DK hat weltweit beste Investitions-Klima

Handel, Karriere, Beruf, Branchen, Export, Import, Produkte, Messen, u.s.w
Antworten
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

DK hat weltweit beste Investitions-Klima

Beitrag von Lars J. Helbo »

[url]http://store.eiu.com/index.asp?layout=pr_story&press_id=70001807&ref=pr_list[/url]

Dies ist eine neue Untersuchung wonach DK jetzt das weltweit beste Investitionsklima hat. D.h. DK hat in der diesjährige Untersuchung die Niederlande, USA und Canada überholt.

Interessant ist vor allem die Ursachen, die hier hervorgehoben werden: Gute Infrastruktur, gut ausgebildete Arbeitnehmer. UND: Flexibilisierung des Arbeitsmarktes aber OHNE den Sozialstaat aufzugeben und ohne drastische Steuersenkungen.

Größte Gefahr ist laut der Untersuchung Mangel an Arbeitskräfte, weil Einwanderung zu sehr behindert wird.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
joe100
Mitglied
Beiträge: 722
Registriert: 11.10.2004, 17:52
Wohnort: nrw, Deutschland

Beitrag von joe100 »

Hej Lars,

dieser Entwicklung und dem OMX sei dank, dass ich wenigstens ein bisschen an eurer Entwicklung teilhaben darf.

Hils
Dieter
sv

Beitrag von sv »

Wirft sich für mich nur eine Frage auf: Wo haben die die gute Infrastruktur gefunden ??? Auf den verstopften Straßen rund um oder in KBH oder zwischen den maroden Schienen in ganz DK :?:

Hilsner
Stefan

PS: Und schön, daß Malmö jetzt durch das "Medicon Valley" wieder zu DK gehört :wink:
sv

Beitrag von sv »

Ich habe da noch einen Artikel zum Thema "godstrafik" und seine Entwicklung gefunden. Bitte schön:

Der kommer dobbelt så meget gods på vejene
Fremtidens godsstrømme vokser, ifølge DTF mest her:
• E45 til Hamborg og Bremen
• Korridoren fra Travemünde til Hamborg-Bremen-korridoren. Det skyldes både,at nord-sydgående godsstrømme også i 2025 er dominerende til og fra Danmark, og at Hamborg formentlig fortsat er knudepunkt i interkontinental skibsfart. Risiko: at Hamborg Havn bliver overbelastet.
• E45 til Kolding-Vejle-Fredericia - Trekantområdet.

Mest vokser godsstrømmen fra trekantområdet og til Hamborg.
• E20 Storebælt
• Helsingør-Helsingborg.

I Køge-København-Helsingør-Helsingborg-korridoren og videre ind i Sverige vokser godsstrømmen mere end på:
• København-Malmö
• Femern Bælt: Rødby-Puttgarten.

I dag rejser et par cowboybukser typisk mere end 10.000 km, før de når de danske butikker. Bomulden kommer f.eks. fra Uzbekistan og bliver transporteret til Indien, Bangladesh eller Tyrkiet. Dér bliver den vævet og farvet og rejser videre til et andet sted i Tyrkiet eller Marokko, hvor bukserne bliver syet. Fra systuerne bliver bukserne transporteret til et centralt varelager i Europa og derfra til mere lokale lagre for til slut at blive kørt til forhandleren.

Det er bare et eksempel og der er ikke tegn til, at varernes vej til forbrugeren bliver kortere, eller at vi vil handle mindre med omverdenen. Tvært imod. Råvarer og delkomponenter bliver stadig hyppigere transporteret globalt. Økonomien hos vores handelspartnere, både oversøisk og i Østeuropa, bliver bedre og bedre. Det betyder, at godsstrømmene i verden, bl.a. i det nye, store Europa, vokser. Målt med forsigtige alen vokser godstransportens omfang med næsten samme hast som hidtil, dvs. gennemsnitligt 5,1 fra 4,4 pct årligt. Den vækst vil i 2025 have fordoblet godsstrømmene til og fra Danmark.

