Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
heide
Mitglied

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von heide »

Hej alle sammen,
det lyder så, som om I alle har haft fine påskedage. Og det er også fint at høre, at Lyset og Nullermand være i bedring.

Hos mig skete ikke noget særligt. Men det er jo ikke så dårligt, når noget særligt sker og når det hele går sin vante gang :wink:

Gabi,
god ferie til dig!
Pas på pengepungen, den bliver hurtig tom hos ”Obelink”. Jeg kan godt forstille mig, at de lokke med gode tilbud og mange ting vil man alt for gerne købe, fordi ”It's nice to have!”. :wink:

Caan,
det går rigtig godt med dit dansk. Jeg kan ikke huske om du har skrevet hvorfor du begyndte med at lære dansk. Min datter startede med sproget da hun læste medicin. Efter studentereksamen besluttede hun sig for at arbejde på Rigshospitalet under sin PJ. Så boede hun seks måneder i Kbh. og det var meget godt, at hun talte allerede lidt dansk.

Ikke mere fra mig for i aften. Jeg skal forberede noget til i morgen. Min far har fødselsdag. Han bliver 89 år gammel og så kommer der nogle venner til frokost i formiddags. Det er min tur at beværte gæsterne.

Jeg ønsker jeg en god weekend.
Hilsen, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej alle sammen

Dejligt at læse fra jer alle. :wink:

@ Berndt
Du skal have mange tak for rettelserne. Jeg vil jo gerne skrive fejlfrit en eneste gang, men det lykkes ikke for mig. :roll:

@ Caan
Der kan du se hvor vanskeligt det er med det danske, selv om man har boet i Danmark i tyve år. Bliv bare ved med at skrive, det kan kun blive bedre uden at du lægger mærke til det.
Jeg troede ellers, at jeg havde gættet rigtigt ”Karen”. :mrgreen:

@ Gabi
God ferie i Wesel. Vejret bliver jo helt fantastisk og du får en masse til at se ved Rhinen. Glem ikke at besøge Xanten, som er en utrolig spændende gammel romersk by.

@ Heide
Dig og din far samt hele familien ønsker jeg en rigtig god dag i morgen. Det er fint, at du bereder ham en god fødselsdag.
Det har desværre ikke holdt længe med bedringen hos mig, som du kan læse nedunder.

@ Nullermand
Hvor fint, at du hurtig kunne rejse til Langeland igen. I har også fint vejr på øen, nu skal I bare slappe af. Jeg håber, at din tandlæge har behandlet dig godt! Du skrev forleden, at Niels var med til at løbe en 10 kilometers løb. Jeg håber, at det betyder, at han nu har fået det bedre igen.

Nu troede jeg jo lige, at det gik opad med Frankensteins datter, så røg jeg på sygehuset igen i går. :(

Det er ikke til at tro: jeg blev opereret for tre uger siden og fik pludselig fra i onsdags til på torsdag en voldsom venebetændelse i højre arm. Og det var fra et venedrop som lægerne havde lagt under operationen. Jeg har ikke lagt mærke til noget som helst i tre uger, og så kom det nærmest eksplosionsagtig. Heldigvis har de sendt mig hjem igen med antibiotika og salveomslag. Men hvis antibiotikummet ikke virker, skal jeg indlægges igen. I må gerne krydse fingrene for mig. Mange tak. Og nu skal jeg i seng med en kold silikonpude og køle armen, den er opsvulmet, rød og hård og gør rigtig ond. :?

God weekend til alle
Lyset
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen!

Så er ugen overstået og det gik da meget godt. Måske er der mange der holder ferie nu mellem påske og den 1. maj, det ved jeg ikke, men i hvert fald var der i går slet ikke så meget trafik i byen som sædvanligt, så jeg kom godt igennem. Eftermiddagens tur til tandkirurgen var lige som forventet: en, to, tre små stik, så var bedøvelsen på plads, "Entspannen Sie sich, ich bin gleich wieder bei Ihnen", og så værkede den gode mand omkring ti minutter i min mund - først med skalpel og sin pudsige lille skruenøgle, derefter med nål og tråd - og så var jeg ud igen efter et kvarters tid. Ikke noget der gjorde ond - heller ikke senere. Jeg sidder nu bare med to "tryklåse" i munden tungen altid vandrer hen til for at undersøge, hvor enormt store de er. Det er de selvfølgelig ikke, men jeg lærte i hele det her forløb, at tungen "måler" for en sikkerheds skyld alle ting i munden ved at lægge ca. 20 procent på den reale størrelse. På den måde sikrer kroppen sig at den virkelig kan svælge det, der kommer ind på dén vej. Og derfor føles mine "tryklåse" nu at være langt større end de tænder, der skal komme til at sidde på dem. Sjovt.

