Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@Nullermand.

Og jeg nød også at (som gæst) være med til min første bryllup..> mit første bryllup...
men da det nybagte ægtepar bestod af to kvinder, > det nybagte brudepar... (siger man i begyndelsen).
..der (ud over familien, og det tæller jeg til)> ..og der tæller jeg med)
De mener selv, at i år er de bedre forberedt til det >
De mener selv, at de i år er bedre forberedt til det....
...og jeg håber meget på, at vi i dette år har bedre vejr. > ..at vi i år har bedre vejr / (oder:) at vi i år får bedre vejr.

Zickenkrieg> Jeg fandt denne provokerende overskrift, se [url=http://www.avisen.dk/kun-en-taabe-frygter-ikke-kvinder-paa-jobbet_197304.aspx][HER][/url]
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von lyset »

Hej venner

Nu ligger et lille ferieophold i Danmark allerede en uge tilbage. Jeg havde en rigtig god tid med dejligt vejr, god mad og glædelig gensyn med mine venner.
Jeg rejste sammen med en nabo i huset som jeg blev god ven med gennem de sidste år. Selv om hun er 12 år yngre end jeg, kommer vi godt ud af det med hinanden og det samme gælder vores to hanhunde.
Vi boede i en ferielejlighed på min vens gård, der ligger i klitterne ved vestkysten. Lejligheden er meget enkelt indrettet – uden tv og uden radio. Men til gengæld er det kun 50 meter fra stranden, når man har forceret en høj klit. Så vi nød fred og ro i og foran huset, gik lange turer med hundene ved stranden, besøgte sandskulpturfestival i Søndervig, Bovbjerg fyr, museet i Ringkøbing og adskillige af mine venner.
På den måde viste det sig, at vi godt kan tage på ferie med hinanden og har mange fælles interesser, som musik, natur og hunde.

@ Gabi
Jeg ønsker dig rigtig god ferie, du har ikke skrevet, hvor længe du bliver i Danmark. Lige nu er det lidt kold, men fra onsdag stiger temperaturerne på Fyn.

@ Nullermand
At løbe fra coast to coast om natten er noget, jeg dårligt kan forestille mig. Og så står din søster og du i den mørke nat under sovende folks vinduer og hepper! Pas på, at I ikke får en spand kold vand over hovederne. :mrgreen:
Jeg kan godt forestille mig, at pigebrylluppet har været morsomt. Danskerne er simpelthen så gode til at feste med sange og digte. Altså skal tante nullermand snart til Nordjylland igen.

Nu vil jeg hellere arbejde lidt, jeg sidder med en uoverskuelig masse af oversættelse – alle med deadline – selvfølgelig. :roll:

Lyset
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von lyset »

Hej Berndt

Jeg må hellere prøve at komme dig i forkøbet med rettelserne. :)

...gik lange turer med hundene langs med stranden
...får en spand koldt vand i hovederne
... og selvfølgelig staves Nullermand med stort N
... en masse oversættelser

Det var vist nok ikke det hele. :oops:

Lyset
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@Lyset.

Det var jo nemt at gennemlæse :)
...god mad og glædelig gensyn med mine venner. > ..og glædeligt gensyn med...
...gik lange turer med hundene ved stranden.. > gik lange ture langs med stranden (jeg har læst din tilføjelse – men man kan fx godt sige: vi var nede ved stranden).

