Ich kann Dinas Skepsis sehr gut verstehen. Vor allem, was die dänischen Jäger angeht: http://nyhederne.tv2.dk/2015-05-12-jaegere-vil-tage-sagen-i-egen-haand-skyd-ulvene-og-grav-dem-ned25örefan hat geschrieben: Wenn jemand Wolfsberater wird und Jäger ist, warum ist der
dann dem Vorwurf der Parteilichkeit ausgesetzt?
Wolfsberater setzt eine pro Wolf Einstellung voraus, Jäger sein beinhaltet nicht per es eine anti Wolf Einstellung.
"Jäger wollen die Sache selbst in die Hand nehmen: "Schiesst die Wölfe und vergrabt sie."
Dazu passt der Brief eines anonymen Jägers, der in TV MidtVest im März 2015 veröffentlicht wurde:
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/anonym-brevskriver-tre-ulve-skudt
Anonym brevskriver: Tre ulve skudt
En anonym afsender påstår i et brev til seniorforsker Thomas Secher på Naturhistorisk Museum i Aarhus, at tre ulve er skudt og dræbt i Midtjylland.(Arkivfoto)
LÆS MERE...
Forskere opdager endnu en ulv
Nye ulve i landet
Seniorforsker Thomas Secher, der har været meget profileret i debatten om ulvens indtog i Danmark, modtog efter vinterferien et noget usædvanlig brev, det skriver Århus Stifttidende.
Brevet var maskinskrevet og lød således:
- Hej Thomas Secher. Jeg kan fortælle dig, at bare her i det midtjyske så er der blevet skudt tre hanulve. Ingen jægere eller lodsejere har sympati for ulven. Den hører ikke hjemme i lille Danmark. Mvh. En af de gæve jyske jægere. Thomas Secher har ikke kunne finde ud af andet omkring brevet, end at det er poststemplet i Østjylland.
- Suk, tænkte jeg. Hvad får dog en mand til at skrive et brev som det til mig?, siger Thomas Secher til Århus Stifttidende.
Ulvens eksistens i Danmark har været meget omdiskuteret, og mange landmænd og lodsejere har udtrykt deres modstand. Frygten er, at ulven vil dræbe landmændenes dyr, og derfor har Thomas Secher tidligere hørt historier om, at jægere har skudt en ulv. Men det er første gang, at han modtager et brev fra en jæger.
- Det er trist at sådan noget rygtes. Jeg kan godt få mistanken, at det er endnu en vandrehistorie, men hvis manden virkelig har set tre døde ulve, så er det rigtig interessant, siger Thomas Secher til Århus Stifttidende.
Ulven er fredet, og det er ulovligt at skyde den. Det kan straffes med fængsel i op til to år og en fratagelse af jagttegnet.
Für alle, die kein Dänisch können in aller Kürze:
Ein Jäger hat in einem Brief an Forscher Thomas Secher vom Naturhistorischen Museum behauptet, er habe drei Wölfe erschossen, da sie nicht in die dänische Natur gehörten.
Die Leserzuschriften (im Artikel nachzulesen) darauf sind vielfältig

"Entfernt die Jäger aus der Natur" bis zu Empfehlungen, Schalldämpfer zu benutzen (beim Abknallen der Wölfe).
Aus der Jägerschaft in Deutschland höre ich ebenfalls sehr verschiedene Stimmen, die Schiesswütigen freuen sich schon auf das neue Wild, da sie in Gemeinschaft mit dem Strassenverkehr die Hasen fast ausgerottet haben, aber es gibt auch erfreulich viele, die sich über die Bereicherung der Arten freuen und den økologischen Nutzen verstanden haben.
Lyset