@Berndt: tusind tak for dine rettelser. Men nu må jeg spørge dig noget om "drainagen": på "tysk" (jeg ved godt at ordet ikke oprindeligt er tysk) er en "drainage" et system af drænrør/drænslanger, der sørger for, at en bygnings kælder ikke kommer til at stå i vand. Mener det overordnede ord "dræn" det samme eller betegner ordet kun det enkelte rør? Sådan har jeg nemlig hidtil forstod det, men det var måske en fejltagelse.

@Marsvin: nyd du nu bare din lille ferie! Jeg aner ikke, hvor Wesel ligger henne - i det hele taget ved jeg jo slet ikke noget om den tyske geografi syd for Elben - men lige meget hvor det er: når jeg har lært noget i de sidste fire måneder med en psykisk syg mand herhjemme så er det, at man altså i den grad skal passe på sig selv, når arbejdspresset bliver for meget. Der er rigtig mange der bevæger sig på knivens æg - og nu ved jeg, hvor dybt de kan falde. Så pas på dig selv, nyd at koble fra - og gør det så tit du kan tillade dig det! Om du nu gør det i Wesel eller på campingpladsen eller i Danmark er jo ligemeget....

@Heide: hvor dejligt, at du kan berede din far en god fødselsdag. Det vil han sikkert sætte pris på. Godt nok er det et stort stykke arbejde ved siden af det, du ellers har på din agenda, men det må da også være en god følelse, at kunne give sin gamle far det her oplevelse og at se glæden i hans øjne. Jeg håber han nyder det - og at du nyder at se, hvordan han nyder det!

@Lyset: nej altså!!! Det kan da ikke være rigtigt! Nu har du lige overstået den der grimme operation og så sker der noget så dumt. Meget mærkeligt, at den Braunüle (den venøse tilgang) bliver betændt så mange dage efter den blev trukket ud igen. Det regner man jo ikke med - og det er man derfor slet ikke indstillet på, så det må komme som en chok for dig. Og så er det altså den højre arm, så du må være fuldstændigt handicappet også mht. dyrene... Nu krydser jeg bare fingrene for dig og håber, at antibiotikaerne virker.

Jeg selv tog nordpå igen med toget i dag. Det bliver kun til en lille udflugt, sådan set henter jeg bare manden og katten hjem til Hamborg - men det har jeg jo selv valgt: jeg vil nemlig meget, meget gerne sidde på tandlægens stol mandag eftermiddag og få taget de der aftryk der skal til for at mine nye tænder bliver lavet. Nu kan det ikke gå hurtig nok for mig. Muligheden for at kunne tygge igen står lige foran døren, så den dør skal næsten rives op nu: ja, ja ,ja - her med de der tænder! Lad mig nu endelig smage på alle de ting, jeg i 8 måneder har kigget på, men ikke kunne tygge. En fuldkornsbolle til morgenmad (jeg hader imidlertid de der croissants, jeg skulle nøjes med hver morgen, fordi dem - og kun dem - kan man jo bare smuldre mellem tungen og ganen), en sprød salat, en god bøf om aftenen. Mine elskede hårde og saltede lakridser mens jeg kigger fjernsyn. Endeligt. Yessss!!!

Jeg ved godt, at det kan undre jer at jeg skriver om det her, som om det var noget, der bevæger verdenen. Men faktisk bevæger det altså min verden. Det er noget jeg har været så meget bange for, det er noget der har betydet så meget for mig og har i den grad præget min hverdag over mange måneder. Jeg har kæmpet med det - og I har på godt og ondt været med i forløbet, så nu hvor jer ser lys for enden af tunnelen skal I altså
bare også få dét at vide, synes jeg.

Kh fra Langeland, hvor verden lige nu står så stille igen, som jeg har brug for det.
På vej i seng:
Nullermand
caan
Mitglied

Beitrag von caan »

Hej Berndt,
Tak for din store hjælp. Den er som altid rigtigt hjælpsom. :D

Hej Nullermand,
tak for information, jeg forøgte (ved den måde: Hvornår er det forsøge og hvornår er det prøve? :D) at se nogle videor på DR og det virkede ikke, så jeg troede, det er, fordi den samme årsag, ligesom på TV. :)

Hej marsvin,
grammatiken er altid sværest, i hvert fald for mig. Og dansk grammatik er sværere end engelsk grammatik, men det er sommetider ikke så svært som tysk grammatik, tror jeg.
Ja, jeg kunne anvende det godt, men det var svært for mig, at forstå og svar på spørgsmålene, fordi jeg ved stadig ikke så mange danske ord. :wink:
Jeg var i nærheden af Holstebro, fordi min søster spillede håndbold på den stor turnering der.