Pas på, at I ikke får en spand kold vand over hovederne. > en spand koldt vand i hovedet (ental = hvert hoved for sig)
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære

først og fremmest: Tak Berndt for rettelserne og også tak for linket. Jeg kan godt genkende det, der skrives i artiklen. Som "Kriegsdienstverweigerer" - altså én der valgte at gøre en social indsats frem for at blive indkaldt til værnepligten - kan jeg godt huske "mine" sygeplejersker på et lille landsbyhospital. De slog sig næsten om at få mig med i holdet hver eneste dag. Ikke for min skyld (som person eller arbejdskraft, går jeg ud fra) men fordi de bare syntes, at det var nemmere og mindre følelsesladet, når der var en mand med i teamet. Og dengang fandtes der jo ikke så mange mandlige sygepklejersker, så var en "Zivi" (Zivildienstleistender) jo bedre end ingenting (læs: ingen mand). :roll:

@Lyset: gudskelov, der er du igen. Jeg kom allerede til at savne dig :shock: ! Kan du venligst informere os i forvejen næste gang, du har lyst til at forsvinde et sted hen, hvor der ikke er TV, radio og dermed sikkert heller ikke tilgang til internettet? Man bliver jo lidt (for ikke at sige: vildt!) bekymret, når man pludseligt ikke hører/læser noget fra din side! :shock: Dét skal vi altså lave om på! Du skal da melde dig ud og sige, hvornår du er tilbage! Ellers tænker vi jo at du er indlagt eller hvad ellers.... Og jeg har altså bekymringer nok i forvejen, tak! Hvad angår de sovende folks vinduer: næ du! Vendsyssel er fuldstændig med når det gælder. Også de mindste står på gaden og hilser på løberne. "Skal I ikke for længst være i seng?" spurgte en dame, der løb forbi et heppende søskendepar på måske fire og seks år. "Nej da! Du sover jo heller ikke endnu!" fik hun retur. Sådan! :mrgreen:

Til weekenden i det hele taget: nej, hvor var den fantastisk! Drengene løb som om djævlen var efter dem :wink: . De havde i forvejen aftalt et jævnt tempo, men så blev de betaget af stemningen og løb næsten et minut hurtigere per kilometer end de havde planlagt. Det gik alligevel godt, vi (heppeteamet) mødte dem fem gange undervejs og hver gang regnede vi med, at vi skulle samle én af dem op - men nej: de blev mere friske og mere opstemte hver gang vi traf dem :shock: Og så løb de lykkelige ind i målet efter 50 kilometre ved Frederikshavn, og det skete før solopgang!, og SÅ fik vi endelig lov til at samle dem op og tage tilbage til hotellet. Heppeteamet var nemlig iskoldt og dødsenstræt efterhånden..... "Seng" var nok den eneste glose, jeg kunne huske på dansk den lørdag morgen ved Palmestranden i Frederikshavn.... :roll:

Lørdag morgen sad vi så lidt klatøjede ved morgenbordet - vi havde jo ikke sovet mere end tre timer - men "drengene" ( på hhv. 61 og 51 år :roll:) var stadigvæk så fulde af adrenalin, at dagen nu skulle bruges til flere oplevelser. Så fik vi nok set det meste Vendsyssel har at byde på, inden vi alle sammen klap sammen og tog os en eftermiddagslur på hotellet. Derfra tog vi resten af vores opholdt ganske stille og roligt og kom så hjem i løbet af dagen i dag.

Min soverytme er stadigvæk ud af balance. Lige nu er jeg mere vågen end min kat eller andre natteaktive dyr. Men jeg skal jo alligevel prøve at sove nu. Ellers bliver den kommende uge til et mareridt... Så kan man altså virkelig mærke, at man bliver gammel. For tyve år siden kunne jeg danse, drikke og ture natten igennem og alligevel stå ved min post på mandag morgen.... i dag tæller jeg mine hovedpinepiller og spørger mig selv, hvordan jeg nok skal overleve starten i en ny uge... Træls! :roll:

Men nu prøver jeg altså. Sov godt, I kære... :D
Nullermand
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@Nullermand.

De slog sig næsten om at få mig med i holdet hver eneste dag.
De sloges næsten om at få mig med på holdet hver eneste dag /
De kom næsten op at slås for at få mig med på holdet hver eneste dag.

Drengene løb som om djævlen var efter dem
Drengene løb som om fanden var i hælene på dem.