Pointen kan også udtrykkes i vægt: De samlede godsmængder til og fra Danmark vil i 2025 udgøre 175 mio. ton, hvis transportomkostningerne ikke bliver ændret, og den europæiske udvikling fortsætter som i dag. Det fastslår en ny undersøgelse fra Danmarks Transport Forskning, DTF. DTF har lavet rapporten "Fremtidens Godsstrømme" for Transport- og Energiministeriet, Miljøministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet. I andre lande, f.eks. Sverige, er forskere i gang med lignende kortlægninger.

Industri, embedsmænd og politikere på såvel Christiansborg som i Bruxelles har fokus på trængslen på Europas veje. Et problem, der kan ende med at hæmme samhandel, mobilitet og vækst. I Transportministeriets papir "I hvilken retning bevæger EU sig på transportområdet" fra februar i år står der: "...Bagsiden af medaljen er imidlertid problemer med trængsel og deraf følgende forsinkelser samt forurening. Trængsel gør sig navnlig gældende på motorvejsnettet og i lufthavne, men også på f.eks. søfartsområdet pga. barrierer i relation til havne og deres hinterland. Og problemerne bliver ikke mindre, fordi EU's transport hele tiden stiger. Godstransporter er de sidste ti år vokset hastigere end BNP... Godstransport på vej tegnede sig i 2001 for cirka 44 pct. af EU's samlede godstransport..."

DTF's modelberegninger sætter dermed sort på hvidt tal på en kaotisk fremtid, som mange har anet. Øget mobilitet, større globalisering, mere samhandel på et vejnet, der i forvejen er på grænsen til kollaps. Transportminister Flemming Hansen synes selv, at regeringen "er rigtig godt på vej til at tage hånd om kommende udforinger."

Det synes industrien ikke. Transportpolisk chef Jens Hennild i DI, Dansk Industri, siger: »I forvejen har den gode skaber ikke placeret os i centrum af verdenshandelen. Men i en række år har fremsynede politikere bidraget til at give os en relativ konkurrencefordel i form af god infrastruktur. Den fordel er regeringen ved at sætte overstyr. Vejsystemet både herhjemme og i resten af Europa sander til i disse år.«

I løbet af foråret kommer Transportministeriet med en rapport om såkaldte »intermodale« transporter: »Med stigende pres på vejnettet ned gennem Europa bliver det interessant at se på, hvordan eventuelle barrierer for bane og søfart kan imødegås i den internationale transport. Det er min vurdering, at det generelt går godt med søfarten, selvom man naturligvis altid kan overveje, hvor tingene kan gøres bedre,« siger Flemming Hansen.

Men selv med politiske initiativer, der vil tilgodese intermodal fragt, dvs. en kombitransport, bestående af tog, skibe og lastbiler, og straffe vejtransport, skal man ikke forvente at kunne flytte den eksisterende godstransport væk fra vejene. Det er højst et spørgsmål, hvor meget vejtransporten vil stige.

Rapportens hovedforfatter, forsker og Ph.D.,Stéphanie Vincent Lyk-Jensen, siger: »Man er nødt til at være realistisk, og højværdivarer, dvs. forarbejdede varer, som ifølge modelberegninger er de varegrupper, der stiger mest, skal transporteres hurtigt og over korte afstande, altså med lastbiler. Men man kan gøre mere for at fremme brug af intermodal trafik. Det er en strategisk og politisk beslutning. Det handler om at identificere hvilken type varer fra hvilke lande, hvor det kan betale sig at transportere med tog, bil, skib eller en kombination.«

Indenlandsk er jernbanens rolle som godstransportør forsvindende lille. Internationalt er den det også, og skønt der er bestræbelser i den retning, der er ikke udsigt til umiddelbar bedring. Skønt EU-Kommissionen for længst har sparket liberaliseringen i gang, opfører den europæiske jernbanes aktører sig stadig som sure, gamle monopolforetagender, der spænder ben for hinanden og kunderne og ikke kunne drømme om at opføre sig markedsorienteret.

