Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

>>Hej Berndt,
tak for svaret og forklaringen. Sommetider tror jeg at jeg begynder forfra igen med at lære dansk! Aber vielleicht geht's ja anderen auch so!

Grüße aus Lippe
Günter <<


Hej, Günter (og selvfølgelig alle andre!) [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a010.gif[/img][/url]

jaaaa, hier, hier, hier, hier!!! Mir geht es in jedem Fall so. [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a080.gif[/img][/url]
Lige når jeg synes, det går ret godt med at tale dansk – der er der så dumme fejl, som heldigvis bliver rettet fra Berndt og Nullermand! Tak for det!!!

I dag arbejder min mand – så har jeg endelig tid for at skrive her, kigge for mails og surfe lidt rundt i nettet. Desuden vil jeg kigge en DVD, som jeg har lånt fra en kollega. Så bliver i dag en rigtig dejlig extrem-sofa-maraton! [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/m025.gif[/img][/url]

Efter alle denne anstrengende arbejdsdage til sidst, tager vi med vores campingvogn afsted for en lille ferie. Den varer fra torsdag til søndag; turen går til Weserbergland. [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/verschiedene/f055.gif[/img][/url]

På kontoret hjælper jeg i øjeblikket en kollega, at ordne hendes afdeling.
Jeg har været meget forbavset at se hvor lidt organisered hun er med hendes arbejde. Og selv om hun arbejder i mindst 15 år – der mangler så mange Grundkenntnisse (= grundlægende vide???).
Man kan virkelig ikke tro det....

Speciell Nullermand og Berndt: Hvordan har I det? Kan I bide igen som en Graf Dracula?

Lyset: Hvis man har problemer med internettet/PC, så kan man godt mærke at PC'en er en stor ”Zeitfresser”. Hvilket ord kan man bruge på dansk for det?
Jeg – og jeg vædder på ingen af Jer – vil savne den. Men hvis man sidder ikke foran den....er det ikke afslappende? Der er mere tid for at læse eller lave andre elskede ting. Det synes jeg i hvert fald.
Jeg selv har været i nettet sidste mandag eller tirsdag. Ellers plejer jeg at sidde foran PC'en hver aften for ca. 20/30 minutter. Hvis jeg har mere tid – som i dag! - er det derfor fint at kigge rundt uden end!

Jeg har skrevet om den katte-trappe, min mand har bygget. Desværre benytter katten den ikke indtil nu og naboen und jeg håber, den finder ud af, hvordan den fungerer. Ellers må vi begge to hjælpe katten. Måske kan én står på altanen og lokke ham, mens én står nede og sætte ham på trappen og bliver stående dermed.

Kh for nu – sofa-maratonen skal begynde!!!!

Gabi (...Gabi i aften: [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/m025.gif[/img][/url] )
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Marsvin.

”...kigge for mails og surfe lidt rundt i nettet. → se efter mails og surfe lidt rundt nettet.
”Desuden vil jeg kigge en DVD, som jeg har lånt fra en kollega”. → ...se en DVD, som jeg har lånt af en kollega.
”Efter alle denne anstrengende arbejdsdage” → Efter alle disse anstrengende....
”På kontoret hjælper jeg i øjeblikket en kollega, at ordne hendes afdeling”. -> .. en kollega med at ordne hendes afdeling.
”Jeg har været meget forbavset at se hvor lidt organisered hun er med hendes arbejde. → Jeg blev meget forbavset over at se, hvor dårligt organiseret hun er med sit arbejde.
Og selv om hun arbejder i mindst 15 år...” –> Skønt hun har arbejdet i mindst 15 år.
"...der mangler så mange Grundkenntnisse (= grundlægende vide???). → grundlæggende viden – basal viden – basisviden.
"Speciell Nullermand og Berndt: Hvordan har I det? Kan I bide igen som en Graf Dracula?" - > Jeg får først besked om ca. 8 uger, så vampyrgreven må leve i uvished - holde pause eller faste som man siger, indtil da.
”...at PC'en er en stor ”Zeitfresser”. Hvilket ord kan man bruge på dansk for det? → Man kan omskrive det en smule: ...at sidde ved PC'en er tidsrøvende. Eller måske: PC'en er en rigtig tidsrøver. ("Rigtig" betyder her ”stor”).
”Der er mere tid for at læse eller lave andre elskede ting”. Der er mere tid til at læse eller beskæftige sig med andre af sine yndlingssysler.
"Jeg selv har været i nettet sidste mandag eller tirsdag..." -> væretnettet...
”...er det derfor fint at kigge rundt uden end! → uden endeubegrænset.
”Desværre benytter katten den ikke indtil nu og naboen und jeg håber...” → Desværre er katten endnu ikke begyndt at benytte den, og naboen og jeg håber...
”Måske kan én står på altanen og lokke ham...” → kan én stå på altanen...
”mens én står nede og sætte ham på trappen.” → ..står nede og sætter ham på trappen.
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

