Preisniveau in den nordischen Ländern

Sonstiges. Dänemarkbezogene Themen, die in keine andere Kategorie passen.
Ursel
Mitglied

Preisniveau in den nordischen Ländern

Beitrag von Ursel »

Hej allesammen!

Ist ja nicht das erste Mal, daß (auch / zumindest) die Dänen es einsehen:

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=3351025&cbox2

Gruß Ursel, DK
runesfar

Beitrag von runesfar »

[url=http://news.google.de/news?hl=de&ned=de&q=gammelfleisch&btnG=News-Suche]Nå![/url]

[url=http://www.handelsblatt.com/pshb/fn/relhbi/sfn/buildhbi/cn/GoArt!200013,200050,919701/SH/0/depot/0/Landwirte_verlangen_Schadenersatz_f%FCr_Nitrofenskandal.html]da[/url]

[url=http://www.greenpeace.de/themen/chemie/nachrichten/artikel/geheimniskraemerei_um_lebensmittelueberwachung_greenpeace_verklagt_bundeslaender/]da![/url]

[url=http://www.foodwatch.de/]Glashaus[/url]
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Runesfar!
Du weißt ja schon, daß ich manches nicht so gut erinnere (oder mitbekomme :) ) -- was soll mir das jetzt sagen? Hilf mir doch bitte mal!

Daß höhere Preise bessere Qualität bedeuten?
Naja, manchmal vielleicht, aber doch nicht generell in DK.

(Kurz nach dem dt. Fleischskandal kam auch die Retourkutsche hier!)

gruß Ursel, DK
runesfar

Beitrag von runesfar »

Undskyld - nu går det på dansk.

Ursel - jeg har sagt det før og vil sige det igen: Jeg tror alsrig jeg har boet i et land, hvor folk er mindre kvalitetsbevidste end her. For rigtigt mange mennesker drejer det sig kun om prisen - der er overhovedet ingen kvalitetsbevidsthed.

Læg dertil, at mange f.g.m. koketterer med, at de ikke orker/kan lave mad - og synes det er voldsomt henrivende. Den attitude har jeg ikke mødt så udbredt ret mange andre steder.

Når jeg står i kø i supermarkedet på prenzelberg - som angiveligt bebos af de unge og smarte - kan jeg være ved at skrige over hvor ukritisk folk køber ind - også til deres børn!

Kort sagt - den tyske fødevareindustri er blevet alt, alt for magtfuld. Det kunne senest ses omkring reach-diskussionen i EU.

Jeg vil til hver en tid kunne finde betydeligt bedre og lødigere fødevarer i Brugsen eller Irma end i Kaufhof.

I øvrigt har Spiegel et fint interview med Thilo Bode:

http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,druck-389640,00.html
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Runesfar!

Nu generaliserer du så voldsomt, at jeg er nødt til at gøre det også:
Da jeg flyttede til DK 15 år siden (oh da jeg kom hertil endnu længere tilbage), fandtes der ikke noget som økologiske madvarer i det mängder jeg var vant til fra Tyskland.
Nej - nu må du endelig ikke sige at det unødvendigt fordi alt var bare så godt og rent og lækkert her!
Tværtimod havde Tyskland ikke mere "Keine Konservierungsstoffe" på brødemballagen mere, fodri der fandtes næsten ingen brød med det mere - hvorimod DK var fuldt med det.
Det samme gælder stadigvæk for salater og.l.

Heölsekostbutikker findes stadigväk kun i de store byer - og jeg har ikke råd (andre har heller ikke tid) til at handle der til daglig.
Til gengæld havde enhver lilleby i Tyskland en Reformhaus" med alt hvad man havde brug for --- allerede i 60erne.
Jeg ved det, jeg har en gren i familien so er stor tilhænger af det, derfor kan jeg godt huske at de fandtes, för nogen snakkede om økologi el. l.
Da man begyndte med det i slutningen af 70erne, begyndelsen af 80erne, fik vi de små "Bioläden", som ligner de danske helsekostbutikker mere end Reformhäuser gør.

