Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Hej alle sammen!

Danebod, mange tak for rettelse!

Katti, jeg har to piger som er 9 og 12 år gammel. Men den lille pige er som en vild dreng :mrgreen: .

Gabi, i Tyskland bor jeg lang lang væk fra stranden :( . Men her i Danmark hos min kæreste havet er nært :D . Hvis du vil kan du kigge på det her kort http://www.stevns.dk/snc/Trampestikort%20v2%20net.pdf . Vi bor hvor du kan se den "info-i" over for (oberhalb) Stevns Fyr.
Du kan gå ned til havet der, men der er klinten som er meget højt. Den næste badestrand er i Rødvig.
Håber du havde en dejlig sidste ferie-dag og er ikke for bedrøvet at du må gå på arbejde igen i morgen :roll: .

Godnat i alle!
Nicola :)
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Puuuuuuuhhh...hvor erdet varmt!!!!!

Det er lidt for meget, ikke?

I morgen er igen fredag og vi kører til campingpladsen. Vi kommer tilbage på lørdag aften. Men før kan vi svømme og slappe lidt af....

Hilsen fra Gabi
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

[img]http://www.cosgan.de/images/midi/tiere/g025.gif[/img]
Nogen der kalder på mig???

Puha, det er alt for varmt her.
At have tændt for pc'en er bare for meget. Så, kære venner: muldvarpen melder FERIE
Auf gut deutsch: Hitzefrei

I må nyde jeres fridage og sommerferie.

Sommerhilsener fra
muldvarpen
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp, smut (eller smutt?) hurtig under jorden igen!!! :wink:
Jeg håber, at du også kan nyde et par dage.

I går lavede vi en sommerfest på stranden med min søns klasse. Børne var bare i vanden og forældrene passer på, at da er ingen, som ”absäuft“. I dag får børne jeres ”Pensenbuch”(gibts soetwas in Danmark auch ) og sådann er alle pist og væk.
I går søgte jeg informationer om Næstved Fri Skole (princip Sudbury Valey) og fandt også noget. Men er her nogen, som kender skolen ? Måske skriver jeg også engang en ekstra tekst om det. :?

Så mine børn kommer snart og jeg siger
”pas på, I ikke steger!” :mrgreen:
katti
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Katti

Børnene var bare i vandet og forældrene passede på, at da er ingen, som drukner. I dag får børnene deres ”Pensenbuch”(gibts soetwas in Danmark auch ) og sådan (nur mit einem n) er alle pist og væk.

Was ist denn ein Pensenbuch?
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Danebod hat geschrieben:Was ist denn ein Pensenbuch?
Das möchte ich auch gern wissen?

Til @all: Juhu, i dag har vi fået 5 regndråber til deling, men i går fordampede alt regn i luften - så nogen måtte ud med vandslangen og vande planterne i haven. Nu er der kun 50 liter regnvand tilbage i regnvandtanken... Det gode ved tørkne tider er: grønsagerne groer alligevel og sneglene gemmer sig i langbordistan.

Glade havehilsener
fra en travlt muldvarp
katti

Beitrag von katti »

Hej Danebod og Muldvarp,
den ”Pensenbuch” (Pensum-Buch) er en mehrseitiges Heft.
Den deler sig i Arbeitsweise, Sozialverhalten, Deutsch, Mathe, Sachunterricht .
Diese einzelnen Gebiete sind dann auch noch sehr detailliert aufgelistet, so zählt zu Deutsch eben nicht nur Schreiben und Lesen , sondern auch Kommunikation, Sprachgestaltung und, und, und . Dort geht es dann immer um die Bewertung : behandelt/ unsicher/ sicher.
Bei Sozialverhalten und Arbeitsweise wird unterschieden in selten/gelegentlich/ häufig/fast immer und ist auch in viele kleine Kriterien unterteilt (Ausdauer, Selbstbewertung, Kooperation, Wünsche äußern können.
Die Extrafächer (Musik usw.) sind auch noch mal extra unterteilt.
Altså meget omfangsrig og aussagekräftig. :D

Gibt’s das auch in Dänemark?
katti
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

:wink:
TAK
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej
mere fra mig i morgen - men hvad er "langbordistan"?

Dejlig weekend til jer!!!

Gabi
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Gabi Telesch hat geschrieben:Hej
mere fra mig i morgen - men hvad er "langbordistan"?
Hej Gabi og I alle, det ved jeg også ikke, men sneglene spiste vores salat trods tørhed :( . Måske jeg skulle også har "langbordistan" :mrgreen: .
Det regnede i dag. Endelig :wink: !
Vi var på Møn med hele familien og det var meget dejligt! Men nu er jeg virkelig træt. Jeg vil ikke ses fodbåld... :roll: .
Godnat!
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Nicola

Hej Gabi og I alle, det ved jeg heller ikke, men sneglene spiste vores salat trods tørhed . Måske jeg skulle også til "langbordistan" .

Jeg vil ikke se (uden "s") fodbold... .

Det hedder Langbortistan, altså med t, og er sammensat af lang bort (weit weg) og endelsen -stan. Et slangudtryk for et land langt bort...Ligesom man på tysk kalder de katolske egne i Sydtyskland for Katholistan...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Langbortistan:

Ein erfundener Name eines (fernen) Landes, wenn man ein Ursprungsland nicht kennt. Ein Ort weit-weit weg. :!:
Altså et sted langt-langt borte
Sneglene gemmer sig i Langbortistan

kan man egentlig ikke sige. De skjuler sig på skyggefulde steder, hvor de venter på regnvejr - Men de er lige i nærheden - ikke i Langbortistan :mrgreen:
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Danebod hat geschrieben:Måske jeg skulle også til "langbordistan" .

Det hedder Langbortistan, altså med t, og er sammensat af lang bort (weit weg) og endelsen -stan. Et slangudtryk for et land langt bort...Ligesom man på tysk kalder de katolske egne i Sydtyskland for Katholistan...
Mange tak Danebod, nu forstår jeg udtrykket :D . Men jeg vil ikke gå til langbortistan :P , jeg vil sende vores dræber-sneglene dertil :wink: ...
Og mig til sengen :mrgreen: !
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej ihr :wink: Schelme,
da habt ihr mich aber erwischt! An die Schreibweise von Langbortistan habe ich ja gar nicht gedacht, sondern eher verstecktes Heimweh nach Katholistan, hi hi
Sneglene skal ikke sendes væk. De drukner her i flade beholdere, plan med jorden og fyld med - neeeej, ikke ØL - gær oplyst i vand.
Tørstige kamerater vil narres, hi hi

siger muldvarpen
katti

Beitrag von katti »

Hej muldvarp, forstår jeg rigtigt?
Die Schnecken ertrinken nicht in Bier sondern in flachen Schalen, mit Erde und in Wasser aufgelöster Hefe? :oops:
Jeg havde ”langbor(D) istan” forklært til mig med: Langer Tisch und ein Land, så tænkte jeg også ”Aaah sneglene er lang væk fra haven. :mrgreen:

Jeg ønsker all i forum en dejlig aften !

katti
Antworten