så dukker I jo alligevel op igen én efter én. Heldigvis! :D Jeg selv har været på Langeland hen over weekenden og vejret var så fantastisk, at vi kunne nå rigtig meget i haven. Det var også tiltrængt. Vi var nødt til at slå græsset to gange fordi det var blevet så højt og tæt, at plæneklipperen skulle indstilles på højeste trin for at komme igennem den første gang. Men for at undgå at det samme sker næste gang slog Niller græsset en gang til dagen efter , dengang på nederste trin. Jeg selv kæmpede mod ukrudtet, der er virkelig ved at overtage magten. Man kan desværre mærke det hele vejen rundt i haven, at vi ikke har været deroppe så meget i foråret (pga. mine nye arbejdsopgaver og pga. Niels´ „renderi“ som jeg kalder det, når han absolut skal deltage i et eller andet offenligt løb hvor som helst i verden), og at jeg selv ikke holdt sommerferie i år. Men nu ser haven dog nogenlunde okay ud igen og vi kørte også en stor stak brænde ind i udhuset. Nu kan den kolde årstid altså gerne begynde og dermed afslutte „Altweiber“-sommeren, som deroppe altid viser sig på en lidt ulækker måde: edderkopperne er nemlig igen i gang med at spinde huset ind i en klæbrig kokon. Hver morgen glemmer man det, åbner døren og render lige ind i møget – brrr... Med efterårets storm og regnvejr er dét spøgelse forhåbentligt snart overstået. :roll:

@Berndt: Tak for dine „kommentarer“, som jeg alligevel tager som rettelser/korrekturer :wink: . Det er jo dét de er, især når det nu handler om præpositioner (altid så ærgerlige fejl, fordi man jo godt kunne have kigget på ddo, der står det jo med masser af eksempler :oops: ) og sætningsbygning (knap så ærgerligt – det kan man nemlig kun lære når man bliver rettet af én med dansk som modersmål).

@lyset: jeg var klar over, at det var sommerhuset du beholdt i Danmark, og sådan er det jo også i vores tilfælde. Bare at vores hus kan anvendes såvel som sommerhus ... lige et øjeblik!!! Det jeg vil skrive kommer jo til at lyde helt forkert :shock: : „Bare at vores hus kan anvendes såvel som sommerhus som som helårshus“ Det går da ikke :roll: ! Berndt!!!! Her hjælper det jo heller ikke med som/der... Nå, så prøver jeg noget andet: „Bare at vores hus kan anvendes både som sommerhus og som helårshus.“ Det var bedre, men siger det nu også samme?