Jeg har aldrig fanatisk tilhørt denne gren af familien, men jeg synes det var og er svært at dække mit behov af varieret sund kost her i landet --- tænk bare at det er næsten umuligt at købe en kornmølle her (jeg har flere bekendte som er vildt interesseret i min importerede mølle!!) og det var supersvært at finde til nogen der kunne sælge mig korn i lidt større poser end kiloposer, som bruges mere eller mindre til pynt i brødet.

Du har måske ikke været i Dk fornylig, men der findes sikkert lige så mange unge mennesker, mange af dem forældre, som ikke ved hvordan man laver (ordentligt) mad.
Der findes en TV-serie i øjeblik på TV" som viser unge folk der vil gerne lære at begå sig i køkkenet - de kender kun færdigprodukter og fast food og skal først finde ud hvordan man skræller kartofler eller koger en høne.

Jeg tror du idealiserer en smule.
Jeg tror der findes lige så mange af samme slagsen her som der --- men mulighederne for at finde til god mad er lettere (nemmere) i Tyskland.

For resten havde vi jo også artiklen i JP som Corinna satte ind her for ikke så lange siden: der havde de fyldt varevogne med produkter man kunne sammenligne, og alligevel var det for dyrt her.

Og svindel med mad forekommer her som der -- her taler man bare ikke mere så meget om det kød...hvorfor egentlig ikke?
Skulle jeg nu drage konklusionen at der er en sammenhæng?
Måske bliverder svindlet og bedraget meget i både DK og D, men måske efterforsker man grundigere i Tyskland end her? Tier man her bare stille?
Det tør jeg ikke sige - jeg er ikke så hurtigt som du åabenbart er at finde sammenhæng... :) (Som sagt ved du jo, at jeg er lidt langsommere i knolden nogle gange :P )

God nat - Ursel, DK--- i øjeblikket både med computer- og fyringsproblemer
DavidNH

Beitrag von DavidNH »

Hvis jeg lige må blande mig, så kan jeg se begge sider. Jo, jeg har selv boet et år "im Wedding", og jeg har tit undret mig over folks indkøbsvaner i den lokale Penny. En ulækker blanding af færdigburgere og ice tea. Men jeg tror nu, at mange i Berlin hører blandt de særlig lave socialklasser, og det er jo et velkendt fænomen, at man spiser dårligt i socialklasse 4-5. Mine oplevelser fra Berlin svarer i hvert fald ikke til, hvad jeg oplever i Hessen, hvor jeg har familie, eller i min hjemstavn Sydslesvig.

Mit generelle indtryk er, at kvaliteten i Danmark er ok, om end sikker ikke sååå fantastisk, som mange danskere selv tror, den er (det er dansk, det er godt går jo desværre naivt igen på mange områder). Men udbuddet er virkelig begrænset, jeg er i den grad træt af de lokale supermarkeder. Tag nu f.eks. yoghurt, generelt af høj kvalitet i Danmark, smager også godt, ikke så sødt, som de tit gør i Tyskland gør. Men udvalget er jo en trist affære, normalt kan man maks. vælge mellem fem-seks forskellige smag. Der har svenskerne, finnerne og esterne mindst dobbelt så mange og tyskerne mindst fire gange så mange.

Jeg tror ikke, det har noget med markedernes størrelse at gøre, for esterne har som sagt et rigtig godt udbud på mange områder, og dem findes der kun 1,5 million af. Mit personlige, pessimistiske bud er: "Wat de (danisch) Bur nich kennt, dat fret he ok nich." Her går det jo så godt...
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej David!
Jo, du har ret i mange synspunkter.
Jeg var i vores nye Netto i dag og undrede mig så også over at folkene gider købe kød der eller i Rema etc.
Men ligesom i Tyskland findes her også folk som er hverken så bevidst eller velhavende for at købe det dyre kød i Brugsen ellerendnu bedre ved slagteren.
Runesfar - også Brugsen har kød a f mindre kvalitet, der er bare mere at vælge imellem det bedre og ikke så gode kød.

For resten kom jeg også i tanken om at man kan ikke sammenligne Brugsen eller Superbest (som reklamerer med kvailitetskød) og Kaufhof.
brugsen og Superbest er i grunden rene butikker for fødevarer - med, hvis jeg nu skal skønne - 20% andre varer.
Til gengæld er Kaufhof (Karstadt etc.) varehuse som har en fødevare-afdeling --- og der er relationen måske lige omvendt -.

