Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
katti

Beitrag von katti »

Hej Gabi,
80000 ord :!: :!: Det er meget fint!
I morgen spørger jeg i bøgerbutiken, om de har det der.
Morgen frag ich im Buchladen, ob sie das dort haben. Hvornår er optager din bog?
Wann ist dein Buch herausgekommen (Erscheinungsjahr oder sowas)?
I dag mødte (traf) jeg min dansklærer og han fortalte mig, vores nye kursen (kursus?) begynner om to uger :D
Hvorvor lærner jeg dansk?
Vi er ofte på Bornholm og sidste år i Tornby.Men kun, fordi vi ofte holder ferie i Danmark, lærner jeg ikke dansk.
Jeg lyder eller hører gærne det danskt sproget (ist das tatsøchlich sooo richtig??), jeg vil gærne kan snakke på dansk og jeg vil gærne læse "De Måske Egnede" fra Peter Høeg på dansk.
Irgendwie ists ´ne Herzensangelegenheit :roll:

Hej Muldvarp, mmhh, når eller hvis :oops: (ich hab das noch nicht kapiert), muldvarpen -ein Hamster wäre, würde- jeg sage : der er
mennesker, der er -geizig- eller mennesker, der har mange penge i jeres pengepungen.

Hedder det -wortwörtlich: Es gibt einige, die haben die Brieftasche aus Maulwurfsbacke genäht :shock: ?

katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej katti!

Min ordbog er fra 1995.
De gule Langenscheidt bøfer er mest på lager i bøgerbutikken, ellers kan man bestille dem.

Jeg vil gerne rette din indlæg, men jeg er ikke sikker mig selv. Så håber vi der kommer en anden forbi...

Oh, det var et rim - dumdidum... :P

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej Gabi!-ich stelle mir gerade einen schnarchenden kleinen Wurm vor :mrgreen:
Ja, ja retter mig, retter mig :D . Uta er ikke her :( , hun har det all tid så flot gjort.
en bøf (irgendwo stand hier mal, das heisst fehler, in meinem ordbog steht Beefsteak :wink: ) har jeg fundet: ikke optager din bog, sondern irgendwie med udgivelse eller :?: .
stehen dir eigentlich die Haare zu Berge, når du det der her fra mig læser :shock:

Muldvarp :wink: eller er der måske mennesker, der lang tide i deres (ihren) tegnebog -vor der Kasse- roder (wühlen) :?

katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Katti!

Så synes du, jeg skal heller hedde "snorkende lille orm"?
Det lyder efter en berømt indianerhøvding!

Jeg forstår god, hvad du skriver. Der må være fejl, men det er bare naturligt! Øvelse gør mesteren, Learning by doing und Aus Fehlern wird man klug - så skriver bare, hvad du komm i tanke om. Måske kan jeg rette dig lidt.

Bøf kender jeg virkelig bare som en Beefsteak.

Var du henne i dag til den bog-forretning? Og har du en ny ordbog?

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

Nu kommer jeg jer til undsætning (jeg ”kom tilfældigt forbi” her) :arrow: :

Katti's Beitrag vom 7.3.:
Hej Gabi,
80000 ord - Det er meget fint!
¤ I morgen spørger jeg i bøgerbutiken, om de har det der. < .. spørger jeg i boghandelen, om de har den der.
¤ Hvornår er optager din bog? < Hvornår er din bog udgivet? (oder:) udkommet?
I dag mødte (traf) jeg min dansklærer og han fortalte mig, vores nye kursen (kursus?) begynner < at vore nye kursus begynder om to uger
¤ Hvorvor lærner jeg dansk? < Hvorfor lærer jeg dansk?
¤ Men kun, fordi vi ofte holder ferie i Danmark, lærner jeg ikke dansk.< Men jeg lærer ikke dansk bare ved ofte at holde ferie i Danmark.
¤ Jeg lyder eller hører gærne det danskt sproget (ist das tatsøchlich sooo richtig??), jeg vil gærne kan snakke på dansk og jeg vil gærne læse "De Måske Egnede" fra Peter Høeg på dansk. > Jeg lytter eller hører gerne det danske sprog, jeg vil gerne kunne snakke dansk og jeg vil gerne kunne læse ”De måske Egnede” af Peter Høeg på dansk.

Katti 8.3.:

Hej Muldvarp,
mmhh, når eller hvis (ich hab das noch nicht kapiert), muldvarpen -ein Hamster wäre, würde- jeg sage : der er mennesker, der er -geizig- eller mennesker, der har mange penge i jeres pengepungen.
--> Hvis muldvarpen var en hamster, ville jeg sige: der er mennesker, der er gerrige, eller mennesker, som har mange penge i deres tegnebog...

Ja, ja retter mig, retter mig . Uta er ikke her , hun har det all tid så flot gjort. < ja, ja ret mig, ret mig . Uta er her ikke, hun har altid gjort det så flot.
-> en bøf er normalt en ”Beefsteak” - men kan også betyde en fejl eller sjuskefejl eller en tanketorsk.
¤ stehen dir eigentlich die Haare zu Berge, når du det der her fra mig læser < Stritter håret til alle sider, når du læser det her fra mig?
¤ Muldvarp eller er der måske mennesker, der lang tide i deres (ihren) tegnebog -vor der Kasse- roder (wühlen) < ...der roder i lang tid i deres tegnebog foran kassen.

Gabi's Beitrag vom 7.3.:

De gule Langenscheidt bøfer er mest på lager i bøgerbutikken, <...bøger er for det meste på lager i boghandelen, ellers kan man bestille dem.

Jeg vil gerne rette din indlæg, men jeg er ikke sikker mig selv. < Jeg vil gerne rette dit indlæg, men jeg er ikke sikker (nok) selv. Så håber vi der kommer en anden forbi...