„Hvor var det pinligt, Nullermand“ – slet ikke, kære lyset :D Jeg tog det ikke spor personligt og den ekstra hilsen var bare for sjov :wink: . Og du har jo også ret i det. Men vi findes altså alligevel, som der findes så mange andre pestilenser, når man nu tænker lidt over det. De fleste skal man tolerere, selvom det kan være svært. Rygerne skal ikke tolereres, det er alle ikke-rygere enig i, men det kan jeg godt leve med indtil jeg selv vælger at stoppe. Og mens vi venter på dét kan i andre jo bare glæde jer over, at jeg er så dum at betale for jeres sundhedssikring, jeres plejesystem, jeres andre velfærdsgoder... alt med mine smøger. Men I behøver altså ikke sige tak for de, jeg gør det jo gerne... :mrgreen:

@marsvin: Nej, desværre: jeg kan ikke bide som Graf Dracula. Jeg skal passe på for ikke at miste hjørnetænderne også. Det gør jeg alligevel i længden, men det skal altså gerne være EFTER jeg fik implantaterne, så kan jeg nemlig erstatte dem med broer når (ikke hvis :roll: ) ) det sker. En af dem er allerede lidt for bevægeligt, synes jeg. Den har jeg „fredet“, den skal bare holde ud de næste 6 til 9 måneder og indtil da får den ikke at lave noget som helst. Den skal bare blive hvor den er. Når jeg ikke ler for højt kan jeg nu lige skjule mit problem, men uden hjørnetænder ville det ikke længere være muligt. Og det må ikke ske. Gud, jeg er jo ikke engang halvtreds år gammel, jeg vil da ikke ligne min tandløse oldemor :shock: . Hun sagde altid, at hun havde et solidt hornlag på tandkødet, og hun kunne også spise alt. Men alligevel... hun var jo også over halvfems den gang... :oops:

Så meget herfra, vi snakkes ved... med eller uden tænder :mrgreen:

Kh, Nullermand
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej alle

@Berndt: Mange tak for kommentarerne. I den forbindelse: er ordet korrektion ligeværdigt (ligevægtigt) med rettelse?

Måske skulle jeg bruge ddo mere flittig, men normalt bruger jeg slet ingen ordbog mere - bortset fra når jeg ikke kan huske de [b]tyske[/b] ord, men hensyn og hensigten - den går ikke.

Lidt usikker er jeg dog med brugen af minde- erindre - huske. Det jeg ville sige på tysk var: Ich erinnerte mich an Nachbarn und Bekannte, die gestorben sind, ich gedachte der Freunde, die ich verloren habe. Jeg tror, i Tyskland bruger vi ordet "gedenken" kun i forbindelse med død og ære, ellers er det et gammeldags og poetisk udtryk (som i digten: Wirst Du in der Ferne mein gedenken, wenn die Welt geräuschvoll Dich zerstreut?"

"Har solgt" og "solgte" - en grammatikfejl som sker tit for mig. Jeg ved: "solgte" er afsluttet - men findes der en huskeregel (æselsbro), hvordan man husker det?

@Marsvin
Når I tager en tur til Weserbergland må du gerne hilse fra mig. I Hameln holdt jeg sidste år min runde fødselsdag og ikke langt fra Externsteine boede (rigtig Berndt?) vi i en kort periode, da jeg var barn. :wink:

Jeg håber, du nød (rigtig Berndt?) din sofamaraton, så at du kan acceptere din kollegas råd nu.

Mange gange er det svært også, at acceptere kattens måde at være på. Alt hvad jeg har anskaffet og bygget til min kat blev forsmået, bl.a. en Kratzbaum til 240 €, en seng, en radiator seng, et kradsebræt, ca. 30 bolde og stofmus og masser af foder. Hun nøjedes dog med et kradsebræt af pap til 7,50 € og et blad fra en gladiolus til at lege kat og mus med. :P

@ Nullermand
Jeg har heller ikke et sommerhus i Danmark, selv om jeg kunne p.g.a. min tilknytning til landet. Men præcis det du skriver om hus og have og alt det arbejde man skal klare i stedet for at slappe af i weekenden holdt mig fra at købe sommerhus. Jeg lejer - ja, jeg er "happy lejer" og laver ikke en pind i mine ferieuger. Mine venner har en sommerhusudlejning og jeg kan leje hus til enhver tid og til billige priser.