Jeg tror i Tyskland er der meget galt, det har du ret i; men til gengäld bliver der også snakket om det. Ved den mindste skandale bliver der gravet dybere.
Her hører forbrugerne ikke ret ofte om sådan noget - og spørger ikke mig hvad der blev af den omvendte kødskandale... vi hører ikke mere om det mens snakken, skandalen, efterforskningen går videre i Tyskland.

Dengang jeg flyttede til DK havde jeg ikke spist oksekød for flere år - folkene grinede af mig her i landet: de havde ikke hørt om BSE overhovedet dengang.
Først nogle år senere kom BSE også i nyhederne her i landet. AHA.

For minskyld burde der slet ikke være dårlige madvarer etc., men hvis de nu er der, så er det meget bedre at have udvalget og selvbestemmelsen, som begynder med information!

Hilsen - Ursel, DK
schockert

Beitrag von schockert »

Til Ursel
Vi er jo ikke et Uland og vi har haft bestemmelser siden 1989 om kogalskab hvad der måtte bruges og hvad der skulle destrueres,så det må have været et område uden tv du er kommet til.Vi har da kendt til BSE ligeså længe som Tyskland. Jeg vil give dig ret i at kvalitetskød koster ekstra men så hellere en frikadelle mindre og noget kød man ved at slagteren kan stå indefor. Jeg køber mit kød hos Grambogård,det er kvalitets kød og mælk osv.Dyrene har haft et "godt" liv inden de slagtes.Hellere mindre mængde men kvalitet.
Hilsen Schockert
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Schockert!
Jeg tror til gengæld du skal løsne dig fra de gamle fordomme at på Jylland der bor kun bondemænd som er mindre "civilisererede" end Sjællændere. (Det er da i det mindste dine egne folk du snakker så nedværdigende om!)
Tro mig: Her findes TV og radio, elktircitet i det hele taget og motorveje (men de kom nu også først gennemgående sinden jeg er begyndt at reje herhen, :) --- på sammenhæng påstår jeg ikke! :) ), computer og alt hvad I derovre vist også har.
Jeg kan kun berette om mine erfaringer, og de var gennemgående som fortalt deroppe. D.v.s. jeg taler ikke om kun én ignorenede person, men om et generelt indtryk!!

Det samme gælder for resten også papir- og glascontainer, som var så småt begyndt at dukke op, mens de var et velkendt syn i det tyske landskab dengang.
(Ligesådan for de produkter der fremstilles af gammel papir --- de fandtes (og findes) ikke det rige antal som i Tyskland - men det er jo også bare logisk...)

Sikkert er en af grundene dertil at man var nødt til at være mere milieubevidst i Tyskland, fordi der er mange flere mennesker og store byer. Ökologi i det hele taget er et relatvit nyt begreb i DK, mens tyskerne jo havde de "Grüne" langt før de blev en officiel parti i Bundestag!

Men det hører ikke til emnet om prisniveauer ... lad os så droppe det :wink:

Hilsen Ursel, DK --- alt andet end en bondekone (intet sagt imod dem, for resten!!!)
Tinko

Beitrag von Tinko »

Ursel hat geschrieben:Hej Runesfar!
Du weißt ja schon, daß ich manches nicht so gut erinnere (oder mitbekomme :) ) -- was soll mir das jetzt sagen? Hilf mir doch bitte mal!

Daß höhere Preise bessere Qualität bedeuten?
Naja, manchmal vielleicht, aber doch nicht generell in DK.

(Kurz nach dem dt. Fleischskandal kam auch die Retourkutsche hier!)

gruß Ursel, DK
Ist das höhere Preisniveau in den skandinavischen Staaten nicht hauptsächlich aus der Tatsache zu erklären, daß die Sozialsysteme steuerfinanziert werden, was nichts anderes ehißt, als daß JEDER Käufer von Waren die soziale Sicherung der skandinavischen Bevölkerung mitfinanziert.