Hej heide,
mange tak. :oops: :D
Jeg har begyndt at lære dansk, fordi jeg var ofte i Danmark og jeg er interesset i sproge i almindelighed, så jeg gik på "Volkshochschule", som jeg har begyndt at arbejde og jeg havde lidt penge for kurset og begyndte at lære det. Desværre har jeg bemærket min interesse i sproge lidt sent, fordi jeg kunne ikke lide fransk i "Realschule" for nogle år siden, fordi jeg havde en rigtigt god lærer (desværre for kort) og derefter havde jeg en lærer, jeg kunne absolut ikke lide (hun kunne også ikke lide mig ;) ), så det var svært at lære fransk. Men efter jeg var færdig med skolen, jeg har odaget, at jeg kan godt lide at lære sproge (og jeg elsker det danske sprog) og nu lærer jeg det. :D Som jeg allerede sagde, jeg vil gerne lære andre sproge, når jeg kan taler dansk rigtigt godt en dag, men "Volkshochschule" er lidt dyrt i det lange løb.
At arbejde i Danmark er sikkert rigtigt interessant. Jeg har lavet en "Freiwilliges Soziales Jahr" før min uddannelse (? "Berufsausbusbildung" - bin mir nicht ganz sicher, ob "uddannelse" das richtige Wort ist) og vi havde et seminar i Danmark, hvor vi besøgte danske sociale institutioner (for eksempel en plejehjem og en børnehave) og det var rigtigt interessant (det var helt og aldeles anderledes sommetider, som det er i tyskland). Nu laver jeg en uddannelse på sociale område (wieder nicht ganz sicher :oops: , im sozialen Bereich, meine ich) og det var rigtigt godt at se, hvordan systemeret fungerer i Danmark.
God fødseldag til din far. :)

Edit: Jeg var nødt til at gå i mellem, derfor tog det lidt tid. Jeg savnede de sidste posts. :o
Så: Hej lyset,
Ja, det kan man sige. Dansk er ikke let (die "Langzeitstudien" hab ich zwar noch nicht, aber nach 2 Jahren des Lernens kann ich sagen, dass es doch gar nicht so einfach ist) Men jeg elsker dette sprog, det er så interessant og lyder så dejlig. :) Men dine venebetændelse lyder ikke så dejligt. :( Få godt snart. :)

Okay, jeg vil sove nu, jeg er rigtigt træt...

Også en god weekend fra mig til jer alle
Zuletzt geändert von caan am 26.04.2014, 15:53, insgesamt 1-mal geändert.
Berndt

Beitrag von Berndt »

@marsvin.

Jeg havde brug for nogle sådan dage (für solche Tage - also entspannende frei Tage) > ..brug for sådan nogle dage (fridage.).
Vi vil gerne kigge lidt rundt i Wesel, > .. kigge os lidt omkring i Wesel...
..hvor forelsket på tilbringer låse og smider nøglene ned i Rhinen. > .. hvor forelskede par fastgør låse og smider nøglerne ned i Rhinen.
(Jeg har læst, at hængelåsene (i dag ca. 155.000 stk.!) i alt vejer næsten 50 tons, hvilket vil betyde, at man af sikkerhedsmæssige grunde snart må indføre en eller anden form for begrænsning; det vil ikke behage de forelskede par).
Så måske har vi lyst for at besøge "Obelink" > Så måske får vi lyst til at besøge ”Obelink”
..med alt man kan tænke sig. Med alt man har brug for - og med alt man vi have og har ikke brug for > med alt hvad man kan tænke sig. Med alt hvad man har brug for og med alt hvad man gerne vil have - og ikke har brug for.
En kursdeltager sagde altid "Bare snakke - > En kursusdeltager sagde....

@heide.

Og det er også fint at høre, at Lyset og Nullermand være i bedring. > at Lyset og Nullermand er i bedring / har det bedre.

Efter studentereksamen besluttede hun sig for at arbejde på Rigshospitalet under sin PJ. Så boede hun seks måneder i Kbh. (Praktisches Jahr: jeg tror, man kalder det ”praktikophold” i DK).

..og så kommer der nogle venner til frokost i formiddags. Det er min tur at beværte gæsterne. 
..og så kommer der nogle venner til frokost om formiddagen, Det er min tur til at beværte....

@lyset.

..og du får en masse til at se ved Rhinen. > ..og du får en masse at se / mulighed for at se en masse.

Du skrev forleden, at Niels var med til at løbe en 10 kilometers løb. > ..løbe et 10 kilometers løb...

I må gerne krydse fingrene for mig. (..krydse fingre for mig). Mange tak. Og nu skal jeg i seng med en kold silikonpude og køle armen, den er opsvulmet, rød og hård og gør rigtig ond.  
Jeg ønsker dig virkelig god bedring :!:

@Nullermand.