Gabi 8.3.:

¤ Så synes du, jeg skal heller hedde "snorkende lille orm"? < så du synes (altså) at jeg skal hedde...
¤ Det lyder efter en berømt indianerhøvding! < det lyder som en berømt.....

Jeg forstår god, < godt, hvad du skriver. Der må være fejl, men det er bare naturligt! Øvelse gør mesteren, < øvelse gør mester, - så skriver bare, hvad du komm i tanke om. < så skriv bare, hvad du kommer i tanke om – hvad der falder dig ind. Måske kan jeg rette dig lidt.

Var du henne i dag til den bog-forretning? < var du henne i den boghandel i dag?
Og har du en ny ordbog?

(Jeg håber, det var en lille hjælp for jer). I er bestemt meget ihærdige :!:

Gruß - Berndt
------------------------------------------------------------
Nichts auf der Welt ist so gerecht verteilt wie der Verstand:
Jeder glaubt, genug bekommen zu haben. - Jacques Tati.
katti

Beitrag von katti »

Hej Berndt, tusind tak for din undsætning :D -hvorvor ikke HJÆLPE :( -
jeg tror, Gabi er ved -bei- >bøfer er mest....> bare von der tastatur abgerutscht :mrgreen:

Kommer du igen forbi her :wink: :?: <--mit spøgsmaltegn på tastaturen funktionerer ikke :x

katti
katti

Beitrag von katti »

Hej indianerhøvding snokende lille orm :mrgreen:
ja igår var jeg i boghandelen, men store Langenscheidt bogen har de der ikke. Bogen er - vergriffen-. Jeg har en mail til Langenscheidt skrevet, om de bogen igen ny -auflegen-.

katti
katti

Beitrag von katti »

Hej Gabi, jeg har fundet "bøffer".Danebod skrev i sprogtræning i 1.6.2005:

"Bøf (Einzahl), bøffer (Mehrzahl) ist hier ein Ausdruck für Lapsus, Fehler. Wenn es nicht im Wörterbuch steht, liegt es daran, dass es ein Slangausdruck ist, aber ein recht gängiger und nicht ganz neuer, so dass ein gutes Wörterbuch ihn drin haben sollte"

Hislen Katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!

@ Berndt - tak for rettelse! Wenn wir dich nicht hätten... Hvad skulle vi gør uden dig!

@ katti - jeg læste om ny ordbogen i en anden tråd! Måske står du tidligt op og venter foran boghandleren og banker på døren for at de åbner! Eller kan du vente godt?

Og bøffer er fejl... Det hørte jeg ikke før.

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej Gabi,
nu har jeg også spurgt i boghandelen, om de har PONS der. MEN heller ikke... Nu venter jeg på august. det er svært :roll:
Men jeg glæder mig over det, at manden skrev hurtig.

Jeg læser nu i bogen for min søn.
god aften :D
katti
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej allesammen,

jeg er lige færdig med at studere de mange muligheder, bøf kan betyde. Det er sjovt ... der findes 11 varianter :!: Vil I læse en eksempel? Du er en stor bøf! (nedsættende om en person) Men det er selvfølgeligt ikke rammende for jer. :wink:

Hilsen - Uta.
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

@Katti: Hej... bin erst jetzt hier vorbeigekommen. Sorry, dass du soooo lange warten musstest. Also, die Leute, die einen Geldbeutel aus Maulwurfleder haben, sind echte Geizhälse. So ein Geldbeutel sieht nämlich genauso oft das Tageslicht, wie ein Maulwurf, hi hi...

Oh ja, du hast ja så recht - og du bøffer ikke i det!
Gut gemacht, mit dem bøf...

Jeg går også til Sovstrup nu
For i dag hilsen fra muldvarpen :wink:

@tuppi: ja, og en bøffel er så en rigtig ubehøvlet en, ikke?
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God morgen!

Der arbejder nogen i huset med en boremaskine. Mange tak - jeg tænkte, jeg kunne slappe af og sove længe - haha... :(

Det sneer igen meget stærkt her.

I dag vil jeg hygge med mine forældre; min mand er stadigvæk til kur ophold.

Og jeg fik ny strømpe-garn i en rigtig dejlig farve. Farven er navnt "Lille græskar".

Det var det hele fra mig!!

Hilsen til jer alle

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej alle, oh ja, det sneer og sneer også her. jeg har boremaskinen i dag i mit hoved :(
Gabi: farven fra din strømpe garn hedder "kleiner kürbis" ?

Uta: Glimrende- Prima-, du er her igen!
Kan du sage mig, Hvad hedder "vorlesen" eller : jeg læser-vor- Hvad sager man det ?

Muldvarpen: Tager man sig i Danmark også på skovlen-Nimmt man sich in Dänemark auch auf die Schippe ?
Eller glider man sig pukkelen ned-oder rutscht sich den Buckel runter 8)

OG: hvad betydder Sovstrup?
Først troede jeg , det er en by, derefter troede jeg, det er en slang :roll:
Jamen-hvad ??

mange forårs og weekend hilser
katti
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej Gabi.

Jeg synes, det er ikke en lørdag i dag for at lytte til andre mennesker's boremaskiner eller hygge sig. Det er en dag for at skovle sne :D :!:

Det gjorde jeg allerede to timer i morges, nu er jeg "færdig", men nyder "DK-forum" med en kop kaffee. Det er uvant meget sne her, det kan jeg ikke godt lide - til sidst er der marts måned og alle venter på foråret.

Hav en god weekend med dine forældre og din lille græskar strømpe-garn!

Hilsen fra Gaby
Antworten