Vejers Südstrand

Tipps und Fragen, Reiseberichte, Sehenswürdigkeiten, Städte etc.
Antworten
Vilmy
Mitglied

Vejers Südstrand

Beitrag von Vilmy »

Hej,
habt Ihr das gelesen?
Kæmpe mine fundet på Vejers Sydstrand
12. jun. 2006 07.35 Krimi
En engelsk hornmine fra 2. Verdenskrig blev i aftes fundet i strandkanten på Vejers Sydstrand i Vestjylland.

Minen, der er omkring halvanden meter høj, indeholder 250 kg sprængstof. Minen kræver en sikkerhedsafstand på minimum 2000 meter.

Den blev fundet ved ni-tiden i aftes på det militære område ved Vejers Sydstrand da det var lavvande. Selv om området er spærret af for biler, er det tilladt for offentligheden at færdes gående i området.

Eksplosion forårsagede kæmpekrater

Spræningseksperter fra Skive Kaserne blev øjeblikkelig tilkaldt til stedet. Men da vandet var steget igen, måtte minen ikke sprænges.

Derfor blev Søværnets Minørkorps fra Kongsøre Kaserne tilkaldt. Ved lavvande ved seks-tiden her til morgen blev minen bragt til sprængning.

Ifølge vagthavende ved Varde Politi skabte eksplosionen et krater på 10 til 15 meter i diameter og en endnu ukendt dybde.

- Det gav naturligvis et temmeligt stort knald og der blev kastet fragmenter op i 150 til 200 meters højde og ud på en temmelig stor radius, siger en næstkommanderende ved Søværnets Minørkorps til DR Syd.

Forsat mange hornminer i farvandet

Hornminerne blev under krigen forankret på havbunden, eller drev med vinden. Når et fartøj ramte et af minens "horn" detonerede den. Een mine var ofte nok til at sænke et skib.

Hornminen fra Vejers Sydstrand stammer fra et gammelt felt. Og det kan bestemt ikke udelukkes, at der ligger flere miner, siger den næstkommanderende ved Søværnets Minørkorps til DR Syd.

- Der ligger givetvis mange flere. Vi anslår at der er cirka 2000-3000 miner tilbage i det danske farvande, og en stor del af dem er altså på vestkysten. De udgør bestemt en meget stor risiko, og bliver de bragt på land kan de blive meget, meget ustabile.
Mit anderen Worten: wenn Ihr inder nächsten Zeit zum Vejers Südstrand kommt, müsst ihr euch über den Krater nciht wundern. Der ist vo der gestrigen Minensprengung--250 kg Sprengstoff in einer einzigen Mine. Keine Angst: die Mine ist gesprengt.

Gruss,
vilmy
Antworten