..og så var jeg ud igen efter et kvarters tid. Ikke noget der gjorde ond - heller ikke senere.
..og så var jeg ude igen efter et kvarters tid. Ikke noget der gjorde ondt - heller ikke senere.
den virkelig kan svælge det, der kommer ind på dén vej. > .. kommer ind ad den vej

"drainagen": på "tysk" (jeg ved godt at ordet ikke oprindeligt er tysk) er en "drainage" et system af drænrør/drænslanger, der sørger for, at en bygnings kælder ikke kommer til at stå i vand. Mener det overordnede ord "dræn" det samme eller betegner ordet kun det enkelte rør? Sådan har jeg nemlig hidtil forstod (forstået det) det, men det var måske en fejltagelse.
Dræn = drænrør/drænslanger (ligesom: ”Verkabelung” = verschiedene Kabeln / Leitungen) -> sagt der Laie!).

..give sin gamle far det her oplevelse og at se glæden i hans øjne. > give sin gamle far den her oplevelse...
Nu krydser jeg bare fingrene for dig og håber, at antibiotikaerne virker. > ..krydser jeg bare fingre for dig...
Dine nye tænder: Jeg krydser fingre for dig, Nullermand :)

(caan: dig vender jeg tilbage til senere :!: (vores have (= især græsplænen og drivhuset) skal jo vedligeholdes. Så jeg vil benytte mig af det gode vejr her i weekenden - vejret er jo ikke så stabilt).
Berndt

Beitrag von Berndt »

@caan.

Den er som altid rigtigt hjælpsom. > ..til stor hjælp. (Man kan sige, at en person er hjælpsom).

jeg forøgte (ved den måde: Hvornår er det forsøge og hvornår er det prøve?.> Det er svært at sige. Det er egentlig som forskellen på ”versuchen” og ”probieren
at se nogle videor på DR og det virkede ikke > se nogle videoer på DR...,
så jeg troede, det er, fordi den samme årsag, ligesom på TV. 
..så jeg troede, det er af samme årsag som på TV.

..men det var svært for mig, at forstå og svar på spørgsmålene, fordi jeg ved stadig ikke så mange danske ord.  
..men det var svært for mig at forstå og svare på spørgsmålene, fordi jeg stadig ikke kender så mange danske ord.

Jeg har begyndt at lære dansk, > jeg er begyndt at lære dansk.
fordi jeg var ofte i Danmark og jeg er interesset i sproge i almindelighed, > ..interesseret i sprog i almindelighed
som jeg har begyndt at arbejde og jeg havde lidt penge for kurset
..da jeg var begyndt at arbejde og jeg havde lidt penge til kurset.
Desværre har jeg bemærket min interesse i sproge lidt sent, min interesse for sprog lidt sent...
hun kunne også ikke lide mig > ..hun kunne heller ikke lide mig …
jeg kan godt lide at lære sproge > at lære sprog
Som jeg allerede sagde, jeg vil gerne lære andre sproge, >..lære andre sprog,... (man sagt: et sprog – flere sprog = kein Unterschied)
når jeg kan taler dansk rigtigt godt en dag, ..når jeg kan tale dansk rigtig godt...
Jeg har lavet en "Freiwilliges Soziales Jahr" før min uddannelse > Jeg har beskæftiget mig et år med frivilligt socialt arbejde. ("Berufsausbildung" - bin mir nicht ganz sicher, ob "uddannelse" das richtige Wort ist) > doch: man kann aber auch ”erhvervsuddannelse” sagen.
..for eksempel en plejehjem og en børnehave > for eksempel et plejehjem og en børnehave.
det var helt og aldeles anderledes sommetider, som det er i tyskland > ..end det er i Tyskland.
Nu laver jeg en uddannelse på sociale område (wieder nicht ganz sicher  , im sozialen Bereich, meine ich) > Nu gennemgår jeg en uddannelse på det sociale område / inden for socialforsorgen.

Men dine venebetændelse lyder ikke så dejligt Få godt snart
Men din venebetændelse lyder ikke så rart. (Jeg håber,) at du får det godt (igen) snart.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,
så, det er min lille pause mellem to kurve fuld af strygetøj. Intet kontorarbejde i dag! Har lige lavet en kop kaffe og læst tilbage jeres indlæg. I var meget flittig i de sidste dage, helt specielt Berndt.

Caan,
ja, så var det også hos mig. Vi rejste år efter år til Danmark og kom i kontakt med mange dansker. Jeg har hurtigt lagt mærke til, at næsten alle dansker taler tysk, nogle kun en smule pga. af turisme, men der er også mange de taler vel nok godt. Jeg er ikke helt sikker på, men jeg tror, at danskerne læser tysk på skolen. I hvert tilfælde står vel tysk til valg som tredje fremmedsprog.
Så begyndte jeg med dansk. Målet var at købe ind på dansk, leje sommerhuse og taler lidt med vores danske venner om hverdags ting. Jeg ville jo ikke skrive på danke, tænkte jeg på den tid.
I årevis boede vi hos et ældre ægtepar på Bornholm og så var det også en slags af respekt over for værtsparret. Og jeg begyndte med at skrive mine første julekort, derefter fødselsdagshilsen osv.

