Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Charlotte - selvfølgelig må du gerne rette mine tekster. Tak for det.
Hvordan har du det? Føler du bedre nu?

Nullermand - når man kører selv er sne og is ikke så godt. Jeg kører jo næsten aldrig selv. Til arbejde tager jeg med bussen eller toget.
Så er du i DK til nytår? Og nyder du jul også der?
Sne til jul ville være fin. Men her er det nu igen lidt værmere end de sidste dage

Vilmy - nej, sne forvendte jeg ikke på Færøerne. Jeg mente isen og sneen på Grønland.
Men det er jo også bare et drøm at rejse der hen en skønne dag.
Sådan beretninger om forskellige lande ser jeg gerne i fjernsyn - og hellere når de handler om nordiske lande. Landskabet i Kanada må også være flot - eller Maine... Indian Summer er bestemt en dejlig oplevelse med alt de smukke løvfarver....

Ha' en god dag

Hilsen fra Gabi
Danebod

Beitrag von Danebod »

@nullermand
nu har jeg nok forstået systemet: Det ser ud som om PNs dukker op i ordneren Gesendete Nachrichten først når modtageren har læst dem. Så længe forbliver de i ordneren Postausgang.
Sådan er det. Og man skal ikke slette sine PNer inden de er flyttet fra "Postausgang" til "gesendete", fordi så vil modtageren få dem aldrig.
katti

Beitrag von katti »

Hej allesammen!
Danebod :
Sådan er det. Og man skal ikke slette sine PNer inden de er flyttet fra "Postausgang" til "gesendete", fordi så vil modtageren få dem aldrig.
:mrgreen:

Muldvarp: mange tak for linken. Der var mere skrevet, end i den tekst, jeg læste.
Og Danebod og Muldvarp; jeg takker for jeres lille rettelsen. Gerne igen!!!!
Hvor er egentlig vores Nicola?. Smutter hendes dage også for hurtigt væk, som mine dage?

I går fik vi en gammel antenne. Nu prøver vi, om vi kan kigge dansk fjernsyn. Ved nogen på hvilken kanal den kommer?
Danebod, måske kunne du også se dansk fjernsyn da du borede i din gammel hjemsted?

Vi ses! jeg er væk igen...katti
[img]http://tjekmig.dk/smileys/08/5.gif[/img]
Danebod

Beitrag von Danebod »

Jo, da jeg boede i Flensborg og senere ved Flensborg Fjord, kunne jeg modtage DR og TV2. Senere, noget længere mod syd i Sydslesvig, var det ikke mere muligt at modtage DR, men stadig TV2.

Nu, i Ruhrdistriktet, er der nul putte...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Katti.

Fjernsynsantenne: Jeg boede indtil for 7 år siden sydvest for Holbæk (Nordvest-Sjælland), hvor vi modtog det danske TV 2 -signal fra Vordingborg-senderen (UHF kanal 58 ) - uden forstærker.
Jeg kan se, at afstanden fra os til Vordingborg var omtrent den samme som afstanden fra Stralsund til Vordingborg-senderen. Så det må være muligt at modtage signalerne fra Vordingborg, ikke mindst fordi Østersøen kun har lave bølger :wink: - og ingen 80-100 m høje bakker :!: :)
Digitalt fjernsyn: Vordingborg-senderen anvender kanal 66 til at sende de 3 danske programmer: DR 1 - DR 2 - TV 2 digitalt. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvor god modtagekvaliteten er i Stralsund-området med en digital set top box og en god UHF-antenne. Men det kan jo afprøves. Senderen er (set fra dig) jo placeret mod nordvest........

Hilsen fra
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

God aften I alle,

katti - så kan du måske se en gang "Olsenbanden" på dansk!!!

Ja, Nicola - hvor er du?

Jeg er meget træt i dag. Jeg synes ikke at jeg blive alt for gammel i dag.

Mens min middagspause gik jeg gennem byen. Der var masser af mennesker. Når jeg kom hjem i min hjemmeby måtte jeg gå et kort stykke gennem gågade på mig vej hjem. Der var også mange mennesker!
Køber de julegaver? Det var virkelig rigtig fuldt!! Jeg går ikke så gerne gennem byen når der er så meget trafik!

Hilsen fra Gabi
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

:D Hej alle

Hej Gabi, tak for efterspørgslen. Jeg er oppe på dupperne igen, det har været en kort og voldsom omgangssyge. :shock: :mrgreen:

Jeg retter kun to ting, der er flere, men du skal jo lære at begå dig på dansk, jeg kommer ikke med grammatiske forklaringer:

Mens min middagspause ... I min frokostpause eller middagspause...
Der har været masser af....
Det har været propfyldt i byen...

Charlotte :D
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

da jeg kørte til Lohals for to uger siden bad min nabo om at købe en pose Brun Kage Krydderier dér. Nu var jeg lige på besøg i hans køkken fordi det lugtede så godt. Og rigtig, han er ved med at bage småkager. Han laver brune kager og så nogle af en slags han kalder hvide kager, og han påstår at de er, som de brune, efter en dansk opskrift. Man laver de med Hirschhornsalz og Rosenwasser (findes begge to ikke i min ordbog). Er der en her som ved, om de virkeligt hedder hvide kager?

@ vilmy: det er for sent nu for at give dig vejrmeldingen fra her - du er jo allerede i Hamborg. Men for jer andre her: det regner og det gjorde det hele dagen. Og temperaturen er ikke engang i nærheden af frysepunktet. :D

@ Gabi: vi holder jul og nytår i Lohals hvert år siden vi har købt huset. Julen fordi det er så hyggeligt der, nytår, som skreven, pga af brandfaren.

