Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej GabyR,
bedeutet hier und da - ist wohl auch slang (?)- hab's als feststehender Begriff gelernt.
Das ist mal wieder typisch mich: einfach rausplappern...
Wie lange beschäftigst du dich schon mit der dänischen Sprache?
Bis später
Gruss von Andrea
P.S.: kann was dauern. Bin zum Kaffeklatsch eingeladen. Schau aber später nochmal hier rein. :)
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!

Det er rigtig - jeg har set (hihi sået er sjovt!!!) min mand ikke for 4 uger.
Men vi telefonerede hver aften med hinanden.

I øvrigst havde vi ikke champagner i mandags på kursus. Jeg ved heller ikke, hvad der var i luften...

Vi snakkede om nationalparker i Danmark. Først havde vi bøger, men nu arbejder vi meget med artikler. Sidste år hørte og læste vi om H. C. Andersens liv, læste også eventyr af ham. Og en gang hvade vores lærer en bog med - "Mit Grønland". Det var meget spænnende!!! Somme tider leger vi Scrabble på dansk.

Detektivkursus lyder meget interessant.
Jeg er også spændt, hvad du kan fortælle om dit kursus.

Hilsen
Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp, nej jeg deltager ikke i Detektivkursus. Jeg leder sammen med en anden mor kursus. Den er en forskel :wink:
LAVER eller GØR jeg nu kursus? :oops: Hvad siger man der?

"Hist og pist" Meget fint! Jeg vidste jo, at jeg elsker danske sprog :D
Du er jo ikke en lyserrød normaldansker :wink: , tænker du på dansk eller må du -umdenken-? Forstår du, hvad jeg -meine-? :?

Hej Gabi, snakker din mand også dansk?

katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej Katti,

Så kan jeg lære det: du laver sammen med en anden mor detektivkursus på din søns skole. Hvor får i idéerne fra? Hvem har søsæt projektet? Det lyder meget interessant. Jeg vil gerne vide mere om det.
Jep, du er i god selskab, fordi der er rigtig mange som spørg mig ad om, hvilken sprog jeg tænker mest i. Det går sådan lidt på skift, hvis jeg skal være ærligt. Nogle gange er jeg ude for at jeg midt i en samtale med en tysker skal oversætte tankerne til tysk. Så smutter der lige nogle danske talemåder med ud. Min søster (i Würzburg) har lært en del af mig. Her i DK er det for det meste ved lektiehjælp at børnene deltager i mine tanker. Jeg bruger også lektietimen til at lære dem at konversere på de forskellige sprog (engelsk, fransk).
Så - nok for i dag - jeg skal smutte :wink:
vi ses her
Hej hej - muldvarpen
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej Andrea.

Tak for din forklaring vedrørende "hist og pist". Jeg ikke hørte eller læste udtrykket før. I min ordbog fandt jeg bare "hist og her". Så lærte jeg igen noget nyt - tak for det.

Jeg forsøger at lære det danske sprog ca. siden 5 år i forskellige kurser på aftenskole. Men desværre varer kurserne mest ikke så længe på grund af for få deltagere.

Derfor er det en god mulighed til at øve mig ved at følge med jeres indlæg og sommetider ved at skrive et eller andet indlæg. Til sidst er der nogle sjove historier, som I skriver til hinanden. Jeg sidder tit her i baggrunden og morer mig. :wink:

Hilsen til alle her i tråden fra Gaby
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp!
Min søn går på en -evangelische- skole og hos ham kan børnene sig alltid et kursus -aus-søger.De har for eksempel "Eksperimenterer" eller "Indianer" ...Det er et yderligere (zusätyliches) tilbud.
Klasse 1 og 2 hav deres kursus og Klasse 3 og 4 har deres kursus. Lærerne spørger om forældrene har tid og idéer og bagefter laver nogle lærerne og forældre et kursus.
Projektet er alltid om mandagen 1 1/2 time . Børnene har meget sjovt over det :D
"Hvem har søsæt projektet?" hedder det så omkring :wink: Wer hat das ins Leben gerufen ? Hvad betydder " søsæt" (Sprung in den See :roll: )?

"Jeg bruger også lektietimen til at lære dem at konserversere på de forskellige sprog"
Du brauchst einigen Unterricht, um zu lernen, dich in unterschiedlichen Sprachen zu unterhalten? :?

Min datter er på engelsk allerede-auf und davon.
Kun du dansk -bevor- du kom til Danmark?

hej hej katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej Katti,
nej - jeg kunne ikke et ord dansk i starten. Hellere ikke i de 12 år hvor jeg var flittig DK-turist. Det gik jo godt med at tale engelsk i mange år. :oops:
"Jeg bruger også lektietimen til at lære dem at konversere på de forskellige sprog"
Ich benutze auch die Hausaufgabenstunde um den Kindern das Konversieren in verschiedenen Sprachen beizubringen.
Super übersetzt: Wer hat das ins Leben gerufen? PERFEKT

Nun will ich mal sehen, ob ich alles richtig verstanden habe:
Din søn går på en skole, som er styred af den evangelske kirke. I skolen er der altid tilbud af et ekstrakursus til 1. og 2. klasse og til 3. og 4. klasse. Lærerne spørger forældrene om der er nogen som har tid til at lave dette kursus. Projektet er altid om mandagen og varer 1 1/2 timer. Børnene har meget sjov ved det.

Hoffe, du kannst das hier als Korrektur gebrauchen. Ich finde es toll, dass es hier einen Sprachübungsplatz gibt. Man lernt immer wieder was Neues. Was genau meinst du mit deiner Tochter? Das verstehe ich nicht.