Lyset,
ufattelig at du fik sådan en slem betændelse tre uger efter operationen. Ja, selvfølgelig krydser jeg fingre til dig! God bedring!

Forresten, det var først sidste weekend da gæsterne kom. To damer. Kontakten i telefonen og med email var meget rar. Håber, at de rydde op efter sig :wink: . Jeg selv kom igen om to uger. :D

Nullermand,
det var virkelig en lang tid. Jeg ønsker dig, at alt gik vel i går eftermiddags. Og jeg ønsker mig, at du er på højkant igen, når jeg kommer til Hamborg næste gang. :D
Men det tager lidt tid indtil jeg er der igen, fik en aflysning sidste uge. :roll:

Gabi,
Nullermand har fuldstændig ret, du skal passe på dig, selvom der er én eller nogle i familien som har brug for din hjælp.
Det var de samme hos mig med mine gammel forældre. Det tager en masse tid til at passe på og hjælpe dem. Men jeg lærte i de sidste fire år siden mine forældre er flyttet hernede, at man kan ikke være alle tilpas. Det tog næsten tre år indtil jeg har fattet det og det skete først da min mor blev indlagt i sygehus. Da hun kom hjem var det min tur at lave mad, vaske og stryge, købe ind osv. osv. Jeg kunne dog ikke holde hus for mine forældre, for mig og familien og i forbifarten gøre mit kontorarbejde.
Heldigvis går det meget bedre nu og jeg har igen lidt mere tid til mig. Men efter sådan en dobbeltbelastning over mere end tre måneder var det på tiden, ellers ville jeg blive vanvittig.

Alle,
min fars fødselsdag var en fuld succes. Der kom nogle ældre mennesker på besøg og alle var i godt humør. Til mig var det kun den første omgang, om tre uger har min mor fødselsdag og så åbner jeg min caterings forretning igen.

Berndt,
tak igen. Blev du færdig med arbejdet i haven og drivhuset? Da jeg var ung drømte jeg om at have eget drivhus. Alle vores danske venner har drivhuse med lækkere tomater og agurker i. Når vi var på Bornholm står der tit en poser med ”blomsterkost” uden for døren. Det var altid en dejlig overraskelse da vi kom hjem.

Vejret er også ustabilt hernede. Tror at I har det meget bedre nordpå, angående vejret i dette tilfælde.
Det blev et meget langt indlæg. Meget arbejdet for dig, beklager. :wink: :oops:

Ups, ser lige at der var ingen her som har gjort mit strygearbejde.
Altså videre!
Vi skrives ved, kh heide
Zuletzt geändert von heide am 29.04.2014, 17:51, insgesamt 1-mal geändert.
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

heide hat geschrieben:Hej I kære,
så, det er min lille pause mellem to kurve fuld af strygetøj. Intet kontorarbejde i dag! Har lige lavet en kop kaffe og læst tilbage jeres indlæg. I var meget flittig i de sidste dage, helt specielt Berndt.

Caan,
ja, så var det også hos mig. Vi rejste år efter år til Danmark og kom i kontakt med mange dansker. Jeg har hurtigt lagt mærke til, at næsten alle dansker taler tysk, nogle kun en smule pga. af turisme, men der er også mange de taler vel nok godt. Jeg er ikke helt sikker på, men jeg tror, at danskerne læser tysk på skolen. I hvert tilfælde står vel tysk til valg som tredje fremmedsprog.
Så begyndte jeg med dansk. Målet var at købe ind på dansk, leje sommerhuse og taler lidt med vores danske venner om hverdags ting. Jeg ville jo ikke skrive på dansk, tænkte jeg på den tid.
I årevis boede vi hos et ældre ægtepar på Bornholm og så var det også en slags respekt over for værtsparret. Og jeg begyndte med at skrive mine første julekort, derefter fødselsdagshilsen osv.

Lyset,
ufattelig at du fik sådan en slem betændelse tre uger efter operationen. Ja, selvfølgelig krydser jeg fingre til dig! God bedring!