Jeg vil hellere forklare, hvorfor jeg tit er så sur på rygerne. For det første kan jeg ikke lide lugten, men kunne alligevel finde mig i det af og til. Her i mit tårn bor folk nedunder og ryger på deres altan og nu om sommeren, når jeg vil nyde den friske luft og høre bølgernes skvulpen på altanen og i stuen trækker den der røg op til mig :roll: . Selvfølgelig vil du ikke smide med cigaretskod omkring dig, men det gør de fleste rygere, selv om de kun står to meter fra en skraldespand.

"Og mens vi venter på dét kan i andre jo bare glæde jer over, at jeg er så dum at betale for jeres sundhedssikring, jeres plejesystem, jeres andre velfærdsgoder... alt med mine smøger. Men I behøver altså ikke sige tak for de, jeg gør det jo gerne... Mr. Green" Åh, åh! Hvad med dit rygerben og dine rygerlunger, som vi betaler for? :mrgreen:

@ Hej Pippi, vi savner dig. :wink:

Vi snakkes ved
Lyset
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej venner

Kun en lille hilsen for i aften. Jeg har pakket kufferten igen og skal i morgen en tur til min nevøs bryllup fredag morgen i Hagen.

Stakkels lille Terry skal blive i tårnet hos en nabo som har mistet sin hund for tre uger siden. Hun har altid været forelsket i Terry og nu bliver han en slags terapihund, der skal trøste hende lidt. For hunden er det også en god øvelse. Det er først for tredje gang, at han skal blive hos andre mennesker, vist bliver det svært for ham. Men det drejer sig kun om to dage og en nat.

Katten bliver passet af en anden nabo.

Jeg savner dem allerede nu! :?

Mange hilsner
Lyset
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Lyset.
Berndt: Mange tak for kommentarerne. I den forbindelse: er ordet korrektion ligeværdigt (ligevægtigt) med rettelse? → Besser: "Kan korrektion sidestilles med rettelse?"
-> Ja, jeg bruger begge udtryk. Måske er korrektion ”finere” end ordet rettelse.
Bemærk, at man på dansk bruger ”korrektur” anderledes end på tysk. Når man læser korrektur på en novellesamling (fx), mener man jo hele værket. De enkelte rettelser i denne korrektur hedder på dansk korrektioner – (og på tysk: Korrekturen).
"Har solgt" og "solgte" - en grammatikfejl som sker tit for mig. Jeg ved: "solgte" er afsluttet - men findes der en huskeregel (æselsbro), hvordan man husker det? -> Her må jeg henvise til Nullermand!(?)

”...og ikke langt fra Externsteine boede (rigtig Berndt?) vi i en kort periode, da jeg var barn. → Ja, boede er rigtigt.
Men ordstillingen virker lidt ”bagvendt” på dansk, synes jeg-> ”Da jeg var barn, boede vi i en kort periode ikke langt fra Externsteine”.

”Jeg håber, du nød (rigtig Berndt?) din sofamaraton, så at du kan acceptere din kollegas råd nu”. - Korrekt!

”...at slappe af i weekenden holdt mig fra at købe sommerhus. → ...afholdt mig fra at...

”...Her i mit tårn bor folk nedunder og ryger... → bor folk nedenunder og....

"Men I behøver altså ikke sige tak for de, jeg gør det jo gerne...” → (Jeg er lidt i tvivl:) Enten: ”...ikke sige tak, for jeg gør det jo gerne” – eller:”..ikke sige tak for det, jeg gør det jo gerne”.
”Det er først for tredje gang, at han skal blive hos andre mennesker..” → ”Det er først 3. gang, at han skal være hos andre mennesker...” (for kan udelades).
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

En lille aftenhilsen fra mig!