Das sollte man meiner Meinung nach auch bei uns auch einführen!
Ursel
Mitglied

Beitrag von Ursel »

Hej Tinko!
Inwieweit die (hierzulande hohe!) Mehrwertsteuer eine gerechte Steuer ist, lasse ich mal dahingestelt, gleichzeitig weisen aber auch die dänischen Kritiker (!!!) des hohen Preisniveaus hier immer wieder darauf hin, daß es der mangelnde Wettbewerb ist, der zu den hohen Preisen führt.

Da kommen eben viele Faktoren zusammen - z.B. spricht man bei Büchern ja auch davon, daß der dänische Markt ungleich kleiner als der deutschsprachige ist und daher die Auflagen auch klein sind.
Daran kann man natürlich wenig ändern.

An anderen Faktoren durchaus.
Und nun lasse ich die Qualität der Waren mal außer Acht - also bitte kein Zuschriften wie: sowas kauft man doch am besten eh nicht, sondern schaut einfach mal auf die Tatsache als solche:
Da importiert DK auch Tomaten und Gurken aus Dtld. und NL, Broccoli aus Spanien, Eisbergsalat, Blumenkohl etc. aus anderen Ländern der EU.
Daß sich diese Produkte durch Transportkosten etc. erhöhen, könnte ich als Verbraucher noch einsehen, aber wieso sind dann die Produkte in Dtld. größer als die hier?
Sprich: bekommen dänische Verbraucher nur die kleinen Gurken, die kleinen Salatköpfe, die winzigen Blumenkohlköpfe aus de entsprechenende Ländern und die Deutschen die großen? Wieso?
DAS Phänomen habe ich leider noch nirgends abgehandelt gesehen, würde mich wirklich mal interessieren!

Und daß dänischer Käse trotz der Transportkosten etc. in D billiger ist als im Ursprungsland, also hier in DK, ist doch eher ein Witz - oder wie ?

Irgendwas stimmt da nicht, aber was?

Rätselnde Grüße - und ein schönes Adventswetter - Ursel, DK bei strahlendem Winterwetter
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Eine hohe Mehrwertsteuer ist, wenn nicht entsprechend ausgeglichen wird, eine sehr ungerechte Steuer. Sie trifft nämlich diejenigen stärker, die auf ihren Konsum nicht verzichten können.

Beispiel: Ein kinderloses Paar und eine Familie verfügen beide über 1.500 Euro monatlich. Die einen verwenden das Geld für schöne Urlaube, teure Hobbies usw., während in der Familie das ganze Geld für Essen, Kleider, Windeln usw. raus geht. Wenn man nun die MWSt erhöht, kann Haushalt 1 einfach seinen Konsum ein wenig reduzieren, während Haushalt 2 in Bedrängnis gerät.

Dafür gibt es bei uns das Kindergeld bzw. den Kinderfreibetrag. Das ist nämlich nicht, wie häufig missverstanden, eine milde Gabe des Staates an die Familien, sondern eine Art Steuerrückerstattung, auf die ein verfassungsgemäßer Anspruch besteht. Ich bin mal gespannt, ob jemand aus der Regierung nach der anstehenden MWSt-Erhöhung in Deutschland auf die Idee kommt, dass man dann eigentlich das Kindergeld erhöhen muss, oder ob das wieder vor dem Verfassungsgericht erklaget werden muss ...

-- Martin
DavidNH

Beitrag von DavidNH »

Ursel, et andet eksempel er bly i benzin: Da det blev afskaffet i Danmark, havde det været afskaffet i mindst ti år i Tyskland! Eller tænk blot på de mange voldsomme kemikalier, man kan købe i hvilket som helst supermarked i Danmark, som man ikke engang kan få i specialforretning i Tyskland - fordi de er forbudte. Nå, men det er ved at være lidt off-topic...
Nobert
Mitglied

Beitrag von Nobert »

Runesfar schreibt: - Kort sagt - den tyske fødevareindustri er blevet alt, alt for magtfuld. -

Das kann man aber auch von der dänischen Lebensmittelindustrie sagen.
Ich denke da z.B. an einen Schiffsreeder in DK.
Und was ist mit Arla? Diese Firma konnte Jahrzehnte die Preise von Milchprodukten diktieren - und auch den Qualitätsstandard.