Forresten, det var først sidste weekend da gæsterne kom. To damer. Kontakten i telefonen og med email var meget rar. Håber, at de rydde op efter sig :wink: . Jeg selv kom igen om to uger. :D

Nullermand,
det var virkelig en lang tid. Jeg ønsker dig, at alt gik vel i går eftermiddags. Og jeg ønsker mig, at du er på højkant igen, når jeg kommer til Hamborg næste gang. :D
Men det tager lidt tid indtil jeg er der igen, fik en aflysning sidste uge. :roll:

Gabi,
Nullermand har fuldstændig ret, du skal passe på dig, selvom der er én eller nogle i familien som har brug for din hjælp.
Det var de samme hos mig med mine gammel forældre. Det tager en masse tid til at passe på og hjælpe dem. Men jeg lærte i de sidste fire år siden mine forældre er flyttet hernede, at man kan ikke være alle tilpas. Det tog næsten tre år indtil jeg har fattet det og det skete først rigtig da min mor blev indlagt i sygehus. Da hun kom hjem var det min tur at lave mad, vaske og stryge, købe ind osv. osv. Jeg kunne dog ikke holde hus for mine forældre, for mig og familien og i forbifarten gøre mit kontorarbejde.
Heldigvis går det meget bedre nu og jeg har igen lidt mere tid til mig. Men efter sådan en dobbeltbelastning over mere end tre måneder var det på tiden, ellers ville jeg blive vanvittig. Det er ikke kun arbejde, der er også mange dume tanker man har i hoved, ikke?

Alle,
min fars fødselsdag var en fuld succes. Der kom nogle ældre mennesker på besøg og alle var i godt humør. Til mig var det kun den første omgang, om tre uger har min mor fødselsdag og så åbner jeg min caterings forretning igen. :wink:

Berndt,
tak igen. Blev du færdig med arbejdet i haven og drivhuset? Da jeg var ung drømte jeg om at have eget drivhus. Alle vores danske venner har drivhuse med lækkere tomater og agurker i. Når vi var på Bornholm står der tit en poser med ”blomsterkost” uden for døren. Det var altid en dejlig overraskelse da vi kom hjem.

Vejret er også ustabilt hernede. Tror at I har det meget bedre nordpå, angående vejret i dette tilfælde.
Det blev et meget langt indlæg. Meget arbejdet for dig, beklager. :wink: :oops:

Ups, ser lige at der var ingen her som har gjort mit strygearbejde.
Altså videre!
Vi skrives ved, kh heide
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Heide.

I var meget flittig i de sidste dage, > I var meget flittige …. (-e > Mehrzahl).

ja, var det også hos mig. > Ja, sådan var det også...
og kom i kontakt med mange dansker. Jeg har hurtigt lagt mærke til, at næsten alle dansker
og kom i kontakt med mange danskere. Jeg har hurtigt lagt mærke til, at næsten alle danskere
(-e > Mehrzahl)
Ja, selvfølgelig krydser jeg fingre til dig! > krydser jeg fingre for dig!

Håber, at de rydde op efter sig. Jeg selv kom igen om to uger.
Håber, at de rydder op efter sig. Jeg selv kommer igen om to uger.

Men jeg lærte i de sidste fire år siden mine forældre er flyttet hernede > i de sidste fire år, efter at mine forældre er flyttet herned.
Det tog næsten tre år indtil jeg har fattet det > Det tog næsten tre år før jeg fattede det...
Heldigvis går det meget bedre nu og jeg har igen lidt mere tid til mig. > lidt mere tid til mig selv...

"Berndt: Blev du færdig med arbejdet i haven og drivhuset?" > Nej som haveejer bliver man i sommerhalvåret aldrig færdig med de udendørs sysler (hus og have). Det største problem er i øjeblikket den genstridige skvalderkål, som har bredt sig meget i haven, mellem buskene.
Jeg har fundet dette på internettet, hvor en positiv egenskab dog også nævnes: ”Giersch gilt bei Gärtnern als ein lästiges Unkraut; er breitet sich wuchernd aus und lässt sich wegen seiner unterirdischen Triebe nur schwer bekämpfen. Andererseits ist Giersch ein wohlschmeckendes Wildgemüse”.

For resten: Den 1. maj kan man se ”Idyllische Schlei” på ZDF. Udsendelsen varer desværre kun 15 minutter (19:15 – 19:30).
Der er en lille omtale [url=http://www.zdf.de/dokumentation/idyllische-schlei-32874404.html][HER][/url]
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej Berndt,
tusind tak en gang til.
For nogle år siden har Nullermand allerede skrevet ”Heide pas på dine r-rer!” Det kan jeg godt huske og ved ikke hvor mange gange allerede du har rettet mine ”r-rer” :wink: :oops: . Jeg er sikker på, denne gang var ikke den sidste gang, desværre! Så er det med mig, altid lidt for hurtigt. :roll:
Det er det samme med præpositionerne. Jeg drømmer om en dag, når grammatikken sidder fast i mit hoved. Tak for tålmodigheden, Berndt.

Ja, det kender jeg godt. Man bliver aldrig færdig med de udendørs sysler (nyt ord!!! for mig, tak). Vi har også massevis den genstridige skalderkål i haven, heldigvis kun i sommerhus haven. En veninde fortælte mig, at man kan lave salat med Giersch. Jeg har ikke lavet den og det trænger mig ikke til at få en smagsprøve. :mrgreen:

Også tak for den tip at man kan se ”idyllische Schlei” på ZDF. Jeg har noteret tidspunktet.

