderne, mange gange kun hver anden eller tredje weekend. Men det går godt – takket være skype! :D

Christian – god fornøjelse med dine venner i aften. Long Island Ice Tea lyder jo så uskyldigt, men hvis ikke jeg tager fejl var det noget med både vodka, rum og tequila. Var der mere? Nå, dig skal vi nok ikke høre mere fra i denne weekend. Hils tømmermændene..... :mrgreen:

Så meget herfra for i aften
Kærlig hilsen
Nullermand
Benutzeravatar
AxelN
Mitglied
Beiträge: 187
Registriert: 08.09.2008, 00:32
Wohnort: Jettingen
Kontaktdaten:

Jettingen

Beitrag von AxelN »

Hej Nullermand,

ja, der har du ret i, jeg har ikke skrivet her før. Men en gang er altid den første ;-). Din historie om Lohals og storbyen er meget inspirerende til mig. Jeg kender både sådanne problemer, du har skrivet om, og Lohals ;-). Jeg holdt ferie på Langeland i 2009. Jeg har i øvrigt skrivet om det på vores hjemmeside [url]http://www.zusammenaufreisen.de/daenemark/langeland/[/url].

Jettingen er faktisk en landby i nærheden af Stuttgart. Men, tro det eller ej, jeg bor her i et hus med elve andre familier og der er to andre huse i området, der er mindst lige så stor.
Der er altid en, der danser, synger eller bare hører musik. I sommeren er det allerede nok, når naboer sidder på deres altaner og snakker med hinanden. Så tror jeg, at det er lige problemer som du måske har.

Men jeg vil ikke kun beklager mig, fordi det er dejligt her alligevel. Vi har ingen overbo, fordi vi bor på toppen! Derfor kalder vi vores lejlighed for sjov "Baumhaus" (Jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, fordi et "træhus" kunne også være et "Holzhaus".)
Men når vi kommer tilbage til Danmark, mest til Limfjorden, så nyder vi hvor roligt det er, i natten hører man kun vinden i træerne eller fugle. Nogle gange var der også en nattergale (ikke den med Viggo Sommer ;-)).

Hvor jeg lærte dansk? Dette spørgsmål er ikke helt rigtigt, fordi jeg lærer dansk stadigvæk. Jeg begyndte for to og et halvt år siden, her i Stuttgart på et VHS kurs.

I oktober måned sidste år skiftede jeg til et kurs, som hedder "let konversation". Og nu prøver jeg at bruge den danske sprog som tit som muligt. Mindst en gang om dagen ;-).

Hilsen

Axel
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej venner –
Og hjertelig velkommen, Axel!!!!! Hvis du vil prøve dit dansk en gang om dagen – så har du fundet netop det rigtige sted for det!
Vi alle prøver jo at skrive på dansk og fortaller lidt om vores daglidage. Selvfølgelig er der nogle fejl... men de kan dog hjælpe at lave det bedre den næste gang!

Så er jeg her igen – efter nogle dage med PC-problemer [img]http://www.cosgan.de/images/midi/boese/c035.gif[/img] – GRRRR

Vores venindeaften (som begyndte kl. 15) var rigtig dejligt, Nullermand – tak for efterspørgselen! Først stod maden (Nudelauflauf) på planen. Derefter havde vi masser af kaffe, snakkede og le over forskellige historie. Vi tænkte også på ”den gamle tider” da vi besøgte dansk-kursus.
Det ville har været sjovt at have dig siddende på væggen, Nullermand....som en fly (hihihi) – flue....eller måske Spiderman!

Long Island Ice Tea .....mmmmh....geschüttelt, nicht gerührt..Det er bestemt ikke så uskyldig som navnet lydder, ikke? [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/h050.gif[/img]
Måske kan Christian fortælle mere om det?

Historien med uroen foran og i huset kan jeg godt forstå! Vi selv havde en stor byggeplads foran huset. Heldigvis hører vir ikke vores naboer.
Men hver gang, vi kommer tilbage fra campingpladsen hvor der er bare naturen rundt omkring tænker jeg hvor højt trafikken og andre bylarm er...

Det var alt fra mig i dag!!!

Jeg håber I alle havde en dejlig weekend og ønker jeg en god ugen-begyndelse (???Wochenstart???).

Hilsen
Gabi



Grit - håber I kan finde et hus!!!
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Axel, så oplever du virkelig det samme med dine naboer. Dertil kommer i mit tilfælde, at kvarteret jeg bor i er blevet til en af Hamborgs mest eftertragtede i øjeblikket. Næsten alle forretninger bliver omdannet til restauranter og cafeer, og om aftenen kommer der rigtig mange mennesker, men det er næsten umuligt at finde en parkeringsplads. Og ovenikøbet har vi et sygehus i gaden, hvor ambulancerne kører ind og ud hele natten.

En fin hjemmeside har du, jeg har læst hvad du skrev om Langeland og sender dig en PM med nogle anmærkninger.

Du er rigtig god til at skrive dansk – især efter kun to og et halvt år. :shock: Sådan et konversationskursus er nok også lige det jeg mangler. At læse, skrive – endda at forstå dansk, det går efterhånden ganske godt. Men at tale sproget....det er jo noget helt andet, desværre. :oops:

Gabi, mig som Spiderman – det ville ikke pynte din stuevæg. Tænk bare hvordan jeg ville se ud i hans tøj. Min mave ville slet ikke passe ind... :mrgreen:

Kærlig hilsen
Nullermand
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Grmpf, då havde jeg taget mig sammen at poste noget igen, havde fundet en ny adgangskode, og så har jeg postet det gud-ved-hvor.

Beklager: Hej igen, venner.

Jeg har været væk i uforskammet lang tid, og havde ikke meget håb for hjørnet her, da jeg kom forbi en dag i oktober. Godt at I er der igen. Jeg har savnet jer. Og velkommen til de nye herinde.

Jeg får nok en rolig start på ugen med en fridag...siden jeg er begyndt, bare at arbejde på fuld tid, har jeg haft det så godt. Og så har vi fået vovse...en unghund på et halvt år er det blevet til.

God bedring til alle de syge herinde. Til Gabi og manden, til Nullermandens husbond (jeg krydser fingre for jer) og alle dem af jer, jeg har glemt. Selv har jeg besluttet, at jeg i 2011 ikke skal på sygehuset; to gange i 2010 må være rigeligt for dette årti.

Hav en god aften og en god start på ugen...
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Benutzeravatar
AxelN
Mitglied
Beiträge: 187
Registriert: 08.09.2008, 00:32
Wohnort: Jettingen
Kontaktdaten:

Røde Pølser...

Beitrag von AxelN »

Hej sammen,

@Nullermand: Tak for anmærkninger om min hjemmeside. Jeg har sent en pm tilbage.

I morgen skal jeg ikke tage på arbejde, fordi jeg skal have fri. Det bliver dejligt!

I dag var min kærste og jeg på CMT udstillingen her i Stuttgart, som sluttede i dag. I år skal vi holde ferie i Skotland. Men desværre havde Skotland ingen specielt repræsentation.
Så var vi nødt til at besøge den danske repræsentation ;-), som var i øvrigt heller ikke så stor som i årene før.
Men der var en ting, vi kunne godt nyde, og det var ægte danske pølser, røde pølse med det hele. Det var lidt sjovt, når vi sagde "Vi skal gerne have to pølser med det hele." og ekspeditrice spurgte efter "Was? Mit allem?" med lidt svabisk dialekt. Men vi fik vores pølser i hvert fald ;-).

Hilsen

Axel.