Kritik an der dänischen Lebensmittelindustrie ist anscheinend Hochverrat.
So erlebe ich meine dänischen Mitmenschen.
Die eigene Imagepflege der dänischen Lebensmittelindustrie schlägt da voll durch.

Ich kenne die Verhältnisse in DK seit 1958. Ich meine, dass in beiden Ländern, DK und D, die Qualität nachgelassen hat.

Für Kopenhagen kann ich nur sagen, dass der kleine Schlachterladen seine Rohware auch nur vom Schlachthof bekommt. Das ist also auch keine Garantie für hohe Qualitätsstandards vom Rohprodukt. Das ist auch nur Standardware.

Hier, in Bremen - Nord, haben einige Schlachter ihr eigenes Schlachthaus gegründet in dem noch Tiere von ausgesuchten Bauern verwertet werden. Diese Bauern produzieren auch keine Wasserschweine. Hohe Qualität wird von kleinen Betriebseinheiten geliefert.

Weiter schreibt Runesfar: Jeg tror alsrig jeg har boet i et land, hvor folk er mindre kvalitetsbevidste end her. For rigtigt mange mennesker drejer det sig kun om prisen - der er overhovedet ingen kvalitetsbevidsthed.

Qualitätsbewusstsein ist ja so eine Sache. Wer auf so einen Slogan wie: „køb dansk, det er godt“ reinfällt, hat nun wirklich kein hohes Qualitätsbewusstsein!
Außerdem ist D noch mehr als der Prenzelberg.

Es ist auch meine Meinung, dass das Angebot bei Lebensmittel und die Einkaufsmöglichkeiten in DK die Vielfalt wie in D nicht bietet. Dies gilt auch für hohe Qualitätsstandards. Es sein denn, man nimmt richtig lange Wege auf sich. In Kopenhagen und Skovlunde geht es mir jedenfalls immer so.

Ja Ursel, diese kleinen Gurken in DK. So lange wie ich zurück denken kann waren die Gurken schon immer kleiner als in D. Das scheint wohl eine Vorliebe der dänischen Verbraucher zu sein.
Die dänischen Gurken- und Tomatenproduzenten haben auch Jahrzehnte ein Monopol
gehabt.

Günstiges Gemüse und Früchte kaufe ich beim Fremdarbeiter, wenn ich in DK bin. Die Qualität ist auch nicht schlechter oder besser als bei Føtex.

Ursel schreibt: Måske bliverder svindlet og bedraget meget i både DK og D, men måske efterforsker man grundigere i Tyskland end her? Tier man her bare stille?

Liebe Ursel, ich teile deine Ansicht. Vielleicht fehlt ein Thilo Bode in DK!!!
Deutsche haben vielleicht auch keine Ängste vor „Nestbeschmutzern“ und die nationale Ehre ist auch nicht in Gefahr, wenn Missstände angeprangert werden.

Na ja, als „Exportweltmeister“ kann man sich das vielleicht eher erlauben.

Ich wünsche Euch allen - gesunde Nahrungsmittel.

Nobert
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hallo Ursel.

Du schreibst :arrow:
”bekommen dänische Verbraucher nur die kleinen Gurken, die kleinen Salatköpfe…… und die Deutschen die großen? Wieso?
Das Phänomen habe ich leider noch nirgends abgehandelt gesehen, würde mich wirklich mal interessieren!
Es handelt sich ohne Zweifel um Traditionen. - Z.B. sind Einzel-/Doppelbetten – Schalter und Steckdosen – Back-/Ziegelsteine – die (Standard)Platten der Deckenverkleidung - in D. grösser als in DK. - Und die genannten bevorzugten Gemüsesorten ebenso :mrgreen:

Ja, ich weiß: Off topic :!:

Aber: könnte es sein, daß man in Deutschland große Gurken bevorzugt, weil man sie ja schält, so daß sie kleiner (aber heller) werden? - Das Schälen der Gurken ist ja in DK nicht üblich :).

Einen schönen 4. Adventssonntag – hier scheint die Sonne von einem wolkenlosen Himmel – Berndt.
Antworten