… inden vi alle sammen klap sammen og tog os en eftermiddagslur...> knækkede sammen og tog os en....
Derfra tog vi resten af vores opholdt ganske stille >...vores ophold ganske stille og roligt..

...natten igennem og alligevel stå ved min post på mandag morgen....
...natten igennem og alligevel være på min post mandag morgen...
...hvordan jeg nok skal overleve starten i en ny uge > starten på en ny uge..
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære

Først og fremmest: tusind tak til Berndt for rettelserne. Det med verberne, der ender på -s (sloges) er noget, vi snart skal snakke om. De danner jo en grammatikalsk udtagelse i det danske sprog og jeg har tit tænkt over, at det her er noget, jeg ikke virkelig har forstået.... Men det tager vi en anden gang.

Nu er det endeligt afgjort: vi tager alligevel til England næste uge. Det var ellers lidt uklart, vi havde booket fly allerede inden jul, fordi der var så mange miles, der ellers ville bortfalde ved årskiftet. Men så gik vi lidt i stå mht. til planlægningen - der var dét med mine tænder, og så mandens sygdom, derefter meget arbejde... og så sad vi der pludseligt med to fly - men uden hotel :shock: . Alt vi prøvede var forgæves: der hvor vi gerne ville hen var der ikke plads, i hvert ikke når vi prøvede at booke friovernatninger på mandens Best-Western-konto. Som "betalende" kunde kunne man tværtimod godt finde ledige værelser - mærkeligt! :roll: I går aftes fandt vi så endelig ud af, hvad fejlen var: når man som indlogget kunde prøver via hjemmesiden, så er den i forvejen indstillet til at lede efter enkeltværelser - og dem findes jo næsten ikke mere. Man skal hver gang, man prøver at finde et ledigt værelse på et hotel klikke på "doppeltværelse" - og så kommer der masser af ledige værelser frem!

Nu skal vi altså til Plymouth, hvorfra vi vil besøge de mange dejlige haver Cornwall har at byde på. På vej tilbage til London skal vi så se på nogle haver i det nordlige Syd-West-England. Det ville være oplagt at overnatte i Bath eller deromkring derefter, men der fandt vi ikke noget. Så blev det altså til Southhampton - ikke lige dér vi gerne ville hen, men til gengæld sikkert også et besøg værd og dertil tæt ved motorvejen til Heathrow. :D

Nu hvor det hele er på plads og jeg kun skal vælge mellem de mange haver der skal ses begynder jeg endeligt at glæde mig til den rejse. Den bliver helt sikkert fantastisk. Begge vores hoteller er gamle, engelske bygninger og fra de tidligere rejser til England ved jeg, at jeg godt kan lide deres charme, selvom engelsk charme og komfort næsten modsiger sig selv :mrgreen: . Men nej, hvor jeg allerede glæder mig til den engelske morgenmad... hehe... :wink:

Så meget herfra, I kære,
"best regards"
Nullermand
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1657
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Nullermand,
glem ikke at tage til New Forest in nærheden af Southampten og måske til alle de fine
steder ved Bristol Channel.

Grüße aus Lippe
Günter
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@Nullermand.

Før du forlader det europæiske kontinent, sender jeg lige et par rettelser.