Alle,
danser I i maj måned? Mig ikke!

Men i Heidelberg på ”Thingstätte” gør det tusinde af unge mennesker. Det er en stor fest uden organisation, el og vand. Ca. 15.000 unge påtager sig den lang tur fra byen (ca. 1 time) opad til "Thingstätte på Heiligenberg". Man skal slæbe alt med sig, drikkevarer, mad, lommelygter, fakkel osv. osv.
Mange klæde sig i sort og tager fakkel og åben ild med. Jeg ved ikke hvornår ”Walburgisnacht” blev fejret på denne måde den første gang. In mellemtiden er den en fast institution i Heidelberg.

Jeg så en lille film på youtube med tromle, ildsluger (?) og ildkunstner (?). Det ser gigantisk ud i det stort friluftsteater.

Vil I vide mere om "Thingstätte", se her: [url]http://de.wikipedia.org/wiki/Thingst%C3%A4tte_%28Heidelberg%29/[/url]

Politiet og kommunalbestyrelsen gøre ikke noget ved festen. Den bliver accepteret, selvom der bliver tøndevis skrald efter festen i skoven og på ”Thingstätte” tilbage. Men alt i alt er den vel en fredelig fest.

Ja, så vil det blive i Heidelberg i natten.

Ha' det godt!
Kh, heide
Berndt

Beitrag von Berndt »

@heide.

er det med mig, altid lidt for hurtigt. > Sådan er det med mig.... 
Vi har også massevis den genstridige skalderkål i haven, > Vi har også massevis af den genstridige....
En veninde fortælte mig, at man kan lave... > En veninde fortalte mig....
Jeg har ikke lavet den og det trænger mig ikke til at få en smagsprøve.
Jeg har ikke lavet den, og jeg føler ikke trang til at få en smagsprøve.  

Også tak for den tip at man kan se > ..for det tip, at man kan se...
..danser I i maj måned? Mig ikke! > Jeg gør ikke! / Det gør jeg ikke!

In mellemtiden er den en fast institution i Heidelberg. 
I mellemtiden er den en fast (tradition?) i Heidelberg.

Jeg så en lille film på youtube med tromle, ildsluger (?) og ildkunstner (?).
Jeg så en lille film på YouTube med trommeslagere, ildslugere og ildkunstnere.
Det ser gigantisk ud i det stort friluftsteater. > Det ser storslået ud i det store friluftsteater.

Ja, så vil det blive i Heidelberg i natten. > Ja, sådan vil det blive i Heidelberg i nat.
lyset
Mitglied

Beitrag von lyset »

Hej alle sammen

Langsomt kravler jeg op af mit sygeleje. Efter ni dage med stærke antibiotika er det den første dag uden smerter i armen og uden at den svulmer op, når jeg laver noget. Heldigvis har det ikke været en af de resistente bakterier, men i hvert fald en af de renitente! 8)

Mange tak for alle jeres gode ønsker. Nu håber jeg, at der ikke kommer noget i vejen for min planlagte tur til Danmark sammen med min veninde i uge 20.

En særlig tak til Berndt for de sidste rettelser og det gode tip om ”Idyllische Schlei”. Jeg fortalte om det rundt omkring i vennekredsen – og så glemte jeg selv, at kigge filmen i forgårs. :oops:

Jeg håber, at I har det godt og jeg skriver snart mere, er stadigvæk lidt træt.

Mange hilsner
Lyset
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej hej hej hej I søde derude!

Hvordan flyver derhen – det er utroligt!

Vi er her igen efter en rigtig dejlig uge med vores campingvogn.
Campingpladsen var fantastisk! Vi var meget spændt på den – den er Tysklands største plads....og det er normalt ikke vores ting. Vi er hellere der hvor der er slet ikke noget.
Men alligevel var det meget roligt på pladsen, selv om der var mange campister der – især den ”lange weekend”.
Vi har set cathedralen i Koeln, også Hohenzolernbruecke. Men hvor var byen fyldt – masser af mennesker. En tur gennem gågaden? Nej, hurtig væk!
En anden dag besøgte vi Wesel – det er en rigtig fin dejlig by!
Hos Obelink købte vi selvfølgelig ikke en enste ting! Hahaha – viser mig en campist, der køber ikke en eneste ting der!
Så havde vi dagene med både udflugter og ”Wellness” (sidder foran vognen, læser, kigger lidt rundt osv)
Om eftermiddagen eller aftenen gik vi ture på øen (hele ø er campingplads!!!), kiggede på meget smukke pladser fra sæsoncampister eller gik ned til Rhinen.
Angående vejret havde vi alt, man kan tænke sig: sorte skyer, blå himlen, solskin, regn og storm og tordensvejr.
I Wesel var Schuetzenfest/Kirmes (????) og så kunne vi se fyrværkeri i lørdags. Det var en helt speciel ”farvel”!