Vi havde nogle dejlige afslappende dage...på campingpladsen. Vejrudsigten lovede 4 dage vedvarende regn og så besluttede vi at blive hjemme (altså på campingpladsen).
Men vejret var ikke så dårligt her – om det mon har været lignede i Weserbjerglandet? Det var lidt ærgerligt. Fredag var der også en rigtig fin dag med solskin og skyer og tidlig om morgen blev vi enige om at tage en tur til vesterhavet.

Det var sådan en fantastisk dag! Vi spiste fisk, købte rejer og fisk, så ret meget af det flotte landskab med møller, gamle gårde og masser af køer og får.

Min strygetøj råber....men jeg ville dog gerne skrive nogle linjer her. Så kan i se: Jeg glemmer Jer ikke!

Hilsen fra
Gabi
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej alle

... men der er ikke ret mange. :?

Hvor er Pippi, hvor er Nullermand? Jeg håber, at I har det godt og er ikke pludselig blevet syge!

@ Gabi, det var rart at høre fra dig. Bare godt, at vejrmeldingerne ikke altid er rigtige. Det samme skete her i Slesvig-Holsten de sidste dage, især i dag, hvor vi næsten hele dagen igennem nød solskin på trods af dårlige prognoser.

Og i øjeblikket nyder jeg synet af fuldmånen, der kaster sit lys som en bred vej over Sliens stille vande.

Men, ak, livet er ikke bare poesi! Da jeg i eftermiddags kom ned til min bil på parkeringspladsen, fandt jeg en seddel fra politiet bag viskerbladene. Jeg skulle har været til HU i juni 2013. Jeg vidste slet ikke, at en ny bil skal synes efter bare tre år. :shock: Og så får man ikke engang en meddelelse om det. :roll: Efter tyve år i Danmark er det som at komme til udlandet, jeg ved ingenting.

@ Berndt
Tusind tak for kommentarerne. Desværre er jeg ikke så flittig til at kigge i ord- og grammatikbogen som Nullermand. Mit dansk er næsten selvlært. I starten havde jeg kun få måneders privat undervisning hos en tysk kvinde, som var flyttet til DK for 40 år siden. Hun har heller ikke gået i en dansk skole. Grammatikken sløjfede vi bare. :mrgreen:

Mange hilsner
Lyset
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!

Lyset – jeg har først nu læst dit bidrag om din ferie...den må (hjælp! - jeg er ikke altid sikker, når man siger ”må”) har været meget skøn. Jeg elsker også at sidde et fint sted og læse. Jeg håndarbejder også ret meget. Det er så afslappende!

Ja, med disse vejrmelder – man skulle virkelig ikke tro dem! Så blev vi hjemme på campingpladsen og tog ikke til Weserbjerglandet. Så kunne jeg hilse fra dig, lyset.
Næste gang, vi planer sådan en lille weekendtur hører vi ikke hvordan vejret skal være – vi tager bare afsted!

For nogle dage siden har du skrivet: ”Jeg vil hellere forklare, hvorfor jeg tit er så sur på rygerne. For det første kan jeg ikke lide lugten, men kunne alligevel finde mig i det af og til. Her i mit tårn bor folk nedunder og ryger på deres altan og nu om sommeren, når jeg vil nyde den friske luft og høre bølgernes skvulpen på altanen og i stuen trækker den der røg op til mig ”
Jaaaaaaaaaaaaaaa, det er netop problemen vi havde i vores forudgående lejlighed – og netop det samme problem jeg har på kontoret. I lejligheden nedunder var der bare to ryger. Fordi det var et bindingsværkshus har lugten ikke bare trukket gennem vinduerne, men også gennem bjælkeværk.
På kontoret står der meget mere rygere nede under vinduet. Det kan godt være op til 15 rygere – færre end 4 er der mest ikke. Så kan du måske forestille dig hvor meget ”duft” der er på kontoret. Det er virkelig modbydeligt!