De danner jo en grammatikalsk udtagelse i det danske sprog > ...undtagelse i det danske sprog.
...indstillet til at lede efter enkeltværelser - og dem findes jo næsten ikke mere. > .. og de findes jo næsten ikke mere.
...finde et ledigt værelse på et hotel klikke på "doppeltværelse" - klikke på ”dobbeltværelse”...
men til gengæld sikkert også et besøg værd og dertil tæt ved motorvejen.. > og tilmed tæt ved / og desuden tæt ved motorvejen..
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hej til jer alle,
Nu er jeg tilbage, efter en længere tid. :) På det seneste, skete der ikke så meget, men jeg havde lidt travlt. Vi skrev mange eksamer i skolen, i de seneste uger. I weekenden cyklede jeg fra Rendsborg til Slesvig med en god ven på kort sigt. Jeg var ikke så ofte i Slesvig og jeg må siger nu: Det er en rigtigt smuk by. Vejret var rigtigt godt, men det var meget "schwül" (jeg ved absolut ikke, hvad det betyder på dansk og min ordbog og Google Translate ved det heller ikke :shock: :D ) og vi havde 30 grader. Det var selvfølgelig alligevel rigtigt rart.
Danskkurset er i sommerferie nu og i den sidste dag af kurset spillede vi et spil om Danmark. Vi skulle besøge alle danske byer på brættet(? - Das Spielbrett) og derefter skulle vi går tilbage til udgangspunktet. I mellemtiden skulle vi svarer spørgsmål om Danmark. Jeg blev spurgt: "Hvem er borgmesteren i København". Jeg troede: " :shock: Det er for vanskeligt... Det ved jeg absolut ikke." Men... ja... nu ved jeg det og jeg tror, så hurtigt vil jeg ikke glemme. xD

@Berndt:

"Det glæder mig, at du synes, du gør fremskridt, og at jeg kan hjælpe dig lidt.
Når dit aktive danske ordforråd efterhånden bliver lige så omfattende som dit passive ordforrråd (= tv og læsning), vil du være nået meget langt" --- Du hjælper mig rigtigt meget og som jeg allerede sagde, jeg er rigtigt glad for at jeg har fundet dette Thread. Tak til dig og til jer alle for at være so rart og hjælpsomme.

@Nullermand:

Jeg ønsker jer meget sjov og godt vejr i England (måske vil du har alligevel brug for en paraply... ;) You never know in England... :D )

@marsvin:

Jeg ønsker dig også godt ferie (måske du er allerede tilbage, men "Besser spät als nie" :D
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

mange hilsener fra Fyn!

Desværre rejser vi hjem allerede på søndag :(
Vejret var i det hele set godt - typisk dansk: blå himmel, skyer, solskin og enkelte byer.

Jeg skriver mere når jeg er hjemme igen!

Hilsen
Gabi
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@caan.

Vi skrev mange eksamer i skolen, i de seneste uger. > (eksamen) = Mehrzahl: eksaminer
I weekenden cyklede jeg fra Rendsborg til Slesvig med en god ven på kort sigt.
På kort sigt > ? (Mener du: spontant – med kort varsel?)
Jeg var ikke så ofte i Slesvig og jeg må siger nu: > jeg må nu sige.
Det er en rigtigt smuk by. Vejret var rigtigt godt, men det var meget "schwül" > det var meget lummert.
Danskkurset er i sommerferie nu og i den sidste dag af kurset spillede vi et spil om DK.
Danskkurset holder sommerferie nu, og på kursets sidste dag spillede vi et spil om DK.
Vi skulle besøge alle danske byer på brættet(? - Das Spielbrett) > Richtig. og derefter skulle vi går tilbage > skulle vi tilbage...
I mellemtiden skulle vi svarer spørgsmål om Danmark.
Efterfølgende skulle vi besvare spørgsmål om Danmark.
Tak til dig og til jer alle for at være so rart og hjælpsomme. > ..så rare og hjælpsomme.

Jeg ønsker jer meget sjov og godt vejr i England (måske vil du har alligevel brug for en paraply... > måske vil du alligevel få brug for en paraply..

(@marsvin).
Jeg ønsker dig også godt ferie (måske du er allerede tilbage, men "Besser spät als nie").
Jeg ønsker også dig god ferie (måske er du allerede tilbage, men bedre sent end aldrig).

@marsvin.

