Hej alle
@ Berndt: tak for
få/får! ”Pas på dine r´er” – ja, det gælder også for mig!

Om ribs kan jeg oplyse, at vi lige nu er lidt nervøse. Vi har udlejet huset og ved ikke rigtigt, hvornår vores ribs bliver klar til at høste i år. Bærrene var grønne, da vi forlod Lohals sidste weekend, men når de nu bliver røde i denne uge bliver de nok høstet af de to unge damer, der lige nu boltrer sig i haven – og det ville få alvorlige konsekvenser!

I de sidste år har det nemlig været sådan, at jeg lavede en meget sur ribsmarmelade og vores venner i Lohals er allesammen helt vilde med den. Jeg bruger derfor den her marmelade (blandt andet jeg laver selv) som en slags værtindegave når vi bliver inviteret, men jeg skal nu altid overgive den i al hemmelighed, fordi vennerne helst ikke vil have, at de andre får at vide, at de nu fik et nyt glas. Så inviterer de andre nemlig sig selv til morgenmad og marmeladen bliver spist alt for hurtigt. Sidste gang jeg kom med et glas til vores gode venner blev glasset straks gemt væk, og da vi lidt senere sad sammen om bordet og værtindens naboer også var med og spurgte hvordan det ser ud med høsten i år sagde veninden højlydt ”ja, Nullermand, det var jo en skam at du glemte marmeladen, den havde jeg jo ellers glædet mig til...” Jeg sad der og måbede lidt inden jeg forstod, hvorfor hun blinkede så vildt med øjnene til mig...men så faldt brikkerne på plads....
I hvert fald er vores ribs altid senere end andre steder, fordi den står lidt i skyggen af skoven. Men buskene bærer altid godt, selvom jeg hvert år efter klipningen siger: ”I år får vi nok ikke så meget”. Vores æbletræer er alle sammen rigtig gamle. For det meste bærer de godt i begyndelsen, men mange frugter falder af længe før de er modne. Det er jeg ikke så ulykkelig over, der bliver alligevel alt for meget tilbage, mere end vi nogensinde kunne spise. Hvert år kører vi mange trillebør fuldt med æbler ud i skoven til dyrene.
Åbenbart findes blandt vores træer nogle sorter der er ganske sjældne eller meget gamle. Dengang vi udlejede huset var der flere indlæg i gæstebogen om det, og nogle gæster skrev også, at de ellers reagerer allergisk over for æbler, men kunne godt spist dem i vores have. ”Klarapfel” er den første vi han høste, normalt sidst i julimåneden, og den sidste høster vi i december, men den kan ikke spises, den er lille, hård og sur. Den egner sig bedst til juletræspynt!
Vi har plantet to nye æbletræer, men – guess what?! Rådyrene har gjort det næsten af med dem, de har ikke kun gnavet på stammerne men også flået store grener af, så jeg tror ikke de bliver til noget.
Så meget herfra
kh
Nullermand
PS: Berndt, jeg læste om uvejret i København for to dage siden og så billederne på internettet. Manden skulle køre til Sverige i dag og stod i kø i timevis for at komme igennem til Øresundsbroen, fordi vandet endnu står på motorvejene. Efter to dage - utroligt!