Berndt – jeg overvejede så meget før jeg har skrivet en sætning – og desværre er jeg ofte for doven at kigge i mine bøger.... men hvis du finder fejl (selvfølgelig gør du det!!!!) og retter dem siger jeg allerede nu tak for det!

Ha' en fin aften!
Fuldmånen kigger i vinduet … den gamle vindueskigger

Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

jeg er her og jeg læser hvad I skriver, men jeg havde så travl en uge, jeg er bare helt udkørt om aftenen. Min gode ven jeg ind imellem også arbejder for tog igen af sted, dengang pga et familieanliggende, så jeg igen var nødt til at passe hans kontor og telefoner. Samtidigt er der hårdt pres på alle mine egne, sædvanlige fronter – mit job er jo lidt broget. Jeg håber nu på at han kommer tilbage denne søndag, som planlagt, så kan han selv overtage sine forbandede telefoner og sine umulige kunder... Og så får jeg måske lov til at slappe lidt af. Så skal jeg også skrive her mere regelmæssigt og få besvaret jeres indlæg.

Men I skal lige høre ugens gode nyheder inden jeg går i seng: Først: hjørnetanden bliver bedre! Okay, den sidder ikke helt fast endnu, men jeg kan dog i hvert fald mærke, at det med rekonstruktionen af knoglevævet virker. Yippie! Den bliver alligevel fredet, det er klart, men jeg er nu ikke længere bange for at miste den før implantaterne kommer på plads. Anden god nyhed er, at jeg var til lægen for at blive tjekket helt igennem. Det skal jeg ellers gøre hvert år, men nu var det altså tre siden, jeg har været der. Og det var så også det eneste, lægen kunne klage over – alt andet er nemlig tip top. Jeg er sund og rask som en 20-årig, og det hører man jo gerne!

Sov godt I kære
Nullermand
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej alle :wink:

Nullermand er der igen - sikken lettelse!

Jeg blev virkelig bang, at du var blevet syg. Og så skriver du, at du er rask, bisserne er på den rette vej og alle undersøgelser viser, at du har det som en ung ørn! :P

Nu skal du bare passe på, at du ikke bliver stresset. Det samme gælder måske Pippilotta? Har du for travlt, til at skrive nogle linjer her i sproghjørnet?

Skal vi ikke kigge ind her i morgen aften efter de første valgprognoser? Det bliver spændende. Jeg håber, at rigtig mange vil gå til stemmeurnerne.

Kærlig hilsen
Lyset
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Yippieh, der er han igen – vores søde Nullermand!

Det er fint at høre at du er rask og sund.
Jeg selv skal til en sundheds-check. Min læge gør det hvert andet år. Er der virkelig to år gået igen?!?! Jeg synes det er de virkelig...

Her i Wolfenbüttel har vi ”Kulturnacht” i dag. Det bliver en rigtig rigit lang dag/aften fordi min mand arbejder – og skal lukke offentlige toiletterne først kl. 2 om morgen. Øv øv. Jeg vil se om jeg kan holde mig vågen. Måske er der en rigtig godt TV-programm om natten??? Hahahaha....sandsynligvis ikke. I hvert fald vil jeg ikke se ”Promi Big Brother”.

Til valget vil vi gå efter morgenmaden....vi vil se hvornår ”morngenmad” er i morgen. Måske sover vi indtil eftermiddagen?

Hilsen fra Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

I er jo sikkert optaget af nyhederne fra Tyskland – det sidste nye om Angie og Peer – så jeg vil som udenforstående i ro og mag kommentere jeres indlæg.

Først dem fra Marsvin :arrow:

@Marsvin.

...om det mon har været lignede i Weserbjerglandet? → ...mon det har været noget lignende i Weserbjerglandet?

Min strygetøj råber.... → Mit strygetøj kalder... (= in übertragener Bedeutung).