Vejret var i det hele set godt - typisk dansk: blå himmel, skyer, solskin og enkelte byer.
Vejret var stort set godt – typisk dansk: blå himmel, skyer, solskin og enkelte byger.
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

@ Günter: skulle du nu gøre det endnu mere kompliceret end det var i forvejen? :mrgreen: Nej du, bare gas. Tak for dine forslag, jeg mener det, men desværre har jeg allerede i forvejen langt flere haver/seværdigheder på min liste, end en lille uge kan rumme. Vi har hhv. 3 eller 4 haver på agendaen per dag. I dag nåede vi de første 3 som planlagt, men der er somme tider lange distancer at køre, og det hele skal jo også være lidt hyggeligt og ikke bare udarte til stress... :D

@Berndt: tak for rettelserne - men det hastede altså ikke. Som du ser tog jeg jer bare med i min kuffert, da jeg forladte kontinentet.... :wink:

Og når I nu er med skal I altså også få et lille indtryk af, hvordan vi bor her lige nu: Vi har booket 4 frinætter i "Duke of Cornwall" - og ja, det er så "britisk" som det lyder 8) . Ældgammelt hotel, lidt slidt på den typisk engelske, charmerende vis, meget forvinklet - men dog: af et eller anden årsag fik vi "tårnværelset" :shock: , der faktisk er en halvrundt suite med stue, bad og soveværelse. Helt fantastisk!

Byen Plymouth summer af sommer- og studenterliv, har en dejlig havnekvarter med mange spisesteder og det hele ligger kun 10 min. fra hotellet, så bedre kunne det ikke være.

I morgen står der 4 haver på programmet. Det skal blive regnvejr, men det forudså de også for i dag og der var ikke en sky på himlen. Så det nægter jeg bare at tro på. Nå, vi få se....

Nu skal jeg hvile mine ømme ben og selvom klokken jo kun er 23 herovre skal jeg se at komme i seng.

Vi snakkes ved, I kære,
kh
Nullermand
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@Nullermand.

(@Berndt:) Som du ser tog jeg jer bare med i min kuffert, da jeg forladte kontinentet.... > ..da jeg forlod kontinentet

...på den typisk engelske, charmerende vis, meget forvinklet > meget kroget/snørklet
...af et eller anden årsag fik vi "tårnværelset" > af en eller anden årsag fik vi...
...der faktisk er en halvrundt suite med stue, bad og soveværelse. > ...en halvrund suite med ..

Byen Plymouth summer af sommer- og studenterliv, har en dejlig havnekvarter ..
Byen Plymouth summer af sommer- og studenterliv, har et dejligt havnekvarter ..
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,
her er jeg igen - tilbage fra en dejlig ferieophold på Fyn.
Næsten alt var perfekt. Vi står på samme campingplads siden 5 eller 6 år. Før har vi også allerede været der.
Selvfølgelig er der nu mange campister, som kender os - og det var meget enerverende dette år! De kender os, især Dirk, da vi sejlede mere med båden for at fiske. I løbet af tiden blev det mindre og mindre; ofte sejlede vi bare ud for at se på landskabet eller vi var på "whale-watching-tur". Vi gik også enkelte ture gennem skoven.
Mange gange - hver dag! - hørte vi: "Hvad? I sidder stadig foran campingvogn? Sejl ud!" - "Fisk fisk fisk" - "I var ikke ude med båden!" Vi svarede altid: Vi er ikke bare her for at fiske. Vi vil slappe af, læse, måske bade lidt..." - "I er dog ikke her for at svømme!"
Berndt, vi siger på tysk: Das ging uns auf den Senkel. Jeg ved ikke, hvad man kan sige på dansk.
I hvert fald - det var så slemt i år.
Vi besluttede at tage til en anden campingplads næste år - vi kiggede allerede på den. Den ligger i nærheden af Vejle, direkte ved Vejle-Fjord.
Vi synes det var bedste lejlighed (hvis man ikke har lyst til at se alle disse "fanatiker") at prøve en anden plads.

Desværre er min far syg - han skal i hospitalet i morgen.

Jeg håber jeg har mere snart mere tid!

Hilsen
Gabi
Zuletzt geändert von marsvin am 14.07.2014, 20:17, insgesamt 1-mal geändert.