En vejafgift, som Tyskland indførte 1. januar 2005, eller forskellige former for roadpricing kan regulere adfærd og ændre på det faktum, at vejtransport hidtil har været konkurrencedygtigt på både tid, pris og fleksibilitet. Spørgsmålet er, hvor meget prisen ska op for at virke. Industrien synes, vejafgifter er en rigtig dårlig ide, så længe der ikke er noget alternativ til vejtransport. Nye teknologier kan reducere problemer med både trængsel og miljø. Kommunikations- og positionssystemer kan effektivisere ruteplanlægningen. Allerede i dag anvender mange virksomheder avancerede systemer, som hele tiden kan angive hvert eneste køretøjs position.


Bei diesen Aussichten möchte ich hier nicht mehr als nötig investieren ...

Hilsner
Stefan
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Es gibt neue Rekordzajlen für die Wirtschaftliche Entwicklung. Die öffentliche Kassen hatten im Jahr 2005 ein Rekordüberschuß von mehr als 60 Milliarden Kronen. Das entspricht etwa 4% vom BNP. Damit sind die Öffentliche Nettoschulden von 275 Milliarden Anfang 2003 bis jetzt 130 Milliarden Anfang 2006 gefallen.

Heute kam dann die Meldung, daß die Auslandsschulden jetzt weg sind. Zum ersten mal seid 1945 hat DK ein Nettoguthaben im Ausland.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
reimund1012

Beitrag von reimund1012 »

Hej,

sieht so aus als ob Angie Merkel, Peer Steinbrück, der offenbar zum rechten Flügel gewechselte, ehemalige Vorzeigesozie Müntefering sowie der komplette Rest des Bundestages, die dänischen Zahlen mal wieder vollkommen falsch interpretiert haben.

Woher sollten die sonst auf die irrsinnige These gekommen sein:
Man muss nur Steuern und Abgaben kräftig erhöhen, Sozialleistungen herunterfahren, die Grenzen dicht machen, und schon geht alles wieder aufwärts.

Ich denke aber Deutschland könnte es genauso gut gehen, wenn die Billionen Euro die ohne Sinn und Verstand in den "Aufbau Ost" fehlinvestiert wurden, sinnvoll angelegt worden wären.

Wenn ich im Osten bin, dann kan ich immer nur den Kopf schütteln in welche Unsummen in absolut schwachsinnige Projekte investiert wurden.
Zum Beispiel 4-spurige Umgehungsstrassenabschnitte in fast menschenleeren Regionen Vorpommern, die im Nichts beginnen und ebenso plötzlich wieder aufhören.
Kopfschüttel !

Reimund
thorbinoxx

Beitrag von thorbinoxx »

yo sehe ich teilweise genauso. wenn ich aus dk nach de reinfahre, denke ich immer im ersten augenblick, dass ich in albanien bin. aehnlich ist es an der alten stattsgrenze zur ddr: wenn man von der alt ddr in die alt brd faehrt trifft man immer auf einen strasenzustand, der jeglicher beschreibung spottet. hier existert die ddr/brd grenze optisch weiter...
noral
Mitglied
Beiträge: 138
Registriert: 16.05.2006, 10:44
Wohnort: Lehrte

Beitrag von noral »

Das weltbester Investiotionsklima.
Die einzigste GEfährdung = Arbeitskräftemangel.
Nur, als Arbeitkraft findet man keinen Weg hinein.

Kann man nur hoffen, daß die dänischen Regierenden lange genug
ihren Intelligenz und Pragmatik bewahren und noch sehr lange nicht so blöd werden wie die entsprechenden deutschen Regierenden.

noral
Antworten