Hej alle sammen
Jeg er en tysker som bor og arbejder i Odense.
I øjeblikket arbejder med at markedsføre et iværksætterprojekt for nydansker (på Nordfyn). Dette projekt eksister siden nogle år, men indtil nu har der ikke været ret mange deltager. Derfor skal jeg – som jo selv er udlændinge og jobsøgende (jeg arbejder ubetalt for projektet) – hjælpe med at ”få fat" i målgruppen. Indtil nu er der næsten kun etableret kontakt med udlændinge fra de arabiske lande, men projektet er for alle nydansker.
Derfor vil jeg gerne vide, hvor I – tysker eller andre udlændinge i Danmark eller dansker, som interesser sig for emnet – informer jer om jobmuligheder, f.eks. specielle aviser eller websider. Har I et (multi- / interkulturel) netværk.
Har I måske kontakt til andre EU-udlændinge og deres netværk?
Jeg synes at emnet er meget interessant og vigtig, idet projektet er en mulig vej til et job.
Med venlig hilsen
Julia
Iværksætterprojekt for nydanskere
Persönlich kenne ich nur den Deutsch-dänischen Handelsverein, der eventuell zur Arbeitssuche genutzt werden könnte. Des weiteren Blindbewerbungen auf der Grundlage der Liste deutscher Unternehmen in DK von der Deutsch-dänischen Auslandshandelskammer.
Aber da deutsche und andere EU-Ausländer nicht so grosse Arbeitslosigkeitsprobleme wie Einwanderer aus nichtwestlichen Ländern haben, ist das Interesse an etnisch definierten Jobnetzwerken wohl weitaus geringer. Wir würden sicherlich vor allem die auch bei Dänen populären Informationsquellen und berufliche Netzwerke benutzen.
Gruss Michael
Aber da deutsche und andere EU-Ausländer nicht so grosse Arbeitslosigkeitsprobleme wie Einwanderer aus nichtwestlichen Ländern haben, ist das Interesse an etnisch definierten Jobnetzwerken wohl weitaus geringer. Wir würden sicherlich vor allem die auch bei Dänen populären Informationsquellen und berufliche Netzwerke benutzen.
Gruss Michael