...den må har været meget skøn. ->J....den må have været meget skøn.....(den har sikkert været rigtig dejlig).
Jeg håndarbejder også ret meget. → Jeg beskæftiger mig også meget med håndarbejde – (ordet kan ikke bruges som verbum).
Ja, med disse vejrmelder – → ...med disse vejrmeldinger -
Næste gang, vi planer sådan en lille weekendtur hører vi ikke hvordan vejret skal være → Næste gang vi planlægger sådan en lille weekendtur, hører vi ikke efter, hvordan vejret vil blive....

For nogle dage siden har du skrivet: – For nogle dage siden skrev du:
det er netop problemen vi havde i vores forudgående lejlighed
→ ..det er netop problemet vi havde i vores forrige lejlighed...
På kontoret står der meget mere rygere nede under vinduet.
→ På kontoret står der mange flere rygere...
...færre end 4 er der mest ikke. → færre end 4 er der for det meste ikke.
Fuldmånen kigger i vinduet … den gamle vindueskigger → ….kigger ind ad vinduet.
Det er fint at høre at du er rask og sund.- ...at du er sund og rask (danskerne foretrækker at sige det i den rækkefølge).

Jeg selv skal til en sundheds-check. ...til et sundhedstjek. (=den nye retskrivning) .
Jeg synes det er de virkelig... (Jeg kan ikke forstå sætningen (Nullermand?)
...og skal lukke offentlige toiletterne først kl. 2 om morgen.
→ ...og skal først lukke de offentlige toiletter kl. 2...
Måske er der en rigtig godt TV-programm om natten –> et rigtig godt TV-program...

Til valget vil vi gå efter morgenmaden....(på dansk siger vi: Vi vil gå hen og stemme efter morgenmaden...)
vi vil se hvornår ”morngenmad” er i morgen.
Nu må vi se, hvornår vi spiser ”morgenmad” i morgen.


@Lyset.

Mit dansk er næsten selvlært. I starten havde jeg kun få måneders privat undervisning hos en tysk kvinde, som var flyttet til DK for 40 år siden. Hun har heller ikke gået i en dansk skole. Grammatikken sløjfede vi bare. .
(Du udtrykker dig meget fint på dansk!)

Jeg blev virkelig bang, blev virkelig bange...

@Nullermand.

Det evigt tilbagevendende problem med ”tidsforskydning”, som jeg ikke kan forklare, men kun gøre opmærksom på (=Min Bauchgefühl):
Du skriver: ”...men nu var det altså tre siden, jeg har været der”.
Jeg ville skrive: ”Men nu var det altså tre år siden, jeg havde været der”.
Men: Hvis du fx skal til sundhedstjek i morgen, ville jeg sige: ”Men nu er det altså tre år siden, jeg (sidst) har været der”.

(Det glæder mig at høre alt det positive om dit ”tandprojekt”. Jeg krydser fingre for dig.
Mit eget lille problem er næsten løst – efter 2 nemme behandlinger. Kindtandens rod sender ingen ”signaler” mere. Jeg tror heller ikke, der længere er problemer med de øvrige kindtænder. Jeg får besked ved efterkontrollen hos tandlægen om ca 6 uger).
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej,

Berndt: ".den må har været meget skøn. ->J....den må have været meget skøn.....(den har sikkert været rigtig dejlig). "

:?: :oops:
jeg kan ikke se forskellen.... auf deutsch würde für mich beides heißen "Es muss sehr schön gewesen sein"...

Så I kan se: det er lige meget om jeg overvejer og læser sætninger igennem flere gange - eller om jeg skriver det netop ned hvordan ordene ville ud....der er ingen forskel/forbedring. Jeg er lige ved med at fortvivle om det.

:x

Sætningen Du forstod ikke skal udtrykke: "Sind schon wieder 2 Jahre vergangen.... Das sind die anscheinend wirklich..." - also es sind wirklich schon wieder 2 Jahre herum.

I dag kunne jeg endelig nå at skrive mails til mine veninder. Ellers skete ikke noget særligt. Selvfølgelig var vi hen og stemme.

