Hej Berndt,
Tak for din store hjælp. Den er som altid rigtigt hjælpsom.
Hej Nullermand,
tak for information, jeg forøgte (ved den måde: Hvornår er det forsøge og hvornår er det prøve?

) at se nogle videor på DR og det virkede ikke, så jeg troede, det er, fordi den samme årsag, ligesom på TV.
Hej marsvin,
grammatiken er altid sværest, i hvert fald for mig. Og dansk grammatik er sværere end engelsk grammatik, men det er sommetider ikke så svært som tysk grammatik, tror jeg.
Ja, jeg kunne anvende det godt, men det var svært for mig, at forstå og svar på spørgsmålene, fordi jeg ved stadig ikke så mange danske ord.
Jeg var i nærheden af Holstebro, fordi min søster spillede håndbold på den stor turnering der.
Hej heide,
mange tak.
Jeg har begyndt at lære dansk, fordi jeg var ofte i Danmark og jeg er interesset i sproge i almindelighed, så jeg gik på "Volkshochschule", som jeg har begyndt at arbejde og jeg havde lidt penge for kurset og begyndte at lære det. Desværre har jeg bemærket min interesse i sproge lidt sent, fordi jeg kunne ikke lide fransk i "Realschule" for nogle år siden, fordi jeg havde en rigtigt god lærer (desværre for kort) og derefter havde jeg en lærer, jeg kunne absolut ikke lide (hun kunne også ikke lide mig

), så det var svært at lære fransk. Men efter jeg var færdig med skolen, jeg har odaget, at jeg kan godt lide at lære sproge (og jeg elsker det danske sprog) og nu lærer jeg det.

Som jeg allerede sagde, jeg vil gerne lære andre sproge, når jeg kan taler dansk rigtigt godt en dag, men "Volkshochschule" er lidt dyrt i det lange løb.
At arbejde i Danmark er sikkert rigtigt interessant. Jeg har lavet en "Freiwilliges Soziales Jahr" før min uddannelse (? "Berufsausbusbildung" - bin mir nicht ganz sicher, ob "uddannelse" das richtige Wort ist) og vi havde et seminar i Danmark, hvor vi besøgte danske sociale institutioner (for eksempel en plejehjem og en børnehave) og det var rigtigt interessant (det var helt og aldeles anderledes sommetider, som det er i tyskland). Nu laver jeg en uddannelse på sociale område (wieder nicht ganz sicher

, im sozialen Bereich, meine ich) og det var rigtigt godt at se, hvordan systemeret fungerer i Danmark.
God fødseldag til din far.
Edit: Jeg var nødt til at gå i mellem, derfor tog det lidt tid. Jeg savnede de sidste posts.

Så: Hej lyset,
Ja, det kan man sige. Dansk er ikke let (die "Langzeitstudien" hab ich zwar noch nicht, aber nach 2 Jahren des Lernens kann ich sagen, dass es doch gar nicht so einfach ist) Men jeg elsker dette sprog, det er så interessant og lyder så dejlig.

Men dine venebetændelse lyder ikke så dejligt.

Få godt snart.
Okay, jeg vil sove nu, jeg er rigtigt træt...
Også en god weekend fra mig til jer alle