Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
katti

Beitrag von katti »

God aften muldvarp, naja, frisk ikke gerade. Wenn ich das richtig verstehe, meinst du, ob ich total zugedröhnt bin mit lernestoff von gestern.
Rigtigt! Sidste nat sovede jeg først klokken et, fordi jeg igen tænkede og tænkede. :mrgreen:
Og natürlich drømmte jeg igen danske kauderwelsch hihi.
Vi har også hjemmelektier. Vi skal søge pluralis ubestemt og bestemt af mange ord. For eksempel Hot Dog eller hobby. :?

mange weekend hilser für alle her

katti
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

Hot Dogger? :)

-- Martin
katti

Beitrag von katti »

God morgen, Martin...ja og bestemt Hot Doggerne.... :mrgreen: ich arme nichtwissende person
hej hej katti
sv

Beitrag von sv »

Hej Katti

Hvad med "skinkekuttere" hhv. "skinkekutterne" ?

Og hvis der én, der spørg dig, om du ikke vil ha' bræk på ryggen, så siger du kun "ja", når du kan li' remoulade på din skinkekutter :mrgreen:

Hilsner
Stefan
katti

Beitrag von katti »

Kærlige danske venner, hvad gør I med mig. :mrgreen:
Stefan, gut das es google gibt...
http://www.anja.wilsonweb.dk/index.php?id=286
Der har jeg dine ord fundet, sonst wüsste jeg aldrig, was du meinst…jeg siger jo: ich arme…

Ved : bræk på ryggen troede jeg først: hvis mig nogle spørg, om jeg vil –das mir jemand auf den Rücken k... :shock:
jeg werde also Hot Dog verweigern og tager skinkekutter :D i (eller måske på) mine tabel.

katti
sv

Beitrag von sv »

Hej Katti

Tusind tak for den hjemmeside ... man skal dog ikke tro, at der findes så et stort (pølse-)ordforråd i det danske :mrgreen:

Hilsner
Stefan

PS: Bare for sikkerhedens skyld ... det du skriver hedder ellers: Der har jeg fundet dine ord, ellers vidste jeg jo ikke, hvad du mener... som jeg siger: stakkels mig...
katti

Beitrag von katti »

Stefan, selv tak :D
Jeg synes, en Hot Dog at købe, er et stort eventyr i DK. :mrgreen:
katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

@Katti: ...hi hi Hot Dogger und Skinkekuttere; das hab ich ja noch nie gehört. Har du flere sjove udtryk?

@alle sammen: håber inderligt at foråret også snart kommer til DK. Det er på vej, jeg ved det. Man ser hist og pist erantisser, vintergækker og krokusser...

........
mit navn det står med prikker
pas på de ikke stikker

:roll: Øhm - das sollte ich besser in einem anderen Brief geschrieben haben
Mal ganz im Ernst: gibt's die Tradition noch? Wer schreibt auch Gække-Briefe und kennt jemand das dtsch. Pendant???

Schönen Abend wünscht Euch
Andrea
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej muldvarp!

Jeg kender gækkebreve kun fra dansk-kursus. I går var jeg ikke der, fordi jeg er lidt fokølet. Men Tanja (en deltager) skrev i en mail, at de lavede gækkebreve i går.

Gabi
Martin Hofer

Beitrag von Martin Hofer »

dk-forum.de har en artikel med nogle informationer om gækkebrevene: [url=http://www.dk-forum.de/10.0.html]her[/url] :)

-- Martin
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp!
Ah, blomster :D krokusser-krokus, vintergækker-winterlinge?,
erantisser-??.
I min ordbog finder jeg ikke blomster... :(
Og hvad betydder Gækkebreve?

Er skinkekutter-E etwa heller ikke rigtig? Skal jeg hellere tager ”to Indianer i kane med blod, bæ bræk og det hele"? :mrgreen:

Så, nu er her forår!
Temperaturen ligger her omkring 15 grader og fuglene kvidrer (zwitschern).

katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,
@Martin: Danke für den Hinweis. An den Artikel hab ich schon gar nicht mehr gedacht.
Mir scheint's aber, dass ich diesen Brauch aus meiner Kinderzeit in D doch kenne. Ich meine mich an die Schnipselei erinnern zu können und habe auch noch einen halben Reim dazu im Kopf: ... Briefe sind ja wunderschön, wenn man weiss woher von wem. Rat mal wer da an dich denkt und der Post das Porto schenkt...
Falls jemand zufällig sich an was erinnert und darüber erzählen möchte bin ich sehr interessiert.
@Gabi Telesch: synd for dig at du ikke kunne deltage i undervisningen. Mon ikke du har fortjent at få mange gækkebreve
@Katti: auch in meinem Wörterbuch stehen die Erantis nicht auf deutsch. Ich könnte mir aber vorstellen das sind die Märzenbecher.

Ellers ikke noget nyt herfra - jo, man har lovet at det skal blive forårslunt i morgen. Det ser jeg frem til.

Hilsen muldvarp
Vilmy
Mitglied

Erantis

Beitrag von Vilmy »

Meine Mutter in D nennt sie Frühlinge....

vilmy
tuppi

Beitrag von tuppi »

... ja, weil's die Winterlinge sind! :D Et sjovt ordspil.

Den dejlige morgensol inspirerede mig til at se i min ordbog for at finde ud af hvad der er ved at blomstre ude i haven ...

dorotealiljer = Märzenbecher
vintergækker = Schneeglöckchen
erantisser = Winterlinge

Og snart kommer tulipaner, påskeliljer, hyacinter ...

Kan I allesammen have en rigtig fin forårsdag! 8)

Uta.
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej alle sammen,
:oops: Schäm dich, Maulwurf. Du har ikke styr på botaniken, ts, ts

@Tuppi: når alle disse blomster - tulipaner, påskeliljer, hyacinter osv. kan ses, er der så endelig/rigtig forår???

Prøver stædigvæk på at have en fin dag 8)
Muldvarpen
Antworten