Vi snakkes ved
Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@Berndt: tak for din „Bauchgefühl“ og den rettelse den resulterer i. Jeg kan heller ikke forklare det, men igen: det er jo bare som på tysk, så det var rent sløseri fra min side. På tysk ville jeg jo (korrekt) også sige: es war drei Jahre her, dass ich dagewesen war. Men det gælder kun, når jeg altså siger det efter jeg nu igen blev tjekket - skulle det være først i morgen, jeg igen skal tjekkes, ville jeg, som du skriver det, også på tysk sige: Es ist drei Jahre her, dass ich da gewesen bin. Det hele er alligevel et svært emne, synes jeg. Og det synes marsvin jo åbenbart også...


@marsvin: forskellen, du ikke kan se bliver synlig, når du nu også prøver at gå en omvej over de tyske strukturer:

„der (Urlaub) muss sehr schön gewesen sein“. „Sein“ står i infinitiv. Nu bruger man ikke „sein“ men „haben“ i den danske konstruktion, men så skal „haben“ altså også stå i infinitiv, derfor skriver Berndt: den må have været meget skøn. Det du skrev på dansk ville på tysk – ordret oversat og „haben“ skiftet ud med „sein“ - hedde: „der muss sehr schön gewesen ist.“ Som sagt før og som du kan læse ovenpå sløser jeg selv tit med disse ting, men det er dog klart at det ikke kan hjælpe dig videre at skrive alle grammatiske rettelser ned. Der findes jo så mage konstruktioner, man kan virkelig ikke lære dem udenad. Men man kan – hvis ikke man er så doven som vi begge to er det ind imellem :mrgreen: – spørge sig selv: hvordan benytter jeg verbet på tysk? Hvor som infinitiv, i præsens, imperfektum og perfektum. (Altså fx infinitiv „sein“- præsens ich bin/du bist/er,sie,es ist/wir sind/ihr seid/sie sind – imperfektum ich war/du warst/er,sie,es war/wir waren/ihr wart/sie waren – perfektum ich bin/du bist osv. gewesen). Og når man så sammenligner det med sætningen, man har skrevet på dansk og som lyder måske lidt mærkeligt i éns ører, kan man måske finde sine fejl før Berndt gør det. :wink:

@lyset: ja, nu blev det altså så spændende i dag som du forudsagde det. Men var det nu også den slags spænding, du mente? Jeg selv ved ikke rigtig, hvad jeg skal tænke om valgets udgang. Først og fremmest vil jeg gerne have en regering på et solidt grundlæg – det har vi altså brug for lige nu, synes jeg. Og nu ser det ud som om, vi får en regering med et meget tynd flertal eller en koalition der politisk ikke passer sammer. Uden- og europapolitisk kommer Tyskland nu måske til at miste sin status som stabil partner - og dét kan især Europa ikke bruge lige nu. Jeg har derfor denne gang været meget usikker, hvem jeg skulle stemme på og det var også først i går, jeg rigtig har besluttet mig. Det er da også for dumt, synes jeg: Merkel er en god kansler, men CDU´ens standpunkter dækker sig kun lidt med mine egne. Steinbrück ville være en katastrofe som kansler (die Axt im Walde – eller som en dansk veninde udtrykte det, da vi snakkede om dansk politik forleden: en statsminister må også være en rigtig statsmand! – og der er altså ikke meget „statsmand“ i samtlige figurer, der optrådte i denne valgkamp – bortset fra Angie.... :roll: ) Ganske tilfreds er jeg dog med, at FDP gik under. Vi har brug for et liberal parti i Tyskland, men så skal dette parti altså også stå til sine værdier. Der var et ungt FDP-partimedlem der i et interview kom med "dagens udsagn", synes jeg: „man kan ikke forvente vælgerens respekt, når man opfører sig som en orm“. Bingo! 8)

Så meget herfra,
sov godt I kære
Nullermand