Lyset: god bedring!!!!

Hilsen fra i dag!

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Lyset.

Langsomt kravler jeg op af mit sygeleje. ..op fra mit sygeleje..
Heldigvis har det ikke været en af de resistente bakterier, men i hvert fald en af de renitente!  
(Jeg kender ikke ordet på dansk – man kan sige => en af de mere genstridige bakterier).

...og så glemte jeg selv, at kigge filmen i forgårs. ...at se filmen i forgårs.

Jeg håber, at I har det godt og jeg skriver snart mere, er stadigvæk lidt træt. > (Det forstår jeg godt! - Fortsat god bedring!)

@marsvin.

Hvordan flyver derhen – det er utroligt! > Hvor tiden dog flyver af sted....(?)

....og det er normalt ikke vores ting. Vi er hellere der hvor der er slet ikke noget.
….og det er ikke lige os. Vi vil hellere være der, hvor der slet ikke er noget.

Vi har set cathedralen i Koeln, også Hohenzolernbruecke. > Vi så katedralen/domkirken i Köln...
... viser mig en campist, der køber ikke en eneste ting der! - Vis mig lige en campist, der ikke køber en eneste ting der!
(hele ø er campingplads!!!), > hele øen er en campingplads!
kiggede på meget smukke pladser fra sæsoncampister > smukke pladser med sæsoncampister...
...sorte skyer, blå himlen, solskin, regn og storm og tordensvejr.
...sorte skyer, blå himmel, solskin, regn og storm og tordenvejr.
I Wesel var Schuetzenfest/Kirmes (????) > (måske skyttefest, forårsmarked eller byfest?)
Det var en helt speciel ”farvel”! > ..et helt specielt ”farvel”.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære

@Berndt: tusind tak for rettelserne og dine gode ønsker!

@alle: undskyld at jeg blev tavs igen for mere end ti dage, jeg havde jo jer og mig selv lige lovet noget andet. :oops:

Men jeg var lidt nede i de sidste dage, fordi det med tænderne altså overhovedet ikke forløb sådan som jeg havde troet det ville. Ikke noget slemt, men det hele var nok en misforståelse. Det med at lave de der aftryk gik mod al forventning ganske godt. Ellers hælder jeg så meget til at få kvalme når man presser den såkaldte "ske" med aftryksmassen i min mund, at jeg bare spytter hele molevitten ud igen. Sidste gang lykkedes det først i tredje forsøg, men denne gang var jeg super afslappet. Tandlægen kunne tage tre aftryk i træk uden at jeg sprang fra stolen og spyttede "skeen" ud i vild panik.

`Nu er det hele overstået - i hvert fald for dén side af munden´ - tænkte jeg derefter. Men det var det ikke. Og her kommer misforståelsen ind i billedet: de der "tryklåse", jeg nu har i munden, de er bare provisoriske :shock:. Jeg forstår stadigvæk ikke nøjagtigt hvorfor man skal tage tre aftryk af et provisorium, og hverken tandkirurgen eller tandlægen kunne forklare det på en vis jeg kunne forstå, men det er nok altså sådan, at man efter de her aftryk først vurderer, hvilken "skruer" der skal erstatte de "Dummies" jeg nu åbenbart har i munden, og så får jeg de "rigtige skruer" indsat i mine implantater derefter, og en uge senere har de så brug for nye aftryk, og først derefter går der overhovedet nogen i gang med at udforme de tænder, jeg så meget havde håbet på jeg ville få senest i denne uge. Under stregen (som man siger på tysk men måske ikke på dansk - Berndt?) får jeg mine nye tænder nu i begyndelsen af juni måned, lige før pinsen. Det var en stor skuffelse at høre det, og måske er det derfor, at jeg tabte yderlige to kiloer. Det er altså bare ingen fornøjelse at spise uden tænder. Og nu hvor jeg ved, at sådan skal det blive ved i endnu fire uger - ja, så holder man jo næsten op med at spise... man mister bare appetitten.... :(

Det med pinsen er da i det mindste en lille trøst: så er aspargestiden ikke helt forbi og jeg kan endnu nå at spise asparges med skinke nogle gange før sæsonen slutter. Asparges kan jeg selvfølgelig også spise uden tænder, nar jeg bare koger dem lidt mørere end jeg kan lide dem - men skinke? No chance! Nye kartofler med skræl på? Heller ikke..... Og lige lørdag før pinse skal jeg jo lave asparges med det hele for vores danske venner, og det ville altså virkelig være dumt hvis 9 personer nyder måltiden mens kokken skal køre hele sin ration gennem en foodprocessor - bæh! :mrgreen:

Nå, så meget herfra for i aften
kh
Nullermand
Antworten