@GabyR: Selv tak. Det er rigtig at der kun står hist og her i ordbøgerne, men det er meget almindelig at sige hist og pist eller pist og væk - für eine ungenaue Ortsangabe oder wenn man sagen will dass das Einkaufen teuer war z.B. Pengene var bare pist og væk
Glæder mig til dit næste indlæg... Ses vi her :?:

Pænt god aften og god weekend til alle sammen her i tråden fra muldvarpen
katti

Beitrag von katti »

Hej, nogen her? :roll:

Hej muldvarp!

Mange tak for din rettelse!
Har du et sprogkursus lavet, som du gik til Danmark? Eller har du læret –durch dine nye familie?

Min datter snakker på engelsk –schon besser als –jeg. :D Min engelsk er ikke god(t?). Hvornår hænger man på ”god”et ”t”-ran-? :?
Hun er 12 år og snakker gerne engelsk. Vi kigger nogle gange, om vi finder ord , de er enslydende på dansk og på engelsk ( wir schauen manchmal, ob wir Wörter finden, die auf dänisch und englisch gleich sind). :)

katti
MiFa
Mitglied

Beitrag von MiFa »

Hej Katti,
Min datter snakker på engelsk –schon besser als –jeg. Sehr glücklich Min engelsk er ikke god(t?).
--> Min datter taler bedre på engelsk end jeg. Mit engelsk er ikke godt.
Hvornår hænger man på ”god”et ”t”-ran-?
Man skal skrive "godt" efter "det" eller et andet grundled, som er et t-ord (fx.: "mit engelsk").

Her er nogle eksempler:

Det er godt.
Den er god .
De er gode.

Og man skal også skrive en "t", når adjektivet beskriver verbet.

fx.: Der går godt.

Hilsen,

Michaela :D
[img]http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/sonne/2.gif[/img]Når man taler om solen, skinner den. [img]http://home20.inet.tele.dk/helbo/dk.gif[/img]
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej allesammen!

Her er jeg igen!

Sidste fredag fejrede min mor fødselsdag. Hele familien var der. Det var en meget hyggeligt dag - med mange lekkre ting at spise!

Den dag efter - kørte vi hen til vores campingplads ved "Paradies-See". Alt er i orden der, så kan vi snart starter campingsæsonen. Der var kun tre muldvarpeskude på vores plads!!! Og søen er endnu bedækket med tynd is.

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej Michaela, tak for din undsætning (danke für deine Hilfe).
Jeg har først i dag læset, fordi jeg var syg.

Hej Gabi, AHA, muldvarpen er på din campingplads, derfor er hun ikke her :mrgreen:
Men på alvor (aber im ernst) Hvis muldvarpen arbejder i bunden, så er forår jo nu. ELLER :roll: ?

I dag i aften begynner mit nye kursus. Vi er nu 9 deltagere. Jeg er meget spænt af det.
Gabi, hvad var dit kursus sidste gang???

jeg rydder nu op....
hej hej katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

katti hat geschrieben:...muldvarpen er på din campingplads, derfor er hun ikke her ...
Hej alle sammen, hej Katti,

skriver kun i stikord i dag
... hold i ryggen... :roll: ... niks grave muldvarpskud ... vaske vinduer ... das hat man nun davon ...
Es geht schon wieder besser, aber ich bin immer noch hier: Blanked to the ground..., lytter til country og prøver at holde takt med storetåen...
katti hat geschrieben:Men på alvor (aber im ernst) Hvis muldvarpen arbejder i bunden, så er forår jo nu. ELLER
Men for alvor (helt seriøs, kann man auch sagen) Hvis muldvarpen arbejder i undergrunden, så er der jo forår nu, eller hvad?
katti hat geschrieben:I dag i aften begynner mit nye kursus. Vi er nu 9 deltagere. Jeg er meget spænt af det.
Gabi, hvad var dit kursus sidste gang???
I aften (das ist ja heute!) begynder mit nye kursus. Nu er vi 9 deltagere. Jeg er meget spændt på det.

God arbejdslyst Katti og pas nu godt på dig...
den arbejdsskadede muldvarp :mrgreen:
P.S.: Er der nogen som også kan lide countrymusik? :D
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej katti, muldvarp og alle andre!

Mit kursus var i orden sidste mandag. Vi arbejder nu virkelig meget.

Hvordan var dit kursus, katti? Er deltagerne pæne?

Muldvarp, jeg synes, du har ikke lyst til at vaske også mine vinduer? Oh oh oh - nu, hvor solen kommer ud hver dag.... en store griseri!!!!!

I dag var jeg alene på kontoret. Og i morgen kører jeg straks efter arbejde til en veninde!!! Vi vil hygge os og snakke og snakke.

God bedring, muldvarp. Jeg har lidt ondt i halsen (räusper räusper).
Jeg kan godt li' countrymusik!

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen, mit kursus var i går meget fint!! Alle sammen har store lyst at lære dansk. :D
2 deltagere skal i efterår til DK og gør nu et ”Crashkursus” på dansk.
Gabi, måske måtte dine deltagere først upvarmen (aufwørmen) og nu snakker de også gerne dansk? :)

Muldvarp: Det er all tid spænt af mig, om jeg kan oversættning dine tekste.
Og jeg har meget sjovt af det.
Mine vinduer skal jeg også vaske, men der fryser mig bare fingerspidsen up.
:wink: Jeg har min pudse rask overstået og jeg ønsker dig god bedring.

Jeg kan country ikke lige. Jamen jeg hørte nogle gange på P3 ”arktic monkeys” og i går var jeg i musikhandleren og så ”arktic monkeys” . Den var en stor glæde!
katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

:D
God morgen Katti,

er du frisk på en ny dag?
Jeg troede at du måske var helt bombed efter en vild kursusaften ...

Grüssle vom Maulwurf
Antworten