Og du skal nu altså ikke lyve igen her i forummet! Nu ved du jo at en kønsløse slange vogter over dine ord. Ts..ts..ts.. :mrgreen:

@ Troldmor: det med dupperne er vist omgangssprog, men hvor kommer udtrykket fra? I min ordbog står: dup = Knopf / duppe = tupfen. Bist du wieder auf den Knöpfen oder bist du auf den Tupfern? Nå, i hvert fald har du det bedre og det er jo de vigtigste. :D

Ha´ det godt, allesammen

Nullermand
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej igen,

Troldmor - du må gerne rette hvert ord i mine tekster!!! Jeg vil jo gerne lære hvad er rigtigeller forkert!!! Det er fint at du har det bedre og er her igen!!!

Nullermand - jeg fandt også bare Knoepfe und Tupfen. Men nu spurgte du allerede hvad det betyder.
Oh ja, hauahauaha - :mrgreen: den kønsløse slange er altid med og læser og går os på nerverne med Zitiererei.
Og jeg glemte at fortalle om endu andet indlæg!!!
Også i dag var jeg ikke bare i sproghjørnet og Plauderecke. Jeg skrev et andet indlæg til et emne.
Slangen vagter over alle ord - så pas på hvad!!!

:mrgreen:

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Gabi,

jeg skal nok passe på. Men for at angribe mig her skal det omtalte reptil i hvert fald være i stand til at skrive på dansk. Sådan er reglerne: tyskere skriver på dansk! :D

Men hvad med dig? Du sagde jo tidligere i aften at du er træt, du ville ikke blive her så længe - men du blev her indtil klokken 22.19 !!!! Det var altså løgn !!!!

Nu er jeg spændt hvordan du vil komme ud af det!

Jeg er så skuffet - Nullermand :wink:
Danebod

Beitrag von Danebod »

@Nullermand

Prøv hjortetaksalt og rosevand til dine småkager.
Vilmy
Mitglied

Vejret

Beitrag von Vilmy »

Tak, Nullermand, det var møgvejr på vej ned, men tørvejr på vej hjem (efter midnat), så det tog mig kun 1½ time at komme hjem fra koncerten.

Der var i øvrigt også to andre som var kommet fra Danmark den aften; vi kunne jo næsten have kørt sammen fra grænsen... :wink:

Så, i dag er jeg træt.

Kh. vilmy
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej Nullermand,

hihi - der har du ret i! Jeg var virkelig meget træt i går.
Men da jeg læste mere og mere i forummet blev jeg muntre og muntre! Det var en sjovt aften
Synes du den skønsløse slange kan tale eller skrive på dansk?

Gid at reptilen ikke dukker op her!!!

Jeg fik dit brev i dag. Hellere sagt det var der i går. Men postmanden ringede på døren og der var nogen hjemme - selvfølgelig ikke! Vi var på arbejde. I postkassen passede brevet ikke. Så hentede Dirk det fra posthuset i dag.
Og jeg lavede en første Leseprobe.

Jeg ønsker jer alle her en rigtig dejlig og afslappende weekend.

Gabi
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen !

Hm, der er åbenbart ingen dansker her som ved hvad de flade, hvide småkager, lavet med hjortetaksalt og rosevand, hedder på dansk. Men tak, Danebod, for oversættelsen.

Gabi - en afslappende weekend er netop det jeg har brug for! Lilleskat er på vej hjem fra nordjylland men jeg tror ikke at jeg kan holde mig vågen indtil klokken 1.00 i nat. Ugen har været meget hård for os begge to og vi har derfor ikke planlagt noget som helst for weekenden. Det bliver nok til det sædvanlige: vaske, tørre, stryge tøj og så pakke kufferten. :D

Men næste weekend kan det godt ske vi tager til Lohals - forhåbentlig!

Vilmy - en-en halv time :shock: , det var meget hurtigt ( du kørte ikke for hurtigt, håber jeg :wink: ) Normalt tager det en-en halv time for mig til at når grænsen. Men jeg skal altså også først komme ud af byen - og det kan godt blive til en halv time indtil jeg er på motorvejen, helt efter trafikken. Det er selvfølgelig meget hurtigere fra Norderstedt. Har du for resten nydet koncerten? Jeg lyttede til nogle song-clips i internettet og jeg tror jeg kan også godt lide ham. Jeg spillede selv guitar da jeg var yngre, men det er nu næsten tyve år siden. Det er en skam jeg ikke blev ved med det. :oops:

Ha´ det nu godt, i alle

Nullermand
geloescht19

Beitrag von geloescht19 »

Hej piger

I er alle så dygtige til det danske, at jeg har hæmninger til at rette jer.
For øvrigt må I også gerne rette i min tekst, jeg er jo også tysker og ikke perfekt.

Hvorfor man er oppe på dupperne igen aner jeg ikke, men man er i orden igen, oder obenauf.

Gabi, jeg tror Du mener en kønsløse slange, ikke? Den har måske ingen kønsdele, men et kæmpestor røvhul. :mrgreen: :oops: :oops: :oops: Skønsløs er den måske også, fordi den ikke er i stand til at skønne situationen.

Nullermand og Vilmy: 1½ er halvanden på dansk.
Og spørgsmålet hedder: har du nydt koncerten.

Kærlig hilsen
Charlotte
Antworten